Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommer hun til å bli rolig?


sniffsniff
 Share

Recommended Posts

Jeg har en fire mnd gammel tervueren-tispe, og er usikker på et par ting. Hun er stort sett snill og grei, men inne er hun veldig rastløs. Føler ikke jeg får gjort noe annet enn å følge med på henne, da hun stadig finner på noe nytt. Tar ting, prøver å hoppe på kjøkkenbenken, gnager på møbler, erter den andre hunden, osv.  Hele tiden på utkikk etter noe å finne på. Har pleid å sette henne i gangen med grind når hun trengte å roe seg, men nå har hun begynt å gnage på skapet som står det. :hmm:  I begynnelsen fikk hun mest korte turer, men har gitt henne mer aktivitet etter tips her inne.

En typisk dag ser nå sånn ut:

Morgen: 20 min tur hvor hun får løpe fritt i skogen, etterpå får hun frokosten sin (litt i kong og gjennom enkle øvelser)

Ettermiddag: 40 min tur, hvor hun får løpe halvparten fritt og snuse. Har gjerne et lite godbitsøk også. 

20 min tur på kvelden.

I tillegg får hun 2-4 tisseturer innimellom disse turene, og på en av turene pleier vi samtidig å leke litt. Et par ganger i løpet av dagen får hun også gnagebein/kong/dorull med godbit i osv. 

Noen dager i uka gjør vi andre ting som å dra på tur i nytt område/hundepark osv. Og vi har meldt oss på kurs fra neste mnd. :)

Er det vanlig at hundene er rastløse og bøllete inne i valpetiden, er dette noe som vil gå over? De voksne tervene jeg har møtt har vært rolige og kosete innendørs.. Er bekymret for at jeg gjør noe feil, eller at hun ikke vil roe seg.. Noen som kan berolige meg litt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

1. Belgere blir aldri voksne
2. Belgere er atkive hele livet
3. Belgere vil fotfølge deg hele livet, alle i huset vil til enhver tid vite om du er på osv. da hunden vil ligge på utsiden av enhver dør du går inn og lukker.
4. Belgere som kjeder seg gjør hyss
5. Belgere som ikke kjeder seg gjør hyss
6. Hjernetrim har ikke spesielt stor effekt på mengden hyss i valpe og unhundtiden

På mange raser så fungerer godbitsøk osv. veldig bra på å dempe energinivået og gjøre de slitne, ikke så mange belgere som blir slitne av sånt, det de blir slitne av er faktisk inntrykk, så mitt tips er at du tar med deg hunden et sted hvor det skjer litt (folk, biler, lyder) osv. og oppholder deg der en stund, og lar den se på livet. Det blir belgere slitne av, og det har de også godt av.
Kjør buss om du kan, kjør tog om du kan, gå på rart underlag om du kan osv. - gi henne litt sånne utfordringer så skal du se at virketrangen innendørs går noe ned.

Men som sagt - belgere blir aldri voksne, de er aktive hele livet - spesielt om du har fått en som oppfører seg som en belger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaja skrev:

Jeg tipper hun trenger å få bruke hodet sitt litt mer. 

Har du noen tips?:) Det jeg gjør med henne nå er godbitsøk, godbit i esker/kong/sokkert som hun må jobbe for å få ut, gjemme godbiter i et pledd, øve på enkle triks osv. Fantasien stopper opp litt, så blir glad for flere ideer! 

 

1 time siden, simira skrev:

Ja, de er veldig aktive i denne alderen. Kanskje det viktigste du må lære hunden din er faktisk å slappe av. Det hjelper ikke bare å slite dem ut, men du må lære henne å være i ro og slappe av når det ikke skjer noe.

Ja det tror jeg også at hun trenger, jeg vet bare ikke helt hvordan. Det har fungert greit å sette henne bak grinden til nå, da har hun til slutt sovnet. Men det har blitt vanskeligere de siste dagene.. Vanskelig å overse henne når hun ødelegger lister/skap osv. Får ikke dekket til alt.. Har forsøkt å ta på henne bånd og holde henne ved meg, men da blir det en evigvarende drakamp som hun synes er kjempegøy! Har ingenting å binde henne i som er sterkt nok til å holde henne, eller som hun ikke kan gnage i stykker :| Noen andre tips til hvordan jeg kan lære henne å slappe av? Hun vil at det skal skje noe HELE tiden.. 

56 minutter siden, Belgerpia skrev:

1. Belgere blir aldri voksne
2. Belgere er atkive hele livet
3. Belgere vil fotfølge deg hele livet, alle i huset vil til enhver tid vite om du er på osv. da hunden vil ligge på utsiden av enhver dør du går inn og lukker.
4. Belgere som kjeder seg gjør hyss
5. Belgere som ikke kjeder seg gjør hyss
6. Hjernetrim har ikke spesielt stor effekt på mengden hyss i valpe og unhundtiden

På mange raser så fungerer godbitsøk osv. veldig bra på å dempe energinivået og gjøre de slitne, ikke så mange belgere som blir slitne av sånt, det de blir slitne av er faktisk inntrykk, så mitt tips er at du tar med deg hunden et sted hvor det skjer litt (folk, biler, lyder) osv. og oppholder deg der en stund, og lar den se på livet. Det blir belgere slitne av, og det har de også godt av.
Kjør buss om du kan, kjør tog om du kan, gå på rart underlag om du kan osv. - gi henne litt sånne utfordringer så skal du se at virketrangen innendørs går noe ned.

Men som sagt - belgere blir aldri voksne, de er aktive hele livet - spesielt om du har fått en som oppfører seg som en belger :)

Mener du at hun alltid vil være like valpete og krevende som nå? Vil jeg ikke merke forskjell på valp og voksen? Jeg er nesten på gråten fordi jeg er så sliten og frustrert. En ting er å motivere seg for resten av valpetiden, men for ti-femten år? Det var overhodet ikke det inntrykket jeg fikk av oppdretteren som forsikret meg om at hun ville bli en flott familiehund med det aktivitetsnivået jeg la frem. Hennes hunder lå gjerne i armkroken om kvelden og var rolige inne. Og hun hadde et helt normalt aktivitetsnivå med sine. 

At det er en aktiv rase som følger deg overalt synes jeg bare er positivt, men jeg hadde jo trodd at de skulle kunne slappe av med meg også, når de blir voksne? Og sette pris på kos osv? Stresser dine rundt hele tiden, og kan aldri ligge og ta det med ro? 

Takk for tips, det var jeg ikke klar over! Skal ta henne med på flere steder med forskjellige inntrykk fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, sniffsniff skrev:

Har du noen tips?:) Det jeg gjør med henne nå er godbitsøk, godbit i esker/kong/sokkert som hun må jobbe for å få ut, gjemme godbiter i et pledd, øve på enkle triks osv. Fantasien stopper opp litt, så blir glad for flere ideer! 

 

Ja det tror jeg også at hun trenger, jeg vet bare ikke helt hvordan. Det har fungert greit å sette henne bak grinden til nå, da har hun til slutt sovnet. Men det har blitt vanskeligere de siste dagene.. Vanskelig å overse henne når hun ødelegger lister/skap osv. Får ikke dekket til alt.. Har forsøkt å ta på henne bånd og holde henne ved meg, men da blir det en evigvarende drakamp som hun synes er kjempegøy! Har ingenting å binde henne i som er sterkt nok til å holde henne, eller som hun ikke kan gnage i stykker :| Noen andre tips til hvordan jeg kan lære henne å slappe av? Hun vil at det skal skje noe HELE tiden.. 

Mener du at hun alltid vil være like valpete og krevende som nå? Vil jeg ikke merke forskjell på valp og voksen? Jeg er nesten på gråten fordi jeg er så sliten og frustrert. En ting er å motivere seg for resten av valpetiden, men for ti-femten år? Det var overhodet ikke det inntrykket jeg fikk av oppdretteren som forsikret meg om at hun ville bli en flott familiehund med det aktivitetsnivået jeg la frem. Hennes hunder lå gjerne i armkroken om kvelden og var rolige inne. Og hun hadde et helt normalt aktivitetsnivå med sine. 

At det er en aktiv rase som følger deg overalt synes jeg bare er positivt, men jeg hadde jo trodd at de skulle kunne slappe av med meg også, når de blir voksne? Og sette pris på kos osv? Stresser dine rundt hele tiden, og kan aldri ligge og ta det med ro? 

Takk for tips, det var jeg ikke klar over! Skal ta henne med på flere steder med forskjellige inntrykk fremover :)

Jo, de vil bli roligere når de er eldre. Men det tar gjerne rundt to år (i vert fall med mine hanner, tisper roer seg gjerne etter en løpetid eller to). Høres ut som om du med fordel kan jobbe litt med rotrening, og evnt ha ett bur tilgjengelig til å putte hunden i når du ikke orker å følge med hele tiden. Belgervalper er slitsomme, krever mer enn andre raser eg har hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Mine terver har blitt voksne når de har bikka tre år. Ikke nødvendigvis rolige, men fornuftige. Men de har ikke konstant styra og ødelagt inne forde. Å slite ut belgere mentalt er ikke så lett. De har stor kapasitet.  Jeg aktiviserer valper og hunder godt, men jeg aktiviserer ikke for å unngå hyss. Jeg lærer dem at det ikke er lov å bite på ting, det er ikke lov å raide benken, det er ikke lov til å rappe sokker osv. Alle disse morsomme tingene er forbudt. Og jeg lærer dem å legge seg på kommando. Altså oppdragelse istedenfor å gjøre dem slitne. Jeg mener ikke at folk som prøver å slite ut valper for å få ro ikke oppdrar dem samtidig, men fokuset blir litt feil. Ihvertfall når man får en valp det ikke er lett å slite ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp eller lag deg lekegrind. Finnes elementer man kan sette sammen for å få det større enn vanlig. Standard str har jeg sett ofte på loppis/finn rimelig. Bedre alternativ enn bur da det gir mer plass, men standard str er jo heller ikke særlig mye til en stor hund, men sikkert bra mens hun er valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller kjøre en litt lengre tur enn flere små? Hun får jo egentlig ikke så mye tur på en gang. 60 min fordelt ut over dagen er ikke så veldig mye. Jeg ville kjørt minst 1 time sammenhengende tur i tillegg til lufteturene. Gjør forskjellige ting på turene, oppsøk nye miljøer, nye mennesker, nye hunder. Skaff noen lekekamerater til henne som dere kan gå tur sammen med noen ganger i uka. Da får hun brukt seg både fysisk og mentalt. 

Når dere kommer hjem fra aktivitet så krever du at det skal være ro. Da får hun ikke lov å trippe rundt, finne på tull etc. Da SKAL hun slappe av og fordøye inntrykk. Lær henne å gå å legge seg. Be henne legge seg på anvist plass og konsekvent følg henne tilbake hver gang hun reiser seg. Du trenger ikke gjøre noe mer ut av det, bare ta henne i halsbåndet og følg henne tilbake og be henne legge seg. Vær forberedt på at det kan ta litt tid i starten, men ikke gi deg. Alternativt kan du bruke en valpegård eller lignende for samme greia. 

Det har jeg vært nøye på når begge mine har vært små. Etter aktivitet så skal det være ro. Det har gitt de en god avknapp inne. Jeg har bruksschäfer og whippet. Begge veldig aktive som unge, og spesielt whippeten har vært fæl på å finne på ramp. Spesielt i den alderen din er i. Når de er så små så fotfølger jeg de inne og stopper de med en gang de prøver å finne på tull. 

Det er frustrerende og det er slitsomt, men legger du et godt grunnlag nå, så vil det etter hvert gå av seg selv. Ingen av mine må bes om å gå å legge seg etter tur nå, det gjør de helt automatisk fordi det er så innprenta rutine fra de var små.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurer også litt på det der med rotrening inne.

Etter et søk på forumet ble jeg fortsatt ikke helt klok på dette. Min valp er flink til å være i ro når jeg holder på med ting, for eksempel lager mat på kjøkkenet eller sminker meg på badet. Da legger han seg ned enten med en bamse som han sutter litt på eller bare ligger der. På kjøkkenet har jeg belønt når han ligger i døråpningen, slik at han ikke skal vimse i bena mine.

Men i stuen er det verre, hvis jeg setter meg ned så skal han helst klatre på meg, på stoler og i sofa, bite på ALT og finner ikke roen. Tyggelekene skal ikke tygges, men hives rundt om. Løsningen har vært å sette han i et avgrenset område i stuen hvor han nå roer seg med en gang. Men jeg har jo et håp om å ikke ha kompostbinger i stuen resten av livet... Har prøvd å få han til å legge seg (han legger seg i bena mine) og gi en tørrforbit når han er rolig. Det funker kanskje 5 godbiter (hvor han stirrer på meg mellom alle, har prøvd å bare belønne når hodet er på gulvet, men det skjer så sjeldent at han heller reiser seg opp) , men så er han ferdig og vil gå og bite på noe sofa eller hoppe på meg igjen...

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir ikke sånn hele tiden. Valper er valper, og noen er mer krevende enn andre. Jeg har nylig hatt en slik valp selv, som aldri hadde roen i seg og var ekstremt rastløs. Måtte ofte ty til tvangsro for å få henne til å roe ned. Det viktigste er å være kosekvent. La hunden få nok utløp for energi, lek, utforskning og kos. Så kan du bestemme når det skal være ro. Vis hunden plassen sin og ta den dit helt til den legger seg ned. Noen ganger har jeg vært nødt å sette et bånd på hunden. Valper må lære seg å ta det med ro, og være passive. Det er utfordrende, men på sikt vil de forstå det. Hvis du er kosekvent.  Ikke krev at valpen skal ligge rolig i timesvis, men tren på dette i små økter hvor det kan gradvis økes.

tenk på at det vil bli bedre. Slitsomt når man står i det, og kanskje vanskelig å forestille seg hvis det er første hunden man har. Men ja det blir bedre. Hold ut. Min hund har blitt en SÅ fin hund, terror som valp og slitsom, men nå veldig bra. Jobben lønte seg. Det tok 1,5 -2 år før jeg begynte å se det, nå som hun har passert 3 år har hun blitt en flott hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smartingen skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men jeg lurer også litt på det der med rotrening inne.

Etter et søk på forumet ble jeg fortsatt ikke helt klok på dette. Min valp er flink til å være i ro når jeg holder på med ting, for eksempel lager mat på kjøkkenet eller sminker meg på badet. Da legger han seg ned enten med en bamse som han sutter litt på eller bare ligger der. På kjøkkenet har jeg belønt når han ligger i døråpningen, slik at han ikke skal vimse i bena mine.

Men i stuen er det verre, hvis jeg setter meg ned så skal han helst klatre på meg, på stoler og i sofa, bite på ALT og finner ikke roen. Tyggelekene skal ikke tygges, men hives rundt om. Løsningen har vært å sette han i et avgrenset område i stuen hvor han nå roer seg med en gang. Men jeg har jo et håp om å ikke ha kompostbinger i stuen resten av livet... Har prøvd å få han til å legge seg (han legger seg i bena mine) og gi en tørrforbit når han er rolig. Det funker kanskje 5 godbiter (hvor han stirrer på meg mellom alle, har prøvd å bare belønne når hodet er på gulvet, men det skjer så sjeldent at han heller reiser seg opp) , men så er han ferdig og vil gå og bite på noe sofa eller hoppe på meg igjen...

Noen tips?

Jeg ville gjort det samme som jeg skrev i innlegget tidligere. Fulgt valpen tilbake på plassen sin konsekvent hver gang den reiser seg. Jeg vill droppa godbiter og ros, det er bare forstyrrende og endrer valpens fokus fra å slappe av til trening. Når man trener på ro, så er det ikke trening i den forstand. Følger du valpen konsekvent tilbake, vil den til slutt gi opp og legge seg til å sove. Det er jo slitsomt å krangle ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men folkens - det er normalt at en valp er aktiv - de skal jo ikke bare ligge der som skinnfiller heller.  Valper er aktive, og belgervalper er tross alt belgere - det er en aktiv rase, den SKAL være aktiv, den SKAL være klar til å jobbe hele tiden - den må oppdras, lære hva som er lov og ikke - men det er lite poeng å skaffe seg belger om man drømmer om ei bikkje som såvidt puster.
Valp er valp, og valp skal få lov til å være valp - så må man gi den rammer for hva som er greit og ikke - og stimulere den sånn at den mentalt er mottagelig for læring (mottagelig for å lære hva som er greit og ikke). Men å forvente at en 4 måneder gammel valp skal ligge på plassen sin og se pen ut hele tiden - det er jo bare slemt. Og i alle fall er det slemt mot en 4 måneder gammel belgervalp - de er ikke skapt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, sniffsniff skrev:

Har du noen tips?:) Det jeg gjør med henne nå er godbitsøk, godbit i esker/kong/sokkert som hun må jobbe for å få ut, gjemme godbiter i et pledd, øve på enkle triks osv. Fantasien stopper opp litt, så blir glad for flere ideer! 

Jeg synes spor er en effektiv måte å tømme elleville valper og unghunder på. Ellers kan du la henne søke etter en leke som er gjemt i et "roterom" (garasje/vaskerom/bod/kjeller osv). 

Når pyrren var valp valgte jeg å belønne han når han lå i ro, og etterhvert fikk han en veldig fin avknapp. Hadde en skål med godbiter lett tilgjengelig i stuen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg ville gjort det samme som jeg skrev i innlegget tidligere. Fulgt valpen tilbake på plassen sin konsekvent hver gang den reiser seg. Jeg vill droppa godbiter og ros, det er bare forstyrrende og endrer valpens fokus fra å slappe av til trening. Når man trener på ro, så er det ikke trening i den forstand. Følger du valpen konsekvent tilbake, vil den til slutt gi opp og legge seg til å sove. Det er jo slitsomt å krangle ;)

"Plassen hans" nå er vel det åpne buret med grind rundt. Skal jeg føre han dit? Eller lage ny plass? Gamle hunden nektet jo å legge seg andre plasser enn myke hundesenger, så var enkelt. Denne legger seg ned overalt og har liksom ikke en plass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Smartingen skrev:

"Plassen hans" nå er vel det åpne buret med grind rundt. Skal jeg føre han dit? Eller lage ny plass? Gamle hunden nektet jo å legge seg andre plasser enn myke hundesenger, så var enkelt. Denne legger seg ned overalt og har liksom ikke en plass :P

Det må ikke være en bestemt plass sånn sett. Legg valpen et sted, og følg den konsekvent tilbake til det stedet. Enten det er i buret, en hundeseng eller i sofaen. Poenget er at du må være konsekvent når du skal be hunden legge seg og slappe av etter aktivitet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Smartingen skrev:

"Plassen hans" nå er vel det åpne buret med grind rundt. Skal jeg føre han dit? Eller lage ny plass? Gamle hunden nektet jo å legge seg andre plasser enn myke hundesenger, så var enkelt. Denne legger seg ned overalt og har liksom ikke en plass :P

Eller gjør det lettere for deg selv. Plassen hans er der DU er, men han må være rolig og legge seg ned. Så hver gang han spretter opp, ber du ham om å legge seg i ro. Hjelp han ned og hold ham gjerne litt fast slik at han ikke kan sprelle seg rundt og være tulling og bajas. Jeg er ikke noe fan av at hundene skal vises bort og vekk fra oss om de synes det er hyggelig å være med oss. La de få trygghet og nærhet, selv om man krever at de er i ro. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg så trådstarter var bekymret for ting som blir gnaget på, og jeg har et tips som har fungert på mange valper - eddik. Smør eddik med en tannbørste eller hell oppi sprayflaske og få på der valpen gnager. Det lukter ikke etter litt, men smaker vondt en stund, så valpen finner på noe annet. Et billig tips som er verdt å prøve for å fjerne en bekymringsfaktor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Belgerpia said:

Men folkens - det er normalt at en valp er aktiv - de skal jo ikke bare ligge der som skinnfiller heller.  Valper er aktive, og belgervalper er tross alt belgere - det er en aktiv rase, den SKAL være aktiv, den SKAL være klar til å jobbe hele tiden - den må oppdras, lære hva som er lov og ikke - men det er lite poeng å skaffe seg belger om man drømmer om ei bikkje som såvidt puster.
Valp er valp, og valp skal få lov til å være valp - så må man gi den rammer for hva som er greit og ikke - og stimulere den sånn at den mentalt er mottagelig for læring (mottagelig for å lære hva som er greit og ikke). Men å forvente at en 4 måneder gammel valp skal ligge på plassen sin og se pen ut hele tiden - det er jo bare slemt. Og i alle fall er det slemt mot en 4 måneder gammel belgervalp - de er ikke skapt for det.

Kunne ikke vært mer enig. En må la de få lov til å være valp, drive ramp og utforske litt på egenhånd (selvfølgelig ikke la de ødelegge ting og seg selv).

Synes det er gjennomgående at alt for mange krever at hunden skal lære panserdisiplin fra 4-5 måneders alder og være ferdig utlært med hverdagslydighet fra de er under ett år. Det er jo som å kreve at en femåring skal sitte stille en hel dag...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bjornal skrev:

Kunne ikke vært mer enig. En må la de få lov til å være valp, drive ramp og utforske litt på egenhånd (selvfølgelig ikke la de ødelegge ting og seg selv).

Synes det er gjennomgående at alt for mange krever at hunden skal lære panserdisiplin fra 4-5 måneders alder og være ferdig utlært med hverdagslydighet fra de er under ett år. Det er jo som å kreve at en femåring skal sitte stille en hel dag...

Kan du hjelpe meg å finne alle de innleggene som sier at valpen skal lære panserdisiplin? 

Endret av mokken
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mokken said:

Kan du hjelpe meg å finne alle de som sier at valpen skal lære panserdisiplin? 

Synes da veldig mange av "valpekurs" rundt om kring har et veldig stort komponent med at man SKAL lære å sitte, SKAL lære å gå pent i bånd, SKAL ditt og SKAL datt. Synes det kan vente med å sette sånne krav jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...