Gå til innhold
Hundesonen.no

Borador / Lab Collie mix


Solveig
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Sett til omplassering på enten finn eller fb. Men ordentlig sted? Har fortsatt til gode å se folk som blander raser sjekke linjer for sykdommer og sjekke det mentale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde blandinghund av denne blandingen - border collie x labrador.  fin hund. men måtte avlives et år gammel- på grunn av arvelig lidelse (foreldrene var såklart ikke sjekka for det) . aldri hatt blandingshund etter det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange blandingshunder til omplassering rett som det er. Dette er en blanding av to aktive hunder, og er derfor relativt ofte til omplassering fordi de blir for aktive for familier som ville ha seg en kosehund.

Men som det sies over her, det er få eller ingen som vil kalle noen "seriøse" oppdrettere om de blander to rene raser som det der. De har to helt ulike bruksområder og det er ingen god grunn til å blande dem. Ikke blir de friskere heller, det er bare en myte.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Solveig skrev:

Merkelig at dere har så dårlig erfaring. Jeg hadde en i fosterhjem i 2 år,  verdens snilleste og lydige hund. Derfor jeg vil ha slik selv.

Det er nettopp det som er med blandinger. Det store spennet i utseende og gemytt. En rasehund er ofte innenfor ett gitt utseende og gemytt.

Du er langt fra garantert samme hund en gang til!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at dere har så dårlig erfaring. Jeg hadde en i fosterhjem i 2 år,  verdens snilleste og lydige hund. Derfor jeg vil ha slik selv.

Nå er folk her mer enn gjennomsnittet opptatt av avl, så om du forventer å få positiv tilbakemelding på det at du ønsker og søker en spesiell blanding har du funnet til feil forum [emoji14] Det er sånn at med blandinger vet en aldri hva en faktisk får, og du finner ingen seriøse oppdrettere som avler blandinger uten en helt spesiell grunn (som for eksempel lundehundprosjektet). Det at du har vært heldig med denne blandingen før betyr ikke at alle hunder av denne blandingen er slik. Genene kan slå ut på en helt annen måte i en annen hund. Dette er mye lettere å forutse med renrasede hunder (eller hunder som har en stor andel like egenskaper).

Jeg foreslår at du setter opp en liste med de egenskapene du ønsker i en hund og enten velger den av de rasene med flest av de egenskapene eller spør om hjelp til å finne andre raser som har samme egenskaper :) Det er det mange her som kan hjelpe med! ;)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Solveig skrev:

Merkelig at dere har så dårlig erfaring. Jeg hadde en i fosterhjem i 2 år,  verdens snilleste og lydige hund. Derfor jeg vil ha slik selv.

Det er ikke hundene i seg selv som er problemet, men at man med viten og vilje avler frem blandinger. Tilfeldig blanding gir uforutsigbart resultat. Hva er så spesielt med denne blandingen som man ikke kan få i en renraset labrador eller border collie?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Solveig skrev:

Merkelig at dere har så dårlig erfaring. Jeg hadde en i fosterhjem i 2 år,  verdens snilleste og lydige hund. Derfor jeg vil ha slik selv.

Det betviler jeg ikke :) 'Problemet' her at det er dine erfaringer basert på en hund av denne blandingen, stemmer det? Det er slett ikke sikkert at neste hund av samme blanding, blir like bra. Jeg har ingenting i mot blandingshunder, de kan være vel så bra hunder som renrasede. Men for å si at en gitt raseblanding stort sett blir ok hunder, trenger man ett mye større tallmateriale og gå ut fra :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Solveig skrev:

Merkelig at dere har så dårlig erfaring. Jeg hadde en i fosterhjem i 2 år,  verdens snilleste og lydige hund. Derfor jeg vil ha slik selv.

Så da kan jeg jo konkludere med at siden min forrige schäfer var verdens snilleste og greieste, så kunne jeg kjøpe en hvilken som helst schäfer og få akkurat samme hund?

Det er feil - min nåværende schäfer er forøvrig snill og grei, men han kunne like så godt ha vært en annen rase sammenlignet med den forrige schäferen.

Det er STOR variasjon innad i rasene, og mellom en blanding av to raser vil det være enda større variasjon. At du hadde en snill og grei hund betyr ikke at nestemann kommer til å ligne på den gamle verken i gemytt eller eksteriør.

Hvorfor ikke kjøpe en renraset collie eller labrador? Da kan du få en valp etter helsetestede, mentaltestede og bruksmeritterte foreldre, hvor man med litt større sannsynlighet kan si hvordan hunden kommer til å bli.

Ingen seriøse oppdrettere driver med planlagt avl på to tilfeldige rasehunder.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det finnes ingen særiøse blandingshund oppdrettere med ordenlig rammer rundt sitt oppdrett. Hvorfor vil du ha akkuratt denne blandingen?

Her har du en blanding av border collie og labrador som trenger et hjem,
 

Siden du vil ha blandingshund, bør du heller adoptere en unghund/voksen hund som trenger et hjelp, fremfor å støtte ''oppdrettere'' og usæriøs masse avl med mange tusen kr for en valp.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...