Gå til innhold
Hundesonen.no

halsbånd eller ikke halsbånd? Farlig? ufarlig?


Guest MuffeLuff
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Siri skrev:

Å kjære vene... nå begynner vel hundehold å gå litt vel langt. Det er skadelig for muskulaturen å ha på halsbånd også nå? Er det i det hele tatt NOE som IKKE er skadelig for en hund snart? 

Det er fakta ? Det ligger mot musklaturen og det er ikke bra. Dør hunden av det? Nei, men det er sunnest å ta det av når de ikke trenger halsbånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Shlush skrev:

Det er fakta ? Det ligger mot musklaturen og det er ikke bra. Dør hunden av det? Nei, men det er sunnest å ta det av når de ikke trenger halsbånd. 

Hvordan da "ligger mot musklaturen"? Halsbåndet skal jo ikke stramme? Det er vel ikke noe verre enn at vi bruker kjede? Eller belte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Shlush skrev:

Det er fakta ? Det ligger mot musklaturen og det er ikke bra. Dør hunden av det? Nei, men det er sunnest å ta det av når de ikke trenger halsbånd. 

Nå tror jeg noen har dratt ting veeeeel langt i sine forsøk på å skape et behov for ett eller annet... Sorry, men den der kjøper jeg overhodet ikke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan? :o Altså, jeg bruker ikke halsbånd inne på mine jeg heller, men det er fordi de er 3 stk, og jeg vil unngå at de hekter seg i hverandre under lek eller lignende (det har jeg hatt hunder som har gjort, det var ikke trivelig), men hadde jeg bare hatt en, så kunne jeg like gjerne latt halsbåndet være på hele tiden (jeg har latt halsbåndet være på hele tiden på hunder som har vært alenehunder - null problemer med nakke av den grunn). Jeg ser ikke helt hvordan det skal skade? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sjelden halsbånd inne og pulien bruker stort sett aldri halsbånd fordi de leker sammen.  De har aldri halsbånd på når de er uten tilsyn pga fare for å hekte seg fast i dørhåndtak etc. 

Men at det skal være noen fare å gå med et lett halsbånd pga muskulaturen tror jeg ikke på. Det høres helt merkelig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, MioMin skrev:

Vet at seler kan gjøre store skader også. Jeg er ganske sikker på at den han har nå er perfekt. Jeg dro innom to dyrebutikker for å spørre. Jeg spilte dum og hadde den ikke på. Spurte om de kunne hjelpe meg å sjekke om den var perfekt, og justere den om den ikke var det. Alle tre sa den var perfekt.
Spurte også veterinær og fikk til svar at det så fint ut. Men er usikker på om den faktisk er perfekt, for jeg finner ingen guide på nett. Hva jeg skal se etter. Så måtte stole på hun som først solgte den til meg. Og dro da innom to andre dyrebutikker for å sjekke om de var enige, uten at jeg sa at jeg hadde fått beskjed om den var bra. 

Han drar ikke noe spesielt i den. Kan være et lite rykk hvis jeg ikke ser at han har stoppet. 

Noen tips til sider eller artikler som forteller og viser hvordan en sele skal sitte på? Slik at jeg kan sjekke selv om den er bra?

jeg er ikke den skarpeste når det kommer til googling, men kan anbefale deg å kontakte seleverkstedet, så vil du få en ærlig og god mening. De i dyrebutikkene er jeg ille skeptisk mot, jeg har aldri møtt en som kan seler der, og når jeg kommer for å prøve seler så skal de enten prakke på meg for små eller store seler. Men altså kan være en og annen der som kan seler, men de er det langt mellom gitt :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Herlighet :lol: Så mye rart man skal henge seg opp i! Jeg anbefaler at TS plukker opp hunden sin med det samme hun lukker opp døren, lukker døren bak seg og setter hunden ned igjen. Slik unngår hun den teoretiske utsmettingen. Hold døren låst om du er hjemme elller ikke. Da får ikke hunden åpnet den, selv om den er alene. Problem solved!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2016 at 10:05 PM, 2ne skrev:

Men hvordan? :o Altså, jeg bruker ikke halsbånd inne på mine jeg heller, men det er fordi de er 3 stk, og jeg vil unngå at de hekter seg i hverandre under lek eller lignende (det har jeg hatt hunder som har gjort, det var ikke trivelig), men hadde jeg bare hatt en, så kunne jeg like gjerne latt halsbåndet være på hele tiden (jeg har latt halsbåndet være på hele tiden på hunder som har vært alenehunder - null problemer med nakke av den grunn). Jeg ser ikke helt hvordan det skal skade? 

Er snakk om stivhet i musklatur og slikt ? ikke alvorlig skade.

 

Du kan spørre en osteopat om det ? jeg greier ikke å gjenfortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...