Gå til innhold
Hundesonen.no

Vedlikehold av fjellsko


Tonje
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg alfa walk queen fjellsko og ble brått litt usikker på vedlikeholdet av dem. Damen i butikken solgte meg lær-voks og ba meg bruke den ofte, men etter å ha lest på nett så får jeg inntrykk av at det må vanlig impregnering til også? Å ikke hvilken som helst, nei, den må være tilpasset lærsko med gore-tex membran. Har jeg forstått det rett hvis voks er beskyttelse av læret og skal påføres først, deretter impregnering for å holde vannet ute? 

Hilsen newbie på fjellsko..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Tonje skrev:

Jeg har kjøpt meg alfa walk queen fjellsko og ble brått litt usikker på vedlikeholdet av dem. Damen i butikken solgte meg lær-voks og ba meg bruke den ofte, men etter å ha lest på nett så får jeg inntrykk av at det må vanlig impregnering til også? Å ikke hvilken som helst, nei, den må være tilpasset lærsko med gore-tex membran. Har jeg forstått det rett hvis voks er beskyttelse av læret og skal påføres først, deretter impregnering for å holde vannet ute? 

Hilsen newbie på fjellsko..

Aldri brukt impregnering på mine lærsko og de er 100% tette hele tiden. 

Vasker dem ren før jeg smører dem med lærfett (med bivoks, det er viktig at det er med) også får de stå å tørke. Thats it. Aner ikke hvordan det er med læret i seg selv, men sånn fett er jo vannavstøtende som bare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MaritaS skrev:

Hvor ofte smører du de? Etter hver bruk?

Jeg fikk beskjed om at de ideelt sett skulle smøres etter hver tur. 

@Malamuten ; Jeg har smurt de med voks og de var tette på dagens 2 timer i vestlandske bakkemyrer, men jeg blir litt i tvil om det er nok når jeg leser på div sider på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MaritaS skrev:

Hvor ofte smører du de? Etter hver bruk?

Jeg smører de som regel en gang før jeg tar de i bruk også et par ganger i året når jeg kommer på det. Bruker de stort sett ganske mye både sommer og vinter. Alle mine par av div merker har holdt i 3 år eller mer og da er det gjerne andre ting som ryker enn læret. feks begynner stoffet inni å bli slitt etterhvert så jeg får gnagsår e.l. og da bytter jeg.

@Tonje Etter hver tur synes jeg hørtes veldig mye ut, med mindre man bruker skoene sjeldent. Det kan bli for mye av det gode også. Tror ikke det er bra for læret det heller, på samme måte som man ikke skal ha på for mye fett pr gang.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører kun med fett. Bruker ikke impregnering på lærstøvler. Jeg gidder heller ikke smøre de for hver tur. Går med støvlene flere dager i uka, og da gidder jeg ikke det. Ikke ser jeg det som nødvendig heller. Jeg behandler de med gjevne mellomrom når jeg selv syns det trengs. 

Mine støvler holder 2 år omtrent, men det er stort sett alltid pga sålen blir slitt ned. Læret holder seg bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tonje Fra alpha sine sider: 

Hvor ofte skal jeg behandle støvlene mine?

Hvor ofte du må impregnere støvlene er avhengig av hvor mye du bruker de. Det er en grei tommelfingerregel at hvis du ser at støvlene begynner å trekke vann (mørke flekker) på enkelte punkter, som for eksempel i gangfolden over vristen, er det tid for ny impregnering. Før større turer eller før jakta er det en selvfølge at støvlene får full behandling.

Dog ville jeg nok satset på å få smurt de litt før de begynner å trekke vann, altså ikke at det er så lett å vite nødvendigvis før det har skjedd, men med nye sko så ville jeg ikke ventet til det skjedde liksom, det tar gjerne lang lang tid og mye bruk, og er de først begynt å tørke ut så kan de raskt sprekke og få varig skade. Ellers så forstår jeg det sånn at de anbefaler impregnering om man har rengjort støvlene med såpe/kjemikalier for å få vekk skitt, fordi man da åpner porene i læret, jeg har aldri brukt noe slags kjemikalier på mine sko, vann og litt gnukking med en håndduk har alltid vært nok til å få de rene, så mulig det er derfor jeg aldri har hatt behov for impregnering da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser jeg på at det holder med den lærvoksen jeg fikk i butikken. Litt knotete å få smurt ordentlig på de mykere foldene under lissene, men jeg håper de holder lell. Virker jo som at det stoffet som er der lettere vil kunne begynne å ta inn vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at jeg leste litt fort, det står jo at man skal impregnere når de begynner å trekke vann, og det er kanskje ikke så dumt, jeg tenkte smøring jeg nå. Men etter min erfaring så skal det mye til før de begynner å trekke vann(så lenge du smører de i ny og ne) så det er neppe noe du trenger å tenke på med det første uansett. Det forrige paret jeg hadde begynte å trekke vann på slutten (altså inn i læret, ikke så jeg ble våt på bena), men det var nok utelukkende fordi jeg slurvet med smøring på slutten. Det ble for lenge uten og for mye bruk så de tørket ut og det gjorde nok skade som ikke kunne repareres. Men om jeg smurte de så trakk de ikke vann de neste 3-4 turene heller altså, selv uten impregnering, det var vell mer det at effekten av smurning ble kortere enn før. Men der tror jeg nok læret hadde begynt å sprekke og var ødelagt rett og slett pga manglende stell i kanskje 1 og 1/2 år eller noe sånt og ca daglig bruk... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...