Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan slanke en kastrat?


acinom
 Share

Recommended Posts

I januar gikk jeg til det tunge skrittet å forsøke kjemisk kastrering på hormonbølla mi. Det har vist seg å fungere supert, så nå har jeg bestemt meg for å gjøre det endelig. Problemet er at han etter kastreringen har blitt et skikkelig matvrak... Dette er en hund som har hatt fôr stående tilgjengelig hele tiden, og regulert hva han trenger selv. Bruker proplan sensitiv. Nå virker det som om han er konstant sulten, og forrige dagen tok jeg ham i å bryte seg inn i fôrsekken :shocked: Har prøvd V&H tidligere, men han har da blitt ekstremt hard i magen og jeg måtte ut med ham flere ganger om natta.

Vi løper i skogen et par timer fire til fem dager i uka, nå på høsten går vi gjerne dagsturer der jeg går opptil tre mil og han løper betraktelig mer fram og tilbake rundt meg :ahappy:, så mer mosjon er det ikke realistisk at jeg klarer å gi ham. Dyrlegen vil at jeg skal gi ham slankefor,  men jeg har ikke spesielt lyst til å gi ham alt det fyllstoffet...

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal holde ham på en grei vekt uten å sulte ham ut? Føler meg som den verste dyreplageren :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min hadde faktisk veldig god effekt av RC Satiety. Ja det er veterinærför med fyllstoff, men hunden så fin ut og følte seg mett.

Etter å ha fått henne ned i den vekten jeg ville gikk jeg gradvis tilbake til det jeg ville före henne med og klarte bedre tilpasse porsjonene. Mest nøye er faktisk å veie föret og ikke ta på øyemål, har prøvd det noen ganger og det blir aldri korrekt :P 

V&H derimot kunne jeg bare glemme. En hund på 17 kg kan ikke leve på 50 gram om dagen uten å tro at jeg sultet henne i hel...

Edit: i ettertid har jeg sett at for eksempel Fish4dogs har mer eller mindre tilsvarende fett og protein nivå som for eksempel det nevnte slankeföret. Men de oppgir ikke kcal i sine för.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slankefor er ikke bare "fyllstoff". det er fremstilt slik at hunden også må tygge mer og spiser langsommere og dermed får økt metthetsfølelse selv om den fysiske mengden ikke er særlig mye større enn med vanlig for.

Så jeg ville ha gitt slankefor og opprettholdt mengden fysisk aktivitet. Jeg slanket bort 17 % av vekten på min dachs etter at jeg overtok henne (hun var da 3 år og overvektig) med slankefor. Hun har skinnende fin pels, er i god fysisk form . Og slank. Og hun får fremdeles samme slankeforet fordi hun uansett har en intens lyst på mat. METT slik at hun ikke vil ha mat hvis tilbudt har hun kun vært EN gang i sitt liv og da hadde hun kvelden forut funnet vegen til en forsekk, laget hull i denne og hatt fest på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, JeanetteH skrev:

Hunden min hadde faktisk veldig god effekt av RC Satiety. Ja det er veterinærför med fyllstoff, men hunden så fin ut og følte seg mett.

Etter å ha fått henne ned i den vekten jeg ville gikk jeg gradvis tilbake til det jeg ville före henne med og klarte bedre tilpasse porsjonene. Mest nøye er faktisk å veie föret og ikke ta på øyemål, har prøvd det noen ganger og det blir aldri korrekt :P 

V&H derimot kunne jeg bare glemme. En hund på 17 kg kan ikke leve på 50 gram om dagen uten å tro at jeg sultet henne i hel...

Edit: i ettertid har jeg sett at for eksempel Fish4dogs har mer eller mindre tilsvarende fett og protein nivå som for eksempel det nevnte slankeföret. Men de oppgir ikke kcal i sine för.

 

8 minutter siden, enna skrev:

Slankefor er ikke bare "fyllstoff". det er fremstilt slik at hunden også må tygge mer og spiser langsommere og dermed får økt metthetsfølelse selv om den fysiske mengden ikke er særlig mye større enn med vanlig for.

Så jeg ville ha gitt slankefor og opprettholdt mengden fysisk aktivitet. Jeg slanket bort 17 % av vekten på min dachs etter at jeg overtok henne (hun var da 3 år og overvektig) med slankefor. Hun har skinnende fin pels, er i god fysisk form . Og slank. Og hun får fremdeles samme slankeforet fordi hun uansett har en intens lyst på mat. METT slik at hun ikke vil ha mat hvis tilbudt har hun kun vært EN gang i sitt liv og da hadde hun kvelden forut funnet vegen til en forsekk, laget hull i denne og hatt fest på egenhånd.

Ja, godt mulig at slankefôr er det beste. Spesielt hvis det gir økt metthetsfølelse. Er så innmari uvant at han er så tydelig sulten. Synes ikke det hyggelig å tenke på at han aldri er mett :no: Han får dagsrasjonen sin fordelt på morgen og kveld, strødd utover gulvet i hele huset, slik at han må jobbe litt mer og dermed spiser saktere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, acinom skrev:

Ja, godt mulig at slankefôr er det beste. Spesielt hvis det gir økt metthetsfølelse. Er så innmari uvant at han er så tydelig sulten. Synes ikke det hyggelig å tenke på at han aldri er mett :no: Han får dagsrasjonen sin fordelt på morgen og kveld, strødd utover gulvet i hele huset, slik at han må jobbe litt mer og dermed spiser saktere :ahappy:

De fleste vanlige hunder er ALDRI mette, hadde de hatt muligheten hadde de forspist seg daglig. :) Hunden din vil sannsynligvis ikke føle seg mett framover, men det er mye bedre enn at han er smellfeit. Det er ikke farlig å være sulten, og det er helt normalt at hunder er sultne, uten sultfølelse ville de aldri ha overlevd som ville dyr.

Om han liker gulrøtter kan du fint gi noen for å fylle opp magen, de kommer ut igjen som raspa gulrot og blir i veldig liten grad fordøyd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

De fleste vanlige hunder er ALDRI mette, hadde de hatt muligheten hadde de forspist seg daglig. :) Hunden din vil sannsynligvis ikke føle seg mett framover, men det er mye bedre enn at han er smellfeit. Det er ikke farlig å være sulten, og det er helt normalt at hunder er sultne, uten sultfølelse ville de aldri ha overlevd som ville dyr.

Om han liker gulrøtter kan du fint gi noen for å fylle opp magen, de kommer ut igjen som raspa gulrot og blir i veldig liten grad fordøyd.

Han er ikke smellfeit, men dyrlegen vil gjerne ha ham ned en kilo til. Kjenner lett ribbeina hans og han har synlig midje. Er sikkert sånn at hunder ALDRI er mette, men han har som sagt aldri vært spesielt opptatt av mat før :) Har spist det han har trengt og latt resten av fôret i matskåla være igjen. Så dette er litt uvant. Men skal prøve gulerøtter! Nå går det meste ned, ting han aldri hadde giddet å smake på før :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på V&H også. Mine nå to (den siste kastrert for to uker siden, den andre for seks år siden) fôres halvt om halvt på V&H sprint og Bozita Nordic by Nature med fisk (omega 3, høyt kjøttinnhold og greit med næringsinnhold). Tørrfôret har variert litt, har vært veldig fornøyd med Robur light også.

Ellers er det bare naturlig at du må begrense mengden litt. To faste måltider om dagen kan hjelpe, så han ikke har noen forventning til mat når som helst utenom det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også prøvd andre muligheter enn slankefor først, men klart det er ikke bra om de er tykke over tid heller så går det ikke så er det nok bedre å gi slankefor enn at de er utsulta eller tykke. 

Men ting du evt kan prøve først:

-Først og fremst så gjelder det jo å finne for med mindre kalorier pr kg så hunden kan få større mengde og da føle seg litt mettere. Kanskje finnes det noen som er bedre mtp det enn det foret du bruker nå? 

-Jeg bruker å tilsette en god del vann i maten hos mine, det er jo ikke noe energi i vannet og metthetsfølelsen det skaper er kortvarig selvsagt, men om ikke annet så tenker jeg at de forhåpentligvis føler at de har fått litt mer når de er ferdige å spise, samt at det tar dem litt lengre tid å sluke maten Så jeg tenker at det kan hjelpe litt mentalt, selv om vannet raskt forsvinner ut av magen. Det virker som det fungerer her, selv om de som hunder flest selvsagt gjerne spiser mer om de får.

-Du kan jo tilsette fyllstoffer selv i det vanlige tørrforet du bruker, for å fylle magen mer uten å tilsette noe særlig mer kalorier. Raspet gulrot, kokte grønnsaker e.l. feks

-Du kan bytte ut litt av maten med magert kjøtt/fisk
 

Vom blir jo mange harde i magen av, det kan ofte løses med å gi litt tørrfor i tillegg, men jeg opplever mine som mer sulten når de går på vom enn når de går på bare tørrfor. Om det er fordi vom er bedre eller om det er fordi de faktisk ikke blir like mett av det eller at metthetsfølelsen ikke varer like lenge vet jeg ikke, men jeg tror ikke nødvendigvis det vil hjelpe din hund noe mer enn det han får nå. 

Ang aktivitet så skjønner jeg godt at du ikke har så mye mer å gå på ifht mengde, og det skulle jo strengt tatt ikke være nødvendig heller med det aktivitetsnivået, men om du vil se på andre muligheter enn foret så er det jo kanskje en mulighet å endre type aktivitet et par ganger i uken. Altså ikke øke mengde, men kanskje det finnes  andre ting du kan gjøre som fungerer bedre ifht å holde vekta. Feks sykling i høy fart? så det blir mer intensivt? Det er ihvertfall stor forskjell på hvor mye for mine trenger for å holde vekta når vi sykler jevnlig (de løper da ganske fort og trekker) kontra når vi ikke sykler, selv om vi fortsatt er mye ute og rører på oss, minst like mange km og lengre i tid, men mindre intensivt. Evt ha på en kløv på noen av de turene dere er ute allerede? 

Et annet alternativ kan jo være å ikke fullfore på slankefor, men å spe på det vanlige foret litt med det, 50/50, 60/40? Evt halvparten slankefor og halvparten magreste/minst kaloririke variant vom og hundemat? Da får du jo ihvertfall en god del kjøtt i kosten selv om han evt får mye fyllstoffer i tørrforet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei kastrert tispe på 7 år som blei ekstremt sulten og lat etter operasjonen. Hun har jeg omsider klart å få i fint hold ved å rett og slett blande inn raspa gulrot i maten. Hun får hovedsakelig vom, med noe tørrfôr innimellom. Acana light and fit er et tørrfôr jeg har sansen for: Mye proteiner og lite fett, sånn at hunden ikke mister muskelmasse til tross for et fettinnhold jeg ellers ville skydd unna. Pelsen er fin (så bra den får vært på en kastrert spisshund) og hun liker maten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Å intensivere treninga kan være en god idé, likeså å fylle ut fôret med grønnsaker som metter. Ideelt sett ønsker jeg å råfore, evt bruke V&H, men ikke når han blir så ekstremt treg i magen :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, acinom skrev:

Takk for mange gode tips. Å intensivere treninga kan være en god idé, likeså å fylle ut fôret med grønnsaker som metter. Ideelt sett ønsker jeg å råfore, evt bruke V&H, men ikke når han blir så ekstremt treg i magen :no:

Som sagt, prøv forskjellige typer V&H. Det finnes forsåvidt flere råfôrvarianter, selv om de fleste er dyrere. Sjekk ut Provit, Mush og Nature's Menu for eksempel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, acinom skrev:

Takk for mange gode tips. Å intensivere treninga kan være en god idé, likeså å fylle ut fôret med grønnsaker som metter. Ideelt sett ønsker jeg å råfore, evt bruke V&H, men ikke når han blir så ekstremt treg i magen :no:

Har du prøvd å blande med tørrfôr da? Ingen av mine tåler fullforing på vom og hund, men det er ikke mer enn en liten neve tørrfôr til hvert måltid før det blir bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Malamuten skrev:

Har du prøvd å blande med tørrfôr da? Ingen av mine tåler fullforing på vom og hund, men det er ikke mer enn en liten neve tørrfôr til hvert måltid før det blir bra. 

Det kan jeg prøve. Verdt et forsøk! Og blande inn gulerøtter for å mette litt ekstra :) Men ser for meg at det kan bli vanskelig å finne riktig mengde for å holde ham nede i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, acinom skrev:

Det kan jeg prøve. Verdt et forsøk! Og blande inn gulerøtter for å mette litt ekstra :) Men ser for meg at det kan bli vanskelig å finne riktig mengde for å holde ham nede i vekt?

Er ikke noe vanskeligere det enn om man forer på andre ting. :) De sier jo at 2% av ønsket kroppsvekt (altså om hunden er 25 kg, men bør gå ned et kg så tar du utgangspunkt i 2% av 24 kg) er et fint utgangspunkt også ser man an, om hunden din har lett for å legge på seg så ville jeg startet på litt mindre enn 2% også sett an derfra. Velg den varianten med minst kalorier. Skal du spe på med noe så kan du jo enten bare trekke fra litt av mengden vom og tilsette litt tørrfor istedet. (Trekk fra flere gram vom enn du tilsetter tørrfor, da vom veier mer siden det inneholder mer veske). Eller så sjekker du nå hva hunden spiser av tørrfor pr dag i gram så du vet hva dagsrasjonen er, la oss si 100 gram tørrfor. Så regner du ut hvor mye en passende dagsrasjon med vom er til din hund, la oss si 200 gram. Skal du fore 50/50 så vet du jo da at det blir 50 gram tørrfor og 100gram vom pr dag(25 gram tørrfor og 50 gram vom pr måltid om man forer to ganger om dagen). Eller annen fordeling finner du jo ganske enkelt med prosentregning. 10% tørrfor (10 gram) pluss 90% vom (180 gram) pr dag osv. :) En liten kjøkkenvekt får du jo billig på ikea e.l. :) 

Og ifht vektproblematikken så kan du jo også vurdere å fore etter aktivitet, altså legge på litt ekstra de dagene dere er lenge/mye ute eller har veldig hard trening og ta av litt de dagene dere gjør roligere aktiviteter/er mindre ute :)  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Malamuten skrev:

 

Takk for utfyllende svar :)

Han veide rundt 17 kg før kastreringen, og da var han i fin form. Han var oppe i 20 kg, men har nå fått bort 2 av de ekstra kiloene på halvannen måned. Så jeg klarer å få han ned ved å være nøye og streng med det vanlige fôret  (proplan sensitiv), men "problemet" er at det virker som han er konstant sulten :icon_redface: Og det liker ikke hønemor :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...