Gå til innhold
Hundesonen.no

Poters adventskalender -14. desember


Poter
 Share

Recommended Posts

14. desember

Øvelse: rull rundt

Denne øvelsen kan være fin å gjøre inne. Underlaget må være sklisikkert og gjerne mykt. Et gulvteppe fungerer bra.

Varm opp hunden godt før du begynner, det kan passe bra å trene på rull rundt etter dere har vært på luftetur.

Forslag til fremgangsmåte:

  • Lokk hunden ned i ligg (ikke kommander den i ligg eller dekk, den skal bryte liggen etter hvert og da er det bra den ikke er kommandert til å ligge stille)
  •  Lokk hunden til å vri på hodet, med snuten opp, litt som at den skakker på hodet den veien den skal ned
  • Lokk den til å legge vekten over på den ene siden, en liten vektforskyvning er nok
  • Bruk strategisk belønningsplassering sånn at hunden forblir eller øker vektforskyvningen
  • Lokk den mer og mer ned på siden og til slutt at den ligger strak ut på siden
  • Lokk den til å vri hodet litt igjen
  • Lokk den til å skifte vekt over på neste side
  • Lokk den helt rundt

Pass på at hunden er i en ganske rolig sinnsstemning og ikke spenner seg. Noen hunder kan synes det er ekkelt å være på rygg, så bruk tid. Dette er ikke en stressøvelse eller en øvelse hvor hunden skal være intens. Pass på at den har passelig intensitetsnivå sånn at den er ettertenksom og får med seg bevegelsene den må gjøre. Se for deg din egen sinnstemning hvis du skal gjøre f.eks en litt avansert yoga øvelse. Du hiver deg helst ikke inn i den, men bruker kroppen og musklene til langsomt å gå inn i den, kontrollert. Sånn vil vi at hunden skal kjenne etter og være klar over hva den gjør. Det blir kanskje ekstra viktig om du lokker den, siden den fort bare tenker på godisen den har i nesen.

Vanskelighetsgrad:

  • Frishape hele øvelsen
  • Legg på kommando og ta bort lokkingen

Lykke til og kos dere! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne øvelsen vil jeg ikke gjøre med Eine pga skaden, men jeg gleder meg til å se deres hunder gjøre det! Lurer på hvordan en briard ser ut når den ruller rundt :lol: Og Mr Stankelbein, får han det til som er så lang og stor? Det samme med landseerne. Kule schæfern da? Spretne border colliene regner jeg med ruller rundt flere ganger :lol: Welsh`en tar det nok på en strak pote og cavalieren blir vel å se supersøt ut! Andre som hopper inn og hiver seg med?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy ruller og tuller og har det kjempemoro - på egen hånd. Når jeg skal forsøke å sette det i system, så AAAAANER han ikke hva jeg snakker om :aww:. Da jeg forsøkte å lære Yasmine dette, endte det bare opp med å "ligge død"..... vi har en utfordring :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Siri skrev:

Willy ruller og tuller og har det kjempemoro - på egen hånd. Når jeg skal forsøke å sette det i system, så AAAAANER han ikke hva jeg snakker om :aww:. Da jeg forsøkte å lære Yasmine dette, endte det bare opp med å "ligge død"..... vi har en utfordring :lol: 

Haha, det gleder jeg meg til å se :lol:

14 minutter siden, Avani skrev:

Rullerundt har vi aldri trent på så det klarer vi sikkert :drool: eller ikke ;)

Holder en knapp på sikkert! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Sjef proff på :lol: 

Det var en av tingene ungene bestemte at han skulle lære seg når han var ganske ung, så da ble det slik ;)
Vanligvis så blir det en kombinasjon av rull rundt, leke død, og diverse annet, så derfor stoppet han opp litt andre gangen han skulle gjøre det ;)

Jeg gikk et stykke bort fra ham andre gangen for å vise at han ikke trenger hjelp for å få det til :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

Dette er Sjef proff på :lol: 

Det var en av tingene ungene bestemte at han skulle lære seg når han var ganske ung, så da ble det slik ;)
Vanligvis så blir det en kombinasjon av rull rundt, leke død, og diverse annet, så derfor stoppet han opp litt andre gangen han skulle gjøre det ;)

Jeg gikk et stykke bort fra ham andre gangen for å vise at han ikke trenger hjelp for å få det til :) 

 

Han er kjempeflink :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, dette har vi ikke forsøkt på før, men vi har fått det til på et vis i løpet av kvelden. Forsøker å lage video når det sitter litt bedre (og når jeg har ryddet litt i stuen :whistle: ). 

Plukker heller færre ting fra kalenderen og lærer dem skikkelig enn å prøve på alle. Har ikke giddet å lære Fetter noen triks før, men nå har han lært flere i løpet av kalenderen og det er jo litt artig. :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, *Kat84* skrev:

Dette er Sjef proff på :lol: 

Det var en av tingene ungene bestemte at han skulle lære seg når han var ganske ung, så da ble det slik ;)
Vanligvis så blir det en kombinasjon av rull rundt, leke død, og diverse annet, så derfor stoppet han opp litt andre gangen han skulle gjøre det ;)

Jeg gikk et stykke bort fra ham andre gangen for å vise at han ikke trenger hjelp for å få det til :) 

 

Den likte jeg! Rolig og kontrollert og man ser at han tenker seg om. Nais!

51 minutter siden, Avani skrev:

Nå kjørte jeg det jeg kaller klokking (lokking og klikk) og fikk da til en par ruller...puuuh!! Og det var nesten at hun begynte å tilby å legge seg på siden. Kan jammen hende jeg vil klikke det inn skikkelig :P
 

 

 

For en lovende start! Jeg er helt imponert over schæfern og kroppskontrollen hun har vist i adventskalenderen! Er virkelig ikke mange, om noen, schæfere jeg har sett som er så klart over kroppen sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Den likte jeg! Rolig og kontrollert og man ser at han tenker seg om. Nais!

 

Jeg måtte se en gang nå for å se om jeg så det samme som deg. Og jada, rolig og kontrollert er han jo når han har lært ting, eller ikke er i skikkelig ADHD modus :lol: 
Og joda. Man kan ane at hjernen jobber der :) 

Akkurat nå, Poter skrev:

Det ante meg at det ville se noe sånt ut :lol: Et veldig søtt snømonster! :wub:

Må si meg enig i det. Veldig søtt lite monster som velter rundt i snøen :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tmp skrev:

Det kommer en film fra oss også, men tar jo et døgn før den dukker opp i photobucket etter opplasting, så blir vel i morgen da.. (tar gjerne i mot tips hva dere andre bruker som er enkelt og greit uten mye jobb!)

jeg bruker både Dropbox, og Min Sky fra Telenor :)
Hos Telenor har jeg ubegrenset lagring, og i Dropbox er det vel 5-6 GB lagring jeg har gratis :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, *Kat84* skrev:

jeg bruker både Dropbox, og Min Sky fra Telenor :)
Hos Telenor har jeg ubegrenset lagring, og i Dropbox er det vel 5-6 GB lagring jeg har gratis :)

Går det å laste inn rett fra Dropbox til sonen? Jeg har ingen fungerende pc for tiden og må bruke mobilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tmp skrev:

Går det å laste inn rett fra Dropbox til sonen? Jeg har ingen fungerende pc for tiden og må bruke mobilen ?

Ikke video. Men bilder skal gå an. 
Men kan være at du akkurat som meg må manuelt velge å laste opp fra Dropbox på samme måte som du velger om det er fra kamerafiler eller dokumenter osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Poter skrev:

For en lovende start! Jeg er helt imponert over schæfern og kroppskontrollen hun har vist i adventskalenderen! Er virkelig ikke mange, om noen, schæfere jeg har sett som er så klart over kroppen sin :)

Tusen takk, det varmer ett schæferhjerte :wub: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...