Gå til innhold
Hundesonen.no

Få høre dine topp 3 beste familiehunder


Misty0087
 Share

Recommended Posts

Hvis du skulle laget en liste med dine topp 3 familiehunder som passer til en moderat aktiv familie, hvordan ville listen sett ut? [emoji4] (ja, jeg vet det er mange faktorer som spiller inn - men utifra de gitte kriteriene)

Fyr løs folkens! [emoji2]

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et veldig generelt spørsmål, ettersom at de fleste familier har flere krav enn at hunden passer som en "aktiv familiehund", men helt generelt så briljerer labradortisper på topp som "beste familiehund" i mine øyne. De kan brukes til det meste, er sosiale og stort sett veldig trivelige hunder uten mye "greier". Det skal mye til for å ødelegge en labradortispe, uansett hvor mange feil man gjør som hundeeier ;) Dessuten så er de ikke like hormonelle som labradorhannene som unghunder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg får bare ta noen eksempler jeg kommer på.

Min familiehund på topp er finsk lapphund.

Ellers hadde familien shetland sheepdog i mange år.

Og storpuddel funker bra i familier, har jeg registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk Springer Spaniel :wub:

Welsh Springer Spaniel

Golden Retriever

Men altså, listen min kunne blitt ganske så lang. Spørsmålet er hva du ønsker og hva du har å tilby, på den måten finner man den perfekte hunden for seg. 

Ta i betraktning:
- Størrelse
- Pels
- Væremåte
- Tid
- Stell
- Mosjon

Ønsker du å bruke hunden til noe annet enn bare familiehund (lydighet, agility, utstilling osv)?   

Altså det er så mange faktorer som spiller inn for å finne din perfekte familiehund, hva som fungerer for noen trenger ikke nødvendigvis å fungerer for alle.   De jeg nevnte over er Medium til stor størrelse,   ønsker du en mindre hund kan jeg også anbefale mindre hunder som fungerer ypperlig til familiehund, alt ettersom.  

Høyt på listen min er ihvertfall Springer, bedre all round hund som elsker alt og alle og livet generellt finner du ikke :wub:  Men de krever både pelsstell og mosjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo egentlig ingen kriterier så da må jeg jo egentlig bare velge utifra mine egne preferanser ifht om jeg skulle kjøpt meg en moderat hund for å ha i familien uten noen andre mål enn det (men det betyr ikke at jeg anser rasene jeg velger nå som nødvendigvis bedre enn andre moderate hunder som kunne passe fint inn i en gjennomsnittlig familie).

- Collie (kort eller langhår, slår de inn som en da det stort sett er det samme som jeg ser det). Moderat krevende, lite jakt/liten radius, ikke oversosial som regel (i den forstand at de ikke overfaller alle de møter på, som gjør de enkle å ha med seg rundt og enkle å ha løse osv), lettlært, fin allround hund som kan være med på det meste man evt måtte få lyst til, mild og fin hund som gjerne går over ens med det meste av to og firbeinte og fin str.

- Springer spaniel, herlige, happy go lucky, milde fine hunder som går over ens med det meste og generelt er ganske ukompliserte og som er forholdsvis lette å jobbe med både ifht hverdagslydighet og om man skulle fatte interesse for å prøve noe hundesport e.l. aktive og sprudlende, men ikke uhåndterbare eller for krevende for de fleste. 

- Puddel, storpuddel for min del, men de andre variantene passer like godt. Igjen så er det hunder som på mange måter er litt det samme som de over, de er alle 3 litt forskjellige typer, men likevel så er det mye av det samme. Mildt gemytt til både folk og fe, fine allroundhunder som man også kan jobbe litt med om man vil, forholdsvis trenbare, moderate, men likevell litt futt og utstråling, relativt liten radius, litt str. Og det er jo det jeg ville hatt i en hund. 

Har man ikke noe problem med jaktinnstinkter, litt mer selvstendige raser etc så er jo de fleste spisshundene helt fortreffelige familiehunder for moderate familier. Selskapshund gruyppen har jo mange å velge i i div str og typer. Retrieverne er jo stort sett supre familiehunder alle sammen, som ikke er for krevende som regel, om man liker dem, mange gjeterhunder er fine og moderate. Man har hunder som dalmatiner, dverg eller mellomschnauser, flere terriere osv osv. Det er så mange flotte hunder som passer inn i moderat familiehund og som på sin måte ville vært et supert valg for de som liker den type hund, så uten mer konkrete krav/ønsker så blir det helt umulig å komme med noe nærmere svar egentlig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det Malamuten beskriver, selv om jeg etter egne erfaringer er en del mer skeptisk til collie av flere grunner. Springeren, den engelske, ersammen med raser som labrador, golden, cavalier godt egnet som familiehunder - de er sosiale, glade hunder som elsker det meste med puls. Labradoren - spesielt hannhunder, må jobbes en del med i unghundtiden da de kan være en energisk håndfull, men de roer seg ofte veldig etter 3-års alderen. Så selv om familievennlige raser er på mange måter enkle (lite samkjønnsaggresjon, førerorienterte osv), betyr ikke det at man ikke må jobbe med individene for å få dem frem som de stabile, stødige hundene de har genetikken for å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo egentlig ingen kriterier så da må jeg jo egentlig bare velge utifra mine egne preferanser ifht om jeg skulle kjøpt meg en moderat hund for å ha i familien uten noen andre mål enn det (men det betyr ikke at jeg anser rasene jeg velger nå som nødvendigvis bedre enn andre moderate hunder som kunne passe fint inn i en gjennomsnittlig familie).

- Collie (kort eller langhår, slår de inn som en da det stort sett er det samme som jeg ser det). Moderat krevende, lite jakt/liten radius, ikke oversosial som regel (i den forstand at de ikke overfaller alle de møter på, som gjør de enkle å ha med seg rundt og enkle å ha løse osv), lettlært, fin allround hund som kan være med på det meste man evt måtte få lyst til, mild og fin hund som gjerne går over ens med det meste av to og firbeinte og fin str.

- Springer spaniel, herlige, happy go lucky, milde fine hunder som går over ens med det meste og generelt er ganske ukompliserte og som er forholdsvis lette å jobbe med både ifht hverdagslydighet og om man skulle fatte interesse for å prøve noe hundesport e.l. aktive og sprudlende, men ikke uhåndterbare eller for krevende for de fleste. 

- Puddel, storpuddel for min del, men de andre variantene passer like godt. Igjen så er det hunder som på mange måter er litt det samme som de over, de er alle 3 litt forskjellige typer, men likevel så er det mye av det samme. Mildt gemytt til både folk og fe, fine allroundhunder som man også kan jobbe litt med om man vil, forholdsvis trenbare, moderate, men likevell litt futt og utstråling, relativt liten radius, litt str. Og det er jo det jeg ville hatt i en hund. 

Har man ikke noe problem med jaktinnstinkter, litt mer selvstendige raser etc så er jo de fleste spisshundene helt fortreffelige familiehunder for moderate familier. Selskapshund gruyppen har jo mange å velge i i div str og typer. Retrieverne er jo stort sett supre familiehunder alle sammen, som ikke er for krevende som regel, om man liker dem, mange gjeterhunder er fine og moderate. Man har hunder som dalmatiner, dverg eller mellomschnauser, flere terriere osv osv. Det er så mange flotte hunder som passer inn i moderat familiehund og som på sin måte ville vært et supert valg for de som liker den type hund, så uten mer konkrete krav/ønsker så blir det helt umulig å komme med noe nærmere svar egentlig. 

Tenkte bare å høre litt generelt for så lese om rasene for å se om de kunne passet til oss. Vi er en familie på fire, to barn på 3 og 6 år. Moderat aktive, tenker turer på 1-2 timer i tillegg til tisseturer - så Springer vil nok kreve mer mosjon enn som så. Vil ha en "enkel" hund hvis det går ann å si. Ikke for mye jakt, ikke aggressiv/nervøs, glad i familien sin og andre hunder/dyr. Ønsker også en mellomstor/stor hund (styrer unna de minste rasene pga mye lyd) Kunne også godt tenkt meg å trent lydighet og agility da dette virker veldig spennende og positivt for både hund og eier.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om jeg ikke skulle tatt hensyn til noe annet enn god familiehund med moderat aktivitetsnivå, så ville jeg sagt berner sennen, golden retriever og labrador retriever tispe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som faller meg inn er Golden Retriever, selv om jeg aldri hadde skaffet rasen selv. Den er ikke min type hund :)  Men det er jo mange hunder som kan fungere for en moderat aktiv familie Kommer jo an på hva man ønsker av hunden utover det å være familiehund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du springeren 1-2 timer tur daglig i tillegg til tisseturer så er den fornøyd. De er utrolig tilpassningsdyktige og er stort sett glad om dere er glad.     Personlig liker jeg størrelsen på springeren, den er akkurat ikke for liten og heller akkurat ikke for stor, de fleste ligger på ca 51 cm i mankehøyde. 

De egner seg veldig som familiehund, og om du i tillegg ønsker en hund som kan brukes til lydighet og agility er den ypperlig. Det er mye bounce i dem, spesiellt de første 2-3 årene.

Kan du leve med litt pelsstell: Klippe innsiden av ørene for å unngå ørebetennelse, klippe poter og gjennombørsting 1-2 ganger i uken (går ganske raskt og greit)   Så er det absolutt ett verdig medlem av familien.  
De er også flink med andre dyr, tross at det i utgangspunktet er en jakthund.    Den er nysgjerrig på ting som beveger seg, men jeg har aldri brukt springeren i jakt, og har heller ikke gått med følelsen av at den mangler noe.  Derav hvorfor jeg kaller springeren en ypperlig allround hund.

Til barn på 3 og 6 år føler jeg ofte at Labrador og Golden kan bli litt stort, spesiellt fordi de er veldig aktive og ikke alltid er helt innforstått med sin egen størrelse de første årene.  Men jeg ser at flere over her nevner tisper, og det kan godt være at stemmer. Jeg har næmlig bare erfaring med labrador/golden og toller hannhunder, og ja - de kan raskt bli en håndfull.

Men det er uten tvil mange hunder å velge mellom, om dere ønsker en mindre hund er jo også Cavalier King Charles Spaniel en flott og glad hund, men her må man være veldig obs på hva oppdrett man kjøper fra og at alle foreldredyr ++ er friske.

Kunne sikkert nevnt raser i en evighet for dere, men spørsmåler er jo også litt hva dere foretrekker. Man har jo preferanser, både på gemytt og utseende, og der er det bare dere som kan svare for hva dere vil ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden retriever
Labrador
Buhund

Egentlig så tenker jeg at mange familier hadde vært veldig fornøyd med å ha en pensjonert husky (ev en husky som ikke er god nok til å gå i spann) både AH og SH. Ofte så er de ekstremt ukompliserte hunder, de trenger turer og gjerne sykkel eller ski eller pulktrekk om vinteren, men de jeg har erfaring med er veldig ukompliserte dyr. Grei med både folk og andre hunder. Man kan ikke regne med å ha dem løse og må ha litt større sikrere gjerde enn vanlig, men som turkompis for familier, tror jeg mange kan ha stor glede av en husky. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen oppdrettere/eiere her som vil fortelle litt mer om den laghårede Collien? Er blitt veldig nysgjerrig på denne rasen etter litt mer grundig Research (ser også at de ofte blir nevnt her når det er snakk om gode familiehunder osv) Synes de er virkelig flotte hunder, passe størrelse ifht. hva vi kunne tenke oss og utifra rasebeskrivelsen virker de perfekt. Må også si at denne rasen definitivt "tiltaler" meg mer enn for eksempel Golden/Labrador (selv om jeg kjenner flere og de er virkelig superherlige hunder!)  Har styrt unna Collie tidligere pga at jeg selv har hatt inntrykk av det jeg har lest og erfart med collier jeg har møtt (vi snakker kanskje 10-15 år siden..) at de er veldig nervøse, kan være agressive, mye dårlig avl/oppdrett osv. + at jeg har tenkt at de trenger MYE mosjon (?), - men har etter å ha lest litt rundt her og på andre forum skjønt at dette absolutt ikke trenger være tilfelle og at alt handler om valg av oppdretter ++.

Hvem her driver oppdrett av Collie som kan anbefales? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Misty0087 skrev:

Noen som vet adressen til oppdrettet hennes? Nettadressern som Norsk Collie Klubb har på henne eksisterer ikke lenger... emoji848.png

Sent from my iPhone using Tapatalk

Send hu en privat melding så får du nok all informasjon du trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Misty0087 skrev: Noen som vet adressen til oppdrettet hennes? Nettadressern som Norsk Collie Klubb har på henne eksisterer ikke lenger... [emoji848]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Send hu en privat melding så får du nok all informasjon du trenger [emoji4]

Har prøvd, men får ikke svar. Usikker på om jeg har gjort det riktig [emoji848]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi liste, tatt ut ifrå dei individa eg har møtt:

1. Shetland sheepdog

Tålmodig, fin størrelse. Ikkje så veldig brautete slik at barn kan holde bandet. Lydhør nok til å ha rundt barn uten at det blir stress.

2. Cavalier, mange av same som over.

3. Langhåret collie

Men dette er ut ifrå kjekke individ eg kjenner, og har møtt. I tillegg er dette med tanke på at ein gidd litt pelsstell og moderate turer.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En rase som jeg gjennom venner har blitt kjent med er Corgien, dette er robuste hunder som jeg tror passer godt til familier sånn generelt.

Sheltien er også en fin familie hund.

Fordelen med litt mindre hund er jo definitivt plassen de tar i bilen når du skal på hytta, camping osv.
og at barna kan håndtere de.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med berner, golden retriver og labrador tispe. Nå er vel sheltien for liten i forhold til hva dere ønsker dere, men det må jeg si er en fantastisk all round hund. Noen kan ha lyd, men uten at jeg er rå på linjene der så tror jeg det skal gå an å få en med lite lyd. Tenkte også på langhårscollie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så troner Langhåret Collie, Korthåret Collie. Store nok til å tåle litt, robuste nok til å ikke bry seg om det skjer et uhell og de blir snublet på eller lugget, ikke busete så de blir for overivrige, lettlærte og lydige til at barna kan kose seg med triks, ikke vimsete eller smiskete og kan være med overalt og løs. Lette å lære å ikke stjele fra barnehender, men nok humor til at ungene kan ha det morro med dem. Men det er jo bare fordi jeg er oppvokst med det selv og har to barn på  5 og 3 år som hundene mine er fantastiske med :)

På 8.8.2016 at 5:35 PM, Misty0087 skrev:

Har prøvd, men får ikke svar. Usikker på om jeg har gjort det riktig emoji848.png

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

På 7.8.2016 at 0:12 AM, Misty0087 skrev:

Noen som vet adressen til oppdrettet hennes? Nettadressern som Norsk Collie Klubb har på henne eksisterer ikke lenger... emoji848.png

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Ups! Beklager. Var ikke så mye her inne på den tiden, og er på tapatalk så får ikke varsler om nye meldinger. Om du fortsatt er intr en mnd senere kan jeg godt ta kontakt :) 

Hmm tror ikke adressen står oppdatert der, den er www.kennelperfectimage.com :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 6.8.2016 at 0:07 AM, Misty0087 said:

Hvis du skulle laget en liste med dine topp 3 familiehunder som passer til en moderat aktiv familie, hvordan ville listen sett ut? emoji4.png (ja, jeg vet det er mange faktorer som spiller inn - men utifra de gitte kriteriene)

Fyr løs folkens! emoji2.png

Sent from my iPhone using Tapatalk

1. Chow Chow (Den krever intet).

2. Fransk bulldog (den krever intet).

3. Newfoundlandshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...