Gå til innhold
Hundesonen.no

Hollandsk gjeterhund


Dachslys
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring med hollandsk gjeterhund og kan fortelle meg litt om hvordan rasen er? Spesielt i forhold til bruksdelen. Hvordan er den i forhold til bruksschäferen og mallen i tjeneste (politiet/forsvaret)? Rasen er ikke særlig utbredt i Norge vil jeg si, men jeg synes det er utrolig flotte hunder, og kan ikke forstå at de ikke er mer populære som tjenestehund. Har det noe med mentalitet eller egenskaper å gjøre, eller er den rett og slett bare blitt hengende etter i popularitet? Det er jo ikke lenge siden mallen ble kom inn i politiet heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har forstått er ikke hollenderen særlig populær i politiet. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg tror det i hovedsak er basert på fordommer og lite kunnskap om rasen. Slik jeg kjenner til rasen, er den mer lik malle enn bruksschäfer, sånn på generelt grunnlag. 

Ellers kan sikkert @Malamuten svare mer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei Hollandsk gjeterhund tispe og vi har flere schäferhunder av brukslinjer. HH bor hos min far og trenes av han. I Sverige finnes flere HH som er tjenestehunder i politiet, i Norge vet jeg ikke om noen. Men jeg vil allikevel påstå at de fleste HH er litt light utgaven av malle og schäfer av brukslinjer. Sånn rent overfladisk er HH mer lik mallen. Kjapphet og intensitet, men den kan være mer lik schäferhunden i forhold til ro i hverdagen og ikke så lave terskler på reaksjoner i hverdag er min mening. Jeg tror HH har fått et ufortjent dårlig rykte fordi mange hollendere var ganske skarpe for 10 - 15 år siden. De jeg kjenner i dag er mindre skarpe og gode allround brukshunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt så var de første individene som ble tatt inn til tjeneste i politiet totalt bonkers i hodet og da ble det ikke forsøkt hentet inn fler - ergo få i tjeneste... 

Min opplevelse av dem er at det varierer sterkt mellom linjer hvordan de er, men at om jeg skal rangere dem ville jeg sett på dem som hakket skarpere enn mallen og kanskje med litt mer egenvilje, men litt mindre reaktivitet. Men jeg har ikke hollender, har trent med noen i Sverige og noen her i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! 

Jeg spør mest fordi jeg planlegger å bli hundefører i politiet. Det er nok lenge til enda. Begynner forhåpentligvis på politiskolen til høsten neste år, så får vi se om det dukker opp noen stillinger etter utdanningen! Jeg vil gjerne være tidlig ute med research både når det gjelder oppdrettere og rasevalg.

@Kennel XO Jeg har fulgt med kennelen deres en stund, og det var faktisk pga deres hollender at jeg begynte å tenke på rasen :)Dere som har litt erfaring med brukshundmiljøet; ville dere anbefalt hollenderen som tjenestehund, eller er schäferen og mallen stort sett bedre egnet? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr i dag tror jeg oddsene for å finne en egnet tjenestehund til politiet er størst om man velger schäfer eller malle. Men det henger jo like mye sammen med holdninger på Sæter. Å finne en hund som er egnet som patruljehund i politiet er ikke enkelt uansett rase man velger, det er et nåløye hundene skal igjennom uansett rase. Jeg synes det er vanskelig å svare fordi jeg kjenner schäferhund linjer og oppdrettere så godt, så vet jeg hva og hvor jeg ville plukket valp til tjeneste, mens jeg på malle og hollender ikke har samme oversikt og det derfor er vanskeligere.

Her er en Hollender som holder på å utdannes til politihund i Norge - https://www.facebook.com/groups/467688503370857/?fref=ts

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel kanskje også litt an på hva slags politihund du skal utdanne. Kharon skal bli tjenestehund. Han er etter min erfaring en veldig skarp hund med mye alvor. Han er rimelig heftig og krever slik jeg ser det en erfaren fører(noe han også har!). Jeg tror ikke jeg ville starta med en hund av hans kaliber om man ikke har erfaring med den typen hund fra før. Jeg har forstått det sånn at Kharons eiere har fått litt pes for sitt valg av rase men hun er jo nå i ferd med å vise de hva en hollender er god for, og det er bra! 

Lurt å være tidlig ute og sjekke kenneler ja! Det er dessverre mye helseplager og en del mentale brister på både hollender og schäfer. Malle kjenner jeg ikke like godt til, men hodet på de er vel heller ikke alltid tipp topp. Helseplager generelt ellers vet jeg ikke så mye om på akkurat mallen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kennel XO: Takk igjen for svar, og takk for linken!

Jeg skjønner at jeg har mye å sette meg inn i framover! Brukshunder på dette nivået er jo ikke som noe annet, og det er vanskelig å vite hva man skal se etter når man leter etter en slik hund. Regner med jeg får god hjelp hos politiet når tiden kommer for å finne valp, men jeg ønsker likevel å komme inn i miljøets "tankegang" så fort som mulig! 

Hvis du har noen gode generelle råd å komme med til ei som ikke har noen bakgrunn med hverken brukshundsport eller denne typen brukshund, så tar jeg gladelig i mot alt du har å si! Hovedsaklig lurer jeg på hva jeg bør se etter når jeg leter etter hund til dette formålet. Hvordan skiller man en oppdretter av kvalitet fra oppdretter av kvantitet -  jeg tenker at selv om oppdretter har solgt flere hunder til politifolk så er det ikke synonymt med at det er et godt oppdrett(?). 

@Sprettballen: Jeg har hele tiden holdt en knapp på mallen, men er usikker på om det fort kan bli for mye hund som første tjenestepartner. Da tror jeg schäferen er et sikrere kort. På den annen side har jeg forstått det slik at mallen er generelt sterkere mentalt og at det derfor er større sjanse for å få en hund som kan bestå f.eks politiets mentaltest. Dessuten at om fører takler en malle er det ingen hund som er bedre i tjeneste enn mallen. Jeg vet dog ikke hvor objektivt det utsagnet er, eller om det er så stor forskjell. Uansett, slik jeg har forstått det fra flere hold er både hollenderen og mallen, ihverfall mallen, langt mer krevende enn schäferen når det gjelder trening pga energinivå og ekstreme drifter, men det gjelder jo bare å ha kunnskapen som trengs for å lære hunden til å bruke dette på riktig måte... 

Jeg håper ihvertfall at kunnskaper om trening osv blir så gode hos meg som fører innen jeg skal kjøpe min første tjenestehund, at jeg vil klare å holde styr på driftene hos en malle, evt, en hollender. Fokuset mitt framover kommer til å være å tilegne meg den riktige kunnskapen og å komme inn i miljøet. Per dags dato har jeg ingen erfaring eller folk rundt meg som kan noe som helst om faget. Jeg har vanket i jakt- og trekkhundmiljøet det meste av hundelivet mitt, jeg...og dette er jo hunder av et helt annet kaliber kan man si :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HHH skrev:

Nå er vel planen at alle hunder i tjeneste hos politiet skal bli statseide, uten at jeg vet om det gjelder for nyinnkjøp av hunder allerede. 

Det har jeg ikke hørt noe om :hmm: ...med mindre det var debatten som foregikk etter at en unge ble bitt av en politihund for et par år tilbake? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å finne oppdrettere som faktisk er innenfor noe ala det samme miljø selv eller har hunder som har fungert innenfor det man ønsker.. Det er veldig mange som skryter av det og det, men så har de aldri prestert noe særlig selv. Om kjøper man seg en hund til et spesifikt formål, så er det dumt å ta unødige sjanser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dachslys skrev:

Det har jeg ikke hørt noe om :hmm: ...med mindre det var debatten som foregikk etter at en unge ble bitt av en politihund for et par år tilbake? 

Nei, har ikke noe med det å gjøre. Hundene blir kjøpt og eid av staten, så privateide hunder ikke lenger er mulig. Noen distrikter har det allerede, (er det Rogaland tro?) og så vidt jeg har forstått så er det planen fremover å gjøre det gjeldende i hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke noe med det å gjøre. Hundene blir kjøpt og eid av staten, så privateide hunder ikke lenger er mulig. Noen distrikter har det allerede, (er det Rogaland tro?) og så vidt jeg har forstått så er det planen fremover å gjøre det gjeldende i hele landet.

Stemmer i forhold til det en politikompis av meg snakket om forrige uke :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunder skal bli statseide har jeg også hørt. De skal vel fortsatt bo hjemme hos føreren, men om fører bytter avdeling(heter det det?) eller av en eller annen grunn ikke kan fortsette i politiet etc. så skal ikke politiet lide blant annet økonimisk tap av at hunden følger fører. Da blir hunden tildelt ny fører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sprettballen skrev:

At hunder skal bli statseide har jeg også hørt. De skal vel fortsatt bo hjemme hos føreren, men om fører bytter avdeling(heter det det?) eller av en eller annen grunn ikke kan fortsette i politiet etc. så skal ikke politiet lide blant annet økonimisk tap av at hunden følger fører. Da blir hunden tildelt ny fører. 

Ah, det er ikke så ille! Trodde de skulle innføre samme ordning som Forsvaret har, med kennel osv. Det vil ikke bli særlig forskjell annet en på papiret da med andre ord, hvis den eneste forskjellen er at fører ikke får ta med seg hunden dersom han ikke har stillingen lengre. Skjønner at politiet ikke kan risikere at de står uten hunder (var jo en sak om det i Oslo), så sånn sett er det en god ordning, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dachslys skrev:

Ah, det er ikke så ille! Trodde de skulle innføre samme ordning som Forsvaret har, med kennel osv. Det vil ikke bli særlig forskjell annet en på papiret da med andre ord, hvis den eneste forskjellen er at fører ikke får ta med seg hunden dersom han ikke har stillingen lengre. Skjønner at politiet ikke kan risikere at de står uten hunder (var jo en sak om det i Oslo), så sånn sett er det en god ordning, tenker jeg. 

Forsvaret kan ta med seg tjenestehunden sin hjem altså :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dachslys skrev:

Ah, det er ikke så ille! Trodde de skulle innføre samme ordning som Forsvaret har, med kennel osv. Det vil ikke bli særlig forskjell annet en på papiret da med andre ord, hvis den eneste forskjellen er at fører ikke får ta med seg hunden dersom han ikke har stillingen lengre. Skjønner at politiet ikke kan risikere at de står uten hunder (var jo en sak om det i Oslo), så sånn sett er det en god ordning, tenker jeg. 

Hundene bor hjemme som nå ja. En forskjell blir jo at man ikke leter hund selv, men man får utdelt en fra etaten. Det var derfor jeg nevnte det i denne tråden din, siden den handlet om å planlegge og finne en evnt kennel/rase for fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statseide hunder er ikke noe nytt. Det har blitt mer og mer innført de siste 10 årene. Jeg solgte selv en til staten for nesten 10 år siden, Det er ikke mange sivileide hunder igjen vil jeg tro. Selv om staten eier hundene er det fortsatt mange hundeførere som velger oppdretter og kull selv. I fjor solgte jeg en valp tiltenkt som patruljehund. Jeg ønsket ikke å selge til staten, men til hundeføreren. Det ble noen diskusjoner, men hundeføreren fikk omsider igjennom at den fikk kjøpe hunden til eget eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, simira skrev:

Er ikke det det motsatte av hva @XO sier lengre opp her?

Det kommer nok ann på hvilke maller hun har vært borti. Er en god del familiemaller rundt omkring nå, som for all del er supre å jobbe for oss som vil konkurrere og gjerne vinne litt, men som er rolige nok og ikke skarpe nok til å kunne blir brukt som en patruljehund. En malle som patruljehund er nok et litt annet kaliber enn disse familiemallene vil jeg tro. 

Edit: For å pressisere litt mer. Mallene kan være utmerket familiehund selvom de er patruljehund altså. Men en blomstermalle og en politimalle kan ikke helt sammenlignes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, simira skrev:

Er ikke det det motsatte av hva @XO sier lengre opp her?

Jo, men jeg er igrunnen enig med Shlush. Jeg tror nok det hele kommer an på linjer her som med så mange andre brukshunder. Både innen malle, schäfer og hollender er det mange forskjellige linjer og fokus på egenskaper. De få hollenderene jeg kjenner til synes jeg minner mer om de få mallene jeg kjenner til. Det er jo ikke noe godt argument i seg selv, det er jo anekdoter. Men det føler jeg igrunnen det blir litt begge veier? Og det er vel gjerne fordi hollenderen ikke er spesielt utbredt i Norge. Det kommer nok også litt an på hvor i verden man kjøper hund også. Kharon er vel fra Italia om jeg ikke husker helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...