Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor kjøper du ikke økologisk melk?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

På 24.11.2016 at 4:05 PM, Lola Pagola skrev:


Smaker ikke alt veldig geit da? Eller iallefall med et snev av geit?

Nei. Geitmelka var veldig besk før, og man trodde det kom av silofor. Men så fant de ut at det er genetisk, dvs mye frie fettsyrer i melka som gir bismak. Avlsarbeidet har derfor hatt fokus på å få flest mulig bukker som ikke har genene for frie fettsyrer, man er oppe i rundt 60% på landsbasis, noe som gjør melka mildere og søtere for hvert år. Favorittmelka mi kommer fra en bonde som også har testa geitene og slakta vekk de som var homozygot for genet, slik at den besetningen er en av de med høyest homozygot negativ i landet, ergo ekstra søt og god melk :)

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Uten plantevernmidler og kunstgjødsel er ikke grunn til å velge økologisk. Naturlig er ikke alltid bedre, og det er vel også vist nå at en del økologiske midler er mer skadelige for naturen enn kunsti

Jeg må bare spørre siden flere sier at de kjøper Q fordi de vil støtte oppom de mindre. Tenker dere over at Q-meieriene for det meste kun får melk fra de største gårdene fordi det er det som lønner se

Akkurat det med at kalven får være med kua i noen dager, i steden for å bli skilt med en gang, er jo bare stygt gjort. Rekker akkurat å knytte bånd, før de skilles. Nå finnes det økologiske bønder som

Nei. Geitmelka var veldig besk før, og man trodde det kom av silofor. Men så fant de ut at det er genetisk, dvs mye frie fettsyrer i melka som gir bismak. Avlsarbeidet har derfor hatt fokus på å få flest mulig bukker som ikke har genene for frie fettsyrer, man er oppe i rundt 60% på landsbasis, noe som gjør melka mildere og søtere for hvert år. Favorittmelka mi kommer fra en bonde som også har testa geitene og slakta vekk de som var homozygot for genet, slik at den besetningen er en av de med høyest homozygot negativ i landet, ergo ekstra søt og god melk [emoji4]
 

Interresant! Fikk lyst til å smake, høres veldig godt ut [emoji3] får undersøke nærområdet her
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om melk, men litt nedover på denne siden, står det en del om hvorfor folk som setter dyrevelferd svært høyt, kan velge bort økologisk produksjon. Stempelet er altså ingen lovnad om best dyrevelferd. Ideellt sett vet man hvor maten man spiser kommer fra, og kan vurdere selv ;)

http://stolsvidda.com/vanlige-sporsmal/

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

 

15 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Litt overdramatisert? Lurer på hva kyra på Ås tenker om å hull i magen?

I dag hadde jeg lyst på godt smør til jul men sto igjen over Røros smør, flink. :)

Gamle fjøset :wub: Den videoen må vel være sikkert 8-10 år gammel.

Fistelkyrene må være de mest borskjemte kuene i hele Norge! :lol: Tror ikke det finnes noen som blir så mye dullet og stelt med som de. Og fistelen merker de nok lite til. Jeg sto i høst og skulle ha ut vomsaft fra den ene for å gi til ei som var dårlig. Hun sto løs midt i løsdrifta og var fornøyd så lenge hun ble klødd på samtidig :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, borderen skrev:

Den filmen gjenspeiler på ingen måte mine erfaringer etter 26 år med melkeproduksjon. 

Den filmen er vel heller ikke ment å være en lakmustest på NORSK melkeproduksjon. Den er laget med det amerikanske markedet i bakhodet. Allikevel synes jeg det er greit å ha i bakhodet hvor forjævlig menneskets higen etter matprodukter er, og litt som at norge ikke redder det globale klimaet ved å slutte å kjøre bil og fly fly - så er det absolutt berømmelig at norsk matproduksjon er i "verdensklasse" (iallefall liker de å si det om seg selv).... Men i den store sammenhengen er vel dette nærmest det som er hverdagen for melkekyr flest verden over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett laktosefri økologisk melk, finnes det?  Apropos laktose..jeg prøvde først laktoseredusert men den var kvalmende søt,  helt ubrukelig som kaffemelk. Jeg ringte Tine og spurte om de hadde kunstig søtet den men det benektet de. Er det noen som  vet hvorfor laktoseredusert melk er så søt? Jeg syns faktisk det smakte ganske kraftig av kunstig søtningsmiddel :wacko: Laktosefri melk har ikke denne ekle søtsmaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
2 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg har ikke sett laktosefri økologisk melk, finnes det?  Apropos laktose..jeg prøvde først laktoseredusert men den var kvalmende søt,  helt ubrukelig som kaffemelk. Jeg ringte Tine og spurte om de hadde kunstig søtet den men det benektet de. Er det noen som  vet hvorfor laktoseredusert melk er så søt? Jeg syns faktisk det smakte ganske kraftig av kunstig søtningsmiddel :wacko: Laktosefri melk har ikke denne ekle søtsmaken.

laktoseredusert melk er laktose spaltet til glukose og galaktose før melken tappes på kartong. Spaltingen av laktosen gir melken en noe søtere smak enn vanlig lettmelk, fordi glukose og galaktose har søtere smak enn laktose. Men det er ikke mer karbohydrater eller sukker i laktoseredusert melk.

 

http://www.melk.no/laktoseintoleranse/ofte-stilte-sporsmal/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 23.11.2016 at 1:13 PM, Pringlen skrev:

I melkeproduksjon ser jeg ikke at økologisk drift utgjør noen stor forskjell for dyra, slik det gjør hos feks eggleggende høns. Bruker også laktosefri melk, vet ikke engang om man får kjøpt økologisk laktosefritt?

Kan du forklare hvordan økologisk egg er bedre enn eks økologisk melk? Eller legge ved en link?

Jeg velger stort sett både økologisk egg og økologisk melk. Men jeg handler ikke ofte egg og enda sjeldnere melk. Handler stort sett alltid økologisk rømme og. Den er enten like dyr eller billigere enn vanlig rømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MegaMarie skrev:

Kan du forklare hvordan økologisk egg er bedre enn eks økologisk melk? Eller legge ved en link?

Jeg velger stort sett både økologisk egg og økologisk melk. Men jeg handler ikke ofte egg og enda sjeldnere melk. Handler stort sett alltid økologisk rømme og. Den er enten like dyr eller billigere enn vanlig rømme. 

For eggleggende høner utgjør forskjellen i driften veldig mye mer, enn for andre dyrehold. Økologiske eggleggere skal ha tilgang på store utearealer. Det er stor forskjell fra en burhøne. For kuer er det langt mindre forskjeller i driften. Mye av forskjellen ligger der i fôret, og det utgjør ingen forskjell for kua om fôret er økologisk eller ei. For større dyr er det langt viktigere hvordan den enkelte driften er lagt opp, enn om den er økologisk eller ei. Les feks mer om det på siden til stolsvidda.no

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2016 at 1:13 PM, Pringlen skrev:

 

Takk for svar ? Det var det jeg håpte å høre om økologiske egg. Jeg leste den linken du sendte. Jeg må virkelig lese meg mer opp på gårder og finne ut hvor dyrene har det bra så jeg vet hvor jeg burde velge kjøtt fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
4 timer siden, Pringlen skrev:

Økologiske eggleggere skal ha tilgang på store utearealer. 

God tanke det men dette må du nesten forklare meg hvordan er gjennomførbart. Er du f.eks villig til å hogge ned mer (regn)skog med  tilhørende utryddelse av dyrearter, mindre areal til annen mat for å få økologisk egg/kylling?

Sitat

 

 I starten av 2016 ble verdens befolkning beregnet til å være på 7,3 milliarder.[1]

Verdens befolkning er forventet å stige til 9 milliarder i år 2050.[2]

 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Verdens_befolkning

Det her skurrer big time. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Kåre Lise skrev:

God tanke det men dette må du nesten forklare meg hvordan er gjennomførbart. Er du f.eks villig til å hogge ned mer (regn)skog med  tilhørende utryddelse av dyrearter, mindre areal til annen mat for å få økologisk egg/kylling?

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Verdens_befolkning

Det her skurrer big time. 

 

 

 

?? Det er nå slik økologisk eggproduksjon er i Norge i dag. Etter min mening kunne de sikkert ha droppet import av kraftfôr, og heller brukt fôr produsert i eget land. For min del er poenget som sagt at dyrevelferden er bra, ikke at fôret nødvendigvis er fritt for sprøytemiddel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella
På 5.1.2017 at 5:02 PM, Kåre Lise skrev:

God tanke det men dette må du nesten forklare meg hvordan er gjennomførbart. Er du f.eks villig til å hogge ned mer (regn)skog med  tilhørende utryddelse av dyrearter, mindre areal til annen mat for å få økologisk egg/kylling?

Hvordan får du til det resonnementet? Om økologiske høner har stort, innhegnet areal (overflatedyrket/beitemark, de trenger ikke ta av fulldyrket jord) her i Norge de kan disponere daglig, hvordan gir det mer negativ påvirkning på regnskog og dyrearter? Det at hønene, hele sommerhalvåret, kan beite og sanke fôr ute mange timer daglig tilfører viktig næring og gir mer av bl.a omega 3 i eggene, som kommer oss som spiser eggene til nytte. Økologiske høner spiser ikke mer "regnskogsoya" enn andre høner, ofte mindre, da den økologiske soyaen i fôret ofte er dyrket andre steder i verden enn den vanlige soyaen vi får fra Brasil. (Og jeg håper virkelig de snart tar til vettet og tar i bruk andre proteinkilder i fôret enn soya..)
Hvordan får du det til at økologiske egghøner gir mer hogst av regnskog og utrydding av dyrearter enn konvensjonelle høner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Stella skrev:

Hvordan får du til det resonnementet? Om økologiske høner har stort, innhegnet areal (overflatedyrket/beitemark, de trenger ikke ta av fulldyrket jord) her i Norge de kan disponere daglig, hvordan gir det mer negativ påvirkning på regnskog og dyrearter? Det at hønene, hele sommerhalvåret, kan beite og sanke fôr ute mange timer daglig tilfører viktig næring og gir mer av bl.a omega 3 i eggene, som kommer oss som spiser eggene til nytte. Økologiske høner spiser ikke mer "regnskogsoya" enn andre høner, ofte mindre, da den økologiske soyaen i fôret ofte er dyrket andre steder i verden enn den vanlige soyaen vi får fra Brasil. (Og jeg håper virkelig de snart tar til vettet og tar i bruk andre proteinkilder i fôret enn soya..)
Hvordan får du det til at økologiske egghøner gir mer hogst av regnskog og utrydding av dyrearter enn konvensjonelle høner?

Jeg vil anta at han tenker på at økologisk produksjon generelt gir litt dårligere avling pr dekar, og at man dermed trenger større arealer for å få 1 kg økologisk enn 1 kg konvensjonelt fôr. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella
31 minutter siden, Siri skrev:

Jeg vil anta at han tenker på at økologisk produksjon generelt gir litt dårligere avling pr dekar, og at man dermed trenger større arealer for å få 1 kg økologisk enn 1 kg konvensjonelt fôr. 

Noe som nok stemmer om man kun tenker kortsiktig og tradisjonelt konvensjonelt vs. økologisk, men nettopp dette er det mye diskusjon rundt og "de lærde strides". Det finnes flust av eksempler på økt produksjon ved overgang til økologisk/alternativ (andre ikke-sertifiserte varianter uten kunstgjødsel og sprøytemidler) dyrkingsmåte. Og på lengre sikt, gjort rett, kan nok økologisk driftsmåte gi minst like god ressursbruk. Det er ikke mangel på areal å produsere mat på her i verden, det er forvaltningen av ressursene som er feil slik det gjøres i dag, slik jeg ser det. Og da blir det å stikke hodet i sanden og unngå de faktiske problemene om man skylder på økologisk drift for matmangel her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
14 timer siden, Stella skrev:

Det er ikke mangel på areal å produsere mat på her i verden, det er forvaltningen av ressursene som er feil slik det gjøres i dag, slik jeg ser det. Og da blir det å stikke hodet i sanden og unngå de faktiske problemene om man skylder på økologisk drift for matmangel her i verden.

Helhetlig sett om jorda skal overleve de neste 100 år og overkomme alle utfordringer med klimautslipp, fore 9 mrd mennesker osv så kan ikke matproduksjonen låses i idealisme. Det er å stikke huet i sanda. Økologisk er både ressurs og arealkrevende og ja det er ikke noe annet enn egoistisk idealisme å ta sånne valg for en "bedre" verden. 

 

Hva er forresten tradisjonelt konvensonelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella
6 minutter siden, Kåre Lise skrev:

Helhetlig sett om jorda skal overleve de neste 100 år og overkomme alle utfordringer med klimautslipp, fore 9 mrd mennesker osv så kan ikke matproduksjonen låses i idealisme. Det er å stikke huet i sanda. Økologisk er både ressurs og arealkrevende og ja det er ikke noe annet enn egoistisk idealisme å ta sånne valg for en "bedre" verden. 

Det er jo akkurat der man er uenig da. Det finnes ingen fasit som sier at økologisk (eller andre dyrkingsmetoder uten sprøytemidler og kunstgjødsel) krever større resurser og større areal, det kommer helt an på hvem du snakker med, hvilke studier du leser, hva man tar med i beregningen osv osv. Du kan få lov til å mene det, men det er altså ikke nødvendigvis sånn det ER, andre kan ha andre meninger og overbevisninger, og det må du respektere. Det er et komplekst spørsmål, med mange mulige utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Stella skrev:

Det er jo akkurat der man er uenig da. Det finnes ingen fasit som sier at økologisk (eller andre dyrkingsmetoder uten sprøytemidler og kunstgjødsel) krever større resurser og større areal, det kommer helt an på hvem du snakker med, hvilke studier du leser, hva man tar med i beregningen osv osv. Du kan få lov til å mene det, men det er altså ikke nødvendigvis sånn det ER, andre kan ha andre meninger og overbevisninger, og det må du respektere. Det er et komplekst spørsmål, med mange mulige utfall.

Kan du vise til studier som sier at økologisk ikke krever større areal og resurser? 

Jeg tror aldri jeg hørt noen si at økologisk er mer effektivt så vil veldig gjerne ha gode kilder på det :) 

Edit: med unntak av nitrogeneffiktiviteten da, for der er økologisk noe bedre

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...