Gå til innhold
Hundesonen.no

Hypotese ang hunder i huset


Margrete
 Share

Recommended Posts

35 minutter siden, Stine skrev:

Jeg får litt fnatt av hus som lukter bikkje og når pelsen til hunden er så fet at du får belegg på henda av å klappe den :lol: Og det skjer hos folk som kun har en hund liksom, det er faktisk lov å vaske bikkjeteppene en gang iblandt :P

Jeg tenkte faktisk på det, når det ble så mye snakk om inneklima. Jeg har vært borti hunder som jeg hadde problemer med å være i samme rom som, hunden stinket virkelig! ( enkelte raser later til å være temmelig luktsterke, mildt sagt) Det later til at raser med mye løs hud er ekstra utsatte, i så måte. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvorfor skal alle hunder på død og liv ha alenetid med eier? Sjeldent jeg gjør noe med en og en hund, men jeg vil da påstå at de er lykkelige og har et ganske fint hundeliv.

Jeg trur ikke jeg helt skjønner denne tråden, jeg. En hypotese er en påstand eller et spørsmål som framlegges og som deretter falsifiseres eller bekreftes. Det skjer ikke i startinnlegget, der ettersp

Det må du jo få lov til å synes. For min del er det viktigste at hundeholdet fungerer i hverdagen. På alle måter. Antallet er ikke avgjørende for akkurat det...    

Posted Images

19 minutter siden, QUEST skrev:

Interessant tråd dette.. Nå har i allefall jeg lært en del nytt. Folk som har flere enn 1-2 hunder er unormale og empatiløse egoister. Ja, det er jo alltid kjekt å vite hvilken kategori man tilhører..:P

Det som virkelig overrasket  meg, var at trekkhunder er unntatt all denne overveldende empatien og bekymringen for hunders ve og vel.. Ikke trenger de alenetid og attpåtil så har de ikke noe særlig behov for oppmerksomhet fra eieren heller , så det går fint an å ha 10-20 eller enda flere, uten  å havne i ovenstående kategori.. De har visst ikke noe behov for å være innendørs , så bekymringer for inneklima behøver man ikke ta i betraktning heller. 

Det er jo nesten så man får inntrykk av at trekkhunder ikke er berettiget like mye omtanke og omsorg som 'normale' hunder.. 

Litt usikker, men oppdrettere som har tette kull og flere enn to hunder er  valpefabrikk ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kåre Lise skrev:

Selvfølgelig er ikke antallet avgjørende alene men du slipper heller aldri unna at det er en medvirkende faktor. Skjønner ikke at det er så problematisk å erkjenne? Er jo ingen her som sånn jeg har skjønt det har sånne antall uansett? 

Sier seg selv at du har haugevis med dårligere odds for å lykkes med 20-30hunder enn med en. Det gjelder Kari og Ola og har ingenting med kjønn å gjøre. Og da særlig når vi snakker om å ha de i en helt vanlig privatbolig uten kennelfasiliteter. Det er jo noe som skurrer big time her hvis ikke titalls hunder er PR definisjon en kennel, ikke hoarding hva f er det da? Noen normal hobby er det i hvertfall ikke. 

Jeg kan da ikke huske å ha benektet at antallet hunder i en husholdning kan være en medvirkende faktor? Så jeg har ingen problemer med 'erkjennelsen' i så måte. 

Dog syns jeg det virker som om den 'andre' siden i denne diskusjonen sliter litt med å erkjenne at det faktisk kan fungere..? 

Selvsagt har det ikke noe med kjønn å gjøre, det tror jeg du forstår, hvis ikke bytt om på Kari og Ola og antallet hunder.

Så hvis man har 10 hunder i kennelanlegg så er det greit men ikke innendørs? Her sliter jeg litt med forståelsen gitt.. Hvis det fremdeles er hundenes velferd vi prater om å ikke problemer med å erkjenne at andre mennesker muligens både trives og takler å leve utenfor ens eget gitte 'format', så og si..?

Hvis jeg forstår deg riktig, så vil en husholdning med 10 hunder, som hverken driver oppdrett eller har kennelanlegg men 'bare' har hunder, defineres som unormale mennesker? Du er selvfølgelig i din fulle rett til å mene det men det er interessant å se hvilke kriterier som skal til for en slik definisjon. Det ER en mulighet for at jeg misforstår deg men jeg kan ikke helt unngå en følelse av at det er ikke hundenes velferd som står i sentrum her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
2 minutter siden, QUEST skrev:

Det ER en mulighet for at jeg misforstår deg men jeg kan ikke helt unngå en følelse av at det er ikke hundenes velferd som står i sentrum her..

Nei det er klart om hundens velferd er sofa og menneskeseng. :)

Melder meg ut når argumentasjonen blir så totalt usaklig som de siste innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kåre Lise skrev:

Nei det er klart om hundens velferd er sofa og menneskeseng. :)

Melder meg ut når argumentasjonen blir så totalt usaklig som de siste innleggene.

Sofa og menneskeseng? Har jeg gått glipp av noe her? Jeg har ikke fått med meg at det var de eneste kriteriene for velferd? Nå har vi antagelig forskjellig syn på hunders velferd, jeg f.eks mener at å stå i ett kennelanlegg, ikke er går under definisjonen godt hundehold. Da er vi faktisk mer inne på fjøsdrift og da snakker vi ikke om renhold eller inneklima..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da vet vi det. Det er kun folk med trekkhunder som greier å mosjonere hundene sine. Man kan egentlig ikke ha store hunder i det hele tatt (det går ganske mange små bikkjer på en stor ift smuss, pels, lukt og slitasje) For ikke å snakke om pelshunder. Uansett størrelse, da kanskje? Eller er det kun antall som teller?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at dette med lukt av hund tas inn som et argument. Noen raser lukter mer enn andre, av sannsynligvis genetiske grunner, pelstype, faktorer i huden osv. Ikke bare pga hudfolder.
Da jeg hadde 5 alaskahuskier/grønnlandshund og AH/pointer/vorsteh-blandinger innendørs måtte jeg feie og støvsuge daglig pga røyting, men det luktet lite hund i huset her. Polare hunder lukter det generelt lite av er mitt inntrykk. Figlehunder også. Molossere motsatt...

Springeren er kanskje den jeg har hatt som har luktet mest "hund", men ikke engang hun syns jeg det lukter mye av. Dog - folk som overhodet ikke er vant til hund som kommer innom sier de kjenner at det lukter "hund" i huset mitt.
Jeg kan forøvrig legge fra meg småbarn på gulvet der de kan krype rundt uten å få astmatisk anfall. Selv om det altså sannsynligvis lukter litt "hund" i huset mitt.

Jeg kjenner også folk som har 5 - 6 individer av rase som lukter MYE innenhus. Ja og der kjenner man virkelig lukten av hund idet man går inn døren. Der vaskes forøvrig gulv hver dag..og hundene tures i marka hver dag. Men ifølge argumenter i denne tråden så har de altså et uetisk hundehold..pga lukt.

Interessant at sike argumenter dukker opp. 


 

 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Interessant tråd dette.. Nå har i allefall jeg lært en del nytt. Folk som har flere enn 1-2 hunder er unormale og empatiløse egoister. Ja, det er jo alltid kjekt å vite hvilken kategori man tilhører..:P

Stakkars deg, og stakkars meg.. Ja, jeg har 3 hunder jeg.. 

23 minutter siden, enna skrev:

Jeg kjenner også folk som har 5 - 6 individer av rase som lukter MYE innenhus. Ja og der kjenner man virkelig lukten av hund idet man går inn døren. Der vaskes forøvrig gulv hver dag..og hundene tures i marka hver dag. Men ifølge argumenter i denne tråden så har de altså et uetisk hundehold..pga lukt.

Interessant at sike argumenter dukker opp. 

Nei, Enna, ikke pga lukt, men pga dårlig innemiljø. Har du 20-30 bikkjer inne (nei, jeg diskuterer ikke husholdninger på 10 hunder, selv om jeg personlig ikke ser poenget med å ha så mange heller) så vil det bli mer møkk og dårligere luft, selv om du er flink til å vaske. Interessant at så mange oppegående soniser har så store problemer med akkurat det argumentet.. 

Jeg kjenner folk som har bare 1 hund, der den ene hunden stinker mer enn mine 3 gjør til sammen, jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Jeg kjenner folk som har bare 1 hund, som ikke burde hatt hund i det hele tatt, jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre heller.

Og nei, grunnen til at man reagerer på at man har dusinvis med hunder innendørs er ikke pga hundene - det er pga menneskene. Tenke seg til, man kan ha fokus på menneskevelferd også :o De husene jeg har vært i som har hatt dusinvis med hunder, har ikke vært hus jeg ville bodd i, og jeg er egentlig ikke spesielt pirkete av meg, men vi har selvsagt alle våre lyster og preferanser. 

En annen ting som er interessant, er hvordan en diskusjon som i utgangspunktet omhandla 26 hunder, har nå blitt til en sutretråd om at man ikke kan ha mer enn 10 hunder av miniatyrhundraser fordi da er man unormal. Kjære vene - hvor mange kjenner dere egentlig som har 10 hunder eller mer? Er det mange nok til at man kan kalle det normalt? Ikke? Nei, da er det kanskje ikke normalt da, eller? 

Sånn utover det, så gjentar jeg meg sjøl - vi bør kunne diskutere dette på en noenlunde saklig måte, fordi vi veit at hoardere samler seg bikkjer over tid, og da burde miljøet rundt være våkne nok til å kanskje kunne gå inn og prøve og hjelpe til FØR det går utover dyrevelferden, i stedet for at alle står og er sjokkert i ettertid når ting går til ******* fordi ingen så for seg at det var så ille - for har du tosifra antall hunder, så skal det ikke så ****** mye til før ting blir "ille". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, 2ne skrev:

 Kjære vene - hvor mange kjenner dere egentlig som har 10 hunder eller mer? Er det mange nok til at man kan kalle det normalt? Ikke? Nei, da er det kanskje ikke normalt da, eller? 

Mange, faktisk :P Med ulike typer hundehold. Noen som har utehunder under ulike forhold. De fleste har innehunder. Og de fleste har ryddige og rene hjem. Noen direkte petimetere. Og noen sånn ca det motsatte. Jeg opplever dog ikke at antall hund er avgjørende for hvordan folk lever, men hva folk gjør ut av det. Det jæveligste jeg har vært borte i var en dame med tre små hunder. Der så det ut som hos sånne crazy-catwomen folk man ser på tv :(

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pringlen skrev:

Mange, faktisk :P Med ulike typer hundehold. Noen som har utehunder under ulike forhold. De fleste har innehunder. Og de fleste har ryddige og rene hjem. Noen direkte petimetere. Og noen sånn ca det motsatte. Jeg opplever dog ikke at antall hund er avgjørende for hvordan folk lever, men hva folk gjør ut av det. Det jæveligste jeg har vært borte i var en dame med tre små hunder. Der så det ut som hos sånne crazy-catwomen folk man ser på tv :(

Mange? Okay, det er ikke veldig mange i min omgangskrets som har 10 hunder eller flere, de fleste har 2, noen har 3 og noen få har "bare" 1. Jeg er dog ganske sikker på at normalen er å ha bare 1 hund allikevel, det er det folk flest har. 

Det jævligste jeg har vært borte i, hadde mellom 12 og 30 hunder over en periode på flere år. Fastboende. Anekdoter er morsomt :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, 2ne said:

Stakkars deg, og stakkars meg.. Ja, jeg har 3 hunder jeg..

Quote

Nei, Enna, ikke pga lukt, men pga dårlig innemiljø. Har du 20-30 bikkjer inne (nei, jeg diskuterer ikke husholdninger på 10 hunder, selv om jeg personlig ikke ser poenget med å ha så mange heller) så vil det bli mer møkk og dårligere luft, selv om du er flink til å vaske. Interessant at så mange oppegående soniser har så store problemer med akkurat det argumentet..

Dette med stakkars henger jeg ikke helt med på. Ikke noe synd på MEG i hvert fall. Jeg har de hundene jeg vil ha og driter i om noen fine neser synes det lukter hund i yttergangen min. Med amputert nese plager det meg ikke uansett:D

Jeg syns det var veldig interessant at det med lukt i det hele tatt kom opp som et argument. DERFOR kommenterte jeg det.  "Soniser" har vel så ymse erfaring med det med lukt, møbelkataloghjem osv og dyrevelferd. Jeg har forøvrig vokst opp i en "møbelkatalog", og med flere hunder. Der hundene fikk så store restriksjoner for at "Fasaden" ikke skulle ødelegges, at som voksen ser jeg at det gikk utover dyrevelferden. Men så er ikke min mor særlig brydd om hunder heller da. Selv om vi hadde flere da jeg vokste opp.

Quote

Jeg kjenner folk som har bare 1 hund, der den ene hunden stinker mer enn mine 3 gjør til sammen, jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre. Jeg kjenner folk som har bare 1 hund, som ikke burde hatt hund i det hele tatt, jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre heller.

Det er det som er poenget for min del, og som jeg har gjentatt til det kjedsommelige: Antallet sier ikke noe om dyrevelferd eller hvordan man håndterer hundene sine, og som før sagt: Jeg tror ikke vi er uenig..

Quote

Og nei, grunnen til at man reagerer på at man har dusinvis med hunder innendørs er ikke pga hundene - det er pga menneskene. Tenke seg til, man kan ha fokus på menneskevelferd også :o De husene jeg har vært i som har hatt dusinvis med hunder, har ikke vært hus jeg ville bodd i, og jeg er egentlig ikke spesielt pirkete av meg, men vi har selvsagt alle våre lyster og preferanser. 

Menneskevelferd har jeg også nevnt i tidligere innlegg i denne tråden...
Og nei - jeg syns at for min del er 4 - 5 hunder absloutt NOK. Fordi jeg ikke har ork til å vaske, ture, trene, lufte flere enn det. Men det betyr ikke at andre ikke har et annet syn på hvordan de vil leve og hva de kan leve med.

Quote

En annen ting som er interessant, er hvordan en diskusjon som i utgangspunktet omhandla 26 hunder, har nå blitt til en sutretråd om at man ikke kan ha mer enn 10 hunder av miniatyrhundraser fordi da er man unormal. Kjære vene - hvor mange kjenner dere egentlig som har 10 hunder eller mer? Er det mange nok til at man kan kalle det normalt? Ikke? Nei, da er det kanskje ikke normalt da, eller? 

Jeg kjenner en del med rundt 10 hunder. Ikke miniatyrer. Som har hundene innendørs, som har skinnende rene hjem der de ofte har gjester. Så i enkelte miljøer er det helt "normalt". Og jeg VET OM noen få som har mange hunder, absolutt ikke miniatyrer, som absloutt ikke burde hatt mer enn 1. Der mattilsynet har blitt meldt ørten gg pga bekymring fra oss som vet om dette hundeholdet, men der personen får fortsette fordi "minstemålet" for omsorg ifølg mattilsynet er fyllt.
så igjen - dette med minstemål og hva DET representerer er vi nok heller ikke så uenig i, jmfr tidligere innlegg.

Quote

Sånn utover det, så gjentar jeg meg sjøl - vi bør kunne diskutere dette på en noenlunde saklig måte, fordi vi veit at hoardere samler seg bikkjer over tid, og da burde miljøet rundt være våkne nok til å kanskje kunne gå inn og prøve og hjelpe til FØR det går utover dyrevelferden, i stedet for at alle står og er sjokkert i ettertid når ting går til ******* fordi ingen så for seg at det var så ille - for har du tosifra antall hunder, så skal det ikke så ****** mye til før ting blir "ille". 


Som tidligere skrevet: Jeg syns man skal bry seg, spørre, være nabokjerring. Melde mattilsyn.
Uansett om bekymringen er antallet hunder, eller andre forhold.
Også hvis man bekymrer seg for mennesker, barn, misbruk, overgrep, omsorgssvikt.
 

Det blir mye poelmikk og vridning av ord i slike tråder, der partene i diskusjonen egentlig ikke er å uenige når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, enna skrev:

Det blir mye poelmikk og vridning av ord i slike tråder, der partene i diskusjonen egentlig ikke er å uenige når det kommer til stykket.

Partene er uenige når det kommer til stykke. For mitt vedkommende i hvert fall. Jeg syns ikke det er å "spekulere" å lure på hvordan og hvorfor folk har dusinvis av hunder i et bolighus. Jeg syns faktisk vi skal "spekulere" i det jeg, fordi det kan forhindre dyretragedier. Det er det vi har diskutert på 7 sider nå, er det ikke? At noen fikser å ha bolighuset sitt stappa av firbeinter, og at noen ikke fikser å ha 1 firbeint er ikke argumenter gode nok for meg til å ikke spekulere i hva folk skal med dusinvis med hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2ne skrev:

Partene er uenige når det kommer til stykke. For mitt vedkommende i hvert fall. Jeg syns ikke det er å "spekulere" å lure på hvordan og hvorfor folk har dusinvis av hunder i et bolighus. Jeg syns faktisk vi skal "spekulere" i det jeg, fordi det kan forhindre dyretragedier. Det er det vi har diskutert på 7 sider nå, er det ikke? At noen fikser å ha bolighuset sitt stappa av firbeinter, og at noen ikke fikser å ha 1 firbeint er ikke argumenter gode nok for meg til å ikke spekulere i hva folk skal med dusinvis med hunder. 

Er det ikke bedre å reagere ut i fra faktiske forhold? Enten det er 1 eller 20 bikkjer? Et dårlig hundehold er et dårlig hundehold, uansett antall bikkjer. Likeså et bra hundehold...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe stort problem med 26 hunder jeg. Særlig om 8 er leveringsklare valper på vei ut av huset og 9 er nyfødte. Men det krever noe av eierne. Krever faktisk en hel del av eierne. Men om de greier det - hva er galt da? Det finnes supermennesker og det finnes mennesker som dedikerer hele sitt liv til hundene. Og det er nok nødvendig i en slik situasjon. Men jeg er også helt enig i at man skal bry seg og melde i fra dersom forholdene ikke er bra. Men jeg tror ikke man kan måle dyrevelferd i antall hybelkaniner og hundelukt. Der er det mer menneskevelferden det står på.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yurij skrev:

Jeg lurer også litt på hvor bra det må være før mattilsynet velger å IKKE reagere om de kommer til et hus med 26 hunder innendørs .. 

Der kan jeg komme med en erfaring om akkurat en slik situasjon :) Jeg kjøpte hunden min av en oppdretter som har slikt enormt antall hunder i huset sitt. Hun har oppdrett av 3 små raser, hvorav hovedrasen er en pelsstellrase. Da jeg var der for å besøke valpen (4mnd gammel), var det mengder hunder inne i de rommene jeg fikk se av huset (gangen, kjøkken og så vidt litt av ene stua). På kjøkkenet, hvor vi var mest, var det 15-20 hunder i vilt kaos, med stiv kroppsholdning, småkrangling, hvileløshet, markering og alt som hører med... Oppdretter hadde en bøtte og mopp stående klar, og sveipet over tisseflekkene fortløpende. Flere hunder sto stuet i bur langs ene veggen i gangen, 3 i høyden. Jeg fikk inntrykk av at rom i 2. etasjen ble brukt som avlsrom for tisper med kull, hvor mange hunder det var der oppe aner jeg ikke. Dette var et helt vanlig bolighus, ikke spesielt stort, med inngjerdet hage og hundene gikk ut gjennom verandadøra.
Oppdretter fortalte meg at hun flere ganger var rapportert til MT, men at de bare var fornøyde og hadde aldri noe å klage på når de var på inspeksjon. Oppdretteren er en av landets ledende på pelsstellrasen, godt respektert og anerkjent i rasemiljøet.

Så det kan tydeligvis være ganske ille før MT reagerer, og at å ha 26+ hunder (her var det snakk om voksne, eventuelle valper ble ikke talt) i et vanlig bolighus virker å være helt greit. Mosjonen/treningen disse hundene fikk var kaoset innendørs, herjing i hagen og venstresvinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stella skrev:

Der kan jeg komme med en erfaring om akkurat en slik situasjon :) Jeg kjøpte hunden min av en oppdretter som har slikt enormt antall hunder i huset sitt. Hun har oppdrett av 3 små raser, hvorav hovedrasen er en pelsstellrase. Da jeg var der for å besøke valpen (4mnd gammel), var det mengder hunder inne i de rommene jeg fikk se av huset (gangen, kjøkken og så vidt litt av ene stua). På kjøkkenet, hvor vi var mest, var det 15-20 hunder i vilt kaos, med stiv kroppsholdning, småkrangling, hvileløshet, markering og alt som hører med... Oppdretter hadde en bøtte og mopp stående klar, og sveipet over tisseflekkene fortløpende. Flere hunder sto stuet i bur langs ene veggen i gangen, 3 i høyden. Jeg fikk inntrykk av at rom i 2. etasjen ble brukt som avlsrom for tisper med kull, hvor mange hunder det var der oppe aner jeg ikke. Dette var et helt vanlig bolighus, ikke spesielt stort, med inngjerdet hage og hundene gikk ut gjennom verandadøra.
Oppdretter fortalte meg at hun flere ganger var rapportert til MT, men at de bare var fornøyde og hadde aldri noe å klage på når de var på inspeksjon. Oppdretteren er en av landets ledende på pelsstellrasen, godt respektert og anerkjent i rasemiljøet.

Så det kan tydeligvis være ganske ille før MT reagerer, og at å ha 26+ hunder (her var det snakk om voksne, eventuelle valper ble ikke talt) i et vanlig bolighus virker å være helt greit. Mosjonen/treningen disse hundene fikk var kaoset innendørs, herjing i hagen og venstresvinger...

Det er vel ingen tvil om at mattilsynets "minstekrav" sier svært lite om god dyrevelferd. Uansett antall...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stella skrev:

Der kan jeg komme med en erfaring om akkurat en slik situasjon :) Jeg kjøpte hunden min av en oppdretter som har slikt enormt antall hunder i huset sitt. Hun har oppdrett av 3 små raser, hvorav hovedrasen er en pelsstellrase. Da jeg var der for å besøke valpen (4mnd gammel), var det mengder hunder inne i de rommene jeg fikk se av huset (gangen, kjøkken og så vidt litt av ene stua). På kjøkkenet, hvor vi var mest, var det 15-20 hunder i vilt kaos, med stiv kroppsholdning, småkrangling, hvileløshet, markering og alt som hører med... Oppdretter hadde en bøtte og mopp stående klar, og sveipet over tisseflekkene fortløpende. Flere hunder sto stuet i bur langs ene veggen i gangen, 3 i høyden. Jeg fikk inntrykk av at rom i 2. etasjen ble brukt som avlsrom for tisper med kull, hvor mange hunder det var der oppe aner jeg ikke. Dette var et helt vanlig bolighus, ikke spesielt stort, med inngjerdet hage og hundene gikk ut gjennom verandadøra.
Oppdretter fortalte meg at hun flere ganger var rapportert til MT, men at de bare var fornøyde og hadde aldri noe å klage på når de var på inspeksjon. Oppdretteren er en av landets ledende på pelsstellrasen, godt respektert og anerkjent i rasemiljøet.

Så det kan tydeligvis være ganske ille før MT reagerer, og at å ha 26+ hunder (her var det snakk om voksne, eventuelle valper ble ikke talt) i et vanlig bolighus virker å være helt greit. Mosjonen/treningen disse hundene fikk var kaoset innendørs, herjing i hagen og venstresvinger...

Men dette hørte du fra oppdretter og ikke fra mattilsynet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål, hva menes egentlig med bolighus og enebolig her?
Er det ikke nettopp frittstående eneboliger som burde passe til å ha over normalt antall hunder?
og selvsagt småbruk/gårdsbruk da.
Jeg er klar over at plassering av husene kan variere, tomtens størrelse varierer osv.

Jeg har en "villa" altså en frittstående enebolig. Nærmeste nabo har jeg deler av skog mellom, nest nærmeste er riksveien i mellom. Nærmeste til innkjørselen er det en haug av trær og over 150m i luftlinje mellom husene våre. Tomta er nesten 4 mål stor og ligger "på landet", selv om jeg deler avkjørsel fra riksveien med et boligfelt, så bor jeg overhodet ikke på noe boligfelt, men på en tomt som delvis er ganske godt skjermet fra omgivelsene og som er langt over "by-enebolig" stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene jeg snakker om som hadde ti hunder inne i huset hadde rekkehus og var 2 x storrøykere. Rekkehuset var over to etg og kjeller men alle hundene var da på gang stue og kjøkken i første etg når jeg var der. Og rekkehuset tror jeg hadde ei grunnflate på rundt 40 kvm bygd etter husbanke standard i 1960 eller 70 tallet.  Luktet det røyk inne, nei var det skittent eller luktet hund inne nei. Dem hadde et godt regime på det med både røyking og rengjøring og lufting. Dem hadde glade sosiale hunder med grei dressur. 

Men ja jeg har faktisk opplev å måtte si til folk som har hatt en hund at NÅ bør du enten gjøre noe drastisk eller omplassere hunden for den har det ikke bra hos deg som tingene er nå.

Jeg er heller opptatt av at det blir oppdaget i tide når dyr lider så eier enten kan få hjelp eller at en må kontakte mattilsynet. Men hvordan oppdage ting i tide. JA har du en haug med hunder så er fallhøyden større enn om du har en. men de hundene som blir utsatt for vannskjøtsel lider like mye

edit:

Og hundene jeg snakker om var ca 30 kg hver med halvlang pels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, yurij skrev:

Men dette hørte du fra oppdretter og ikke fra mattilsynet ? 

Siden oppdretter driver på og aktiviteten er helt uforandret antar jeg at MT ikke hadde noe å si på hundeholdet. Nå har jeg vært i miljøet en stund, og har aldri hørt annet enn lovord om denne oppdretteren, og måten hun driver på har jeg aldri sett være et tema. Og hun viste meg (og hun jeg hadde med meg for å se på valpene) forholdene uten å blunke, så det ble ikke forsøkt å skjule noe. Så ja, jeg antar at det hun sa stemmer. Jeg kan forstå at folk sender bekymringsmelding om hundeholdet til MT. Og siden hun ikke endrer på aktiviteten, og ikke prøver å skjule det for besøkende, antar jeg hun har full støtte fra MT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

Stakkars deg, og stakkars meg.. Ja, jeg har 3 hunder jeg.. 

 

 

Stakkars? Langtifra! Tvert om så ga alt dette snakket om fjøs meg noe å tenke på..Er det ikke slik at bønder får stønader og diverse tilskudd og fradrag? Siden det allerede er vedtatt at jeg bor i fjøs, så kan jeg vel registrere meg som bonde? En skikkelig vinn-vinn situasjon, med andre ord :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Er det ikke bedre å reagere ut i fra faktiske forhold? Enten det er 1 eller 20 bikkjer? Et dårlig hundehold er et dårlig hundehold, uansett antall bikkjer. Likeså et bra hundehold...

Eh..og med tre linjer så oppsummerte du det hele og syv sider med diskusjon var ganske unødvendig.. Bedre og enklere kan det vel ikke sies! :thumbs:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Er det ikke bedre å reagere ut i fra faktiske forhold? Enten det er 1 eller 20 bikkjer? Et dårlig hundehold er et dårlig hundehold, uansett antall bikkjer. Likeså et bra hundehold...

Jo. Men jeg syns allikevel, når vi ser hvor fort det går med  hoardere og hvor galt det kan bli, at det er greit at det er litt skepsis til de som samler bikkjer. For samle bikkjer er det du gjør når du har 20 stk. Det er ytterst få som trenger å ha 20 bikkjer i huset. Og av en eller annen merkelig grunn så får jeg aldri ordentlig svar på det av deg og dine meningsfeller i hvorfor det er galt å kanskje rope et lite varsko FØR det er snakk om dyremishandling. Snarere tvert i mot, det er jo ondsinnet spekulasjon, det. 

2 minutter siden, QUEST skrev:

Stakkars? Langtifra! Tvert om så ga alt dette snakket om fjøs meg noe å tenke på..Er det ikke slik at bønder får stønader og diverse tilskudd og fradrag? Siden det allerede er vedtatt at jeg bor i fjøs, så kan jeg vel registrere meg som bonde? En skikkelig vinn-vinn situasjon, med andre ord :D

Du har en del hunder har jeg skjønt ut fra andre diskusjoner. Det er ikke så rart du føler deg truffet av diskusjonen da, antageligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...