Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor uten korn.


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Hunden min tåler ikke tørrfór med høyt kjøttinnhold. Han blir utrolig dårlig i magen. RC, Hills, ProPlan og sånt med masse korn og lite kjøtt fungerer han derimot helt fint på. Det ironiske er at han fungerer best på V&H, og får alt mulig av ferskt, kokt og stekt kjøtt ved siden av, og reagerer aldri på noe av det. Så mistenker det er noe med bearbeidingen av kjøttet i tørrfór han ikke tåler.

Har endt med å gi bort mange kilo av både Orijen, Acana og Kingsmoor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jo ikke noe farlig om det er midd i fôret dersom hunden ikke reagerer på det . Det beste fôret er jo uansett det fôret HUNDEN fungerer på - ikke det alle MENER burde være det beste fôret  

Kanskje litt OT, men er det flere enn meg som er oppgitt over at fôrprodusenter er dårlige på å legget ut innholdsfortegnelser og omsettelig energi? Synes det er vanskelig å sammenligne fôr når jeg ik

Fortsatt tenker jeg at det spiller veldig liten rolle hva som er i disse fôrene så lenge hundene faktisk fungerer utmerket på dem.... og man kan skryte så mye man vil av "fersk" ditt og datt- så lenge

9 timer siden, tonjek skrev:

Hunden min tåler ikke tørrfór med høyt kjøttinnhold. Han blir utrolig dårlig i magen. RC, Hills, ProPlan og sånt med masse korn og lite kjøtt fungerer han derimot helt fint på. Det ironiske er at han fungerer best på V&H, og får alt mulig av ferskt, kokt og stekt kjøtt ved siden av, og reagerer aldri på noe av det. Så mistenker det er noe med bearbeidingen av kjøttet i tørrfór han ikke tåler.

Har endt med å gi bort mange kilo av både Orijen, Acana og Kingsmoor.

Det er ikke sikkert det er kjøttet i disse fôrene han ikke tåler - men de inneholder jo masse annet fyllstoff som ikke trenger å være så bra å få i seg for ham.... som det ble nevnt tidligere her, så brukes jo både poteter, erter og annet ymse i disse fôrene. Mine hunder har heller ikke fungert på verken Orijen eller Kingsmoore. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er kjøttet i disse fôrene han ikke tåler - men de inneholder jo masse annet fyllstoff som ikke trenger å være så bra å få i seg for ham.... som det ble nevnt tidligere her, så brukes jo både poteter, erter og annet ymse i disse fôrene. Mine hunder har heller ikke fungert på verken Orijen eller Kingsmoore. 

Det er ikke umulig. Men ser en gjenganger på fór med høyt kjøttinnhold ihvertfall.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Det er ikke sikkert det er kjøttet i disse fôrene han ikke tåler - men de inneholder jo masse annet fyllstoff som ikke trenger å være så bra å få i seg for ham.... som det ble nevnt tidligere her, så brukes jo både poteter, erter og annet ymse i disse fôrene. Mine hunder har heller ikke fungert på verken Orijen eller Kingsmoore. 

Hun er ekstremt oppblåst i magen. Svigermor holdt på å spy i går:icon_redface: står mellom apetitt, acana og arden grange. Noen som har erfaring med sistnevnte? Mener det inneholder lam og litt ris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjappt spørsmål til. Er det noe vesentlig forskjell på appetitt og acana? Det er nå disse to jeg står i mellom. Kjøpte akkurat en ny sekk med orijen, men hun blir så oppblåst og i dag hadde hun diare...

Opphavet av råvarene er vesentlig annet. Alle dyrene brukt i produksjonen til acana (og orijen, samme råvarer, bare ulik fordeling) er enten frittgående eller viltfanget og av såpass høy kvalitet at det er godkjent for menneskebruk. All fisk er viltfanget. Økologiske grønnsaker. Større variasjon i råvarer og ingen tilsetningsstoffer (utenom sink (?) tror jeg, som kreves av EU for import, ingen ernæringsmessig årsak).

Apetitt er norsk, og dermed ingen tollkostnader (gjør fôret billig). Norske råvarer, selvom de kanskje ikke er like godt etisk forsvarlig. Men et greit alternativ. De utvikler det stadig, og det har blitt ganske ålreit fôr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2016 at 3:26 PM, Anilex skrev:

Spurte i en annen tråd, men fikk ikke så mye svar, så spør her også jeg. Hvorfor er det bedre med tørrfôr med poteter og erter enn med korn? Er det dokumentert at det er bedre for ett eller annet, eller er det mote? Jeg har forsøkt å lese om det men finner ingen god forklaring.

GODT poeng! Det hjelper ikke å fjerne kornet dersom man fyller opp med poteter, ris eller mais. For hunden er det relativt raske karbohydrater med høy glykemisk index alt sammen. For en hund som er fysiologisk tilpasset å spise mye kjøtt/proteiner av høy kvalitet og svært lite karbohydrater (mtp enzymer i magesekken osv), så er det slettes ikke sunt med raske karbohydrater. Men f.eks erter, havre (ja, et kornslag), søtpotet osv har ganske lav glykemisk index, inneholder en god del gode fiber og næringskilder og er en ganske bra ingrediens i hundemat, så lenge det andre innholdet i sekken også er bra (altså: at det fremdeles er mer kjøtt enn annet innhold).  
Orijen inneholder ikke noe korn, ris, mais, potet, tapioka eller andre høy-karbo-kilder. Det er mye kjøtt, lite bein. Alt kjøttet på dyrene blir brukt i hundematen, hvilket gjør at hunden får et næringstett fòr som ikke krever tilsetningsstoffer for å bli komplett. Dette gjelder både Orijen og ACANA. 
I enkelte acanatyper kan det være littegrann potet eller havre, men mye mindre enn i f.eks kingsmoor eller apetitt. I tillegg er det mye mer kjøtt i acana og orijen enn det er i kingsmoor eller apetitt. Det er ihvertfall noen av forskjellene :) Men hva som FUNGERER på din hund må du nok prøve deg litt frem til! De aller, aller fleste av de hundene som er dårlige i magen av kjøttrike/næringstette fòr blir bra dersom man bare gir mindre mengder. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GODT poeng! Det hjelper ikke å fjerne kornet dersom man fyller opp med poteter, ris eller mais. For hunden er det relativt raske karbohydrater med høy glykemisk index alt sammen. For en hund som er fysiologisk tilpasset å spise mye kjøtt/proteiner av høy kvalitet og svært lite karbohydrater (mtp enzymer i magesekken osv), så er det slettes ikke sunt med raske karbohydrater. Men f.eks erter, havre (ja, et kornslag), søtpotet osv har ganske lav glykemisk index, inneholder en god del gode fiber og næringskilder og er en ganske bra ingrediens i hundemat, så lenge det andre innholdet i sekken også er bra (altså: at det fremdeles er mer kjøtt enn annet innhold).  
Orijen inneholder ikke noe korn, ris, mais, potet, tapioka eller andre høy-karbo-kilder. Det er mye kjøtt, lite bein. Alt kjøttet på dyrene blir brukt i hundematen, hvilket gjør at hunden får et næringstett fòr som ikke krever tilsetningsstoffer for å bli komplett. Dette gjelder både Orijen og ACANA. 
I enkelte acanatyper kan det være littegrann potet eller havre, men mye mindre enn i f.eks kingsmoor eller apetitt. I tillegg er det mye mer kjøtt i acana og orijen enn det er i kingsmoor eller apetitt. Det er ihvertfall noen av forskjellene [emoji4] Men hva som FUNGERER på din hund må du nok prøve deg litt frem til! De aller, aller fleste av de hundene som er dårlige i magen av kjøttrike/næringstette fòr blir bra dersom man bare gir mindre mengder. 

Mindre mengder mat? Det er nok ikke løsningen på min, for kan jo ikke gi ham mer mat enn han trenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2016 at 4:06 PM, Kaisen skrev:

Da kan det vel være at det er mildere for magen også da, eller? Hvis hun fortsetter med all fisingen så vurderer jeg å bytte..har bare fullfort på orijen i en uke, så vet ikke helt hvor lang tid det eventuelt tar for magen å tilpasse seg.. har dog hørt at flere ikke kan fullfore på orijen fordi det er sterkt for magen

Det tar ganske lang tid før du vet hvordan hunden funker på foret ? Det kan ta over 1mnd. Min hadde mye luft den første mnd på kingsmoor! Plutselig ble det bra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shlush skrev:

Det tar ganske lang tid før du vet hvordan hunden funker på foret ? Det kan ta over 1mnd. Min hadde mye luft den første mnd på kingsmoor! Plutselig ble det bra ?

Da skal jeg holde ut i noen uker til! Kjøpte jo ny sekk med orijen som jeg hadde tenkt å bruke opp uansett da, men da er det kanskje håp om at vi slipper å bytte igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Sprettballen skrev:

Er det? Står på tysk på sekken nemlig, så antok det var fra Tyskland. Men det står Canada formula eller noe sånt på den. 

Dersom det er billigere enn orijen er det nok noe annet :) Den grønne sekken til Orijen som heter Tundra er dyrest (om jeg ikke husker feil fra når jeg kjøpte sekken i fjor). Er blant annet hare, villsvin, geit, canadisk hjortedyr som jeg ikke kommer på i farten hva heter og noe til i det. Kjenner jeg er litt nysgjerrig på fôret (for det virker til at det er noe annet?).

Edit: Er det dette du har? Da er det isåfall noe annet enn Orijen. http://www.petstop.ie/dog-products/dog-food?limit=100&man_id=200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tutle skrev:

Dersom det er billigere enn orijen er det nok noe annet :) Den grønne sekken til Orijen som heter Tundra er dyrest (om jeg ikke husker feil fra når jeg kjøpte sekken i fjor). Er blant annet hare, villsvin, geit, canadisk hjortedyr som jeg ikke kommer på i farten hva heter og noe til i det. Kjenner jeg er litt nysgjerrig på fôret (for det virker til at det er noe annet?).

Edit: Er det dette du har? Da er det isåfall noe annet enn Orijen. http://www.petstop.ie/dog-products/dog-food?limit=100&man_id=200

Ja det er dette! Det er et eget fôrmerke ja, ikke noe som ligger under Orijen :) Vi har dette med laks, 83% animalsk protein. http://www.petstop.ie/tundra-salmon 

Edit: Jeg har kjøpt det hos nettdyret. De sier det er billigere fordi de ikke bruker så mye penger på markedsføring som f.eks. Orijen og Acana. Jeg synes ikke i overkant av 700,- er mye for 11 kg. altså. Nettdyret er en av få forhandlere i Norge forsto jeg når jeg var innom(vi har den fysiske butikken i byen her). http://nettdyret.no/hund/hundefor-tørrfor/•-tundra-hudson-bay-1134kg-salmon-hundefor_50-299.html

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sprettballen skrev:

Ja det er dette! Det er et eget fôrmerke ja, ikke noe som ligger under Orijen :) Vi har dette med laks, 83% animalsk protein. http://www.petstop.ie/tundra-salmon 

Edit: Jeg har kjøpt det hos nettdyret. De sier det er billigere fordi de ikke bruker så mye penger på markedsføring som f.eks. Orijen og Acana. Jeg synes ikke i overkant av 700,- er mye for 11 kg. altså. Nettdyret er en av få forhandlere i Norge forsto jeg når jeg var innom(vi har den fysiske butikken i byen her). http://nettdyret.no/hund/hundefor-tørrfor/•-tundra-hudson-bay-1134kg-salmon-hundefor_50-299.html

Skal sjekke ut, takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Puttiva skrev:

Tundra dra orijen har gått ut av produksjon. Var kun et sesongfôr, og pga bærekraftighet aldri noe de skulle fortsette med.

Det er begrenset tilgang, men det har ikke gått ut av produksjon. Vi får det til Norge også men det er ikke noe som alltid er på lager, slik som de andre typene. 

8 timer siden, Sprettballen skrev:

Ja det er dette! Det er et eget fôrmerke ja, ikke noe som ligger under Orijen :) Vi har dette med laks, 83% animalsk protein. http://www.petstop.ie/tundra-salmon 

Edit: Jeg har kjøpt det hos nettdyret. De sier det er billigere fordi de ikke bruker så mye penger på markedsføring som f.eks. Orijen og Acana. Jeg synes ikke i overkant av 700,- er mye for 11 kg. altså. Nettdyret er en av få forhandlere i Norge forsto jeg når jeg var innom(vi har den fysiske butikken i byen her). http://nettdyret.no/hund/hundefor-tørrfor/•-tundra-hudson-bay-1134kg-salmon-hundefor_50-299.html

Det er 2 vidt forskjellige fòr. "Tundra" som du viser til et et fòr med ca 45% fisk (første ingrendiens er fiskepulver, deretter ubeinet fisk). Ser ut som et bra fòr, men minner mye mer om ACANA classic-serien enn noe Orijen. Innhold i "Tundra":
Salmon fish (25 %), fresh boneless salmon ( 22%), peas, salmon oil, split peas, chickpeas, lentils, salmon broth, canola oil, dicalcium phosphate, flaxseed, calcium carbonate, carrots, apples, sweet potatoes, blueberries, cranberries, parsley, mint, green tea, sodium chloride, potassium chloride, yucca schidigera, rosmarin extrakt.

Orijen Tunda inneholder 80% kjøtt fra ulike kilder (av disse 80% er 70% faktisk kjøtt, ca 25% innmat og 5% brusk og småbein):

Fersk geit (4 %), ferske hjortedyr (4 %), fersk sau (4 %), fersk bison (4 %), fersk arktisk røye (4 %), fersk hare (4 %), fersk and (4 %), fersk steelhead laks (4 %), fersk sardin (4 %), fersk Alaska torsk (4 %), tørket geitekjøtt (4%), tørket hjortedyr (4%), tørket stillehavstorsk (4%), tørket sau (4 %), tørket kolmule (4 %), røde linser, grønne erter, andefett (3,5 %), tørket sild (3 %), tørket lyr (3 %), bønner, gule erter, alfalfa, kelptare, gresskar, squash, torskelever (1,5 %), geitevom (1,5 %), geitelever (1,5 %), sauevom (1,5 %), sauelever (1,5 %), hjortevom (1,5 %), hjortelever (1,5 %), gulerøtter, spinat, epler, pærer, tranebær, frysetørket lever, einerbær, rosefrukt, løvetann, elderblomster, ringblomst, sikory rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt tenker jeg at det spiller veldig liten rolle hva som er i disse fôrene så lenge hundene faktisk fungerer utmerket på dem.... og man kan skryte så mye man vil av "fersk" ditt og datt- så lenge hunder fungerer dårlig på disse fôrtypene, så er det jo ikke gode fôr for disse hundene uansett. 

@borderen... og jeg lurer fortsatt på logikken bak ditt råd om å gi hunder som driter mengder av disse fôrtypene, MINDRE menge fôr... 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Fortsatt tenker jeg at det spiller veldig liten rolle hva som er i disse fôrene så lenge hundene faktisk fungerer utmerket på dem.... og man kan skryte så mye man vil av "fersk" ditt og datt- så lenge hunder fungerer dårlig på disse fôrtypene, så er det jo ikke gode fôr for disse hundene uansett. 

@borderen... og jeg lurer fortsatt på logikken bak ditt råd om å gi hunder som driter mengder av disse fôrtypene, MINDRE menge fôr... 

Helt enig! Man må bare prøve seg fram og se hva som fungerer :) Mine fungerer på det aller meste!

Ang menger så er det slik at med Orijen skal hundene ha mindre mengder enn de skal ha av det meste annet fòr (i følge fòringsveiledningen). Det er mange som gir for mye mat og mye proteiner har en tendens til å gå tvers igjennom. Karbohyrater er raskere å ta opp og da legger hundene lettere på seg istedenfor at drite det rett ut. Ellers snakker jeg av erfaring - mange blir bedre dersom man går ned litt på mengden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, borderen skrev:

Ang menger så er det slik at med Orijen skal hundene ha mindre mengder enn de skal ha av det meste annet fòr (i følge fòringsveiledningen). Det er mange som gir for mye mat og mye proteiner har en tendens til å gå tvers igjennom. Karbohyrater er raskere å ta opp og da legger hundene lettere på seg istedenfor at drite det rett ut. Ellers snakker jeg av erfaring - mange blir bedre dersom man går ned litt på mengden :)

I min enkle verden gir mindre mat også tynnere hunder... av erfaring... Jeg ser aldri på anbefalt fôrmengde når jeg gir mine hunder mat. Jeg gir dem fôr ut fra hold. Når hundene går ned i vekt, så gir jeg mer mat. Sånn enkelt og greit. Etter tre sekker med Orijen var hundene tynne men fortsatt med enorme mengder drit ut - og driten var myk og ekkel... Jeg syntes ikke det var noe spesielt bra - så da var oppskrifta enkel. Back to basic... V&H og opprinnelig tørrfôr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Siri skrev:

I min enkle verden gir mindre mat også tynnere hunder... av erfaring... Jeg ser aldri på anbefalt fôrmengde når jeg gir mine hunder mat. Jeg gir dem fôr ut fra hold. Når hundene går ned i vekt, så gir jeg mer mat. Sånn enkelt og greit. Etter tre sekker med Orijen var hundene tynne men fortsatt med enorme mengder drit ut - og driten var myk og ekkel... Jeg syntes ikke det var noe spesielt bra - så da var oppskrifta enkel. Back to basic... V&H og opprinnelig tørrfôr. 

Det kan fort bli for mykje protein for enkelte hundar, så dei klarer ikkje å nyttegjere seg av alt.. Derfor, mindre mengde.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, borderen skrev:

Det er 2 vidt forskjellige fòr. "Tundra" som du viser til et et fòr med ca 45% fisk (første ingrendiens er fiskepulver, deretter ubeinet fisk). Ser ut som et bra fòr, men minner mye mer om ACANA classic-serien enn noe Orijen. Innhold i "Tundra":

Hæ? Jeg har aldri sagt at det er samme fôr? Jeg har spesifisert opp til flere ganger at Tundra er et eget fôrmerke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort bli for mykje protein for enkelte hundar, så dei klarer ikkje å nyttegjere seg av alt.. Derfor, mindre mengde.... 

Ga jeg mindre, ble hunden tynn. [emoji14]

Alle fór er ikke for alle. Min fungerer mye bedre på RC, som er mest korn og dritt. Magen hans er ikke enig med meg om hva som er et bra fór.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tonjek skrev:


Ga jeg mindre, ble hunden tynn. emoji14.png

Alle fór er ikke for alle. Min fungerer mye bedre på RC, som er mest korn og dritt. Magen hans er ikke enig med meg om hva som er et bra fór.

Nemlig. Det er ikkje alle hundar som fungerer på for med så mykje protein... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...