Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med nerveskader? (forsenet propriopsepsjon)


Recommended Posts

Begynte for et par mnd siden ca å se at ene bakfoten til Varga ikke hang med helt innimellom, svjv har det bare vært etter hun har ligget en stund, har ikke sett noe i aktivitet e.l. Typisk når hun reiser seg så blir hun stående en liten stund med foten i været hengende, noen sekunder kanskje, før hun setter den ned å går videre som om ingenting har skjedd. Ikke vist noe tegn på ubehag eller smerter utover at foten ikke "virker". Det kom ganske brått, plutselig var det et par tilfeller på en uke og har ikke sett noe til det før det. Men problemet kan jo ha vært der fordi selvsagt. Var til behandling/gjennomgang (fysio) i samme tidsrom, det var i utgangspunktet bare tilfeldig for å ta en gjennomgang, for jeg hadde egentlig ikke tenkt over det så veldig, iom at det bare hadde skjedd et par ganger og jeg tenkte kanskje foten hadde sovnet eller noe slikt. Men undersøkelsen viste at hun hadde forsenet propriopsepsjon i høyre bakfot samt noen smerter i ryggen rundt L4,L5 og L6, som antagelig har sammenheng. Dette hadde hun ikke noe antydning til ved sist fullsjekk som er maks et år siden. Hun fikk massasje og laser etter sjekken og jeg har ikke sett mer til det at foten henger seg opp etter det bortsett fra ved et tilfelle(tror jeg), hun var på tur ned trappen og datt akkurat i det hun var utfor med bakparten, uten noen åpenbar grunn, og ble liggende litt å se veldig forvirret ut(som om hun ikke skjønte helt hva som foregikk) før hun reiste seg igjen. 

Men så til spm, det jeg fikk beskjed om er jo at det er forskjellige ting som kan forårsake slikt, feks nerver i klem eller rett og slett at nervene er "slitt" eller "oppbrukt" og ikke fungerer som de skal. Sistnevnte vil jo bare forbli sånn, førstnevnte vil jo kanskje kunne fikses, men det spørs jo hva som forårsaker det. Sikkert andre ting også som jeg ikke kommer på i farten. Noen store greier til dyrlege med røntgen og evt operasjoner osv blir ikke aktuelt uansett på denne hunden iom at hun er som hun er, men hun får henge med så lenge hun ikke har vondt eller plages av det og evt smertestillende og litt fysio osv skal hun få. Men noen andre som har erfaring med slikt? Behandling, prognoser, ble det bedre/verre, evt hvor raskt utviklet det seg, andre tips og triks osv?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...