Gå til innhold
Hundesonen.no

Øreslikking


Feline
 Share

Recommended Posts

Det er to hanhunder vi har truffet i hundeparken som er veldig gira på å slikke min tispe i ørene. Det skjer når hun står/sitter stille, de kommer bakfra og begynner slikkingen. Jeg ser på henne at hun ikke liker det og gjør mange dempende signaler, slikker seg rundt munnen, legger ned ørene, halen mellom beina. Ser på henne at om de ikke slutter så kommer hun til å fyke rundt og si fra... Men dette reagerer jo ikke disse hanhundene på i det hele tatt, de er bare superopptatt av disse lange fine ørene... Ender med at jeg må gå bort og skille hundene før de får holde på for lenge. Hvorfor driver de med denne slikkingen egentlig? Trodde kanskje det var et vennskapelig tegn, men det er jo tydelig at hun ikke synes det er så hyggelig :( Eller er det min hund som er rar som ikke liker det? Hehe :P (ørene ser bra ut altså, ikke noe øresykdom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være ulike grunner - en svaaaak ørebetennelse de lukter og synes er interessant, at det nærmer seg løpetid så de legger inn flørte-giret, at det er en slags maktkamp dem i mellom om hvem som får dama ved å komme lengst, også videre.

Poenget er uansett at du har ansvaret for din hund, og om tispa di viser ubehag og eierne av disse hannene ikke kontrollerer sine hunder - så må du gripe inn. Jeg forstår godt om tispa di synes det blir litt voldsomt med to fremmede hannhunder som oppfører seg sånn.

Om dette er et sted du er flere ganger, kan du jo forsøke å snakke med eierne av hannene og be de hjelpe deg så det kan være roligere rundt tispa di, men min erfaring på slike frislippområder og hundeparker er ofte at "anything goes"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste kan gjøre denne som smisking, flørting med tisper som lukter litt ekstra godt... det starter kanskje som et vennlig tegn, men går over i en slags stressatferd føler jeg. Det er slik jeg tolker det ? han greier rett og slett ikke å dra seg bort fra tispa selv så da må jeg gå inn å bryte opp. Da ser jeg tydelig økt stressnivå! Slike tisper får han ikke være på løsslipp med, ikke stillestående... å gå tur derimot, det får fokuset bort fra slikkinga og stresset. Dette er en av grunnene til at jeg er imot hundeparker og stillestående løsslipp. Det er så mye bedre og mer positivt når hundene går tur og eierne er i bevegelse.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2016 at 11:50 AM, Shlush skrev:

Min eldste kan gjøre denne som smisking, flørting med tisper som lukter litt ekstra godt... det starter kanskje som et vennlig tegn, men går over i en slags stressatferd føler jeg. Det er slik jeg tolker det ? han greier rett og slett ikke å dra seg bort fra tispa selv så da må jeg gå inn å bryte opp. Da ser jeg tydelig økt stressnivå! Slike tisper får han ikke være på løsslipp med, ikke stillestående... å gå tur derimot, det får fokuset bort fra slikkinga og stresset. Dette er en av grunnene til at jeg er imot hundeparker og stillestående løsslipp. Det er så mye bedre og mer positivt når hundene går tur og eierne er i bevegelse.  

 

På 15.9.2016 at 0:24 AM, SFX skrev:

Det kan være ulike grunner - en svaaaak ørebetennelse de lukter og synes er interessant, at det nærmer seg løpetid så de legger inn flørte-giret, at det er en slags maktkamp dem i mellom om hvem som får dama ved å komme lengst, også videre.

Poenget er uansett at du har ansvaret for din hund, og om tispa di viser ubehag og eierne av disse hannene ikke kontrollerer sine hunder - så må du gripe inn. Jeg forstår godt om tispa di synes det blir litt voldsomt med to fremmede hannhunder som oppfører seg sånn.

Om dette er et sted du er flere ganger, kan du jo forsøke å snakke med eierne av hannene og be de hjelpe deg så det kan være roligere rundt tispa di, men min erfaring på slike frislippområder og hundeparker er ofte at "anything goes"

Ja det stemmer sikkert at det er en form for flørting, som hun ikke synes er spesielt sjarmerende :P Det var unge hanhunder som var veldig interesserte i henne. Hun har nok litt ekstra god lukt, det har jeg alltid hatt en anelse om. Utrolig ofte at hanhund-eiere spør om hun har løpetid fordi hundene deres plutselig oppfører seg som om hun har det, eller hunder som aldri jukker plutselig blir helt tullete og kun ute etter det :/ 

Det var forresten to forskjellige dager, så det var ikke en kamp mellom hundene. Bare reagerte på at begge gjorde det samme, og hun ble like irritert på begge to, selv om de lekte fint når de løp rundt og lekte. Men akkurat øreslikking, der går visst grensen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Amigo var unghund ble han hypp på gamlemor og begynte en intens kurtise med bla øreslikking - nærmest headbanging :blink: Det førte til at gamla kom i løp igjen etter å ha hatt opphold ganske så lenge.  

Nå er han blitt en gamling sjølv, men er det ei snerten tispe på besøk som nærmer seg løpetid så har han ikke glemt øreflørtinga :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste tispe er en skikkelig hottie som de fleste hannhunder blir litt ville i fletta av, spesielt de unge. Heldigvis er hun en bestemt, liten frøken som er ganske selektiv, så de kommer ingen vei med mindre hun vil. :P Men hun er fantastisk med gutta i flokken sin (de har et helt harem), og en måte for henne å vise nærhet på, er at hun går bort og står rolig med hodet inntil dem for å signalisere at de kan få kose. Og så susser de henne lykkelige i øret inntil hun går sin vei. Så om din tispe blir tvangskurtisert på den ganske invaderende måten du beskriver, og hun ikke klarer å si fra på en måte de respekterer, så må du redde henne, ja. :) En måte å unngå dette på som fortsatt gir deg mulighet til å gå i hundeparken (som jeg antar stort sett er en positiv opplevelse for hunden din, iogm at du fortsetter å gå dit), er at du får folk med på å bevege seg i stedet for å stå pal. Hundene vil følge etter og det blir mer naturlig interaksjon mellom den. Da blir det ikke møljeleking eller mulighet for hannhunder å grise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...