Gå til innhold
Hundesonen.no

Må man ha firma som oppdretter?


Mollyme
 Share

Recommended Posts

Heisann, jeg er ny her og ble medlem nå idag og har sittet med ett spørsmål veldig lenge.  

Har prøvd å forhøre meg litt rundt, men får liksom ikke noen gyldige svar.    Drømmen er å starte oppdrett, og jeg vil være profesjonell og starte med alt i skjønneste orden helt fra start av slik at alt er slik det skal.     Spørsmålet mitt da er, er det sånn at man som oppdretter må registrere firma eller går dette under hobby og man trenger ikke å tenke på sånt?   Jeg er så usikker. Altså, det er ikke snakk om noe masse produksjon...    jeg tenker på sikt kanskje 2, maks 3 kull iløpet av ett år..     kvalitet fremfor kvantitet.   Men vil jo selvfølgelig at alt skal være på riktig side av loven. 

Hva gjør dere andre?   Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke spørsmålet mitt, men jeg kan selvfølgelig svare deg. 

Jeg brenner for rasen min, og det er ikke så mange som driver med dem. Den ligger på listen over utrydningstruede raser, men den fortjener en høyere plass.   Så jeg ønsker å gi min sjel for denne rasen og hjelpe den på veien oppover,  2-3 kull var bare noe jeg sa i forhold til OM det ble så mye at jeg da evt må ha ett firma på det...  

Med denne rasen jeg har pga import og få blodlinjer så er jeg heldig om det blir ett eller to kull ;-)

Men jeg lurer fortsatt på hva dere andre gjør, er det normalt å ha ett firma på oppdrettet eller er dette unormalt?  Jeg liker å vite at jeg gjør ting skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe enkelt fasitsvar på hva som er riktig, for det kommer an på om det er egnet til å gi overskudd. "For at aktiviteten skal anses som skattepliktig næringsvirksomhet, må den være av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør at den over tid er egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være en virksomhet selv om den går med tap de første årene." Dermed vil det være relevant hvor mange kull man planlegger å ha.

Jeg har ikke registrert foretak, for jeg kommer aldri til å drive oppdrett i den skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke oppdretter selv, men det er jo noe jeg tenker på - litt frem i tid da vell å merke. Men tanken har aldri slått meg at man bør ha firma - jeg tenker at da må man drive i ganske stor skala isåfall...  

Vet bare om en som har firma, og det er en pomme oppdretter som har x antall kull i året...  men det blir litt "too much" spør du meg..    Syns liksom ikke at det skal bli en inntektskilde man kan "leve av", det er jo levende vesner.   Selvom jeg ikke syns at 2 kull i året høres urimelig ut i den forstand ;-)    Altså, jeg vet om oppdrettere så har både 4-6 kull i året..    men da kan man jo spørre seg hva de egentlig driver med?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også oppdretter. Jeg har nok hatt litt flere kull på litt kortere tid enn en del her inne. 6 kull og 1 valp (1 valp blir nesten feil å kalle kull i mitt hode). Disse er da født over 4,5 år. (jeg har hatt rasen i 22 år, men det er bare 4,5 siden mitt første kull ble født). Årsaken til antallet kull i stor grad knyttet til at jeg selv har hatt ønske om å beholde en del av valpene selv.  Et par av kullene har gått med dundrende underskudd. Så jeg er heller ikke i nærheten av å komme inn under "næringsdrivende".  Nå vil heller ikke kullfrekvensen fortsette å være like høy fremover, etter noen planlagte kull er gjennomført.  Jeg tror ikke jeg hadde orket å ha 3 kull i året i "uendelig tid". Det er MYE jobb med et kull. Veldig moro, veldig givende, men mye jobb :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...