Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil forby import av gatehunder til Norge: – Det haster


netpuppy
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Turb skrev:

Men for konkurranser med mer enn 5 hunder i utlandet, kunne ikke det løst seg ved at man søkte og fikk godkjent oppholdet. Dvs sendte inn en kopi av passene til hundene, bekreftelse på deltagelse og antall døgn man planlag å være utenlands. Mattilsynet skaffer seg jo litt merarbeid sånn, men kan umulig være enorme mengder mennesker som hvert år drar på konkurranser med mer enn 5 hunder?

ikke enorme mengder, men "alle" som kjører nordover for å delta på finnmarksløpet feks, kjører via Sverige og Finland feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Meg skrev:

ikke enorme mengder, men "alle" som kjører nordover for å delta på finnmarksløpet feks, kjører via Sverige og Finland feks. 

Men det er vel egen unntaksregel for den veien i Finland - 6 timersregelen. Den oppheves vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Turb skrev:

Men for konkurranser med mer enn 5 hunder i utlandet, kunne ikke det løst seg ved at man søkte og fikk godkjent oppholdet. Dvs sendte inn en kopi av passene til hundene, bekreftelse på deltagelse og antall døgn man planlag å være utenlands. Mattilsynet skaffer seg jo litt merarbeid sånn, men kan umulig være enorme mengder mennesker som hvert år drar på konkurranser med mer enn 5 hunder?

Ja, og som sagt på hest har jo mattilsynet unntak på importreglene for nettopp konkurranse eller treningsopphold i utlandet ved at forbundet går god for / står som importør av de dyr som er konkurranseregistrert hos forbundet. Klart det samme er mulig på hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Spanske dyrepass har kolonne for hjerteorm, leichmaniose, vermimosis, samt "annet". 

Veterinærer på Kanariøyene, og jeg antar andre provinser i Spania hvor hjerteorm finns, kan ikke utstede reisetillatelse for hunder uten å teste for hjerteorm, unntatt hvis hunden er vaksinert årlig. 

Jeg har skrevet mail til Mattilsynet for årrekker siden, dette, pluss ennå en mail, fordi jeg er lei av å lese Mattilsynets propaganda om livsfarlige smittsomme sykdommer fra Spania. Som hverken har rabies eller andre smittsomme parasitter eller virus eller "bakterier" som kan etablere seg i Norge. 

Man setter ingen norsk hund i fare ved å ta med hjerteknusere fra Spanske gater. Men obs, hunden kan være eid av noen hvis den er loppefri og i godt hold. 

Hva som finns i land som Romania, Tsjekkia, Ungarn og Polen og andre land med livsfarlige sykdommer, vet vel Mattilsynet? De bør opplyse det på sine nettsider, informere, av hensyn til norske som skal på ferie dit, med hunden eller katten.

Angående Spania, bør Mattilsynet kreve vaksine mot hjerteorm før innreise til Norge. Det virker som Mattilsynet sover i timen. 

For ved krav om hjerteormvaksine fra Spania og andre land hvor den finns, unngår man enkelt hjerteormsmittede hunder. 

I mailen til Mattilsynet skrev jeg også at min største bekymring vedrørende å bringe hjerteorm- eller leishmaniosesmittede hunder inn i Norge, er norske som tar med hunden på ferie til soner i Spania, hvor hjerteorm og leishmaniose finns. 

Ba Mattilsynet slutte med propaganden om det livsfarlige utlandet, istedet informere(!) på sine sider hvilke sykdommer for hund og katt som faktisk finns i andre land, og Spania. Selv om parasittene ikke kan etablere seg/smitte andre hunder i Norge, vil man jo ikke at ens hund skal bli syk. 

Før en reiser med hund til Spania på ferie, bør den være vaksinert mot hjerteorm, hvis hunden skal oppholde seg i soner hvor hjerteorm finns. Dette bør stå på Mattilsynets nettsider. Og at hjerteorm oppdages ofte sent, når hunden har lidd mye.

Jeg har møtt tilfeldig norske pensjonister som har med hunden sin hit på langtidssferie, de vet ikke hva hjerteorm er! Kanariøyene er rød-område for hjerteorm det er svært sannsynlig at hunden smittes innen 2-3 mnd, hvis den ikke er vaksinert. Hjulpet pensjonister til engelsktalende veterinær for test og vaksine har jeg også. 

Utover leichmaniose og hjerteorm, har Spania ingen sykdommer på hund, som ikke Norge har allerede. 

Når Mattilsynet sier at hjerteorm (eller leichmaniose) kan etablere seg i Norge er de enten kunnskapsløse eller taler mot bedre vitende. Myggen som er mellomvert for hjerteormparasitten kan kun formere seg i tropiske/subtropiske strøk under gjørmete forhold der vann blir liggende og "råtne" mer enn syv-fjorten dager med grader over 25/27. Derfor er det ikke alle områder i Spania, at hjerteorm finns. 

Og når en veterinær i Spania utstedte reisetillatelse uten å ta den enkle hjerteorm-testen, og det viser seg at hunden hadde hjerteorm, bør Mattilsynet rapportere det til spanske myndigheter. Veterinæren vil miste lisensen eller få bot. 

Håper Mattilsynet har rapportert til den Spanske Ambassaden i Oslo, både rescuen den hjerteormsyke hunden kom fra, og veterinæren som utstedte frisk-til-å-reise sertifikat. Slikt bør hverken rescuen eller veterinær slippe unna med!

Det er utrolig at en spansk veterinær ikke tar hjerteorm test på en hund som ikke er vaksinert! Rapportering fra Norsk Mattilsyn kan også være en hjelp for politiet, som stadig forsøker å få stengt ned rescues startet av utlendinger for eksport. 

Jeg mener Mattilsynet bør avslutte sin skremselspropaganda om det farlige utlandet og erstatte den med informasjon, om hvilke sykdommer som faktisk finns, i ulike land. 

 

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En staff ble akkurat avlivd pga Leichmaniose og en til holdt på å dø av det i fjor. Begge importer fra Spania, den som ble avlivd nå ble importert som valp, og skulle hatt nok antistoffer fra mor. Selv om den sandfluen som har smitten ikke finnes i Norge så kan hunder smitte mennesker via blod eller sæd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist å høre, om to hunder med leishmaniose, stakkars dem og eiere. Og valper har vel ikke antistoffer fra mor mot leishmaniose? Vaksinen, det jeg har lest, gir 93% garanti for immunitet. Man pleier gi forebyggende myggdråper. 

Det er i alle fall på høy tid at Mattilsynet informerer om sykdommer i ulike utland, anbefaler vaksiner før utreise og sjekker at de er vaksinert, og friske, ved ankomst Norge. 

At hunder smitter mennesker og hunder direkte, med hjerteorm og leishmaniose visste jeg ikke! Er i ferd meg å lese meg opp på nettet! Det har jeg aldri hørt, dvs at leishmanioseparasitten kan, smitte fra hund til menneske, har jeg hørt, men at risikoen er lik null. 

Så har vi en dødelig sykdom på katter, katteleukemi en virus som spres via dype bitt. Katteleukemi smitter ikke hunder eller mennesker. Den finns det vaksine mot. 

Den bør også Mattilsynet informere om på nettsidene, for folk tar jo med katter hit også, dog de jeg vet om bor inne. Katteleukemi er veterinærer også pålagt å teste for, før reisesertifikat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en veldig liten risiko med smitte fra hund til menneske, men det kan skje. Valpene og faren til valpene til den tispa som er avlivd ble testet, men ingen hadde det heldigvis, så det skal nok litt til før det smitter.

Da har nok folk misforstått, fordi de trodde at valper får nok antistoffer fra mor. 

Mattilsynet burde bli flinkere til å informere om sykdommer og vaksiner til folk som skal ut å reise med kjæledyrene sine ja!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...