Gå til innhold
Hundesonen.no

Arizona 2014 - klapperslangeparadis!


Cams
 Share

Recommended Posts

Orkanen «Norbert» hilser på

En ørken har lite regn. Bare i Phoenix så regner det mindre enn 250mm i året. Til sammenlikning kan Oslo ha en nedbørsmengde på 1000mm i året.
Meste av regnet i Arizona faller i monsuntiden som varer fra ca midten av juni til slutten av september. I denne perioden så har Arizona mer ekstremvær enn noen annen stat i USA, med plutselig eksplosivt nedbør og fantastisk tordenvær. Mikroutbrudd er vanlige syn og kan være farlige hvis de er av den store sorten, med ekstrem vind og kraftige nedbørsmengder. 

D90IeQO.jpg
Et lite mikroutbrudd.

hpWD1Z2.jpg

Hva som tidligere var en helt skyfri himmel med varm, tørr luft forvandler seg raskt til tunge regnskyer og luftfuktigheten øker betraktelig. Og det som kan gjøre ørkenen farlig, er at regn som har falt flere km unna som du ikke engang ante om kan komme i en voldsomt fart i form av en kraftig elv og omvandle et tørt landskap til en dødsfelle. De siste 20 år har dette naturfenomenet krevd 68 menneskeliv i bare Arizona alene.

For å forberede oss på dette, så ble vi anbefalt å skaffe oss en vær-app til mobilen. Den melder ifra hvis det er advarsler om ekstremvær i området, og gjør det kjekt å se hvilke områder å unngå.
Hva vi dog ikke var like flinke på, var å følge med på nyheter fra verden, og lite ante vi mens vi kjørte med en klapperslange i bagasjen at det nå var en orkan kalt Norbert på vei mot Arizona fra Mexicokysten. 

Planen vår var å komme oss ut tidlig for å fotografere slangen i morgentimene og så slippe den løs samme område vi fant den i, men den planen ble raskt endret da vi så at det som før var en parkeringsplass hadde blitt forvandlet til et basseng. 
Orkanen Norbert skapte en nedbørsmengde på 150mm på kun 8 timer i Phoenix, hvilket gjør det til en historisk rekord. På nyhetene så motorveier som var blitt til kraftige elver, og det sto drukna biler overalt. Dette skjedde en mandagsmorgen midt i rushtiden, og det var mildt sagt kaotisk.

På værappen vår kunne vi se at været hurtig bevegde seg mot Tucson, og vi bestemte oss for at det tryggeste for oss var å bli værende inne til stormen hadde passert og vannivåene hadde sunket.

For de som ikke forstår vær-apper: Grønne flekker = litt nedbør. Gult = moderate nedbør. Rødt = åfyttigrisen nedbør
BnNuaTH.jpg


P4NGkp6.jpg

Q7JHa3G.jpg

 

Utenfor hotellet så det slik ut. Tucson (som ble mildere truffet enn Phoenix denne gang) er forberedt på slike flash floods med å skape store «flood control channels» (hva kalles dette på norsk?) som mer eller mindre fungerer som en motorvei for vann. Disse «motorveiene» er ellers tomme, med mindre det er oversvømmelse. 
Men selv med det, så klarte det ikke å holde vannet unna å oversvømme det meste av veier rundt hotellet vårt og vi var mer eller mindre stuck. Resten av dagen ble mer eller mindre brukt på å ta igjen tapt søvn og følge med på nyhetene på TVen på hotellrommet. 

Rundt klokka 5 på ettermiddagen hadde det roet seg, og vi tenkte at det nå var tide å komme oss ut og få klapperslangen hjem igjen. 
Vi fant en liten lomme ved veien, og brukte en liten halvtimes tid på fotografering før vi lot den gå.

T0hDOdP.jpg
Man kan undre på om overnattingsgjesten egentlig var heldig som fikk tilbringe morgningen trygt vekk fra stormen. Men takknemlighet er slanger dårlige på å vise…


9DiF9PG.jpg

HVoYF3y.jpg


Igjen, man må bare elske hvor flink denne arten er til å posere for bilder.

NxBpvQY.jpg

gIAQtk9.jpg

pNajsit.jpg

Klapperslanger er utrolig fascinerende dyr. Dette er ikke dyr som ønsker å skade noen, men dessverre så ser de lite forskjell på noen som med vilje ønsker å spise dem, eller uheldigvis uoppmerksomt tråkker på dem. Giften de har er laget for å stoppe byttedyr fra å komme seg unna og starte fordøyelsesprosessen fra innsiden, den er ikke ment for å drepe dyr og mennesker den ikke kan spise. Men selvsagt, når de føler eneste utvei er å forsvare seg, så vil de bruke det de har. Ironisk nok så blir flest folk bitt når de håndterer eller forsøker å avlive slangene for å bli kvitt «trusselen». Vel fortjent, spør du meg.
Jeg har ikke noe annet enn ytterst empati og fascinasjon for disse svært misforståtte, fantastiske skapningene, som folk blindt og aggressivt avliver på de grusomste måter. I noen stater i USA arrangeres det årlige rattlesnake roundups festivaler, hvor målet er å samle inn så mange ville klapperslanger som mulig (ofte i hundretusentalls) for å så kappe av hodene på dem (svært lite vennlig avlivingsmetode for reptiler, da hjernen lever videre i lang tid etterpå) og gjøre de om til suvenirer, vesker, belter og nøkkelringer. 
Er du i USA, så vær vennlig å aldri besøk slike roundups festivaler. De representerer ikke noe annet enn ignorant, grotesk behandling av dyr og systematisk utryddelse av naturens mangfoldige dyreliv.

Istedenfor, ser du noen gang en slange, så slapp heller av, hold noen meters avstand og sett pris på øyeblikket. Slanger er ikke skadedyr, men naturens gnagerpopulasjonskontrollør. Hadde det ikke vært for dem så ville vi hatt langt mer sykdomsrelaterte problemer med mus og rotter enn hva vi har i dag. 

Med det så avslutter jeg dagens post med to filmer av den hyggelige klapperslangen som var så vennlig å tilbringe litt tid sammen med oss før den snek seg videre og forsvant inn i høyt gress.

 

 

 

Del 6 kommer i morgen/kanskje onsdag!

 

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Grand Canyon og Monument Valley Fredag 5. september, tidlig opp ettersom dagen i dag hadde fullt skjema. Vi hørte torden og regnvær i det fjerne, og temperaturen var faktisk så kjølig at k

Tucson   Vi endte opp helt nede i Tucson samme kveld, og mens en av kompisene mine heller ville være på hotellet og sove, så dro jeg og andre kompisen min ut for å titte litt etter r

“Welcome to Arizona, you bastard.” ― Nenia Campbell, Armed and Dangerous     Du vet den følelsen etter å ha besøkt et sted, og du bare føler du hører hjemme og vil bli der for alltid?

Kult å se bilder fra nøyaktig samme reiserute jeg har hatt, selvsagt fullstendig void av noen som helst dyreparkbesøk for mitt vedkommende. Flagstaff, Grand Canyon, Kayenta - alle var veldig flotte. Men Zion national park var noe av det mest vanvittige jeg har opplevd, det er endog andre vegen - mot Las Vegas.

Der dere poker rundt på slanger, er jeg nok mer i kategorien storm-chaser. Så det hadde vært artigst å sett uværet for min del! :P Håper å dra til american midwest en gang og se superceller med tornadoer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kaja skrev:

Cams, du må jo reise mer rundt og lage bok! 

Reise mer er absolutt drømmen, jeg hadde bodd i ørkenen om jeg kunne... *ler* men er sørgelig nok avgrenset pga økonomi. Planen er en stor tur til Vesten om to år som 30 årsgave til meg selv, så må spare masse, masse. :) Ellers siden faren min har flyttet til Thailand så blir det nok en tur dit om ikke så altfor lenge også. Pappa tror jeg skal besøke han, men han er nok smertelig klar over at jeg kommer til å tilbringe mest tid i jungelen for å lete etter dyr... *ler* 

 

16 timer siden, Perfect Image skrev:

Jeg er heller ikke reptil fan men lærer utrolig mye av disse postene dine! Du skriver så bra og så spennende å lese :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Kjempegøy å høre! Tusen takk!

 

15 timer siden, Raksha skrev:

For en tur! :wub: Kan jeg være med nestegang? :lol: 

Hehe! Tja, liker du mange, mange timer i bilen, lite søvn mens man sjonglerer på giftige slanger, så be my guest! *ler*

 

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Kult å se bilder fra nøyaktig samme reiserute jeg har hatt, selvsagt fullstendig void av noen som helst dyreparkbesøk for mitt vedkommende. Flagstaff, Grand Canyon, Kayenta - alle var veldig flotte. Men Zion national park var noe av det mest vanvittige jeg har opplevd, det er endog andre vegen - mot Las Vegas.

Der dere poker rundt på slanger, er jeg nok mer i kategorien storm-chaser. Så det hadde vært artigst å sett uværet for min del! :P Håper å dra til american midwest en gang og se superceller med tornadoer etc.

Utah er absolutt i tankene neste gang, ser ut som en fantastisk stat med mye spennende geologi. Utah er ikke særlig kjent for herping, sånn egentlig, så da blir det nok en dagstur langs grensen. Zion parken er jo ikke så langt unna, så skal ha det i tankene. :)

Det fine med herping, er at man kan nesten gjøre storm-chasing samtidig. ^_^ Jeg er vel så glad i stormer og flotte skyformasjoner og lynshow, dog ikke når vi har tidspress og stormene ødelegger for flotte herpingmuligheter. Slanger og øgler er lite glad i stormer mens de pågår, men pleier å titte frem rett etter det har roet seg, siden temperaturene er mer milde da. Tiden det er best å finne reptiler i Arizona er midt i/slutten av monsuntiden, så da får man to fluer i en smekk. For de som liker to sånne fluer, da. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cams skrev:

Hehe! Tja, liker du mange, mange timer i bilen, lite søvn mens man sjonglerer på giftige slanger, så be my guest! *ler*

Jaaa! :D Eller kan nok overlate selve håndteringen til dere som kan det, men jeg kan knipse :aww:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Jaaa! :D Eller kan nok overlate selve håndteringen til dere som kan det, men jeg kan knipse :aww:

 

Begge kompisene mine som var med var sånn. Jeg skulle fange inn dyra, mens de knipset og betraktet.
Men jeg fikk ene kompisen min tilslutt til å flytte på en klapperslange den siste dagen, da. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Cams skrev:

Begge kompisene mine som var med var sånn. Jeg skulle fange inn dyra, mens de knipset og betraktet.
Men jeg fikk ene kompisen min tilslutt til å flytte på en klapperslange den siste dagen, da. :D 

Wow tøft! :D  Det må jo være drømmen da... :wub:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Cavalierflat skrev:

Så utrolig spennende å lese om! Men kan ikke skjønne at dere turte den kjøringen på de skumle veiene om kveldene. Tøffe altså :ahappy:

 

Jeg skjønner heller ikke det. :P men det gikk nå heldigvis bra. :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig tråd! Jeg elsker Arizona, selv om jeg bare har vært i Phoenix :P 
Skal tilbake og se masse og gjøre mye. Har venner der, så det er bare snakk om tid. 

Så artig å følge ruten deres og lese om alle opplevelsene. Flotte bilder også! Så detaljert beskrivelse så moro å lese. 
Og ja, her fylleskjøres det MYE. Jeg bor i Kansas og har vært i mange delstater, det er same shit over alt. Folk drikker og kjører, uansett når på dagen og hvor mye de har drukket. I've seen it all!
Jeg ble helt sjokkert da jeg kom hit første gang, og vet du, folk tror ikke på meg at det ikke er helt normalt å fyllekjøre i Norge. 
Å ikke drikke og kjøre er helt utenkelig for veldig, veldig, alt for mange. Helt sykt.

Har blitt stoppet av politiet her jeg også, fordi jeg stoppet på siden av en grusvei. Det er suspekt ser du, det gjør man liksom ikke. Har jeg lært. Han kom bort og jeg satt der og tenkte, shit jeg har parkert langs en øde grusvei! hehe
Han kom sakte bort og så meg i øynene og spurte "Soooo, what seems to be the problem here?" .
Jeg smilte og bablet og tenkte "hold nå kjeften din" og så endte med å legge til at jeg dessuten også passet på hundene mens jeg ventet på mannen. 
Han ble så mye blidere da han oppdaget hundene i baksetet og ble litt sånn kjekkas og klappet hånden litt kjekt på døra og sa at alt var i orden, bare jeg styrte bilen litt mer til siden så jeg ikke var i veien. 
Hahahaha, du er heldig om du møter en bil der liksom. Helt latterlig, men jeg gjorde så klart det. Mens han satt i bilen og så på. 
Rare greier :P 
Andre ganger har de fulgt etter meg fra county line til county line, og så stoppet når deres county line sluttet. Så parkerer de og ser deg forsvinne. Looking for someone to give another DUI.

Dæver av kommentaren din om guns til politiet. HAHAHA! Ser for meg ansiktsutrykket deres. Her har omtrent alle (utenom de som bor i større byer, de har visst ikke nødvendigvis noen) våpen og ikke bare ett. De har all verdens hagler, rifler, pistoler og det som er. Det er helt vanlig at man har de med seg i bilen, man har de i huset, over døra til utgangsdøra, på soverommet osv. Jeg har tre (av flere) hengende over hodet mitt når jeg sover. Herlig.................... 
Et av dem er et militærvåpen. Helt sykt. 
Og ned mot grensen til Mexico, dere er gærne! Men så moro å lese om da hehe 
Svigerinnen min er special agent i FBI og jeg får vite en del av henne. Kriminaliteten her er så fjernt fra hva vi er vant til. Men sånn er det jo med et så stort land. Det er jo forskjeller. 
En kar i Chyenne, Wyoming kunne fortelle at grunnen til at Cheyenne var et så fredlig sted, var at alle bar våpen hele tiden. Man visste at man ikke kunne bølle med folk. 
Jeg holdt munn, jeg har gitt opp å diskutere våpenkulturen her :P 

Du poster utrolig mange fine bilder, selv av de ekleste skapningene haha For en som ikke deler fasinasjon for edderkopper og slanger :P Så lenge de holder seg langt unna meg og mine dyr så bryr jeg meg ikke. Men å leve med rattlesnakes rundt hushjørnet er ikke bare kult. Vi dreper dem, for de tar liv av hunder og noen ganger mennesker også. Det kommer litt an på når på året du blir blitt også vel og merke, hvor dødlig de er. Men jeg synes de anriper lettere enn å prøve å stikke av, og da er det veldig lett å bli bit. Synes jeg da. 
Noen venner av meg kjente ei jente som falt av huska en gang og på en rattlesnake. Slangen kunne jo selvsagt ikke for at den måtte forsvare seg da, skjønner jo det. Men å bite 6-7 ganger på rappen er litt bad ass. Jeg husker ikke om hun overlevde.
Hesten til en kompis døde av det, mens hesten til en annen kompis klarte seg. Liker ikke å leve blant dem, må bare si det altså. Så en her om dagen da jeg kjørte, jeg svingte uteom fordi jeg ikke helt klarte å se om det var noe rusk fra en bil eller faktisk var en slange. Oh yes, det var en lang og feit rattlesnake som var på tur over veien. Tenkte på å snu, men hadde dårlig tid. Skulle ha spandert på et bilde, men nå har du tatt for deg den biten veldig bra med de supre bildene :D 
Her hvor jeg bor drepes alle rattlesnakes som kommer borti folk, uten unntak. Folk tar ikke sjanser med barn og sånn lekende ute. Rett og slett.
Noen jeg kjenner i Texas fortalte meg at et vennepar av dem har mistet 8 hunder til rattlesnakes med tiden. De sluttet å skaffe seg flere hunder. Noen steder er det bare ikke helt ideelt med hund kanskje..

Og jeg dreper alle edderkopper jeg ikke er sikker på om er brown recluse eller ikke. Jeg tar ingen sjanser haha 
Hadde en feit en på senga til hunden til mannen her om dagen. Jeg slapp den ut da, fordi den satt som spikra til senga. Men vanligvis knerter jeg dem fordi alternativet er å "leve sammen". Og det siste er ikke jeg helt konfortabel med :innocent:
Bailey, minste hunden min, har blitt biltt av edderkopper flere ganger. To ganger var det sort hoppeedderkopp med lodden kropp. Hun fnøys og prøvde å "få bort bittet" fra snuta. Men ingen reaksjon ellers. 
Så fikk hun en kjempereaksjon her for noen uker siden. Vet ikke hva som har bitt henne fordi jeg ikke så det, men det gikk fra normalt til kempboreaksjon på sekuner. Jeg satt ute med henne og hun så normal ut bare sekunder før. Dyrlegen på to steder var enige om at det mest sannsynlig var et edderkoppbitt. Hun fikk en froskehake og ekstreme smerter i kjeven på begge sider. Måtte på en lang kur med ikke mindre enn 4 tabletter to ganger om dagen. Men det hjalp da, hun ble bra. Til slutt. 
Så jeg er ikke like snill med dem som du er, må jeg innrømme. Jeg knerter det jeg ser innpå oss :icon_redface:


Gleder meg til del 6! Go Arizona :D 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil først bare si at del 6 ikke kommer med det første allikevel, da mine to siste planlagt skrivekvelder måtte plutselig brukes på veterinærkontoret og skadet hund. :( Men håper del 6 er klar til i morgen!



(Quote-systemet her er veldig broken, btw)

@Kelpiemind Hohoooi, du skriver jo nesten like mye som meg! *ler* Her var det mye gøy jeg må kommentere på, så jeg skal forsøke å begrense meg littegranne... :)
Edit: Nope, det gikk dårlig. *ler* 


Først og fremst, våpenloven, fyllekjøringen og kriminaliteten (pluss hvordan de hansker med den) er nok veldig vanskelig for utenforstående å helt skjønne seg på. Jeg kommer aldri til å forstå våpenloven! Men samtidig så har de en helt annen og mer brutal kriminalitet enn hva vi har her i Norge. Jeg kan kanskje forstå at folk føler de må beskytte seg? Men folk som samler på våpen og har de overalt i huset - hvor ofte har de egentlig vært nødt til å bruke dem i farlige situasjoner? Er det en falsk trygghet? Jeg kan ikke nok om våpenloven for å i det hele tatt begynne å forstå, men undrer jo litt over temaet.

Skremmende å høre det du forteller om fyllekjøringen... Men vet det er slik flere steder i verden også. Thailand, hvor pappa bor, så fyllekjører også "alle". :/ Kjipe greier, og statistikken over dødelige trafikkulykker er jo skyhøye. Trist og så utrolig unødvendig. 
Hva jeg også la godt merke til i USA, både da vi var i Arizona og Florida, er at skremmende mange sitter med nesa godt begravd i telefonen mens de kjører, og kjører fort! Motorveien, 110km/t, og man passerer person etter person som stirrer på telefonen i fanget mens de kjører. Gud bedre..!
 

2 timer siden, Kelpiemind skrev:

Du poster utrolig mange fine bilder, selv av de ekleste skapningene haha For en som ikke deler fasinasjon for edderkopper og slanger :P Så lenge de holder seg langt unna meg og mine dyr så bryr jeg meg ikke. Men å leve med rattlesnakes rundt hushjørnet er ikke bare kult. Vi dreper dem, for de tar liv av hunder og noen ganger mennesker også.
[...]
Hesten til en kompis døde av det, mens hesten til en annen kompis klarte seg. Liker ikke å leve blant dem, må bare si det altså. Så en her om dagen da jeg kjørte, jeg svingte uteom fordi jeg ikke helt klarte å se om det var noe rusk fra en bil eller faktisk var en slange. Oh yes, det var en lang og feit rattlesnake som var på tur over veien. Tenkte på å snu, men hadde dårlig tid. Skulle ha spandert på et bilde, men nå har du tatt for deg den biten veldig bra med de supre bildene :D 
Her hvor jeg bor drepes alle rattlesnakes som kommer borti folk, uten unntak. Folk tar ikke sjanser med barn og sånn lekende ute. Rett og slett.
[...]

(Nå har du åpnet "that can of worms", så jeg beklager masse hvis jeg virker belærende, men jeg er ubegrenselig lidenskapelig opptatt over dette temaet her og en av mine kjære, kjære fanesaker, jeg håper du forstår det hvis du leser videre. :P )

Haff, det du nevner her er så vanskelig for meg å ta stilling til uten å bli totalt revet i to. Fordi jeg skjønner at man ønsker å passe på dyra sine og det er uendelig kjipt å miste dyr (eller folk!) over noe så unødvendig som et slangebitt. Jeg skjønner det så innmari godt. Jeg kan ikke forestille meg å miste hunden min til noe sånt... Det er noe skikkelig dritt å bli bitt av giftige dyr, ingen tvil. Ikke alle har dødelige resultat, men ukene og månedene som følger etter et alvorlig bitt er slettes ingen dans på roser. Jeg har sett bilder av fingre som råtner bort og detter av, grusomme nekroseskader som er likeså smertefulle. Giftige bitt er forferdelig, og jeg skjønner godt frykten for å bli bitt av noe sånt, eller utsette sine barn eller dyr for det. Det er en uendelig kjip realitet mange mennesker må hanskes med fordi de bor i områder hvor det også finnes giftige dyr.


Samtidig så kan jeg ikke fordra denne innstillingen folk har til å bare drepe det som ikke passer dem. Jeg klarer bare ikke å godta det, nettopp fordi jeg vet at slangene har akkurat like lite lyst til å havne i den konflikten som det bikkja eller mennesket som trår på den vil, men slangene forstår ikke eiendom, gjerder og at hus = mennesker som ikke vil ha dem der. 
Jeg føler dette er litt på samme måte som ulvedebatten... Bor man i områder med ulv, så må man tåle steken. Naturen kan ikke utryddes og fjernes bare fordi det ikke passer menneskers levestil. Samme med slanger... Samme med folk som kjøper seg hytte i Norge og så sender de klagemail til oss reptilkyndige om at det er hoggorm, buorm eller stålorm på tomta... Hva i all verden forventer du, der du bygger hytte midt i naturen?
Samtidig så er slanger en av naturens beste på gnagerpopulasjon kontroll. Ti ganger bedre, eller mer, enn katta noengang vil være. Slanger er oppurtunistiske og blir ikke sultne som pattedyr - de spiser når de får tak i mat. På gårder har man gjerne høner og andre gårdsdyr som spiser fôr som også tiltrekker seg mus. Med mus så kommer slangene. De følger etter hvor maten er, som alle andre dyr gjør.


I USA vet jeg det er vanlig å argumentere for at "det er så mye slanger her uansett", men her er to veldig viktige ting å tenke over:
1. Mye slanger = mye mus. At slanger trives på tomta di betyr det er en trygg matskilde i nærheten som den utnytter.

2. Lite slanger = MYE mus. Gnagere er bærere av mye farlige sykdommer og virus som smitter til andre dyr og mennesker. Jeg hadde vært skrekkelig bekymret hvis man ikke lenger fant slanger i et område hvor de burde vært.
Man kan så klart sette ut feller eller gift eller alle disse andre bekjempelsesmetodene mennesker bruker... men det sier seg selv at den beste måten å holde en gnagerpopulasjon i sjakk er å ha et sunt mangfold i naturen av rovdyr. 

Disse to tingene sier jeg også til folk i Norge når de ønsker å få hoggorm fjernet fra tomta si. Det høres kanskje litt "hysterisk" og dramatisk ut, men det er ikke noe mindre sant av den grunn. Jeg og alle som brenner for reptiler mener absolutt at flytting av dyret er beste løsning. Flytting av potensielt dødelige slanger skal ikke gjøres av ukyndige som skjelver på hånden eller tripper på tærne fordi de er livredde: man skal vite akkurat hva man driver med, da det er enten under flytting eller avliving av slangen at folk flest, ironisk nok, blir bitt. 

 

Sitat

Det kommer litt an på når på året du blir blitt også vel og merke, hvor dødlig de er. Men jeg synes de anriper lettere enn å prøve å stikke av, og da er det veldig lett å bli bit. Synes jeg da. 

Dette er en myte, slangene produserer nøyaktig samme dose og potent gift året rundt. Men hvis du tror det finnes en tid på året de er mindre dødelige og mindre slanger bøter med livet som resultat av det, så for all del, tro på det. :P

Nå blir det umulig for meg å helt evaluere de situasjonene du har møtt på slangene. Slangene merker godt energien fra andre, så hvis man har hunder som løper rundt og maser og stresser opp slangen, eller folk allerede har håndtert slangen ufint, så sier det seg selv at slangen føler at hvis den ikke nå sier ifra og biter så kan det hende den dør. Slanger som hogger er ikke sinte/aggressive, de er livredde.

Da vi reka rundt i Arizona og fysisk pelte på 10 diamantklapperslanger, så var det kun 2 av dem som faktisk gjorde utfall på å hogge etter oss, og det var akkurat i det øyeblikket vi holdt de fast med slangekroken. Og selv etter det roet de seg kjapt. Slanger angriper aldri, de forsvarer seg. De er like interessert i å overleve som det vi er, og når de tolker situasjonen slik at det står mellom å selv dø eller leve så er det da klart de vil hogge.

Flere av de ugiftige slangene vi fant plukket vi rett opp fra veien med hendene uten at de i det hele tatt gjorde forsøk på å bite. Alt handler om energien i situasjonen og respekt for dyret, ingen tvil.

 

Sitat

Noen venner av meg kjente ei jente som falt av huska en gang og på en rattlesnake. Slangen kunne jo selvsagt ikke for at den måtte forsvare seg da, skjønner jo det. Men å bite 6-7 ganger på rappen er litt bad ass. Jeg husker ikke om hun overlevde.

Jeg hadde bitt 100 ganger hvis det landet en kjempe på meg fra ingensteder. :P For en bedriten situasjon for både slangen og barnet, men for all del, jeg klarer helt fint å se at slangen bet flere ganger, særlig hvis barnet ble liggende og klemme slangen. Er det noe slanger kan, så er det å være kjapp i avtrekkeren hvis situasjonen krever det.
 

Unødvendig avliving av slanger er akkurat like sårt for meg som det er for folk flest når de hører om dyremishandling av hunder og katter. Jeg tror ikke folk helt forstår det, for jeg hører ofte av folk som lett forteller om at de moser hoggorm med steiner når de går tur, eller klipper stålorm i to... Jeg syns det er helt sykt at folk tar så lett på det? Tenk hvis jeg skulle gått rundt og fortalt at jeg kappet hodet av villkatter på tomta mi, svingt bilen min og siktet på bikkjer som løper over veien fordi jeg ikke ville ha sjiten der? Jeg hadde fått egen hatside på Facebook med drapstrusler kastet i retning øst og vest og blitt politianmeldt. Men med slanger er det anerledes, fordi samfunnet mener de er styggedommen og fortjener ikke livets rett... Dyreplageri er liksom helt "lov" med slanger, fordi folk føler det er en "enten meg eller dem" situasjon når det egentlig ikke er det. (og kall det hva man vil, men halshugging, gjentatte hagleskudd og med vilje kjøre over slanger er dyreplageri)  Jeg forstår det bare ikke.

Kall meg gjerne en "hippie snakehugger"... :P Hvis du nevner hva jeg syns til de amerikanske vennene dine så kommer de helt garantert til å tro jeg er helt sprø. *ler* 

 

Så ja.. jeg kunne fortsatt i evigheter og beyond, men jeg må stoppe nå. Avslutter med en veldig fin video som viser nøyaktig det jeg forsøker å fortelle om. Det snakkes først og fremst om rattlesnake roundups, men han har mange gode poenger som er relevante ellers også.
 

 

 

Beklager at det ble så langt. :o 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cams skrev:

Vil først bare si at del 6 ikke kommer med det første allikevel, da mine to siste planlagt skrivekvelder måtte plutselig brukes på veterinærkontoret og skadet hund. :( Men håper del 6 er klar til i morgen!



(Quote-systemet her er veldig broken, btw)

@Kelpiemind Hohoooi, du skriver jo nesten like mye som meg! *ler* Her var det mye gøy jeg må kommentere på, så jeg skal forsøke å begrense meg littegranne... :)
Edit: Nope, det gikk dårlig. *ler* 


Først og fremst, våpenloven, fyllekjøringen og kriminaliteten (pluss hvordan de hansker med den) er nok veldig vanskelig for utenforstående å helt skjønne seg på. Jeg kommer aldri til å forstå våpenloven! Men samtidig så har de en helt annen og mer brutal kriminalitet enn hva vi har her i Norge. Jeg kan kanskje forstå at folk føler de må beskytte seg? Men folk som samler på våpen og har de overalt i huset - hvor ofte har de egentlig vært nødt til å bruke dem i farlige situasjoner? Er det en falsk trygghet? Jeg kan ikke nok om våpenloven for å i det hele tatt begynne å forstå, men undrer jo litt over temaet.

Skremmende å høre det du forteller om fyllekjøringen... Men vet det er slik flere steder i verden også. Thailand, hvor pappa bor, så fyllekjører også "alle". :/ Kjipe greier, og statistikken over dødelige trafikkulykker er jo skyhøye. Trist og så utrolig unødvendig. 
Hva jeg også la godt merke til i USA, både da vi var i Arizona og Florida, er at skremmende mange sitter med nesa godt begravd i telefonen mens de kjører, og kjører fort! Motorveien, 110km/t, og man passerer person etter person som stirrer på telefonen i fanget mens de kjører. Gud bedre..!
 

(Nå har du åpnet "that can of worms", så jeg beklager masse hvis jeg virker belærende, men jeg er ubegrenselig lidenskapelig opptatt over dette temaet her og en av mine kjære, kjære fanesaker, jeg håper du forstår det hvis du leser videre. :P )

Haff, det du nevner her er så vanskelig for meg å ta stilling til uten å bli totalt revet i to. Fordi jeg skjønner at man ønsker å passe på dyra sine og det er uendelig kjipt å miste dyr (eller folk!) over noe så unødvendig som et slangebitt. Jeg skjønner det så innmari godt. Jeg kan ikke forestille meg å miste hunden min til noe sånt... Det er noe skikkelig dritt å bli bitt av giftige dyr, ingen tvil. Ikke alle har dødelige resultat, men ukene og månedene som følger etter et alvorlig bitt er slettes ingen dans på roser. Jeg har sett bilder av fingre som råtner bort og detter av, grusomme nekroseskader som er likeså smertefulle. Giftige bitt er forferdelig, og jeg skjønner godt frykten for å bli bitt av noe sånt, eller utsette sine barn eller dyr for det. Det er en uendelig kjip realitet mange mennesker må hanskes med fordi de bor i områder hvor det også finnes giftige dyr.


Samtidig så kan jeg ikke fordra denne innstillingen folk har til å bare drepe det som ikke passer dem. Jeg klarer bare ikke å godta det, nettopp fordi jeg vet at slangene har akkurat like lite lyst til å havne i den konflikten som det bikkja eller mennesket som trår på den vil, men slangene forstår ikke eiendom, gjerder og at hus = mennesker som ikke vil ha dem der. 
Jeg føler dette er litt på samme måte som ulvedebatten... Bor man i områder med ulv, så må man tåle steken. Naturen kan ikke utryddes og fjernes bare fordi det ikke passer menneskers levestil. Samme med slanger... Samme med folk som kjøper seg hytte i Norge og så sender de klagemail til oss reptilkyndige om at det er hoggorm, buorm eller stålorm på tomta... Hva i all verden forventer du, der du bygger hytte midt i naturen?
Samtidig så er slanger en av naturens beste på gnagerpopulasjon kontroll. Ti ganger bedre, eller mer, enn katta noengang vil være. Slanger er oppurtunistiske og blir ikke sultne som pattedyr - de spiser når de får tak i mat. På gårder har man gjerne høner og andre gårdsdyr som spiser fôr som også tiltrekker seg mus. Med mus så kommer slangene. De følger etter hvor maten er, som alle andre dyr gjør.


I USA vet jeg det er vanlig å argumentere for at "det er så mye slanger her uansett", men her er to veldig viktige ting å tenke over:
1. Mye slanger = mye mus. At slanger trives på tomta di betyr det er en trygg matskilde i nærheten som den utnytter.

2. Lite slanger = MYE mus. Gnagere er bærere av mye farlige sykdommer og virus som smitter til andre dyr og mennesker. Jeg hadde vært skrekkelig bekymret hvis man ikke lenger fant slanger i et område hvor de burde vært.
Man kan så klart sette ut feller eller gift eller alle disse andre bekjempelsesmetodene mennesker bruker... men det sier seg selv at den beste måten å holde en gnagerpopulasjon i sjakk er å ha et sunt mangfold i naturen av rovdyr. 

Disse to tingene sier jeg også til folk i Norge når de ønsker å få hoggorm fjernet fra tomta si. Det høres kanskje litt "hysterisk" og dramatisk ut, men det er ikke noe mindre sant av den grunn. Jeg og alle som brenner for reptiler mener absolutt at flytting av dyret er beste løsning. Flytting av potensielt dødelige slanger skal ikke gjøres av ukyndige som skjelver på hånden eller tripper på tærne fordi de er livredde: man skal vite akkurat hva man driver med, da det er enten under flytting eller avliving av slangen at folk flest, ironisk nok, blir bitt. 

 

Dette er en myte, slangene produserer nøyaktig samme dose og potent gift året rundt. Men hvis du tror det finnes en tid på året de er mindre dødelige og mindre slanger bøter med livet som resultat av det, så for all del, tro på det. :P

Nå blir det umulig for meg å helt evaluere de situasjonene du har møtt på slangene. Slangene merker godt energien fra andre, så hvis man har hunder som løper rundt og maser og stresser opp slangen, eller folk allerede har håndtert slangen ufint, så sier det seg selv at slangen føler at hvis den ikke nå sier ifra og biter så kan det hende den dør. Slanger som hogger er ikke sinte/aggressive, de er livredde.

Da vi reka rundt i Arizona og fysisk pelte på 10 diamantklapperslanger, så var det kun 2 av dem som faktisk gjorde utfall på å hogge etter oss, og det var akkurat i det øyeblikket vi holdt de fast med slangekroken. Og selv etter det roet de seg kjapt. Slanger angriper aldri, de forsvarer seg. De er like interessert i å overleve som det vi er, og når de tolker situasjonen slik at det står mellom å selv dø eller leve så er det da klart de vil hogge.

Flere av de ugiftige slangene vi fant plukket vi rett opp fra veien med hendene uten at de i det hele tatt gjorde forsøk på å bite. Alt handler om energien i situasjonen og respekt for dyret, ingen tvil.

 

Jeg hadde bitt 100 ganger hvis det landet en kjempe på meg fra ingensteder. :P For en bedriten situasjon for både slangen og barnet, men for all del, jeg klarer helt fint å se at slangen bet flere ganger, særlig hvis barnet ble liggende og klemme slangen. Er det noe slanger kan, så er det å være kjapp i avtrekkeren hvis situasjonen krever det.
 

Unødvendig avliving av slanger er akkurat like sårt for meg som det er for folk flest når de hører om dyremishandling av hunder og katter. Jeg tror ikke folk helt forstår det, for jeg hører ofte av folk som lett forteller om at de moser hoggorm med steiner når de går tur, eller klipper stålorm i to... Jeg syns det er helt sykt at folk tar så lett på det? Tenk hvis jeg skulle gått rundt og fortalt at jeg kappet hodet av villkatter på tomta mi, svingt bilen min og siktet på bikkjer som løper over veien fordi jeg ikke ville ha sjiten der? Jeg hadde fått egen hatside på Facebook med drapstrusler kastet i retning øst og vest og blitt politianmeldt. Men med slanger er det anerledes, fordi samfunnet mener de er styggedommen og fortjener ikke livets rett... Dyreplageri er liksom helt "lov" med slanger, fordi folk føler det er en "enten meg eller dem" situasjon når det egentlig ikke er det. (og kall det hva man vil, men halshugging, gjentatte hagleskudd og med vilje kjøre over slanger er dyreplageri)  Jeg forstår det bare ikke.

Kall meg gjerne en "hippie snakehugger"... :P Hvis du nevner hva jeg syns til de amerikanske vennene dine så kommer de helt garantert til å tro jeg er helt sprø. *ler* 

 

Så ja.. jeg kunne fortsatt i evigheter og beyond, men jeg må stoppe nå. Avslutter med en veldig fin video som viser nøyaktig det jeg forsøker å fortelle om. Det snakkes først og fremst om rattlesnake roundups, men han har mange gode poenger som er relevante ellers også.
 

 

 

Beklager at det ble så langt. :o 

Å artig å lese! :)

Endte opp med å  sitere alt i en smekk jeg. Håper det går greit :P

Ang våpenloven så kan jeg ikke den helt selv. Jeg må innrømme at jeg er ekstremt lite interessert. Men jeg burde kanskje sette meg litt mer inn i ting bare fordi det er nyttig å vite. Sånn generelt sett. Men folk sier de må beskytte seg mot mydnighetene (for det sa George Washington :P haha ), og kriminelle. Det "alle" sier her, er at våpen ikke er farlig, bare om de havner i feil hender. Og beskytte seg, altså, det som skjer er at en blir drept. Mens begrunnelsen for å bære våpen tilsynelatende er at man skal kunne avverge at noen som ikke skulle ha hatt det, skyter og dreper en uskyldig. Sånn at du som tilfeldigvis oppdager dette (folk oppdager tydeligvis at noen skal bli drept før det skjer eller? ) kan skyte vedkommende for å berge liv. Men det er jo ikke det som skjer i virkeligheten.
Når jeg hører og leser om debatten, så kan det virke som at hardbakra republikanere er mer pro våpen, og ihvertfall mange demokrater og ikke minst de liberale er mer anti.
Sånn det er i dag, så ser jeg at man kanskje må beskytte seg mer. Men samtidig er det jo mye bedre å ha et samfunn uten. Hvordan de skal klare å få til det her, det vet jeg sannelig ikke. Kanskje det ikke går. Sånn praktisk sett, og vil det nok aldri skje uansett. Våpen først, så resten av politikken og livet. Litt sånn jeg føler mange ser på det. 
Det er ens rett til å bære våpen, og slik har det alltid vært. Slik vil man ha det her tydeligvis. 

Jeg har fått kommentar på hvor dumme vi europeere er som stemmer fram politikere som nekter oss å bære våpen. For på den måten hadde ikke terror skjedd. Og at om ISIS kommer til USA, så kommer de ikke langt, for alle er klare med våpen. De stoler mer på selv selv enn på politi og militære som faktisk har trening i slikt.
Ja og at vi kan takke oss selv for at vi ble okkupert av tyskerne under andre verdenskrig, det hadde vi kunnet avverge om alle nordmenn var bevæpnet. 

Fyllekjøringen er tragisk. Kjenner en knallgod kar som har hatt fotlenke og husarrest istedet for straff i fengsel. Pga for mange DUI's. Og mister man førerkortet, så kjører de bare uten. Når det går til et visst punkt må man ha blåser i bilen sin, som piper etter innstilte minutter. Da er det promillefri blåsing som er eneste grunn til at du får kjøre bil. Kjenner folk med det og jeg. Ganske utrolig! 

De kjører og tekster ja, og sminker seg. Akkurat som på film! Ja det er mange som lakker negler og sminker seg mens de kjører...... :|



Når det kommer til slanger (og ulv for den sak skyld) så ser vi nok litt ulikt på det, og det er jo greit :)
Jeg er ikke helt enig i alt, men forstår godt hva du mener. Og ang når på året man blir bitt og giften, var ment for rattlesnakes. Og jeg har ikke peiling på det i det hele tatt, men det er det de som bor her sier. Veldig mange, så jeg har nå trodd at de som er vokst opp med dem vet litt om det. Jeg bare vidreformidler hva de sier her. De sier at rattlesnakes tømmer giften før den går i hi, men det er kanskje ikke tilfelle? Du vet kanskje mer om det? 
Det spiller forsåvidt ingen rolle for min del altså, folk vi likke leve med rattlesnakes uansett her borte. Ikke jeg heller :P 
Men jeg må si at *bank i bordet* vi er heldige, har tilgode å se dem her på ranchen. De er her, men er sjeldent å se. Heldigvis!

Har vært på andre rancher der vi ikke gikk ut av bilen da vi kjørte rundt. Så to stk på 15 minutter. De rattla og sto i, ble nok litt forstyrret av bilen. 

En ting jeg vet da, er at det ikke er vanlig å plage og "leke" med slanger. Folk holder seg langt unna, men kommer de innpå så kvitter de seg med dem om de kan har jeg skjønt. Sikkert noen duster som prøver seg, men det er ikke vanlig der jeg har vært ihvertfall. Det er ingen sport av det over hodet. 

Og ingen andre slanger her er noe særlig giftig. Vi hadde en bullsnake på jobben en gang, hundene tok helt av. Bjeffet og jagde den under hestehengeren. Veldig smart! Den er helt ufarlig da, men mannen drepte den allikevel. Jeg gjør ikke det. Det er heller ikke vanlig å drepe slanger som ikke kan være potensielt farlige. Så her jeg er er det kun snakk om rattlesnake. Ikke at det hjelper noe for deg da ;) , men bare sånn så du ikke tror det gjelder slanger generelt. 

Jeg tar alltid en stor omvei rundt huggorm i Norge, får med meg hundene og bare går en ovei og så lar vi den være. Jeg dreper de aldri. Visste forsåvidt ikke at folk gjør det heller, men der kan du se. Mye jeg ikke vet :P 

"Hippie snakehugger" :wub:

Ja de kommer til å synes du er helt på tryne haha. Men her gjør de mye rart da. Er en helt annen verden. Jeg har jo gjentatte ganger fått beskjed om å få orden på for eks. min daværende 7 mnd valp i bånd på roping som var glad for å se folk men som jeg holdt langt unna dem. Eller spørsmål om hvorfor jeg ikke bare kapper av halene på hundene mine. Jepp, har fått spørsmål om det! Jeg har også spurt på FB til folk, hvorfor de kupperer halene før levering. Og mange svarte at de synes det ser bra ut, eller at de ikke vil ha haler på stuebordet når bikkja kommer rundt bodet osv osv. Helt vilt......Ja og strømming av hund. Det er de som "trener" hunden sin med strømhaslbånd. Og hevder at mine kunne trenge det. Jeg ble så hoppende gal av sistnevnte kommentar. Og andre ting. Barn som rir på sauer på rodeos. Hopper som blir skilt fra føllene sine på rodeos, så folk kan se hvem som vinner av dem som løper tilbake til mammen sin. Det er jo ikke morsomt. Eller søtt. Jeg må bare distansere meg fra det, ellers blir jeg venneløs. Samme med syn på politikk. Ikke helt det jeg trenger :P (Det eneste jeg ikke har lokk på, er hva jeg synes om Trump. Da driter jeg i det, jeg klarer ikke å holde meg. Litt lekker ut uansett hehe).

Takk for viedoen, veldig informativ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristiin skrev:

Mye interessant lesing, særlig fra dit perspektiv om slanger. :) Hva er rattlesnake roundups?

Rattlesnake roundups er kort og godt fortalt, systematisk utryddelse av klapperslanger mens de lager show/penger av det. Oklahoma og Texas er mest kjent for å arrangere disse festivalene, men praksisen er lovlig i 6 andre stater også. 

Det går ut på at "slangejegere" drar ut og går over øde områder, ofte langt vekk fra mennesker, og renser store areal for klapperslanger. De får penger for slangene de sanker inn, desto større slange desto mer skinn og kjøtt å produsere av den og dermed mer penger. Så for mange så er det bare en ekstra inntekt de er avhengig av. Animal Planet har laget et program om dette, "Rattlesnake Republic", og skal jeg tro på det som skjer der (mye er fake) så virker det ikke som at disse slangejegerne kan stort mer om slanger enn hvordan håndtere de ned i en slangesekk eller boks. 

Disse festivalene glorifiserer det å drepe klapperslanger, og har flere "boots" hvor de demonstrerer halshugging, tar ut hjertet til slangen mens det fremdeles pumper, lar barn og voksne dynke hendene sine i slangeblod for å kline et avtrykk på en vegg, selger slangekjøtt og produkter laget av slanger, som f.eks nøkkelringer med slangehode eller belter og sko med slangeskinn. Mye av dette ser du eksempler av i den videoen jeg linket helt nederst. Mange hundre, tusenvis av slanger dør på disse roundups'ene hvert år, og hovedmålet virker som å være å spre frykt for slangen.

Hvis man ser bort ifra ekstremt inhumane jaktmetoder og avlivingsmetoder, så er helt klart det største problemet jeg har med det er at jakta og innsamlingen er ikke regulert. Finner du 10 eller 1000 slanger så er det ingen som passer på at det er nok igjen i naturen. Flere områder blir tappet for mangfoldet, og i områder hvor det før lett kunne finnes 400 klapperslanger finner man nå knapt 100 hvert år. Det ødelegger hele balansen i naturen, for som jeg nevnte tidligere - slanger er number 1 når det gjelder gnagerpopulasjonskontroll. Vi trenger dem. Så hva vil skje når det ikke lengre finnes mer slanger? Rundt 125,000 slanger blir høstet og avlivet hvert år... Pga en festival. Vi har lett for å hate Asia for mye av dyremishandlingen som skjer der, men det finnes mye dritt utenfor Asia også.. 

 

5 timer siden, Kelpiemind skrev:

Å artig å lese! :)

Endte opp med å  sitere alt i en smekk jeg. Håper det går greit :P

Ang våpenloven så kan jeg ikke den helt selv. Jeg må innrømme at jeg er ekstremt lite interessert. Men jeg burde kanskje sette meg litt mer inn i ting bare fordi det er nyttig å vite. Sånn generelt sett. Men folk sier de må beskytte seg mot mydnighetene (for det sa George Washington :P haha ), og kriminelle. Det "alle" sier her, er at våpen ikke er farlig, bare om de havner i feil hender. Og beskytte seg, altså, det som skjer er at en blir drept. Mens begrunnelsen for å bære våpen tilsynelatende er at man skal kunne avverge at noen som ikke skulle ha hatt det, skyter og dreper en uskyldig. Sånn at du som tilfeldigvis oppdager dette (folk oppdager tydeligvis at noen skal bli drept før det skjer eller? ) kan skyte vedkommende for å berge liv. Men det er jo ikke det som skjer i virkeligheten.
Når jeg hører og leser om debatten, så kan det virke som at hardbakra republikanere er mer pro våpen, og ihvertfall mange demokrater og ikke minst de liberale er mer anti.
Sånn det er i dag, så ser jeg at man kanskje må beskytte seg mer. Men samtidig er det jo mye bedre å ha et samfunn uten. Hvordan de skal klare å få til det her, det vet jeg sannelig ikke. Kanskje det ikke går. Sånn praktisk sett, og vil det nok aldri skje uansett. Våpen først, så resten av politikken og livet. Litt sånn jeg føler mange ser på det. 
Det er ens rett til å bære våpen, og slik har det alltid vært. Slik vil man ha det her tydeligvis. 
 

Nå er det litt naivitet fra min side som snakker siden jeg kjenner våpenloven og situasjonen i USA enda mindre enn deg, men til det siste du nevner; mtp kriminaliteten og mentaliteten til amerikanere så tror jeg det er for sent å gjøre noe drastiske endringer i våpenloven. Som f.eks, jeg kan godt forstå at ranchere langs Mexicogrensen føler de MÅ ha våpen til å beskytte seg med. Men det er rart av dem å kritisere andre land hvor det fungerer tilsynelatende fint å ikke ha fri flyt i våpen... :P Det burde vel egentlig fascinere dem mer enn å provosere dem... *ler* 

 

Sitat

Jeg har fått kommentar på hvor dumme vi europeere er som stemmer fram politikere som nekter oss å bære våpen. For på den måten hadde ikke terror skjedd. Og at om ISIS kommer til USA, så kommer de ikke langt, for alle er klare med våpen. De stoler mer på selv selv enn på politi og militære som faktisk har trening i slikt.
Ja og at vi kan takke oss selv for at vi ble okkupert av tyskerne under andre verdenskrig, det hadde vi kunnet avverge om alle nordmenn var bevæpnet. 

Hah. Wow. :P Det er alt jeg klarer å si til det. Men jeg har igrunn hørt liknende før. Men hvem vet, kanskje de har rett og det er vi som er teite og ikke forstår... :P 
 

Sitat

Når det kommer til slanger (og ulv for den sak skyld) så ser vi nok litt ulikt på det, og det er jo greit :)
Jeg er ikke helt enig i alt, men forstår godt hva du mener. Og ang når på året man blir bitt og giften, var ment for rattlesnakes. Og jeg har ikke peiling på det i det hele tatt, men det er det de som bor her sier. Veldig mange, så jeg har nå trodd at de som er vokst opp med dem vet litt om det. Jeg bare vidreformidler hva de sier her. De sier at rattlesnakes tømmer giften før den går i hi, men det er kanskje ikke tilfelle? Du vet kanskje mer om det? 
Det spiller forsåvidt ingen rolle for min del altså, folk vi likke leve med rattlesnakes uansett her borte. Ikke jeg heller :P 
Men jeg må si at *bank i bordet* vi er heldige, har tilgode å se dem her på ranchen. De er her, men er sjeldent å se. Heldigvis!

Jeg er fullt klar over at mine meninger om denne her slags ting er noe uvanlig, så jeg tar det overhode ikke personlig hvis folk er uenige med meg. Jeg er så vandt med det. *ler* Men så klart en sunn og høflig diskusjon om ulike meninger syns jeg alltid er produktivt, lærerikt og interessant!

Det finnes maaaange rare myter om slanger... om dyr generelt egentlig, men hos slanger spesielt virker det som. Det at de tømmer gift før de går i dvale er en av dem. Det er ingen logisk forklaring på hvorfor de skulle gjort det. Gift er dyrebart, det krever mye energi og krefter av dyret til å skape giften, så de sløser minst mulig med det. Det er derfor slanger ofte gir tørrbitt, altså bitt uten gift. 
Hva som dog kan skape variasjoner i samme art når det kommer til giftmengde/kvalitet/styrke på giften er alder, størrelse, kosthold og lokalitet. Dette finner jeg ingen direkte bevis på, men det er iallefall mye mer logisk rent biologisk sett.

Andre myter man har er at slangeunger er mer giftige enn voksne. Bare tull. Samme type gift, men ungene er mindre og har mindre kjertler til å samle giften, så hvis det først skulle være noen forskjell mellom voksne og unger så er det at unger har mindre gift å dele ut. 

Har du mer slangefakta du har hørt fra de lokale, så kom gjerne med dem! Jeg trodde også før at lokale må jo være best på lokalfaunaen, og i mange tilfeller stemmer det... Men ikke når det kommer til reptiler. Særlig ikke slanger. Folk flest er redde for slanger, og skrekkhistorier og tro blir til vandrende myter som aldri ser ut til å dø ut. Det meste folk vet om slanger (med mindre de faktisk har lest en god bok om dem) viser seg å være tull og myter. Det er fra slikt utsagn som "The only good snake is a dead snake" kommer fra... Hvilket, rent naturmessig sett, er så langt ifra sannheten som overhode mulig. Naturen trenger slanger, mer enn folk flest aner! 

 

Sitat

En ting jeg vet da, er at det ikke er vanlig å plage og "leke" med slanger. Folk holder seg langt unna, men kommer de innpå så kvitter de seg med dem om de kan har jeg skjønt. Sikkert noen duster som prøver seg, men det er ikke vanlig der jeg har vært ihvertfall. Det er ingen sport av det over hodet. 

Det er betryggende å høre, iallefall. Og hvis det skulle bli aktuelt, den beste metoden å avlive slanger på er å ødelegge hjernen. Nervesystemet hos slanger/reptiler fungerer veldig annerledes enn pattedyr og vil fortsette å leve i en stund etter f.eks en halshugging. 

Dessverre så er youtube full av videoer som gjør det til en sport å avlive slanger, og jeg har sett plenty av ufine kommentarer på diverse facebookgrupper som indikerer noe annet.. men samtidig, så vet jeg hvor misvisende media kan være i forhold til hvordan ting faktisk foregår, så jeg velger å la tvilen komme meg til gode.
 

Sitat

Og ingen andre slanger her er noe særlig giftig. Vi hadde en bullsnake på jobben en gang, hundene tok helt av. Bjeffet og jagde den under hestehengeren. Veldig smart! Den er helt ufarlig da, men mannen drepte den allikevel. Jeg gjør ikke det. Det er heller ikke vanlig å drepe slanger som ikke kan være potensielt farlige. Så her jeg er er det kun snakk om rattlesnake. Ikke at det hjelper noe for deg da ;) , men bare sånn så du ikke tror det gjelder slanger generelt. 

Gleder meg å høre at du sparer de du vet er ufarlige. :) Oksesnoker er notorisk kjente for å lage mye "show" og hveser og står på for å virke skremmende... De må kompensere for mangel av gift. :P 
En venn av meg har laget film om dem, kort og underholdende, han er veldig flink til å gjøre ting veldig interessant.
 

 

 

Jeg ble nysgjerrig, og gjorde litt research. Det finnes 5 giftige slanger i Kansas, man har: Copperhead, cottonmouths og 3 arter klapperslanger. Alle er svært lett gjenkjennelige. Copperheads er an av mine mange favoritter. :) (Orry har også gjort en video på cottonmouth myths, så du kan jo titte på den hvis du vil.)
Visstnok så er det ingen rapporterte dødsfall av slangebitt i Kansas de siste 50 år? Dette kan stemme, da motgift er lett tilgjengelig på alle artene som finnes i staten, og det er ikke blant de dødeligste som finnes der heller. 
Ellers er det 33 arter som er helt harmløse for både folk og (større) dyr. Rottesnoker og oksesnoker likner ofte på klapperslanger, så ofte blir de også avlivet pga feil identifikasjon. 

 

Sitat


Jeg tar alltid en stor omvei rundt huggorm i Norge, får med meg hundene og bare går en ovei og så lar vi den være. Jeg dreper de aldri. Visste forsåvidt ikke at folk gjør det heller, men der kan du se. Mye jeg ikke vet :P 

Jeg tror mesteparten av folk vil gjøre som deg, gå rundt eller en annen vei når de møter på hoggorm.
Men dessverre så finnes det flere rapporterte tilfeller hvor folk går med vilje ut for å finne og drepe hoggorm. Jeg har selv kommet i samtale med et par stykk som har det som fritidssyssel. Syke, syke mennesker.
Samboeren min har laget en infoplakat om hoggormer som de henger opp i nærheten av områder det finnes hoggorm. Men pga frykt for at folk skal bruke plakatene som en veiviser til hvor de kan drepe flest mulig hoggorm så må disse plakatene plasseres strategisk. Trist realitet vi lever i. 


Forresten - i USA vet jeg det er vanlig å gi hunden "snake-training". Altså at hunder velger å unngå slanger hvis de skulle se en. Dette hadde jeg absolutt gjort hvis jeg var deg! Hvis du vil så kan jeg sikkert finne litt mer informasjon rundt dette hvis du er interessert. 
 

Sitat

Ja de kommer til å synes du er helt på tryne haha. Men her gjør de mye rart da. Er en helt annen verden. Jeg har jo gjentatte ganger fått beskjed om å få orden på for eks. min daværende 7 mnd valp i bånd på roping som var glad for å se folk men som jeg holdt langt unna dem. Eller spørsmål om hvorfor jeg ikke bare kapper av halene på hundene mine. Jepp, har fått spørsmål om det! Jeg har også spurt på FB til folk, hvorfor de kupperer halene før levering. Og mange svarte at de synes det ser bra ut, eller at de ikke vil ha haler på stuebordet når bikkja kommer rundt bodet osv osv. Helt vilt......Ja og strømming av hund. Det er de som "trener" hunden sin med strømhaslbånd. Og hevder at mine kunne trenge det. Jeg ble så hoppende gal av sistnevnte kommentar. Og andre ting. Barn som rir på sauer på rodeos. Hopper som blir skilt fra føllene sine på rodeos, så folk kan se hvem som vinner av dem som løper tilbake til mammen sin. Det er jo ikke morsomt. Eller søtt. Jeg må bare distansere meg fra det, ellers blir jeg venneløs. Samme med syn på politikk. Ikke helt det jeg trenger :P (Det eneste jeg ikke har lokk på, er hva jeg synes om Trump. Da driter jeg i det, jeg klarer ikke å holde meg. Litt lekker ut uansett hehe).
 

 

Jeg forstår det du sier her veldig godt! Jeg har flere amerikanske kompiser hvor jeg har skjønt at sensur er veien å gå for å beholde vennskapet. *ler* Noen ganger så må man bare snurpe tåta sammen og jatte med for å redde seg selv. :P Så jeg har virkelig forståelse for at det er ikke bare-bare å komme til et helt nytt land og ha en haug av andre meninger enn de som bor der har. Hvis det er vanskelig å diskutere for bedre velferd, trening og behandling av dyr som hund og hest, så kan jeg se for meg det er mildt sagt umulig å fremme bedre velferd for klapperslangene. Jeg forstår det. :P  Men, betyr jo ikke at man ikke kan starte med seg selv... Klapperslanger er ikke djevelen, ser man de rusle over en vei langt fra sivilisasjonen, så la de gå, eller stopp opp, betrakt dyret og sett pris på øyeblikket. :) Frykt drepes av økt kunnskap, så hvem vet, kanskje med tiden så kan selv den reddeste personen lære seg å sette pris på skumle dyr som slanger og edderkopper. Det har skjedd mer enn en gang. :)  

Trump er en bæsj. :innocent:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt fascinerende tråd! Og for hvert innlegg blir jeg like takknemlig for at jeg bor i et kaldt land :P 
Ps jeg går også rundt hoggormer de to gangene hvert tredje år jeg møter noen. Jeg har antiormevibber, møter så vidt en stålorm eller to i året. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Turb skrev:

Ekstremt fascinerende tråd! Og for hvert innlegg blir jeg like takknemlig for at jeg bor i et kaldt land :P 
Ps jeg går også rundt hoggormer de to gangene hvert tredje år jeg møter noen. Jeg har antiormevibber, møter så vidt en stålorm eller to i året. 

Samme her. Jeg har ikke truffet på hoggorm siden jeg var liten, selv om det skal være en hel del i områdene jeg har bodd :P Det er i grunnen helt greit for meg det altså. Har sett noen døde slever, men ingen levende på flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superkul tråd!

Jeg elsker edderkopper og spesielt taranteller (har 8), mens en av mine største frykter er slanger, så det er litt skrekkblandet fryd å lese her, men jeg digger det og det utfordrer frykten. Så det er verdt det :lol: Videoen av oksesnoken sjarmerte meg skikkelig da, for et utrolig kult vesen :wub: Og jeg får helt vondt av å lese om rattlesnake roundups :( Meningsløs slakting av dyr er noe av det jeg virkelig ikke kan fordra. Ingenting levende fortjener sånn behandling :( 

Så tøft at du har sett viltlevende Aphonopelma chalcodes da :o En av favorittene mine og jeg har så veldig lyst på en:heart: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Cams skrev:

Nå er det litt naivitet fra min side som snakker siden jeg kjenner våpenloven og situasjonen i USA enda mindre enn deg, men til det siste du nevner; mtp kriminaliteten og mentaliteten til amerikanere så tror jeg det er for sent å gjøre noe drastiske endringer i våpenloven. Som f.eks, jeg kan godt forstå at ranchere langs Mexicogrensen føler de MÅ ha våpen til å beskytte seg med. Men det er rart av dem å kritisere andre land hvor det fungerer tilsynelatende fint å ikke ha fri flyt i våpen... :P Det burde vel egentlig fascinere dem mer enn å provosere dem... *ler* 

Ja aboslutt, jeg hadde ikke turt noe annet selv. Og det blir litt sånn her jeg bor også, med store landeområder som er vårt og ingen naboer som kan se en. Vi bor i enden av en lang grusvei, og kommer du kjørende hit ned, kan du gjøre hva du vil og ingen merker det. Så det å ha våpen her er jo bare lurt når det kommer til stykket. Sånn siden det er ganske "fri flyt" av våpen her til lands. Men det er noe sabla dritt at det skal være sånn. 
 

11 timer siden, Cams skrev:

Hah. Wow. :P Det er alt jeg klarer å si til det. Men jeg har igrunn hørt liknende før. Men hvem vet, kanskje de har rett og det er vi som er teite og ikke forstår... :P 

Er kanskje lett å føle seg trygg og tro man er bad ass god ved akutte situasjoner de aldri har vært i før, bare man har et våpen i hendene. Eller i hus, eller i bilen. Tydeligvis :P 

11 timer siden, Cams skrev:

Jeg er fullt klar over at mine meninger om denne her slags ting er noe uvanlig, så jeg tar det overhode ikke personlig hvis folk er uenige med meg. Jeg er så vandt med det. *ler* Men så klart en sunn og høflig diskusjon om ulike meninger syns jeg alltid er produktivt, lærerikt og interessant!

Det finnes maaaange rare myter om slanger... om dyr generelt egentlig, men hos slanger spesielt virker det som. Det at de tømmer gift før de går i dvale er en av dem. Det er ingen logisk forklaring på hvorfor de skulle gjort det. Gift er dyrebart, det krever mye energi og krefter av dyret til å skape giften, så de sløser minst mulig med det. Det er derfor slanger ofte gir tørrbitt, altså bitt uten gift. 
Hva som dog kan skape variasjoner i samme art når det kommer til giftmengde/kvalitet/styrke på giften er alder, størrelse, kosthold og lokalitet. Dette finner jeg ingen direkte bevis på, men det er iallefall mye mer logisk rent biologisk sett.

Andre myter man har er at slangeunger er mer giftige enn voksne. Bare tull. Samme type gift, men ungene er mindre og har mindre kjertler til å samle giften, så hvis det først skulle være noen forskjell mellom voksne og unger så er det at unger har mindre gift å dele ut. 

Har du mer slangefakta du har hørt fra de lokale, så kom gjerne med dem! Jeg trodde også før at lokale må jo være best på lokalfaunaen, og i mange tilfeller stemmer det... Men ikke når det kommer til reptiler. Særlig ikke slanger. Folk flest er redde for slanger, og skrekkhistorier og tro blir til vandrende myter som aldri ser ut til å dø ut. Det meste folk vet om slanger (med mindre de faktisk har lest en god bok om dem) viser seg å være tull og myter. Det er fra slikt utsagn som "The only good snake is a dead snake" kommer fra... Hvilket, rent naturmessig sett, er så langt ifra sannheten som overhode mulig. Naturen trenger slanger, mer enn folk flest aner! 

Helt enig! Man lærer jo mye av at man har ulike synspunkter å dra inn i diskusjoner :)
Og jeg lærer jo en hel masse om slanger i denne tråden! :D 

Det der om at unge slanger er mer giftige enn voksne har jeg hørt før. Har også hørt at det bare er tull. Det spiller forsåvidt ingen rolle for min del. Høres jo ikke logisk ut sånn egentlig. 

Jeg har ikke mer slangefakta fra den lokale befolkningen :P Men kanskje jeg skal oppsøke noen indianere og høre hva de sier! Da får jeg nok en litt annen vinkling på det ja ;) 
 

11 timer siden, Cams skrev:

Det er betryggende å høre, iallefall. Og hvis det skulle bli aktuelt, den beste metoden å avlive slanger på er å ødelegge hjernen. Nervesystemet hos slanger/reptiler fungerer veldig annerledes enn pattedyr og vil fortsette å leve i en stund etter f.eks en halshugging. 

Dessverre så er youtube full av videoer som gjør det til en sport å avlive slanger, og jeg har sett plenty av ufine kommentarer på diverse facebookgrupper som indikerer noe annet.. men samtidig, så vet jeg hvor misvisende media kan være i forhold til hvordan ting faktisk foregår, så jeg velger å la tvilen komme meg til gode.
 

Gleder meg å høre at du sparer de du vet er ufarlige. :) Oksesnoker er notorisk kjente for å lage mye "show" og hveser og står på for å virke skremmende... De må kompensere for mangel av gift. :P 
En venn av meg har laget film om dem, kort og underholdende, han er veldig flink til å gjøre ting veldig interessant.
 

 

 

Jeg ble nysgjerrig, og gjorde litt research. Det finnes 5 giftige slanger i Kansas, man har: Copperhead, cottonmouths og 3 arter klapperslanger. Alle er svært lett gjenkjennelige. Copperheads er an av mine mange favoritter. :) (Orry har også gjort en video på cottonmouth myths, så du kan jo titte på den hvis du vil.)
Visstnok så er det ingen rapporterte dødsfall av slangebitt i Kansas de siste 50 år? Dette kan stemme, da motgift er lett tilgjengelig på alle artene som finnes i staten, og det er ikke blant de dødeligste som finnes der heller. 
Ellers er det 33 arter som er helt harmløse for både folk og (større) dyr. Rottesnoker og oksesnoker likner ofte på klapperslanger, så ofte blir de også avlivet pga feil identifikasjon. 

 

 


De moser hele hodet til klapperslangen her, så hele hodet er helt flatt. Har ikke sett eller hørt om halshugging, bare hodemosing. (Herlig samtaleemne, ihvertfall tatt ut av kontekst :P ) 

Jeg har aldri drept en slange i mitt liv :P 

Snoker ja, de har vi jo ikke her så mye av ihvertfall. Men har du sett Lonesome Dove? Klassisk cowboyfilm, der de drar gjennom Kansas bla. Og et sted på veien der blir han ene bitt av snoker over hele kroppen til han dør. Snoker minner meg bare om den scenen, fordi man har sett den der så mange ganger og scenen er så fryktelig dramatisk hehe. Men det er jo bare på film da.

Stemmer at det er tre typer klapperslanger her, jeg bare dro alle i en smekk og så er de andre sjeldne å se her jeg bor. Så man er bare eventuelt litt obs på klapperslangene rundt her jeg bor. Helt greit for min del :P 

Ang rapporterte dødsfall på 50 år kan jeg ikke noe om. Men det er folk som har både sett og kjent folk som har dødd og overlevd. Det jeg ikke husker, er om det var her i Kansas. For det er mange som bor her som er oppvokst i en annen delstat. De har med årene fått mer motgift, og dermed er det flere som overlever. Jeg har allikevel fått inntrykk av at de er mer agressive enn for eks huggormen. Kan godt hende det ikke stemmer, men det er mitt inntrykk. At huggormen i større grad forsøker å flykte før den angriper. Jeg har ikke lest en dritt om noen ting altså, så det er bare basert på folks opplevelser jeg får den oppfatningen fra. Og så sammenligner jeg med hvordan vi/jeg opplever huggormen i Norge. 

Takk for enda en videosnutt! Nå får jeg ikke sett den, noen ganger får jeg ikke sett videoer. Vi har ikke spesielt god internettdekning her kan du si.. Men skal se den når det er "bedre internett-tider" haha

 

11 timer siden, Cams skrev:

Forresten - i USA vet jeg det er vanlig å gi hunden "snake-training". Altså at hunder velger å unngå slanger hvis de skulle se en. Dette hadde jeg absolutt gjort hvis jeg var deg! Hvis du vil så kan jeg sikkert finne litt mer informasjon rundt dette hvis du er interessert. 


Neida, det er ikke nødvendig. Jeg vet det, og selv uten trening ser det ut til at de som er vokst opp her som oftest skjønner av seg selv at man holder seg unna slanger (og varsle på coyotes). Mine tre fjotter derimot, er helt brøhuer! :lol:
Nå har jeg sett så lite her den tiden jeg har vært her, så det går fint. Skulle det komme et skikkelig slangeår så får jeg se om jeg gjør noe da.

11 timer siden, Cams skrev:

Jeg forstår det du sier her veldig godt! Jeg har flere amerikanske kompiser hvor jeg har skjønt at sensur er veien å gå for å beholde vennskapet. *ler* Noen ganger så må man bare snurpe tåta sammen og jatte med for å redde seg selv. :P Så jeg har virkelig forståelse for at det er ikke bare-bare å komme til et helt nytt land og ha en haug av andre meninger enn de som bor der har. Hvis det er vanskelig å diskutere for bedre velferd, trening og behandling av dyr som hund og hest, så kan jeg se for meg det er mildt sagt umulig å fremme bedre velferd for klapperslangene. Jeg forstår det. :P  Men, betyr jo ikke at man ikke kan starte med seg selv... Klapperslanger er ikke djevelen, ser man de rusle over en vei langt fra sivilisasjonen, så la de gå, eller stopp opp, betrakt dyret og sett pris på øyeblikket. :) Frykt drepes av økt kunnskap, så hvem vet, kanskje med tiden så kan selv den reddeste personen lære seg å sette pris på skumle dyr som slanger og edderkopper. Det har skjedd mer enn en gang. :)  

Ja det er noe med det altså, jeg har måttet åpne det ene øret og la ting seile gjennom det andre og ta meg en bolle noen ganger :lol: Fremme velferd for klapperslanger tror jeg vi kan se langt etter enn så lenge altså. Og ikke bare dem, men andre dyr også. Men så er det enkelte dyr som prioriteres, derimot ender. Ender bevares via aktive klubber for å holde bestanden (altså, vi har jo ikke vann her omtrent så jeg har jo ikke sett en eneste and her noen gang haha) og så jakte på dem etterpå :P 

Frykt drepes absolutt med kunnskap. Helt klart! 
Men ser at de holder seg unna huset mitt fordet altså :P 
Skulle tatt deg en tur å få sett litt anakonda du! Er pyttelitt størrelse på dem. Eller det har du kanskje? Da MÅ du poste bilder her altså. Jeg sender deg herved på fotograferingsoppdrag av anakondaer (ikke i zoo!) I want to see :sleep: :cowboy:

11 timer siden, Cams skrev:

Trump er en bæsj. :innocent:

En kjempebæsj! 
Canada åpner visst grensene hvis han blir valgt, så kan pakke snippen og emigrere for 4 år og håpe at folket har tatt mer til fornuften :lol:

Gleder meg til flere bilder og opplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2016 at 9:04 PM, Pringlen skrev:

He he, ja denne tråden er dagens høydepunkt :) Mer, mer...

 

På 8.9.2016 at 9:42 PM, Toril skrev:

Fantastisk og lærerik tråd! Håper på mer!!

 

På 8.9.2016 at 10:23 PM, Sanne skrev:

Superkul tråd!

Jeg elsker edderkopper og spesielt taranteller (har 8), mens en av mine største frykter er slanger, så det er litt skrekkblandet fryd å lese her, men jeg digger det og det utfordrer frykten. Så det er verdt det :lol: Videoen av oksesnoken sjarmerte meg skikkelig da, for et utrolig kult vesen :wub: Og jeg får helt vondt av å lese om rattlesnake roundups :( Meningsløs slakting av dyr er noe av det jeg virkelig ikke kan fordra. Ingenting levende fortjener sånn behandling :( 

Så tøft at du har sett viltlevende Aphonopelma chalcodes da :o En av favorittene mine og jeg har så veldig lyst på en:heart: 

 

Aww, tusen takk, alle sammen! Kjempeartig at dere liker det!

Vi så mange A. chalcodes, de var overalt. Vi tror vi også så en voksen hunne forsvinne ned i et hull på en av våre første kvelder, men rakk dessverre ikke å se henne lenge nok før hun forsvant. Men mtp størrelsen på både edderkoppen og hullet, så er jeg rimelig sikker. Veldig artig å finne taranteller i det fri! 

 

På 9.9.2016 at 1:50 AM, Kelpiemind skrev:

Er kanskje lett å føle seg trygg og tro man er bad ass god ved akutte situasjoner de aldri har vært i før, bare man har et våpen i hendene. Eller i hus, eller i bilen. Tydeligvis :P 

Det er vel her problemet kanskje ligger. :P Alle tror de er så tøffe, helt til en stressende og farlig situasjon faktisk skjer.

 

Sitat

Helt enig! Man lærer jo mye av at man har ulike synspunkter å dra inn i diskusjoner :)
Og jeg lærer jo en hel masse om slanger i denne tråden! :D 

Woop woop! :D 

 

Sitat

Jeg har ikke mer slangefakta fra den lokale befolkningen :P Men kanskje jeg skal oppsøke noen indianere og høre hva de sier! Da får jeg nok en litt annen vinkling på det ja ;) 


Ja, de har nok mye rart å fortelle om. Men jeg er nysgjerrig, og angrer på at jeg ikke spurte da jeg hadde sjansen - er indianerne like redde for klapperslanger som "hvite folk" er? Ville vært interessant å finne ut.

Sitat

De moser hele hodet til klapperslangen her, så hele hodet er helt flatt. Har ikke sett eller hørt om halshugging, bare hodemosing. (Herlig samtaleemne, ihvertfall tatt ut av kontekst :P ) 

Haha, det er da enda godt. I feltet mitt så kommer det mye rare samtaleemner opp, jeg er igrunn ganske herdet mot mye som folk ellers ville rynket sterkt på nesen over... :P 

 

Sitat

Snoker ja, de har vi jo ikke her så mye av ihvertfall. Men har du sett Lonesome Dove? Klassisk cowboyfilm, der de drar gjennom Kansas bla. Og et sted på veien der blir han ene bitt av snoker over hele kroppen til han dør. Snoker minner meg bare om den scenen, fordi man har sett den der så mange ganger og scenen er så fryktelig dramatisk hehe. Men det er jo bare på film da.

Nei, den har jeg ikke sett, men takk for tipset! Digger westernfilmer!
Filmer har mye teite greier med slanger som ikke stemmer med virkeligheten.... Snakes on a Plane eller Anaconda, liksom. *ler*
 

Sitat

Jeg har allikevel fått inntrykk av at de er mer agressive enn for eks huggormen. Kan godt hende det ikke stemmer, men det er mitt inntrykk. At huggormen i større grad forsøker å flykte før den angriper. Jeg har ikke lest en dritt om noen ting altså, så det er bare basert på folks opplevelser jeg får den oppfatningen fra. Og så sammenligner jeg med hvordan vi/jeg opplever huggormen i Norge. 

Jeg har langt mer erfaring med nordisk hoggorm enn klapperslanger, og erfaringen min er de er begge akkurat like defensive hvis situasjonen krever det. Klapperslangen har dog ranglen sin, så den kan si ifra bedre hvis man kommer for nærme. Men begge vil bite hvis de blir tråkket på eller klemt.
Når det gjelder slanger, så sier man egentlig sjeldent at de er "aggressive". Slanger tjener ingenting på å være aggressive, da de ikke forsvarer territorium eller liknende situasjoner hvor aggressjon kommer godt med for å vise styrke eller forsvare hva som er sitt. Slanger vil bryte med hverandre når de slåss over retten til en dame, men brytekampen er overraskende fredfull og de biter hverandre aldri.  
 

Sitat

Skulle tatt deg en tur å få sett litt anakonda du! Er pyttelitt størrelse på dem. Eller det har du kanskje? Da MÅ du poste bilder her altså. Jeg sender deg herved på fotograferingsoppdrag av anakondaer (ikke i zoo!) I want to see :sleep: :cowboy:

Har ikke vært i Sør Amerika enda, jungel og konstant våte klær har ikke helt vært min "calling". Anakondaer er svært vanskelig å finne, og blir slettes ikke så imponerende store som folk flest tror. Jeg syns egentlig anakondaen er svært oppskrytt og slettes ingen pen slange, så vet ikke om det noengang blir en tur jeg tar med det formålet... :P Men det finnes mye annet snadder i Sør Amerika, så hvem vet. Costa Rica er iallefall en destinasjon høyt elsket av viltlivfotografer, så kanskje en dag lommeboka tillater det... :) Men jeg er fortsatt ikke ferdig med ørkenutforskning! Jeg satser hardt på en Arizonatur om to år! 


 

 

Uansett, jeg skriver for harde livet denne helgen og legger ut to deler i dag, som plaster på såret for at jeg har somlet litt de siste dagene. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Mexico

Vi hadde hørt om et bra museum bare et steinkast inn i New Mexico fra Arizona-grensen, og tenkte at dit måtte vi dra. Reiseruta dit var for det meste flate områder uten særlig mye spennende å se på, med unntak av noen historiske byer som jeg kommer tilbake til senere i posten. 

z6tDS3b.jpg
Reiseruta fra Tucson, og østover mot Rodeo, New Mexico.

Noe vi dog ikke var klar over da vi nærmet oss New Mexico grensen, var at vi nå var i prime-time for gresshoppemigrasjon. Hele motorveien i et langt stykke var bare FULLT av gresshopper. Store, var de og! Senere på kvelden samme dag da vi skulle fylle bensin, så var det nesten et mareritt å forsøke å unngå flyvende og hoppende gresshoppere bare man gikk ut av bilen. Det var helt kaos!

nMPq6nw.jpg
Hele bilen var dekket av gresshoppere…

Vi passerer grensen, forbi en bitteliten by kalt Rodeo, og vips, så var vi der – Chiricahua Desert Museum.
JmXqMCf.jpg

Chiricahua Desert Museum åpnet i 2009, og har over 60 arter som finnes i Chiricahua regionen (Sørøst i Arizona). De spesialiserer seg på pitviper slanger, og har avlsprosjekt på to beskyttede skilpaddearter. De er også med i forskningsarbeid relatert til Nord Amerikas pitvipere. 

Museumet er lite, men svært gjennomført på mange måter. De har kolleksjoner av både dyr, malerier og diverse gjenstander som har et amerikansk ørkentema. Gjenstandene er personlige samlegjenstander av eieren av museumet, Bob Ashley, som vi også fikk slå av en prat med.
Ellers var det Peter Lindsey som guidet oss igjennom museet, og vi fikk også en eksklusiv titt på bakrommene og oppdretssfasilitetene deres også. Peters hovedinteresse og felt er stell og oppdrett av pit vipere, og han viste oss mange vakre ungdyr og voksne som han var spesielt stolt av. Dessverre tok jeg ingen bilder av disse, da jeg glemte helt å spørre om jeg fikk lov til å knipse litt. 

Litt bilder ellers i museet fikk jeg derimot til.

C1wMnXc.jpg
De har et eget rom hvor mesteparten av dyrene er i, og har noen imponerende naturlige og stilrene terrarier. 

0zqKEk1.jpg
Arizona sort klapperslange (Crotalus oreganus cerberus), avlspar. Unger av denne arten er fascinerende anerledes, da de er nesten helt kremhvite med tydelige salsirkler på ryggen, men blir mer og mer sorte med gule striper etter hvert som de vokser.

q0gsmui.jpg
Flotte malerier av Tell Hicks pryder det meste av veggplassen på museet. Han lager noen helt fantastiske malerier, og bildene hans kan også kjøpes på hjemmesiden hans, https://www.ecouniverse.com/

c9GVH9y.jpg

xyDNOu7.jpg
Jeg er en liten «skalle-samler» selv, så det å se andres kolleksjon på emnet er alltid spennende.

QP7FJHB.jpg
De har også et uteområde med diverse øgler og skilpadder som løper løst rundt. Nå var vi der litt på ettermiddagen når sola steker som verst, så det meste av dyr vi så gjemte seg under busker og inni huler. Jeg simpelthen elsker fjellutsikten i området her!

JpKasjK.jpg
En chuckwalla, en øgle som finnes over store deler i ørkenen som livnærer seg for det meste på planter. Vi så flere av dem da vi var ute i ørkenen også, men for raske til at vi rakk å knipse bilder før de var bortevekk. Denne chuckwalla’en er nok så vant med folk at den følte vi ikke var noen trussel på denne avstanden.

Etter å ha tilbragt litt tid på museet, så var det tilbake på veien for å gjøre oss litt kjent med området. Vi bestemte oss for å tilbringe en natt i område, og brukte det gjenværende av dagen på å orientere oss hvor vi kunne finne mat, og hvor vi tenkte det var best sjans for å finne slanger.
Vi endte opp på en grusvei hvor en av oss først så en mediumstor øgle sitte ved veikanten og stoppet bilen for å løpe ut og fange den. Øgla var borte på sekundet vi stoppet bilen, men i gjengjeld så fant vi en annen liten tass:


XPQGA5Q.jpg

bAW2kUW.jpg

TEWd21S.jpg

En ung hornpadde (Phrynosoma ssp), usikker på nøyaktig art, men tipper P. hernandesi. Hvordan vi fikk øye på denne var ren flaks, da han blender ganske godt inn i omgivelsene sine og han er virkelig liten!

 

vMTSSgh.jpg

Vi fant også en snål larve, av arten sphinxmøll (Hyles lineata). Denne møllen er faktisk ganske tøff, da den etterlikner kolibrier nesten helt til punkt og prikke, og kan slå med vingene opptil 30 ganger i sekundet. 

 

Etter å ha kjørt i vel over 30 min på en lang strekning langs motorveien og var bare knapt en km unna dit vi skulle finne middag, så ser vi at veien er oversvømt av en elv… 
NyuTDA0.jpg

Litt usikre på om bilen vår taklet turen over, ble vi stående noen minutter å sjekke mulighetene våres. Hvis vi skulle kjøre tilbake, så måtte vi kjøre hele den 30 min strekningen helt til start igjen, da det ikke var mulig å svinge av før det. Det var litt sterk strøm i vannet og vi visste ikke helt hvor dypt det var, og etter å ha lest så mye om at man IKKE skal kjøre over oversvømte veier, så visste vi ikke helt hva vi skulle gjøre.
Plutselig kommer det en bil som var bare litt større enn vår bil, og kjørte glatt over uten problemer. Lokale folk som sikkert lo seg halvt i hjel av usikre turister. Så vi tok sjansen og kjørte over – og det gikk helt fint. *ler*

Etter et riktig godt bondemåltid på en liten sjarmerende cafè kalt Portal, som i tillegg hadde gratis WiFi slik at nerdegjengen fikk oppdatert seg på både Facebook og surfet etterlengtet internett, så var det på tide å unytte «golden hour» i området..

InsfdVd.jpg
Og når sola går ned, så kommer krypene ut. Nok en travel Aphonopelma chalcodes hanne, ute å søker kjærleik. Denne hadde heller ikke tid til å få bildet sitt tatt, så bildet ble som det ble med en edderkopp som bare ville gå fremover. :P Jeg har både hatt og jobbet med mye forskjellige taranteller de siste 10 år, og aldri har jeg kommet over taranteller som gir så F i hva som foregår rundt dem som disse målbevisste hannene i Arizona. *ler*
Denne atferden har dog en veldig god forklaring. Tarantellhunner kan bli 20 år gamle, men hannene blir knapt 5-6 år gamle. Når hannene når voksenalderen og blir kjønnsmodne så vil de også ha sitt siste hamskift, og da er det kun snakk om tid før de dør. For noen tar denne prosessen et par måneder, mens for andre kan det ta oppimot et halvt år, og til og med ett år… Men de er programmert til å vite at det haster å finne dame for å spre sine gener videre, og i en så stor verden så er det slettes ikke lett for en liten edderkopp. Så etter et par møter med disse hannene i Arizona så sammenliknet jeg dem alltid med den hvite kaninen i Alice in Wonderland, «I’m late, I’m late, to a very important date! No time to say hello, goodbye, I’m late, I’m late, I’m late!»

 

 

Del 7 kommer straks! :) 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...