Gå til innhold
Hundesonen.no

Fransk bulldog


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Hvordan er helsen på disse nå? Er det mulig å finne en frisk en?  Er det mye annen sykdom på de?  Hvor godt går de med andre hunder?  Er det realistisk å ha en Fralle sammen med en DC, at de kan leke og ha det gøy?  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
1 time siden, Ozzy skrev:

Hvordan er helsen på disse nå? Er det mulig å finne en frisk en?  Er det mye annen sykdom på de?  Hvor godt går de med andre hunder?  Er det realistisk å ha en Fralle sammen med en DC, at de kan leke og ha det gøy?  


Den har vel i grunnen ikke blitt noe bedre, men om man er villig til å vente på valp fra oppdrettere som faktisk har bra hunder så er det fullt mulig å få fatt i en valp som ikke er mer sjuk enn den behøver å være. For altså - det er IKKE en sunn og frisk rase i utgangspunktet, men det er fullt mulig å få fatt i fraller som ikke kommer fra linjer der ryggen er et tema, hvor de puster bra i forhold til konstruksjon og ikke sliter med kløe og dritt. Man får den bare ikke i morra.

En fralle blir aldri en maratonløper, den er ikke konstruert for det.
Pusteorganene er utsatt, men bruker man litt tid på å finne hunden/oppdretteren så går det an å være nøye med å sjekke at foreldredyrene puster normalt og gjerne også andre hunder fra samme oppdretter. Min pustet forøvrig helt supert til hun passerte 3 år, da begynte hun å snorke mer og det blir gradvis værre - dog ser jeg jo at når hun er lettere og i god form så puster hun mye bedre.
Kløe/allergi - finnes det MYE av, store mørketall - spesifikke allergier har jeg ikke hørt så mye om, men atopisk kløe er det mange som har. Inkludert da rødsopp pga. slikking osv.
Sart mage - følger rasen, det er ikke hunder som kan brukes som søppelbøtter - da får de rennaræv
Ryggproblemer - utbredt og forekommer relativt hyppig - viktig å velge valp fra linjer der dette ikke er et problem - og skygge unna oppdrettere som da hevder at det har de aldri hørt om.

Avlsdyr bør være hjertetestet og patellatestet. Selv om patella neppe er den største utfordirngen for rasen.

Fralle og DC? Vel, det kommer jo an på hvor brutal DC'en er i leken det da. De tåler mye, men ikke all verden - de har imidlertid en helt sinnyk smerteterskel så det skal MYE til før de viser smerte eller ubehag - derfor spørsmålet om hvor brutal DCen er i leken. Er det en fyr som tar hensyn så burde det gå fint - de leker antagelig på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar @Belgerpia  

Det er bare en tanke jeg leker med, de virker fryktelig kule men jeg skal ikke ha noen nå eller neste år.  Men kanskje en vakker dag

Men jeg håpet nok at de var litt friskere enn de kanskje er..  Så tror nok det blir med tanken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilfeldig over denne i dag, en annonse for en blanding av fransk bulldog og staffordshire bull terrier til omplassering: 

https://www.facebook.com/groups/150235318382872/permalink/1145882948818099/?sale_post_id=1145882948818099 

Jeg vet at staffen også har sine utfordringer, men jeg kan ikke skjønne annet enn at dette kunne vært en vei å gå for å begynne et krysningsprosjekt? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 28.7.2016 at 10:47 AM, bardmand said:

Kom forresten over dette fra en oppdretter i Danmark (som jeg vet av fordi hun også har mynder): 

http://media.wix.com/ugd/c0a4c2_65c1e25153d14408a378eeab5381d4e7.pdf 

Her er hjemmesiden hennes (hun planlegger kull): 

http://www.canesgratia.com/ 

Kjenner en blanding mellom korthåret Chow Chow og Fransk Bulle, det er en pangblanding faktisk, pen og stødig mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...