Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring: fremadsending gjennom gruppe (nbf)


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg har delt den i fire momenter: fvf, gallop til trav, trav forover, innkalling til fot. Jeg klikker når hun går/traver mot targetten. Jeg belønner bakover fordi momentet etter travingen blir innkalling til fot. Tilslutt har jeg tenkt til å baklengskjede øvelsen sammen. Neste steg i å gå forran meg er å lage mer plass og avstand. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for video ? skal se på den i mårra . 

Jeg har landet litt på at jeg kanskje kan greie meg med trav hele veien ? det sparer meg evt for skifte av gangart. men ikke funnet ut hvordan jeg skal lære han å holde jevnt 15m foran meg ? denne øvelsen gir hodebry gitt... liker utfordringer, men som færsk innen bruks og uten bruksmiljø så syns jeg denne øvelsen byr på litt for mye hodebry ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anette skrev:

Jeg har delt den i fire momenter: fvf, gallop til trav, trav forover, innkalling til fot. Jeg klikker når hun går/traver mot targetten. Jeg belønner bakover fordi momentet etter travingen blir innkalling til fot. Tilslutt har jeg tenkt til å baklengskjede øvelsen sammen. Neste steg i å gå forran meg er å lage mer plass og avstand. 

Det er omtrent slik jeg å gjør det. Jeg har en avlæring å slenge på da, for vi har jo fremmadsending i RIK og den skal gå i hundreoghelvete, så litt overgang og mye lyd for Nix dette. I går løsnet det for henne og hun skjønte hva hun skulle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for video ? skal se på den i mårra . 
Jeg har landet litt på at jeg kanskje kan greie meg med trav hele veien ? det sparer meg evt for skifte av gangart. men ikke funnet ut hvordan jeg skal lære han å holde jevnt 15m foran meg ? denne øvelsen gir hodebry gitt... liker utfordringer, men som færsk innen bruks og uten bruksmiljø så syns jeg denne øvelsen byr på litt for mye hodebry [emoji23]

Man må jo beregne litt avstand ol her. Så en fin film canis hadde om baklengskjeding av denne øvelsen. Hvor man så nøye tenkt igjen hvor mange gallopsteg trengte man for å få hunden ut forran langt nok osv. Klikket alltid på fire steg (stor hund)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Det er da folk som trener bruks i området ditt? Feks så Tipper jeg at Asbjørg på Averøy har vært borti øvelsen..

Er ett stykke til averøya da og vanskelig å få til mtp forskjellige arbeidstider og mangel på dagslys ? Jeg kan selvsagt høre med henne. De fleste i området trener redningshund eller RIK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har du startet på øvelsen?
Hvordan har du evt lært det inn?
Jeg jobber med øvelsen med Twist, og vet at det er ulike måter folk jobber med dette.

På Twist har jeg jobbet med stake hele veien. I starten ( ny innlæring) var han tett inntil staken, slik at jeg fikk belønnet det lille sakte steget. Passet på hvor jeg stod ( fra å vise ham med hånda, til å kunne stå bak og si utløsningsordet).
Så økte jeg avstand sakte men sikkert, og har variert om jeg har hatt på langline eller ikke.

Nå har jeg måttet legge inn bare å gå sakte uten line på, og plukke øvelsen fra hverandre ingen. 
Mange kjører en utgang ( jobber med å få hunden ut til et punkt raskt), også skal den gå rolig fra dette punktet og videre.
Her deles det opp ved trening slik at en kjører full fart ut til punktet, også kan en trene overgang. Jeg har startet med dette nå pga løpsglad hund som bare raser avgårde. Så jeg trener en sakte bit, en full fart ut bit, men overgang til sakte ( setter opp to staker). En til full fart fram, der han stopper og spiser også er tanken/målet at han skal finne ut av at han skal gå sakte til neste som i starten bare står i kort avstand unna.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Er det noen som har en video av ferdig øvelse som har fått bra med poeng? Jeg søker nemlig på youtube og finner nemlig ikke noen god video som viser hvordan øvelsen skal se ut i sin helhet. 

Får man kommandere temposkifte eller skal de skifte tempo uten kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Turb said:

Er det noen som har en video av ferdig øvelse som har fått bra med poeng? Jeg søker nemlig på youtube og finner nemlig ikke noen god video som viser hvordan øvelsen skal se ut i sin helhet. 

@JeanetteH har hatt fine fremadsendinger på Talli i hvert fall, men jeg veit ikke om hun har noen video av det :) 

6 hours ago, Turb said:

Får man kommandere temposkifte eller skal de skifte tempo uten kommando?

Fra regelverket som gjelder nå:

Utførelse:
Øvelsen starter med hunden i utgangsstilling. På ordre starter ekvipasjen fri ved foten. På ny ordre sender føreren hunden frem. Hunden skal raskt forflytte seg til og holde seg ca. 15 meter (minst 8 og høyst 25 meter) foran føreren i samme hovedretning og ha kontakt med føreren. Føreren skal passere gjennom midten av gruppen. Etter at føreren har passert gruppen gis det ordre til føreren om å kalle inn hunden. Ekvipasjen fortsetter marsjen til ny ordre om helt om marsj blir gitt. Øvelsen gjentas i motsatt retning. Øvelsen avsluttes med helt om og holdt.

Bedømmelse:
For å oppnå høyeste karakter kreves det at hunden ikke avviker mer enn 3 meter til hver side fra førerens marsjretning, og at hunden raskt inntar posisjonen ca. 15 meter foran føreren og holder denne avstand til innkalling skjer. Det skal legges stor vekt på hurtighet i innkallingen. Godkjent karakter krever at hunden passerer gjennom gruppen i begge retninger, og at den ikke på noe tidspunkt overskrider banens ytterkant eller de angitte maksimum og minimums grenser (8 og 25 meter). Hunden må ha oppnådd minimumsavstand til fører innen den er på høyde med gruppen. Hunden får ikke vise fiendtlighet eller redsel for personene i gruppen.

Anvisning:
Hunden skal passere en gruppe bestående av 4 personer som er plassert i henhold til skisse i materialbeskrivelsen. Hunden sendes når føreren er på ca. 25 meters avstand fra gruppen. Førerens forflytning skal deretter skje over ca. 30 meter før innkalling foretas. Innkalling skal skje 5 meter etter at fører har passert gruppen. Øvelsen utføres i begge marsjretninger og avsluttes med fri ved foten og helt om og holdt. Øvelsen, og bedømmelsen av øvelsen, starter når deltakeren på forespørsel har bekreftet at ekvipasjen er klar. Øvelsen, og bedømmelsen av øvelsen, er slutt når plasskommandanten har gitt beskjed om at øvelsen er avsluttet. Øvelsen starter og avslutter med hunden i utgangsstilling.

Du kommanderer for på plass når du begynner å gå, når du sender ut hunden og deretter når du kaller inn hunden på plass igjen når du har gått gjennom gruppa, så vidt jeg husker :) Ikke for senking av tempo, med andre ord, det skal hunden gjøre av seg selv før den har gått over 25 meter fra deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, 2ne skrev:

@JeanetteH har hatt fine fremadsendinger på Talli i hvert fall, men jeg veit ikke om hun har noen video av det :) 

Fra regelverket som gjelder nå:

Utførelse:
Øvelsen starter med hunden i utgangsstilling. På ordre starter ekvipasjen fri ved foten. På ny ordre sender føreren hunden frem. Hunden skal raskt forflytte seg til og holde seg ca. 15 meter (minst 8 og høyst 25 meter) foran føreren i samme hovedretning og ha kontakt med føreren. Føreren skal passere gjennom midten av gruppen. Etter at føreren har passert gruppen gis det ordre til føreren om å kalle inn hunden. Ekvipasjen fortsetter marsjen til ny ordre om helt om marsj blir gitt. Øvelsen gjentas i motsatt retning. Øvelsen avsluttes med helt om og holdt.

Bedømmelse:
For å oppnå høyeste karakter kreves det at hunden ikke avviker mer enn 3 meter til hver side fra førerens marsjretning, og at hunden raskt inntar posisjonen ca. 15 meter foran føreren og holder denne avstand til innkalling skjer. Det skal legges stor vekt på hurtighet i innkallingen. Godkjent karakter krever at hunden passerer gjennom gruppen i begge retninger, og at den ikke på noe tidspunkt overskrider banens ytterkant eller de angitte maksimum og minimums grenser (8 og 25 meter). Hunden må ha oppnådd minimumsavstand til fører innen den er på høyde med gruppen. Hunden får ikke vise fiendtlighet eller redsel for personene i gruppen.

Anvisning:
Hunden skal passere en gruppe bestående av 4 personer som er plassert i henhold til skisse i materialbeskrivelsen. Hunden sendes når føreren er på ca. 25 meters avstand fra gruppen. Førerens forflytning skal deretter skje over ca. 30 meter før innkalling foretas. Innkalling skal skje 5 meter etter at fører har passert gruppen. Øvelsen utføres i begge marsjretninger og avsluttes med fri ved foten og helt om og holdt. Øvelsen, og bedømmelsen av øvelsen, starter når deltakeren på forespørsel har bekreftet at ekvipasjen er klar. Øvelsen, og bedømmelsen av øvelsen, er slutt når plasskommandanten har gitt beskjed om at øvelsen er avsluttet. Øvelsen starter og avslutter med hunden i utgangsstilling.

Du kommanderer for på plass når du begynner å gå, når du sender ut hunden og deretter når du kaller inn hunden på plass igjen når du har gått gjennom gruppa, så vidt jeg husker :) Ikke for senking av tempo, med andre ord, det skal hunden gjøre av seg selv før den har gått over 25 meter fra deg :) 

Takk - litt ny verden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AussieAllTheWay skrev:

Ikke en perfekt øvelse, og vi rakk bare å starte noen få konkurranser- før Taco ble sykemeldt- så den ble aldri helt perfekt- men vi har fått 8,5 på den en gang ;) Men en liten ide om hvordan den kan se ut :)

Supert :D akkurat noe sånt jeg har sett etter. Da vet jeg hva jeg skal jobbe mot :D Er temposenkingen som ikke helt virker som den skal tror jeg, så det er den vi må jobbe mest på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å jobber med den selv nå og har tenkt meg ut en prosess selv ?

* Lære hunden å stå foran og se fremover. 

* Lære han å gå foran (kriterier, ikke opp i trav) over forskjellige strekninger + rett frem

*Springe fort rett frem

*Springe fort til punkt A med stå, deretter gå rolig til punkt B.

Usikker på hvordan dette går ? Men håper å få fletta det sammen etterhvert!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Shlush skrev:

Jeg driver å jobber med den selv nå og har tenkt meg ut en prosess selv ?

* Lære hunden å stå foran og se fremover. 

* Lære han å gå foran (kriterier, ikke opp i trav) over forskjellige strekninger + rett frem

*Springe fort rett frem

*Springe fort til punkt A med stå, deretter gå rolig til punkt B.

Usikker på hvordan dette går ? Men håper å få fletta det sammen etterhvert!

 

Høres fornuftig ut :) 
Husk også å ta med innkalling som eget moment. Det at hunden står på avstand etter gruppe og du kaller inn.

Jeg har gjort om min fremadsending, har nå utgang ( UT) også over i sakte del. Jobber masse med overgangene, og sakte biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg holder også på å trene inn denne øvelsen. Det er så utrolig mye momenter å trene inn som begynner å gi meg noen gråe hår?

Det jeg har gjort er å bruke en stake og trene på å gå sakte både med og uten line. Akkurat nå har jeg gått tilbake med line for jeg har nok gått litt for fort frem. Jeg har også vekslet litt med hvor lang avstand jeg bruker. Når jeg trener med andre får jeg hunden min til å stå foran de andre og kommanderer i rolig frem til staken. Trener jeg alene bruker jeg treningsstol og sekk som gruppe. 

Har også trent noen innkallinger som eget moment. Men det er en øvelse som trengs tid til å lykkes med tror jeg 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2017 at 7:47 PM, lykkelig skrev:

Jeg holder også på å trene inn denne øvelsen. Det er så utrolig mye momenter å trene inn som begynner å gi meg noen gråe hår?

Det jeg har gjort er å bruke en stake og trene på å gå sakte både med og uten line. Akkurat nå har jeg gått tilbake med line for jeg har nok gått litt for fort frem. Jeg har også vekslet litt med hvor lang avstand jeg bruker. Når jeg trener med andre får jeg hunden min til å stå foran de andre og kommanderer i rolig frem til staken. Trener jeg alene bruker jeg treningsstol og sekk som gruppe. 

Har også trent noen innkallinger som eget moment. Men det er en øvelse som trengs tid til å lykkes med tror jeg 

 

Dette er en øvelse som tar tid, og en øvelse en hele tiden må holde i balanse :w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det var snakk om fremadsending på brukshund konferansen i helga og fagkomiteen tok opp bla dette med temposkifte som mange av oss er veldig opptatt av. Dette med temposkifte står ingen steder i regelverket at vi skal ha. 
Så det jobbes med å få endret regelverket, så det skal bli enklere å forstå øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2018 at 3:28 PM, Carpediem skrev:

Det var snakk om fremadsending på brukshund konferansen i helga og fagkomiteen tok opp bla dette med temposkifte som mange av oss er veldig opptatt av. Dette med temposkifte står ingen steder i regelverket at vi skal ha. 
Så det jobbes med å få endret regelverket, så det skal bli enklere å forstå øvelsen.

Hvordan skulle det fortydliges? 
Kan hunden gå hele veien foran deg? Eller trave hele veien foran deg (om du er litt raskere til beins)? Eller må du ta den igjen i galopp (noe som jo kan bli underholdende)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2018 at 7:18 PM, Turb skrev:

Hvordan skulle det fortydliges? 
Kan hunden gå hele veien foran deg? Eller trave hele veien foran deg (om du er litt raskere til beins)? Eller må du ta den igjen i galopp (noe som jo kan bli underholdende)?

Mange har ( inkl meg selv) fokus på full fart ut, også nedslag til rolig trav ( sakte gange). Dette står det ingen ting om i regelverket at en må ha. Det viktigste er at hunden holder seg min 8 meter fra deg og max 25 m. 
Om hunden går, traver eller hva den nå gjør og er innenfor kravene, så er dette helt ok.

Jeg starter med å ha en kommando på sakte, og hadde den på alt. Noe som ødela for sakte biten min. Dermed startet jeg å trene en utgang, og overgang til sakte. Dette trenger en ikke gjøre om hunden sklir fra deg i et tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Carpediem said:

Mange har ( inkl meg selv) fokus på full fart ut, også nedslag til rolig trav ( sakte gange). Dette står det ingen ting om i regelverket at en må ha. Det viktigste er at hunden holder seg min 8 meter fra deg og max 25 m. 
Om hunden går, traver eller hva den nå gjør og er innenfor kravene, så er dette helt ok.

Jeg starter med å ha en kommando på sakte, og hadde den på alt. Noe som ødela for sakte biten min. Dermed startet jeg å trene en utgang, og overgang til sakte. Dette trenger en ikke gjøre om hunden sklir fra deg i et tempo.

intressant. Må testes ut når snøen går, om vapse og jeg går i takt fort nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...