Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegjengen 2017


Wildlife
 Share

Recommended Posts

10 timer siden, Yellow skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden, men har et spørsmål. Hva har dere selv gjort og hva føler dere er riktig med tanken på å besøke oppdretter før man drar for å evt hente hjem valp, når oppdretter bor langt unna (flyreise og overnatting)? 

Jeg drog en dag før valpen skulle hentes  sist og fikk overnatte hos oppdretter. Da fikk jeg føle litt på magefølelsen mens jeg var der. Jeg hadde to valper å velge mellom, men hadde egentlig valgt allerede sammen med oppdretter, men jeg hadde muligheten til å velge den andre mens jeg var på besøk. Jeg hadde møtt oppdretter på forhånd og noen hunder fra hennes linjer, og fra min kommende hund sine linjer. Men jeg møtte aldri valpefar eller mor. Det gikk heldigvis fint ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 662
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Knerten sier Hei!  Han er verdens godeste lille Knert, en dvergpuddel av den skjønneste sorten. 9 uker i morgen og frisk og rask og helt til å spise opp. Vi koser oss masse sammen, så heldig jeg

Noor Inca Coffee Fireside, aka Honning ble med oss hjem i går, 8,5 uker gammel saluki   

Posted Images

Guest Yellow

Takk for svar :)

@MegaMarie Noe slikt jeg også har tenkt på som en løsning, at vi kunne reist en dag eller to før planlagt henting for å bli litt kjent med oppdretter og valper før vi reiser hjem igjen med valp. Men aner bare ikke helt om det er godt nok for de fleste oppdrettere, om de altså helst vil ha møttes før valp blir lovet bort, og er vel som oftest vanskelig å velge valp da (om ikke oppdretter bare velger for deg uansett selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 at 9:30 PM, Yellow skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden, men har et spørsmål. Hva har dere selv gjort og hva føler dere er riktig med tanken på å besøke oppdretter før man drar for å evt hente hjem valp, når oppdretter bor langt unna (flyreise og overnatting)? 

 

29 minutter siden, Yellow skrev:

Takk for svar :)

@MegaMarie Noe slikt jeg også har tenkt på som en løsning, at vi kunne reist en dag eller to før planlagt henting for å bli litt kjent med oppdretter og valper før vi reiser hjem igjen med valp. Men aner bare ikke helt om det er godt nok for de fleste oppdrettere, om de altså helst vil ha møttes før valp blir lovet bort, og er vel som oftest vanskelig å velge valp da (om ikke oppdretter bare velger for deg uansett selvsagt).

Da jeg kjøpte Glam i 2015, så hentet jeg ham usett - fra Finland, så han var nesten fire måneder på grunn av rabieskrav, og jeg hadde fått jevnlig bilder og film og beskrivelser, så jeg følte at jeg kjente ham og visste hva jeg fikk. Jeg stolte fullstendig på oppdretter, og vi var ikke fremmede for hverandre. Faren bodde i Russland, så han hadde jeg aldri fått møtt uansett. Oppdretter visste jo at jeg er en aktiv utstiller, så hun var tydelig på at jeg fikk ikke valp om hun ikke trodde det var noe som kunne ha et potensiale da jeg bestilte valp.

Men når jeg sitter som oppdretter, så selger jeg i utgangspunktet ikke valp til mennesker jeg ikke har møtt før - en ting er utenlandske oppdrettere en kjenner, men om noen vil ha en familiehund og jeg ikke vet noe om dem så vil jeg treffe dem først. Dog inviterer jeg ingen på besøk uten at jeg tror de kan være potensielle valpekjøpere etter en god telefonsamtale eller tre - men jeg har hatt folk på besøk som viste et annet ansikt enn over telefonen, og som dermed ikke fikk valp. Det er heller ikke noen som får velge valp her - jeg kjenner valpene best, og har dermed et bedre utgangspunkt for å si hvem som passer hvor. Det er lov til å komme med ønsker, det er lov til å si "den valpen vil jeg ikke ha", men siste ordet er mitt. Da tenker jeg først og fremst familiehunder - oppdrettere og utstillere har gjerne mer spesifikke og konkrete ønsker og preferanser, så det blir i større grad en dialog der.

Da jeg eksporterte til Australia, kom valpekjøper på besøk en uke. Hun fikk velge hannhund selv, men jeg presenterte dem så godt jeg kunne med fordeler og ulemper, og var klar på hvem jeg ville tatt - og hun var enig. Nå var det bare to å velge mellom, men hun fikk fritt spillerom der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 at 10:43 PM, Caroline skrev:

Wow, såre tær, eller? :P Sorry for at jeg ville komme med min mening, da, trodde det var et åpent forum. Har også møtt moren, men jeg vet ikke om jeg skal uttale meg så mye om det, når noe så uviktig som øyefarge blir tatt så ille opp. Så jeg lister meg bare ut igjen, tenker jeg. 

Oioi, så hyggelig du formulerte deg her :blink: Kan man ikke heller glede seg over andres gleder/hunder enn å hinte til at du ikke liker mammaen til valpen jeg får om 2 uker og har sett frem til i over et halvt år? Jeg synes ikke det er noe spesielt snillt å gjøre.

Øyefarge eller farge ellers betyr null og niks, jeg var kun nysgjerrig på hvor tidlig blå øyne ble lyseblå på generelt grunnlag. :icon_confused:

Denne tråden har til nå vært så hyggelig og inkluderende og full av forventning og spenning og muligheten til å glede seg på andres vegne. Jeg ønsker veldig gjerne at den skal fortsette slik. Men dette gav jo ikke akkurat lyst til å fortsette å poste her, iallefall ille når man mottar sånne tilbakemeldinger og "stikk" fra eget rasemiljø :aww:

Hva er det egentlig du ønsker å oppnå ved å påpeke og hinte om at du ikke liker oppdretter/mor til kullet? Synes det totalt upassende i en tråd hvor poenget er å glede seg til valp og dele valpetiden med andre på tvers av raser. Det er iallefall det jeg ønsker å få ut av tråden...

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0b09f1edf5a9dad9036aeb4ba47a289c.jpg
Nå har kråka vært i hus siden lørdag, og så langt har det gått veldig bra! Hun slo seg til ro fra første stund, og sov hele første natta uten et pip. Vi har vært på tur i skogen, og vi har kjørt t-bane og buss, og hun tar det kjempebra! Hun virker veldig selvstendig, men samtidig veldig kontaktsøkende. Og så har hun veldig lyst til å leke med pus, men er foreløpig litt voldsom. d88355b6e177b294e40e914fb3ea9fce.jpgd0fa51d4d0414efe0c537cc64b56e5de.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 at 0:00 AM, Linda=D skrev:

I dag har jeg besøkt valpene igjen og fikk endelig vite hvem av dem som blir min.

De første to bildene er fra forgje besøk da hun var 5 uker og det siste bildet er fra i dag 7 uker gammel.

Henter henne 2. Juni?

received_10154289993822581.thumb.jpeg.3e2663233f7caff6f010b1cd9dd4c035.jpegreceived_10154289994822581.thumb.jpeg.b7361cf13298b9890917e99590d1e72c.jpegreceived_10154328826057581.thumb.jpeg.0dd9e0a5969b6b65cdfcefda3a954615.jpeg

Så herlig! Foreldrene mine har en hannhund fra Vivian, 2 år gammel. Mye futt men fin hund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 at 9:30 PM, Yellow skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden, men har et spørsmål. Hva har dere selv gjort og hva føler dere er riktig med tanken på å besøke oppdretter før man drar for å evt hente hjem valp, når oppdretter bor langt unna (flyreise og overnatting)? 

Begge mine whipser er kjøpt usett. Jeg på studentøkonomi har ikke kunnet tatt meg rå til å reise for å besøke i tillegg til valpehentingen rett og slett. Hadde oppdretter vært nærmere hadde jo saken vært en annen selvfølgelig. Jeg har til nå ikke angret på valgene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Begge mine whipser er kjøpt usett. Jeg på studentøkonomi har ikke kunnet tatt meg rå til å reise for å besøke i tillegg til valpehentingen rett og slett. Hadde oppdretter vært nærmere hadde jo saken vært en annen selvfølgelig. Jeg har til nå ikke angret på valgene :) 

Jeg har også ei som er student ifra Tromsø som skal ha hund. Hun har ikke vært her og jeg forventer heller ikke det. Men vi har snakket sammen mye, med ofte oppdateringer osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg har også ei som er student ifra Tromsø som skal ha hund. Hun har ikke vært her og jeg forventer heller ikke det. Men vi har snakket sammen mye, med ofte oppdateringer osv :) 

Jepp, sånn var det her også. Mye og jevnlig kontakt med oppdretter, mye informasjon om den enkelte valp og hvordan de utvikla seg og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sitere innlegg var ikke min sterkeste side så nøyer meg med å si tusen takk for gode kommentarer om valpepøbelen jeg venter på[emoji7] Jeg er betatt av frøkna! 
Har du lyst til å fortelle om hunden til foreldrene dine enten her eller på privat mld Soelvd? [emoji3]

Hvilken rase skal du ha?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 at 10:43 PM, Caroline skrev:

Wow, såre tær, eller? :P Sorry for at jeg ville komme med min mening, da, trodde det var et åpent forum. Har også møtt moren, men jeg vet ikke om jeg skal uttale meg så mye om det, når noe så uviktig som øyefarge blir tatt så ille opp. Så jeg lister meg bare ut igjen, tenker jeg. 

Jeg synes du kan slette denne kommentaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MerlePerle takk!! Hun er søt og snill og rampete og har allerede begynt med niste i skjegget. :D9864e8872ccf116b85c9b123961c2aba.jpg

Din kommende er også bare helt nyyyyyyyydelig! Blue merle Aussie har vært et av mine største hunde-crush oppigjennom [emoji7][emoji7][emoji7] :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...