Gå til innhold
Hundesonen.no

Poters adventskalender - 4. desember


Poter
 Share

Recommended Posts

4.    desember

Øvelse: luktdiskriminering, Muffinsleken!

Denne her er kjempefin aktivisering for hunden! Den må tenke seg om og får brukt nesen. Den kan gjøres inne på kjøkkengulvet og krever minimalt av eier. Vinn-vinn på en travel desemberdag eller lat søndag!

Du trenger: ei muffinsform, tennisballer og godbiter.

Legg godbiter i halvparten av muffinsformene og legg tennisballene oppi alle formene. Om din hund trenger at det er godbiter i hver form i begynnelsen, gjør du det.

 La hunden søke og selv fjerne ballen der godbiten ligger sånn at den kommer til godbitene.

Vanskelighetsgrad:

  • Ha færre godbiter
  • Bytt ut godbiter med duft

Voila!

Sånn kan det se ut (link til facebook)

Lykke til! Gleder meg til å se hundene kose seg med nesearbeid :ahappy:

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaisen skrev:

Ååh supert når jeg er på jakt etter litt mentaltrening til en gal valp med mye energi!! Kan man bruke noe annet en et sånn muffinsbrett eller former tro...? Har ingen av delene jeg

Ja, men jeg kommer ikke på noe annet som kan brukes... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Det gikk akkurat som jeg forutso :lol: Setteren koste seg, heiv seg etter noen baller som trillet avgårde, og begynte å søke resten av stua etter godbiter når de i forma var vekk. Terven så ball. Mange baller! :drool:Hun fant tydeligvis godbitene da, for de var borte. Et øyeblikk sto hun med labbene oppi muffinsformen og trippet..  Setteren skal få gjøre det flere ganger. Terven - not so much :aww: Fikk avsluttet med litt kommandering med ballene som forstyrrelse, fin avslutning.

image.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så for meg en haug med slike papirmuffinsformer først, jeg, og tenkte at det var da himla krøkkete liksom :lol: SÅ kom jeg på at jeg hadde et sånt brett... nå har jeg også vært i garasjen og leita gjennom diverse vesker og poser etter tennisballer... jeg fant sånn ca 10 :D 

Problemet her er vel å i det hele tatt se hva bikkjene gjør - det er et stort, svart skjegg i veien :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jeg fikk plutselig en veldig god grunn til å kjøpe muffinsbrett og flere tennisballer. 

Men er usikker på om det her funker. Når han skulle finne godbit under plastglass stod han og pepper og klagde de første dagene og satte seg ned og gav labb :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tonjek skrev:

Går det an å gjøre det på en annen måte? Koda bryr seg filla om godbiter hvis han ser ball emoji23.png

Ja, bare bruk fantasien!

12 timer siden, WelshenNemi skrev:

Nemi også :lol:

Gleder meg til å se hva dere kommer på og hvilke ulike alternativer man kan ha!

10 timer siden, maysofie skrev:

Mulig det blir godis under plastkopper her, kasta nettopp et lass med tennisballer :lol: 

Hørtes ut som ei lur løsning, det! Gleder meg til å se hvordan det fungerer!

4 timer siden, Siri skrev:

Jeg så for meg en haug med slike papirmuffinsformer først, jeg, og tenkte at det var da himla krøkkete liksom :lol: SÅ kom jeg på at jeg hadde et sånt brett... nå har jeg også vært i garasjen og leita gjennom diverse vesker og poser etter tennisballer... jeg fant sånn ca 10 :D 

Problemet her er vel å i det hele tatt se hva bikkjene gjør - det er et stort, svart skjegg i veien :lol: 

Haha, de er jo så herlige de pelshundene dine :ahappy:

4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Eier ikke en eneste tennisball, men ballbinge-baller har vi ;) 

 

Så flink hun var! Hun er jo så søt :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Christine skrev:

Det gikk akkurat som jeg forutso :lol: Setteren koste seg, heiv seg etter noen baller som trillet avgårde, og begynte å søke resten av stua etter godbiter når de i forma var vekk. Terven så ball. Mange baller! :drool:Hun fant tydeligvis godbitene da, for de var borte. Et øyeblikk sto hun med labbene oppi muffinsformen og trippet..  Setteren skal få gjøre det flere ganger. Terven - not so much :aww: Fikk avsluttet med litt kommandering med ballene som forstyrrelse, fin avslutning.

image.jpeg

 

Denne kom ikke med i quoten over, så prøver en gang til :)

Ser ut som terven er veeeldig glad for denne fantastiske leken. "Miiine" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *Kat84* skrev:

Jeg fikk plutselig en veldig god grunn til å kjøpe muffinsbrett og flere tennisballer. 

Men er usikker på om det her funker. Når han skulle finne godbit under plastglass stod han og pepper og klagde de første dagene og satte seg ned og gav labb :lol:

 

Den fjerde har egen tråd :)

Det er vel alltids kjekt med flere tennisballer. Kan man få for mange? :P Søt han er som tilbyr labb, da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Ja hun elsker sånne oppgaver så dette var virkelig midt i blinken :) Men hun synes jo forsåvidt alt er gøy :lol: Hun er i alle fall helt sikker på at dette er verdens beste adventskalender :banana-santa:

Så bra at hun koser seg! Er så fint å se :ahappy:

Brukte muffinsbrett og baller til Eine og han ble vel mest glad for at han fikk fri tilgang til så mange baller på en gang! 

 

Endret av Poter
La til film
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JeanetteH skrev:

Står over denne, ingen av hundene mine vil eller skal lære å velge bort ball :) 

Her ble det litt weeeeeee - både i pose og sekk :lol: 

Det gikk vel litt som forventet, dette her... Yasmine skjønte poenget ganske fort - så jeg måtte jo ha lyd på filmen bare for at man skal høre at hun bruker nesa si :lol: 

 For Willy gikk det vel i grunnen litt i ball innimellom :lol: Men han fant da noen godbiter også... 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...