Gå til innhold
Hundesonen.no

Poters adventskalender - 10. desember


Poter
 Share

Recommended Posts

10. desember

Øvelse: legge hodet i fanget

Å legge hodet i fanget er en viktig øvelse for besøks –og terapihunder. De skal kunne legge hodet sitt i fange på brukeren og ligge/sitte/stå og se vedkommende i øynene. De skal kunne gjøre det når brukeren sitter eller når brukeren ligger til sengs.

For andre hunder er det en koselig øvelse å kunne. Ekstra fint om man får besøk av noen som er litt skeptiske for hunder! Eller kanskje en alternativ atferd for hunden som er litt vel ivrig på gjester?

Til denne øvelsen bruker jeg target, ikke nesetarget, men haketarget. Jeg bruker et lite teppe eller en klut (da besøkshunden gjerne har pleddet med seg og brukeren har det i fanget for å unngå pels og sikkel). Jeg legger det enten på fanget mitt mens jeg sitter, eller ved siden av meg. Jeg klikker og belønner for at hunden viser interesse for kluten og bruker strategisk belønningsplassering for å forsterke at det er kluten det handler om. Jeg shaper ham til å legge haka si på kluten og øker så lengden han må holde hodet sitt der. Se an hunden din for hvilke steg du må bruke. Pass på at hunden har ei rolig sinnsstemning, dette er ikke en øvelse hvor man kan være stressa. Tenk deg at du er syk og får besøk av en hund som skal ha hodet sitt i fanget ditt. Hvordan vil det kjennes ut om hunden stresser? Hvordan vil det kjennes ut om den er rolig med avslappede øyner? Enn om den skal ligge ved siden av deg i senga, hva vil kjennes bra ut da? Vi som er hundevant tåler jo en del, men hvordan vil det være for noen som er syk og sårbar?

Vanskelighetsgrad:

  • Sett på kommando
  • Lær ham å legge hodet i fanget til andre
  • Bruk targetoverføring og lær hunden å legge hodet sitt der du viser
  • Lær hunden å holde hodet sitt der over lengre tid, inkludert holde blikkontakt
  • Litt klønete kos av hundens hode og hunden skal fortsatt være i ro og like det
  • Lær den å tåle forstyrrelser i form av smuler i fanget og vaffel på bordet (ofte har brukeren kakesmuler i fanget, de har gjerne hatt ettermiddagskaffe når vi kommer på besøk). Hunden har ikke lov å forsyne seg!

Lykke til og kos dere med treninga :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siri skrev:

Jeg er vel ikke like pedagogisk som med den beskrevne fremgangsmåten over - men vi fikk da til et slags resultat :lol: 

Willy:

Yasmine:

 

Flinke labbetussene!

3 timer siden, WelshenNemi skrev:

Vårt første forsøk. Hun kan bittelitt haketarget i hånd fra før, så brukte det oppå pleddet de første par gangene, siden hun ofte prøver veldig lite uten hjelp. 

 

Hun er bra lik Eine!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Det er godt mulig :) Eine er jo kjempesøt:wub:

Nemi også :wub:

46 minutter siden, Bananen skrev:

Denne type øvelse kunne på en måte (eller ikke) Pøbel fra før også - han er en selvlært fyr! :lol: Han dykker alltid ned mellom beina for at man skal kose med ørene hans, hehe. Look at that tail wagging!

 

Ser for meg han gjør det på pene damer i skjørt på eldresenteret :lol:

5 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Det er nok egentlig dekkmarkering vi driver med her :lol: Men prøver å belønne for lavt  hode. "Rolig sinnsstemning" tror jeg ikke vi har fått utdelt her i huset dessverre :P

 

Entusiasmen står det ikke på, nei! Liten og søt kan slippe unna med mye når de er på besøk :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poter skrev:

Ok, vi holdt på å le oss skakk av denne her :lol: Himmel og hav for et blikk! Han ser jo halvgal ut. Som ei tullete høns! :lol::lol: Han har alt for høy intensitet her, men han er pensjonert, så det går bra :innocent: 

 

Jeg ser visse likhetstrekk ja :lol::lol::lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poter skrev:

Ok, vi holdt på å le oss skakk av denne her :lol: Himmel og hav for et blikk! Han ser jo halvgal ut. Som ei tullete høns! :lol::lol: Han har alt for høy intensitet her, men han er pensjonert, så det går bra :innocent: 

 

Hadde jeg vært gamling på gamlehjem hadde jeg nok blitt litt skremt av det blikket :lol::lol::lol:

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er smiskeuttrykket til Sjef :lol:

Legge hodet i fanget og kikke opp på meg mens halve han svakere frem og tilbake er hans måte å si at han vil gå tur, er sulten, eller vil oppi sofaen og kose. 

Dagen løp helt fra meg i går, men skal prøve å få lagt en kommando på det og legge ut ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Dette er smiskeuttrykket til Sjef :lol:

Legge hodet i fanget og kikke opp på meg mens halve han svakere frem og tilbake er hans måte å si at han vil gå tur, er sulten, eller vil oppi sofaen og kose. 

Dagen løp helt fra meg i går, men skal prøve å få lagt en kommando på det og legge ut ?

 

Så koselig av ham å gjøre det på den måten:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...