Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe og hanhund under samme tak


lillisho
 Share

Recommended Posts

Jeg holder meg til ett kjønn under samme tak. Jeg kunne til nøds overtatt f.eks. en kastrert hannhund som omplasseringshund f.eks. men foretrekker å ha samme kjønn pga. løpetid. Jeg gidder ikke påføre meg selv den ekstra jobben ved å ha tispe og hanner i samme hus ved løpetid rett og slett. Dessuten liker jeg tisper best, så hannhund er egentlig ikke noe jeg har lyst på, med mindre det skulle dukke opp en veldig flott kastrat til omplassering en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 hanner og 7 tisper. Går veldig fint det. Ene hannen er litt påvirket under løpetid, men mest på en av tispene. Andre hannen merker vi knapt nok at det er løpetid på.  Har hatt alt fra 1 tispe og 1 hann, til 3 hanner samtidig med tisper. Synes ikke det er noe spesielt pes og at det fungerer veldig greit her hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett hatt en av hver når jeg har hatt 2. Har det nå også.  Min erfaring er at hannhunden gjerne ikke er så veldig opptatt av tispa han bor med utenom stådagene.  

Han vi har nå er ekstremt populær blant venner og familie,  så for enkelhets skyld ( tispa er veldig hormonell og sur mot han)   setter vi han bort mesteparten av løpetiden. Hvis de møter hverandre i løpet av den tiden blir han veldig gira hvis han ikke har sett henne på et par dager,  men det går fort over. Han blir mer opptatt av andre hunder når hun løper,  men han tør ikke prøve seg på henne.  

Jeg tror faktisk aldri i verden hun hadde latt han slippe til selv når hun har stådager. Han er for "bror".

Ikke at jeg har planer om å teste det ut.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lillisho skrev:

Dere som har flere hunder, har dere alltid samme kjønn eller har dere kombinert tisper og hanner.  Hvordan går dette? :)

Foretrekker helt klart samme kjønn fremfor kombinert :/   Med tanke på flere hanner + tispe i samme hus er det nok store forskjeller på rase/type i forhold til hvor bra det går.... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av hver og det går i grunn ganske bra. Det er pyton fra stådagene og ca ei ukes tid fremover (har ei som står over flere dager og en hannhund som bruker tid på å innse at løpet er kjørt :lol: ), men det er kun to ganger i året så vi overlever. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :) planen er på sikt å kombinere en Cavalier hann med en Eurasier tispe :)  altså ikke kombinere sånn, men å eie en av hver hvor de bor sammen. 

Hodet mitt sier at det skal gå bra, ser det er litt delte meninger men jeg håper og krysser fingrene for at det ikke blir så mye styr. 

Tenker at Cavalier hannen ikke kan by på så alt for mye stress i forhold til løpetider og sånt, også har vi jo stort hus slik at vi kan skille dem av :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ingen å ha komplette hanhunder og tisper i samme hus. Av erfaring.. Du kan få en 'høflig' og sanset hanhund som kun interesserer seg for tispa i stådagene og ellers er rolig og grei. Eller du kan ende opp med en som er komplett frakoblet når det er løpetid og da mener jeg HELE løpetidsperioden. Konstant syting, pesing og stress for å komme til tispa, sliter på de fleste.. I tillegg så markerer ikke rent sjelden ( særlig miniatyrhunder og mindre mynder) mer enn gjerne inne, når det er løpetid på gang. Problemet er at du vet ikke på forhånd hvilken type hanhund du ender opp med. Så er det en utfordring du er ute etter, så skaff deg en av hvert kjønn..:sleep:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...