Gå til innhold
Hundesonen.no

JRT versus DSG


poppi
 Share

Recommended Posts

Vi er en familie på fire med to små barn (3 og 5 år) som om ikke lenge skal få ett nytt familiemedlem :) Etter å ha gjort grundig research står valget nå mellom JRT og DAG. Jeg har vært "reservemor" for en JRT i ca tre mnd da hunden var 7-10 mnd, så jeg har pittelitt erfaring med rasen :) Jeg er hjemmeværende og vil ggjerne bruke formiddagene på trene lydighet og agility. Finnes ingen agilitybane her, men vi har friluftsområder i massevis der vi kan trene:)

Så til spørsmålet mitt: Hvis vi (jeg og hunden) finner ut at lydighet og agility er fryktelig morsomt, og bestemmer oss for å begynne å konkurrere, hvilken av disse to rasene er best egnet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om ambisjoner og du er rimelig sikker på at du ønsker å trene mye og komme høyt ville jeg hatt en knapp på jrt. Hvis du finner en oppdretter som avler på jrt som brukes og har motor så har de gjerne litt mer guts og driv, er inntrykket mitt.

Når det er sagt så er dsg også en energisk hund, og moren til min har vært på landslaget i agility. Der vil jeg si de kan stille like bra som jrt, mens i lydigheten tenker jeg de kan bli litt lei av mye terping, fortere enn jrt. Jeg kjenner til flere som går rallylydighet med dsg, klasse 2 og 3, og noen få som går lydighet, men kan ikke komme på noen som går i elite lydighet. Det har såklart litt med at det er ofte en familiehund hos folk som kanskje ikke har veldige ambisjoner. Vi går klasse 3 i rallylydighet, og jeg tenker at om jeg hadde hatt litt bedre grunnarbeid fra starten og mer kapasitet til å trene (min første hund, jeg gjorde mye feil i starten og slet med fryktaggressiv hund i flere år, og har i tillegg begreninger pga kronisk sykdom) så tror jeg vi fint kunne kommet opp i klasse 3 lydighet.

Hvis du har hatt jrt fra 7-10 mnd så har du vel hatt noe av den verste alderen når det kommer til energi og oppdragelse. Jeg pleier å si at dsg er litt rundere både i kroppsbygning og gemytt, sånn til sammenligning. Men det går selvfølgelig også på individ og type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:) De tre mnd jeg var reservemor gjorde at jeg forelsket meg helt i rasen:x Og hadde forsåvidt bestemt meg for JRT. Men så dukket DSG opp og keg ble litt usikker.

Ambisjonene er det ingen ting i veien med, det er nok foreløpig kunnskapen som setter sine begrensninger☺ Men når hunden blir gammel nok er det ikke noe problem å trene 2-4 timer daglig☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...