Gå til innhold
Hundesonen.no

Prolaps i ryggen - operasjon


Recommended Posts

Min kjære Jack Russell tispe på 2 år har blitt operert i ryggen for prolaps. Dyrlegen sa at det er gode prognoser for at hun blir bra igjen. 80% sjanse, men det kan likevel være sjanser for at hun ikke blir det og som han sa tar vi dag for dag. Jeg er så redd og urolig.

Lurer på om noen her har erfaring med en slik operasjon? Hvordan ble hunden etterpå? Ble den 100% frisk? Mye rehabilitering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Siden jeg synes det er lite info om hund med prolaps og jeg har søkt nettet rundt etter opplysninger. Så vil jeg gjerne prøve å holde dere litt oppdatert på hvordan det går med Nova framover. Kanskje det kan hjelpe andre i samme situasjon. I vårt tilfelle anbefalte vetrinær/kirurg operasjon og sa at det var gode prognoser for at Nova ville bli helt frisk igjen. Siden Nova bare er 2 år og har masse livsglede ville vi gjennomføre dette.

Her er en liten oppdatering. Nova kom hjem i går. Hun har allerede blitt litt bedre. Jenta vår tisser for egen maskin. Hun har fått kokt kylling og spiser ellers hills low diet. Bakparten er fremdeles litt slapp så hun klarer ikke å gå selv. Men vil gjerne slepe seg framover og i dag prøvde hun å reise seg. Hun ligger i buret når vi ikke trener på rehabiliteringsøvelser, er ute å lufter henne eller bare har hun på fanget/ i sofaen for kos. Det er veldig viktig at Nova er mye i ro framover. Det er en langvarig prosess og vi kan aldri være helt sikre på hvor lang tid det tar før Nova begynner å gå igjen. Men som sagt hun har allerde blitt mye bedre. Hun vil gjerne opp og fram. ?

Vi har fått et skjema med rehabiliteringsøvelser som hun skal gjennom. Der øvelsene er: ståtrening, gni potene mot underlaget, sykle med bakbeina og "klype" under potene bak. Dette har vi gjort en gang i dag og skal gjøres hver 2 time på dagtid/kveld. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering på Nova. :)

Nova virker veldig pigg nå. Lurer nesten litt på hvordan vi skal holde denne jenta i ro i 6 uker når hun allerede virker så pigg. Hun prøver å ta fluene og jage etter skygger. Prøver også å reise seg. Hun klarer ikke gå selv enda men vil gjerne opp med bakparten. Så jeg er sikker på at den lille jenta vår skal klare å gå igjen. ? Hun koser seg med late dager i sofaen, ståtrening annahver time og korte turer ut for å gå på do. Dem 18 juli skal vi vil dyrlegen for å ta stingene og da er jeg veldig spent på hva dem sier ang Nova. 

20160711_152411.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. 

Nova klarer å gå selv nå. :) Men hun sjangler litt og setter potene litt feil noen ganger. Vi var hos dyrlegen i dag og de synes hun hadde veldig bra framgang. Når vi har ståtrening nå så kan hun stå helt uten støtte. Den 1 august skal hun ha første trening i vanntredemølle. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen. 

I går var vi på 2 rehabilitering med Nova. Dyrlegen ser framgang fra uke til uke. Veldig gøy at jenta vår har kommet seg så mye. Hun kunne faktisk ikke gå selv for noen uker siden. Da kunne hun bare ake seg bortover på rompa og vi måtte bruke sele som støtta bakparten når vi lufta henne. Nå går hun, vil helst både løpe og hoppe, MASSE energi og det er ikke rart når hun forsatt skal være endel i ro. Vi har fått klarsignal på at vi kan begynne å gå små turer på 10 minutter og kan også trene litt søk og smeller hjemme. Hun har også begynt å gå mer løs inne nå siden hun har bedre kontroll på beina nå på det glatte gulvet, siden hun begynner å bli sterkere igjen. Øvelsene vi gjør nå er å legge pinner på terassen som hun skal gå over, gni pote mot underlaget, balansetrening og kile under poten. Hun får også trening i vanntredemølle i gang i uken. Dette har kostet oss masse tid og penger. Men det er så verdt det når Nova har så bra fremgang på kort tid og viktigst av alt masse livsglede hele veien. Så vis du noen gang opplever at hunden din får prolaps ikke gi opp. 

20160808_131324.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde den 4 treningen på mandag. Bra fremgang fra gang til gang. På bildet blir tredemølla tappa for vann og dyrlegen har balansetrening på Nova. Om 2 uker kan hun begynner å gå de 2 trappetrinna vi har ved utgangen. Hun setter ikke lenger bakbeina med tredeputene feil i bakken og går ganske normalt. Ikke sjanglete. Begynner også å få bra balanse igjen, men kan sjangle litt vis hun plutselig bykser framover i båndet. 

20160822_143121.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Den 12.04.17 sovna vår kjære Nova stille inn i armene mine. Du skulle blitt 3 år den 12.05.17. Desverre ble det ikke sånn jenta vår. Prolapsen var tilbake og presset på nerver i ryggen, noe som førte til enorme smerter som ikke kunne hjelpes med kun smertestillende. I fjord valgte vi å operere og du fikk nesten et år til sammen med oss fullt av fart, liv og din enorme personlighet - alltid like blid. Vi kommer aldri til å glemme deg og heller ikke det vennskapet du og Odin (sønnen vår) utviklet, det var spesielt. Du var så flink og tålmodig. Bestekompisen til Odin var du. Han ropte av glede over å se deg når vi kom hjem fra bhg. Ord kan ikke beskrive hvordan det føles å miste deg nå i en så ung alder og så brått. Men smertene er borte, du har det bedre nå jenta vår. ❤?❤ Vi alle elsker deg Nova Lamell ❤ Hvil i fred ?❤

 

 

20170411_183548.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så trist å lese! Har ikke sett denne tråden før nå, har selv en hund med prolapser, der operasjon skal vurderes igjen neste uke.

Leit med en så ung hund og :/ men bra hun i det minste fikk et fint år etter operasjonen, selv om det på langt nær er nok :( Kondolerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mon Apr 17 2017 at 9:33 PM, Snøfrost skrev:

Så trist det gikk slik til slutt, jeg har fulgt med i tråden siden du startet den og det så jo så lovende ut en stund. 
:hug:  

 Ja, hun var helt fin igjen. Var seg selv 100%. Men når jeg tenker tilbake på atferdsendringene hun kunne ha til tider så kan det være at hun hadde smerter i ryggen uten at vi visste noe. Altså lenge før operasjonen. Fra hun var valp til unghund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mon Apr 17 2017 at 7:53 PM, Lola Pagola skrev:

Åh så trist å lese! Har ikke sett denne tråden før nå, har selv en hund med prolapser, der operasjon skal vurderes igjen neste uke.

Leit med en så ung hund og :/ men bra hun i det minste fikk et fint år etter operasjonen, selv om det på langt nær er nok :( Kondolerer!

Hvordan går det med din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thu Apr 20 2017 at 0:18 PM, Lola Pagola skrev:

Mye vondt i nakken for tiden, mens ryggen er ganske ok. Så får håpe en ny utredning kan gi noen løsninger. Er 2 prolapser i nakken og to i ryggen, er nok de / en i nakken som gir mest problemer for tiden. NVH på mandag.

 

Oj huff da. Holder smertestillende det o sjakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...