Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodig oppkast og avføring - årsaker?


Tempus
 Share

Recommended Posts

Saga er nå 15mnd. Helt fra vi fikk hu 9 uker gammel har hu sliti mye med dårlig mage og oppkast. Hu bytta fôr til Hills z/d og ble da generelt mye bedre. Hu var ikke dårlig i magen hver dag lenger. Hu har likevel perioder der hu både har dårlig mage og oppkast. Ofte er det blod i både avføring og oppkast.

Vi finner ikke noe grunn til hvorfor hu plutselig blir dårlig. Det virker til å komme helt tilfeldig og plutselig. Vil hu ikke spise en dag kan vi forvente oss noen dager med diaré. I dag våknet jeg opp til at hu kastet opp. Som nesten alltid var det røde små klumper i spyet som jeg antar er blod. Oppkastet er også ofte helt rosa.

Er det "vanlig" at det så ofte kommer blod? Og hva kan være årsaker til at hu plutselig blir så dårlig? Oppkastet kommer som regel på morgenen, så det tyder jo på at det har gått for lang tid siden kvelds. Men i går fikk hu kvelds veldig seint. Det går ofte lenger tid mellom måltider uten at hu spyr. Nå ligger hu bare på sofaen og stirrer, så det er tydelig at hu ikke føler seg bra..

IMG_0168.JPG

IMG_0170.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er stamkunder hos veterinæren. Vi er så gode kunder at vi er på fornavn og alltid får time med en gang, typ "kom om 10 min dere". Det har blitt tatt alle mulige prøver av hu. Magesår er hu ikke sjekket for, men når jeg leser om symptomer på det virker det  lite sannsynlig. Hu har også vært hos spesialist hos AniCura. Neste steg er eventuelt en koloskopi, men vi har utsatt det da hu generelt har vært bedre i en periode. Hu må også faste i tre døgn noe vi har håpet å la hu slippe.

Hu sleit også mye med UVI da hu har valp, men det har heldigvis gått over. Hu fikk vel antibiotika i 3-4 omganger til veterinær ikke ville gi henne mer fordi bakteriene var resistente for det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun blod i aføringen eller "kun" i oppkast?  Lyst blod betyr somregelt at det kommer "nært" utgangen, dvs at det ikke er i magesekken. Klumper betyr jo levret blod. Kan hun ha refluxproblemer og syreskader i spiserørert foreksempel? Som gir et sår hun river opp om hun kaster opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Hei.

Vi opplever akkurat samme som du har beskrevet, oppkast med blodige prikker, slapp, spiser/drikker ikke.

Det varer i en dag, så er hun tilbake igjen. Slik har får hunden ca en til to ganger i uka.

vært til dyrlegen, men de finner ikke ut av det.

fant du ut hva som var årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...