Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyeprotese, ja eller nei?


Sirius
 Share

Recommended Posts

3 minutter siden, Meg skrev:

Hunder som av veterinærmedisinske årsaker har amputert hale, kan stilles ut dersom det fremlegges veterinærattest med begrunnelse for inngrepet.

Jeg veit. 

3 minutter siden, Meg skrev:

Hunder som mangler en bit av øret (feks pga bitt skade) har gjort det bra på utstilling (en siberian i USA som mangler en stor bit av øretippen er stilt mye og har vunndet mye). 

Jada. Man kan tydeligvis stille hunder med øyeprotester og gjensydd øye også, uten at det nødvendigvis gjør noe med premiegraden. Men prøver du å sammenligne mangel på øretipp med mangel på øye? 

3 minutter siden, Meg skrev:

Det er ikke viktig for meg å konkurrere med hunden men det er viktig for meg at den får et normalt liv. Slik det formuleres her skulle en tro at hunden er svært redusert fordi den har mistet et øye. Det er den ikke. 

Et normalt liv, da må man konkurrere med den da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men nå gjør jo du akkurat det samme. @Meg tolker sin hunds atferd til at den trives, du tolker din hunds atferd til at den mistrives - hvorfor har du mer rett en Meg?  De fleste må ikke konkurrer

Men er en hund med ett øye funksjonshemmet? Eller blind? Det vil vel være hundens adferd etter operasjonen som vil avgjøre om den er funksjonsfrisk eller ikke? Å dra inn sammenligningen med drektige t

Hunden skal fjerne et øye. Ja, det er en funksjonshemming. Må den bli plaget av denne funksjonshemmingen i slik grad at den ikke vil trives med ag lenger? Nei. Kan den bli plaget? Ja. Eier har så skre

Posted Images

Nå skal jeg ikke være helt skråsikker , men mennesker som er blinde på ett øye klassifiserer vel ikke til FH klasser i idrett feks om det er det eneste de feiler?  Og man kan få førerkort med syn på ett øye? Så at det regnes som et handicap med ett øye er ikke helt klart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Meg skrev:

jeg har en hanhund som digger å vise seg på utstilling. Han shower skikkelig. Han står fristilt, traver med løst båndt, sitter pent og slapper av ved ringen. Så har jeg en ellers veldig sosial hund, som virkelig misliker utstilling. Forøvrig datter av hannen. Hunder er forskjellige. 

 

Nedslående å se at så mange på hundesonen tror på dette. Virker som at mange nordmenn ikke tenker at hunder er hunder, men heller tror de er mennesker? Og med det sier jeg ikke at hunder er dyr, og mennesker er mennesker. Vi er begge dyr. Men vi har forskjellige atferdsmønstre. Atferden til en maur kan ikke sammenliknes med en hund, ei heller en panda til en hest. Ei heller hunder til mennesker.

Alt har en forklaring, hunder forstår ikke hva som er show eller ikke. Dette er typisk... akk, hva er nå det ordet? antromorphisering? Av hunder. Altså at man projiserer mennesklig atferd på en hunds atferd, og tolker det som om det skulle være et menneske. Selv om en hund oppfører seg annerledes, så betyr det ikke at hunden synes det er morsomt. At hunden "shower" kan være så enkelt som at hunden har lært seg å enten dempe, eller at hunden har lært at dette er "minste motstands veg", minst mulig ubehag ved å gjøre det på den måten. Alle hunder er individer, og ikke alle velger samme måte å takle en ubehagelig situasjon på. Jeg har en Labrador som har null SYNLIGE problemer med å være på utstilling. Hun kan fint slappe av. Men hun hater virkelig settingen, jeg kjenner henne. Hun gir ikke uttrykk for det, direkte, men jeg kan allikevel se det. Forstå det. Hvis jeg putter et pledd over hodet på henne, legger hun seg ned. Betyr det at hun synes det var godt å få et pledd over hodet? Nei. Hun bare takler ubehaget ved å legge seg ned, og vente på at det skal gå bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg veit. 

Jada. Man kan tydeligvis stille hunder med øyeprotester og gjensydd øye også, uten at det nødvendigvis gjør noe med premiegraden. Men prøver du å sammenligne mangel på øretipp med mangel på øye? 

Et normalt liv, da må man konkurrere med den da? 

håper for all del du skjønner at en øreflipp har mindre betydning enn et øye, det tar jeg for gitt når man diskuterer her inne,  men det var du som dro inn det at man ikke kan konkurrere med kuperte hunder. Man kan faktisk det, hvis det skyldes skade. 

Jeg kan bare snakke for min ene hund- skal hun, fordi hun mangler et øye, ikke være med på løp når hun ellers er frisk og rask? Er det bedre at hun sitter igjen mens resten av flokken løper? 

En tispe som blir kastrert pga sykdom mister en del hormonproduksjon som er ellers er naturlig. Skal en følge ditt eksempel, bør den ikke brukes mer. Den er jo redusert på en måte. Og faktisk er det vist at kastrerte tisper kan få problem med ryggmusklatur fordi bukmusklaturen er svekket. men de fleste gjør det ikke.. 

poenget mitt? ting er ikke så svart/Hvitt egentlig. Se an individet og gjør ting på hundens premisser. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, yurij skrev:

Nå skal jeg ikke være helt skråsikker , men mennesker som er blinde på ett øye klassifiserer vel ikke til FH klasser i idrett feks om det er det eneste de feiler?  Og man kan få førerkort med syn på ett øye? Så at det regnes som et handicap med ett øye er ikke helt klart?

jeg ser nesten ikke på høyre øye men har lov til å kjøre bil ja :) man kan være blind på et øye (en kollega er) og likevel har man lov å kjøre bil. Å ha redusert syn er ftrolig mer problematisk for mennesker enn for hunder, fordi mennesker får en stor del av informasjonen fra omverdenen via øyne. Hunder bruker andre sanser i større grad, også de med to funksjonelle øyne. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Nedslående å se at så mange på hundesonen tror på dette. Virker som at mange nordmenn ikke tenker at hunder er hunder, men heller tror de er mennesker? Og med det sier jeg ikke at hunder er dyr, og mennesker er mennesker. Vi er begge dyr. Men vi har forskjellige atferdsmønstre. Atferden til en maur kan ikke sammenliknes med en hund, ei heller en panda til en hest. Ei heller hunder til mennesker.

Alt har en forklaring, hunder forstår ikke hva som er show eller ikke. Dette er typisk... akk, hva er nå det ordet? antromorphisering? Av hunder. Altså at man projiserer mennesklig atferd på en hunds atferd, og tolker det som om det skulle være et menneske. Selv om en hund oppfører seg annerledes, så betyr det ikke at hunden synes det er morsomt. At hunden "shower" kan være så enkelt som at hunden har lært seg å enten dempe, eller at hunden har lært at dette er "minste motstands veg", minst mulig ubehag ved å gjøre det på den måten. Alle hunder er individer, og ikke alle velger samme måte å takle en ubehagelig situasjon på. Jeg har en Labrador som har null SYNLIGE problemer med å være på utstilling. Hun kan fint slappe av. Men hun hater virkelig settingen, jeg kjenner henne. Hun gir ikke uttrykk for det, direkte, men jeg kan allikevel se det. Forstå det. Hvis jeg putter et pledd over hodet på henne, legger hun seg ned. Betyr det at hun synes det var godt å få et pledd over hodet? Nei. Hun bare takler ubehaget ved å legge seg ned, og vente på at det skal gå bort.

Men nå gjør jo du akkurat det samme. @Meg tolker sin hunds atferd til at den trives, du tolker din hunds atferd til at den mistrives - hvorfor har du mer rett en Meg? 

De fleste må ikke konkurrere, men jeg kan tenke meg at for en hund som er vant til å være med når sekken blir pakket og man drar for å gjøre noe, vil synes det er ganske trist å måtte sitte igjen hjemme istedet for å være med de andre. Om hunden ikke er funksjonsfrisk og dermed opplever det som ubehagelig må den så klart bli igjen, men om man ikke ser noen synlige tegn til ubehag fysisk eller atferdsmessig, kan den ikke da få bli med? 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turb skrev:

Men nå gjør jo du akkurat det samme. @Meg tolker sin hunds atferd til at den trives, du tolker din hunds atferd til at den mistrives - hvorfor har du mer rett en Meg? 

De fleste må ikke konkurrere, men jeg kan tenke meg at for en hund som er vant til å være med når sekken blir pakket og man drar for å gjøre noe, vil synes det er ganske trist å måtte sitte igjen hjemme istedet for å være med de andre. Om hunden ikke er funksjonsfrisk og dermed opplever det som ubehagelig må den så klart bli igjen, men om man ikke ser noen synlige tegn til ubehag fysisk eller atferdsmessig, kan den ikke da få bli med? 

Nei, nå mistolker du det jeg sier.

Å si at man tror hunden liker å showe fordi den strammer seg opp, er 101% menneskliggjøring av en hund. Intet annet.

Grunnen til at jeg mener hunder ikke liker hundeutstillinger er egentlig åpenbar for meg, som er et empatisk menneske hva gjelder dyr.

Hva GIR en hundeutstilling en hund? Hva slags glede gir det hunden? Hva slags behov hos en hund dekkes av deltakelse i en hundeutstilling?

Spor, rundering, agility, lydighet, freestyle, trekkhunder, jakthunder - alle sportene bygger på hunders naturlige instinkter og frie vilje.

Hundeutstilling bygger på menneskers behov for å ha små barbiedukker, ala når foreldre sender barna sine på little miss sunshine-konkurranser, om hvem som har den peneste. Det er ikke for barnas skyld, men for foreldrene som synes det er stor stas. Samme gjelder hundeutstillinger. Med hederlige unntak for de som drar på utstilling for å oppfylle avlskrav og ønsker å vise at hunden lever opp til rasestandard. Da gjør man det 3-4 ganger og er ferdig med det. Det gir ikke hunder en dritt å løpe rundt i en ring med en haug stressa folk og hunder, og det dekker ikke over ett eneste canine instinct. Det er 100% mennesklig behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal fjerne et øye. Ja, det er en funksjonshemming. den bli plaget av denne funksjonshemmingen i slik grad at den ikke vil trives med ag lenger? Nei. Kan den bli plaget? Ja. Eier har så skrevet at hun ikke kommer til å konkurrere dersom hunden viser at den ikke liker/takler/klarer det lenger. Hva er da problemet?

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Nei, nå mistolker du det jeg sier.

Å si at man tror hunden liker å showe fordi den strammer seg opp, er 101% menneskliggjøring av en hund. Intet annet.

Grunnen til at jeg mener hunder ikke liker hundeutstillinger er egentlig åpenbar for meg, som er et empatisk menneske hva gjelder dyr.

Hva GIR en hundeutstilling en hund? Hva slags glede gir det hunden? Hva slags behov hos en hund dekkes av deltakelse i en hundeutstilling?

Spor, rundering, agility, lydighet, freestyle, trekkhunder, jakthunder - alle sportene bygger på hunders naturlige instinkter og frie vilje.

Hundeutstilling bygger på menneskers behov for å ha små barbiedukker, ala når foreldre sender barna sine på little miss sunshine-konkurranser, om hvem som har den peneste. Det er ikke for barnas skyld, men for foreldrene som synes det er stor stas. Samme gjelder hundeutstillinger. Med hederlige unntak for de som drar på utstilling for å oppfylle avlskrav og ønsker å vise at hunden lever opp til rasestandard. Da gjør man det 3-4 ganger og er ferdig med det. Det gir ikke hunder en dritt å løpe rundt i en ring med en haug stressa folk og hunder, og det dekker ikke over ett eneste canine instinct. Det er 100% mennesklig behov.

Nå er det nå andre måter å se om en hund trives i en setting enn at den "strammer seg opp".  For meg går det på signaler og kroppsspråk. Når jeg sier shower, så går det på andre ting enn "stramme seg opp".  Mulig jeg uttrykte meg klønete. 

 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

Nå er det nå andre måter å se om en hund trives i en setting enn at den "strammer seg opp".  For meg går det på signaler og kroppsspråk. Når jeg sier shower, så går det på andre ting enn "stramme seg opp".  Mulig jeg uttrykte meg klønete.

Det er jo egentlig irrelevant hva hunden gjør. Hva enn den gjør, er det noen som menneskliggjør dette til at "hunden synes dette er morro". Hvorfor? Som allerede skrevet; hva slags behov i en hunds liv, i en canis lupus - et rovdyr som er temmet over noen milleniums - er det en hundeutstilling dekker? I behovspyramiden til et dyr, hvor befinner "ønske til å showe" seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Det er jo egentlig irrelevant hva hunden gjør. Hva enn den gjør, er det noen som menneskliggjør dette til at "hunden synes dette er morro". Hvorfor? Som allerede skrevet; hva slags behov i en hunds liv, i en canis lupus - et rovdyr som er temmet over noen milleniums - er det en hundeutstilling dekker? I behovspyramiden til et dyr, hvor befinner "ønske til å showe" seg?

Men hva er forskjellen? Man kan se at en hund misstrives, men ikke at den trives? 
Det er mange ting som kan være gøy, selvom det ikke er et behov? Det gjelder da de aller fleste arter. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Hva GIR en hundeutstilling en hund? Hva slags glede gir det hunden? Hva slags behov hos en hund dekkes av deltakelse i en hundeutstilling?

Spor, rundering, agility, lydighet, freestyle, trekkhunder, jakthunder - alle sportene bygger på hunders naturlige instinkter og frie vilje.

Altså, hvis en hund kan like å gå fri ved fot, kan den vel også like å løpe i ringen på utstilling? Jeg bruker mye tid på utstillingstrening når jeg stiller ut, og jeg bruker mye tid på at hunden skal synes det er trivelig, dvs med mye belønning. Ergo det lønner seg for hunden, noe han vet, og han "shower" ganske bra når han stilles ut. :) Hadde hunden min MISLIKT å bli stilt ut, så hadde jeg sett det, for han er veldig flink til å vise når han er misfornøyd med noe, og det hadde ikke vært noe å se på i utstillingsringen.

Forøvrig tror jeg han liker seg ganske godt på utstilling, han får hilse på masse fine damer (dvs det beste han vet), han får kjøre bil (det nest beste i verden) og han får masse kos og oppmerksomhet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en saluki som har fjernet et øye, den løper LC. Den elsker å løpe LC. Den driter i om løpet den løper er for gøy eller en prøve, den bare elsker det. Så da tenker jeg, spiller det noen rolle om det er prøve eller ikke, den elsker det uansett. Da kan den like gjerne løpe en prøve som å løpe bare for gøy, det er akkurat det samme løpet med det unntak at på det ene er det dommere, på det andre ikke. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Nei, nå mistolker du det jeg sier.

Å si at man tror hunden liker å showe fordi den strammer seg opp, er 101% menneskliggjøring av en hund. Intet annet.

Grunnen til at jeg mener hunder ikke liker hundeutstillinger er egentlig åpenbar for meg, som er et empatisk menneske hva gjelder dyr.

Hva GIR en hundeutstilling en hund? Hva slags glede gir det hunden? Hva slags behov hos en hund dekkes av deltakelse i en hundeutstilling?

Spor, rundering, agility, lydighet, freestyle, trekkhunder, jakthunder - alle sportene bygger på hunders naturlige instinkter og frie vilje.

Hundeutstilling bygger på menneskers behov for å ha små barbiedukker, ala når foreldre sender barna sine på little miss sunshine-konkurranser, om hvem som har den peneste. Det er ikke for barnas skyld, men for foreldrene som synes det er stor stas. Samme gjelder hundeutstillinger. Med hederlige unntak for de som drar på utstilling for å oppfylle avlskrav og ønsker å vise at hunden lever opp til rasestandard. Da gjør man det 3-4 ganger og er ferdig med det. Det gir ikke hunder en dritt å løpe rundt i en ring med en haug stressa folk og hunder, og det dekker ikke over ett eneste canine instinct. Det er 100% mennesklig behov.

Hvordan går lydighet, rally og freestyle på hundens naturlige instinkter?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaja skrev:

Men hva er forskjellen? Man kan se at en hund misstrives, men ikke at den trives? 
Det er mange ting som kan være gøy, selvom det ikke er et behov? Det gjelder da de aller fleste arter. 

I mangel på et helt konkret godt svar på hva jeg mener, og en fredag hvor jeg skal mekke indisk mat, så velger jeg å si at jeg ikke kan besvare ditt spørsmål akkurat nå. For jeg må tenke litt for mye igjennom ressonementet til at jeg gidder, akkurat nå #honesty :P

Men kan jo gjerne stille spørsmålet: hvorfor gjør man det. Hvorfor drar man på utstilling? For hundens del, eller sin egen? Det finnes da ikke en fjert i verden som sier "hunden min synes det er så artig med hundeutstilling, og det er den eneste måten den blir glad på, så jeg må jo bare dra på utstillinga". Finnes det ikke tusen andre substansielt bedre måter å være sammen med sin hund på, enn ei hundeutstilling? Jeg sporer fordi hunden min synes det er reine heroinet, ikke fordi jeg synes det er morsomt. For eksempel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

I mangel på et helt konkret godt svar på hva jeg mener, og en fredag hvor jeg skal mekke indisk mat, så velger jeg å si at jeg ikke kan besvare ditt spørsmål akkurat nå. For jeg må tenke litt for mye igjennom ressonementet til at jeg gidder, akkurat nå #honesty :P

Men kan jo gjerne stille spørsmålet: hvorfor gjør man det. Hvorfor drar man på utstilling? For hundens del, eller sin egen? Det finnes da ikke en fjert i verden som sier "hunden min synes det er så artig med hundeutstilling, og det er den eneste måten den blir glad på, så jeg må jo bare dra på utstillinga". Finnes det ikke tusen andre substansielt bedre måter å være sammen med sin hund på, enn ei hundeutstilling? Jeg sporer fordi hunden min synes det er reine heroinet, ikke fordi jeg synes det er morsomt. For eksempel.

 

Hunden min synes det er artig på utstilling på lik linje som den synes det er artig å trene.. Hun synes ikke utstilling er stress. de får møte andre hunder, som blir som oftest lek i bånd, kos fra masse mennesker og i ringen får de masse godbiter.. Lp er faktisk mer "kjedelig" for hunden, for det er større krav der.. Ikke hilsing på hunder, osv.. Utstilling er en lekedag for oss den.. Men ingenting går på naturlige instinkter.. 

Jeg drar på utstilling fordi jeg synes det er artig, og ikke freestyle for det synes ikke jeg er gøy, men hunden hadde sikkert likt det.. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår ikkje heilt. Eller det eg forstår er at nokon meiner at det å konkurrere (uansett sport) er egoistisk fordi det berre gagner mennesket. Men betyr det at de er i mot konkurrering? Spela det noko rolle kva ein brukar hunden til så lenge velferd er hovedfokus..? Denne diskusjonen går over mitt hovud, og langt unna det originale spørsmålet..

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sirius skrev:

Eg forstår ikkje heilt. Eller det eg forstår er at nokon meiner at det å konkurrere (uansett sport) er egoistisk fordi det berre gagner mennesket.

Kun utstilling. Jeg er butthurt og krenkefjes (superbonus til de som kjenner igjen det uttrykket) når det gjelder hundeutstilling. En (ufordragelig) "sport" som jeg innerst inne i hjertet mitt mener gjør hunder mer vondt enn godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hund er egoistisk. Å holde liv i en hund som er operert for alvorlige skader og går rundt med store forkalkninger og plager - og må gå på smertestillende medisiner resten av livet - er egoistisk. Det meste av det vi gjør, har et egoistisk bakteppe... Så hva er galt med å ha det moro sammen med hunden dersom også hunden synes det er moro? Jeg tror muuuligens jeg tiltror meg selv såpass kunnskaper at jeg evner å se om en hund har det fint eller ikke. 

... men jeg har sett en del hunder i både bruks- og lp som IKKE har det moro, samme hvor mye man liksom skal bruke instinktene (skjønt - som Krutsi sier - det er ikke mye instinkter man bruker å agility, lp, rally og freestyle).  

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tok jo en spennende vending. :lol: Jeg skjønner godt at du vil operere bort øyet på bikkja om det stadig er tilbakevendende problemer i en sånn skala som du beskriver, @Sirius. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal puttes noe inni der for at det skal se ut som hunden har øyet intakt, dersom den kan leve godt med et gjensydd øye. I mitt ukyndige hode virker det vesentlig mindre komplisert å bare sy det igjen enn å stappe noe inni der. Jeg skjønner også at du har lyst til å konkurrere  med hunden når det er en positiv greie dere har sammen, men å putte inn proteste for at den skal framstå som "hel" og dermed kunne omgå evt regler, det er jo regelrett juks. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Dette tok jo en spennende vending. :lol: Jeg skjønner godt at du vil operere bort øyet på bikkja om det stadig er tilbakevendende problemer i en sånn skala som du beskriver, @Sirius. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal puttes noe inni der for at det skal se ut som hunden har øyet intakt, dersom den kan leve godt med et gjensydd øye. I mitt ukyndige hode virker det vesentlig mindre komplisert å bare sy det igjen enn å stappe noe inni der. Jeg skjønner også at du har lyst til å konkurrere  med hunden når det er en positiv greie dere har sammen, men å putte inn proteste for at den skal framstå som "hel" og dermed kunne omgå evt regler, det er jo regelrett juks. 

Den var ikke til meg. Men så vidt jeg skjønte så er det nå vanlig å sette inn en slik ball uansett om man syr igjen eller beholder hornhinna inntakt og fjerner innholdet. 

Hunder bruker mye mimikk når de kommuniserer. Fjerner man alt og syr igjen, mister hunden en del muskler  i ansiktet og noe av mimikken blir påvirket. Men hovedsaklig er dette et valg som går på hva man selv føler for.  For hunden har det nok lite å si. Tror vi. Hvor mye har ansiktsmimikk å si for hundens språk?

Man setter det ikke inn for å omgå evt regler.

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tok jo en spennende vending. [emoji38] Jeg skjønner godt at du vil operere bort øyet på bikkja om det stadig er tilbakevendende problemer i en sånn skala som du beskriver, @Sirius. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal puttes noe inni der for at det skal se ut som hunden har øyet intakt, dersom den kan leve godt med et gjensydd øye. I mitt ukyndige hode virker det vesentlig mindre komplisert å bare sy det igjen enn å stappe noe inni der. Jeg skjønner også at du har lyst til å konkurrere  med hunden når det er en positiv greie dere har sammen, men å putte inn proteste for at den skal framstå som "hel" og dermed kunne omgå evt regler, det er jo regelrett juks. 

Det er ikkje for å unngå regler eller for å konkurrere eg i det heile vurderer protese. Dette med konkurranse har hovedsaklig tråden spunnet på utan meg. Dersom det ikkje er lov, så er det ikkje lov. Ingenting eg kan gjere med det. Eg har jo ikkje hunden berre for å konkurrere. Å operere vekk auge er heller ikkje eit valg eg har, det må bort for å redde hunden.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...