Gå til innhold
Hundesonen.no

Pumi, Puli, Mudi eller Kroatisk gjeterhund?


Evelina
 Share

Recommended Posts

Kroatisk gjeter og Mudi er så og si like både med tanke på temperament og utseende. Noen små forskjeller mtp størrelse  osv, men veldig like. Disse to er regnet som noe tøffere, og skarpere, enn Puli og Pumi.

Puli har snorpels,
Pumi har klippepels
Disse to er noe mindre enn mudi/kroatisk gjeter,.

Alle har tildels en del skarphet og vokt, men ut i fra min erfaring er Pumien den som har minst.
Opprinnelig bruksområde  for alle er gårdshunder, med gjeteing, passe på eiendom/buskap osv, skadedyrbekjemper og andre gårdshund oppdrag...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig lette å engasjere. Igjen har jeg inntrykk av at Mudien en den med lettest stress og høyest energi. Positivt for noen, negativt for andre, alt etter som hva man ønsker seg;) Vil man ha en hund å jobbe med kjøper man seg mudi/KG, vil man ha en aktiv familiehund kan man se på de andre rasene.

Du kan ellers lese mer om rasene her : www.kur.no

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pingo skrev:

Ja, veldig lette å engasjere. Igjen har jeg inntrykk av at Mudien en den med lettest stress og høyest energi. Positivt for noen, negativt for andre, alt etter som hva man ønsker seg;) Vil man ha en hund å jobbe med kjøper man seg mudi/KG, vil man ha en aktiv familiehund kan man se på de andre rasene.

Du kan ellers lese mer om rasene her : www.kur.no

Faktisk? Jeg har inntrykk av pumi som en lettstresset og gneldrete rase, men nå har jeg mest erfaring med agilityhunder av rasen da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nysgjerrig -ennå "på leting" etter egnet (ikke for stor fysisk) rase for datterbarn, som samtidig kan gå lett inn i flokken og familien her. Hvordan er mudi versus pumi ift stress, avknapp, og samtidig arbeidslyst? Bjeffing/gneldring? Ser ett svar over her, men noen flere med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun erfaring med mudi av disse rasene. Min mudi har en veldig arbeids-iver, men siden den er fremdeles ganske ung, trener vi fremdeles veldig korte økter. Kan nok lett bli stresset, så det er mye ro trening. Dette er en hund som ikke aktiviseres med pinnekasting... Har ventet en stund med ag-trening, for å ikke få en hund som koker over. 

Har veldig god av-knapp inne, ingen lyd/bjeffing der. Men kan bjeffe en del ute på tur (for mye kanskje ?) Det er mye som det skal varsles om. 

Det positive er at når vi trener (LP) og fokuset er der, så blir det ikke lyd. Men det er ikke til å komme fra at det er lyd i mudien. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Daldorf skrev:

Har kun erfaring med mudi av disse rasene. Min mudi har en veldig arbeids-iver, men siden den er fremdeles ganske ung, trener vi fremdeles veldig korte økter. Kan nok lett bli stresset, så det er mye ro trening. Dette er en hund som ikke aktiviseres med pinnekasting... Har ventet en stund med ag-trening, for å ikke få en hund som koker over. 

Har veldig god av-knapp inne, ingen lyd/bjeffing der. Men kan bjeffe en del ute på tur (for mye kanskje ?) Det er mye som det skal varsles om. 

Det positive er at når vi trener (LP) og fokuset er der, så blir det ikke lyd. Men det er ikke til å komme fra at det er lyd i mudien. 

Er det du som har tatt inn den cifra fra Finland? :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Evelina skrev:

Hvordan er gemytt og stress for disse rasene? Er de ivrige?

 

Kan bare svare for puli. 

Vi har hatt pulier i begge endene av skalaen. 

Den første var litt forsiktig og roligere i væremåte,  hun vi har nå er alltid på . På godt og vondt. Hun vokter mer, krever mer mental stimuli , lærer alt lynraskt og utfører det raskt,  og har generelt høy selvtillit og høyt tempo. 

Jeg synes ingen av de har hatt noe særlig negativ stress så lenge behovene er dekket. 

Jeg har stort sett hatt aktive store gjeterhundraser tidligere og jeg vil påstå at pulien vi har nå ikke krever noe mindre enn de. Heller mer. 

Hun trener agility og er med sambo på jobb mest mulig for å dekke behovene hennes.  Turer holder ikke, selv om hun får de samme turene som huskyen. 

Forrige puli var fornøyd med turer og godbitsøk.  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, enna skrev:

Veldig nysgjerrig -ennå "på leting" etter egnet (ikke for stor fysisk) rase for datterbarn, som samtidig kan gå lett inn i flokken og familien her. Hvordan er mudi versus pumi ift stress, avknapp, og samtidig arbeidslyst? Bjeffing/gneldring? Ser ett svar over her, men noen flere med erfaringer?

En mudi er vel ikke det jeg umiddelbart anbefaler til dette ;) Den trenger en voksen person som har en viss peiling på hva de holder på med. En pumi vil nok passe bedre. Men ingen av de ungarske er egentlig hunder som bare "er" ;) De krever mer enn som så, selv om de er små. En sheltie kunne kanskje vært enklere for et barn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2016 at 9:21 PM, simira skrev:

Faktisk? Jeg har inntrykk av pumi som en lettstresset og gneldrete rase, men nå har jeg mest erfaring med agilityhunder av rasen da.

Min erfaring er at alle de ungarkse er innmari lett å gire opp. Men at mudien er den mest krevende, men samtidig også den som har mest å gå på mtp arbeid. De fleste pumier i Norge lever vel som aktive familiehunder, det samme med pulien, mens mudien blir stort sett kjøpt inn med  en eller annen sport for øyet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pingo said:

En mudi er vel ikke det jeg umiddelbart anbefaler til dette ;) Den trenger en voksen person som har en viss peiling på hva de holder på med. En pumi vil nok passe bedre. Men ingen av de ungarske er egentlig hunder som bare "er" ;) De krever mer enn som så, selv om de er små. En sheltie kunne kanskje vært enklere for et barn.

Ikke et uerfarent barn dette ;)
Hun er langt over gjennomsnittet erfaren med hund, og hunden skal brukes aktivt til konkurranser ;) Og vi skal ikke kjøpe den i morgen eller neste år. Shelti er totalt uaktuelt for oss.
 

Jeg spurte heller ikke etter hva andre mener vi måtte ev trenge (eller ev evner å håndtere...), men hva som er forskjellen på rasene, og hvilke kvaliteter de ev har :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, enna skrev:

Ikke et uerfarent barn dette ;)
Hun er langt over gjennomsnittet erfaren med hund, og hunden skal brukes aktivt til konkurranser ;) Og vi skal ikke kjøpe den i morgen eller neste år. Shelti er totalt uaktuelt for oss.
 

Jeg spurte heller ikke etter hva andre mener vi måtte ev trenge (eller ev evner å håndtere...), men hva som er forskjellen på rasene, og hvilke kvaliteter de ev har :) 

Hver enkelt må selvsagt vurdere selv, men min erfaring med rasen Mudi er at den krever mye oppfølging mtp oppdragelse pga vokting og skarphet, og fordi den alltid vil så innmari mye. Den krever mye miljøtrening som valp og unghund. 
Dette er etter min erfaring langt mer enn hva et barn kan klare, men om det er den voksne selv som ønsker seg rasen så er saken selvsagt en annen.

Mitt inntrykk av Pumien er at den er langt enklere på punktene over og lettere for et barn å håndtere.

Men om du virkelig lurer på rasene så er de så lite utbredt at det vil alltid være en fordel å ta direkte kontakt med oppdrettere/raserepresentant/eiere for å høre direkte hva de mener, og kanskje også treffe noen individer.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke visste at en så liten mopp kunne være så krevende.  Hun er mer krevende enn belgerne jeg har hatt og da prater jeg ikke bare om aktivitetsnivå.  Hun er førerorintert,  for all del.  Men jeg har aldri hatt en hund som gir så blanke f i hva jeg mener om ting, som gjerne vil ordne alt selv og som er så veldig på. 

Å oppdra henne er en kontinuerlig prosess kan man si :P

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til flere pumier, og mitt inntrykk er at de har mye gjeting i seg, og kan gjete eierne hvis de blir stresset. Jeg syns også de bjeffer lett. Ikke veldig enkle å trene, har hatt flere på kurs, og det har vært lite som motiverer dem :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å velge en rase hvis noen i samme rase er veldig rolige av seg mens andre er mere på og krevende. Er ikke så lett å skille disse rasene når de er så forskjellige også innen samme rase. Noen flere ulikheter eller likheter med disse fire rasene? Er alle de ungarske rasene pluss kroatisk gjeterhund energiske og på? Har disse fire rasene mere stress enn andre gjeterhundraser? Og alle hunderaser generelt? Siden noen nevner de er mere krevende enn belgerne og jeg trodde de var veldig krevende sånn som schæferen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2016 at 8:50 PM, Evelina skrev:

Det er veldig vanskelig å velge en rase hvis noen i samme rase er veldig rolige av seg mens andre er mere på og krevende. Er ikke så lett å skille disse rasene når de er så forskjellige også innen samme rase. Noen flere ulikheter eller likheter med disse fire rasene? Er alle de ungarske rasene pluss kroatisk gjeterhund energiske og på? Har disse fire rasene mere stress enn andre gjeterhundraser? Og alle hunderaser generelt? Siden noen nevner de er mere krevende enn belgerne og jeg trodde de var veldig krevende sånn som schæferen? 

Alt handler vel i hvordan man definerer , "stresset" "krevende" osv. Det beste du kan gjøre er å treffe noen individer live ;) og se hva du synes...   Mye handler om hva man liker og ikke liker i en hund, og det er ofte vanskelig å beskrive da man legger forskjellige ting i begrepene.
Det som gjør dem(i mine øyne ) mer krevende enn en del andre raser er at deres reaksjonsevne er så rask, og man må være veldig "på " selv for å klar å belønne evt korrigere i rett øyeblikk, noe som går langt saktere på feks en schäfer. I tillegg til at de har mye meninger om alt og liker å være vaktmestere om de får sjansen...
Aktivitetsnivået kan sikkert de fleste tilfredstille, det er alt det andre som er utfordrende, som på så mange raser :)
( og igjen snakker jeg for kun  mudi, og min erfaring med rasen i snart 20 år)

Selv om de fire rasen har likheter, så er de absolutt ikke like ( annet enn mudi og kroatisk gjeterhund) . de tre ungarske er tre forskjellige raser og er nok mer ulike enn like i mine øyne. 
Det er stor forskjell på utseende og pelsstell. Men alle har lett for å bjeffe, lett for å vokte. Ungarerne liker mye engasjement, mye lyd og ser ikke mye skarphet som et problem, heller en fordel ;)
Innad i rasene er det store forskjeller også, da de ikke er avlet for å være mer sosiale i så fryktelig mange generasjoner, Puli og pumi har kommet lengst på det punktet.


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
1 time siden, Evelina skrev:

Hvordan er disse fire rasene i forhold til andre gjeterhunder i gruppe 1 ?

Det blir vanskelig å svare på om ikke du er ute etter konkrete raser å sammenligne med? Det er feks stort sprik fra en schæferhund til en pyreneisk gjeterhund, eller en picard. Selv om det er mange raser i gruppe 1 som i utgangspunktet skulle gjøre den samme, eller nesten den samme jobben, så er det ganske mange forskjeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evelina skrev:

Gjerne sammenligne de forskjellige gjeterhundrasene. Bare å velge hvem dere vil sammenligne med. Hehe :innocent:

Jeg kan bare sammenligne med langhårsbelger. Jeg har eid 2 Groenendaeler,1 laekenois  og hatt en tervueren i min varetekt  i 1 år..

Puliene jeg sammenligner med er sambo sin som jeg tilbrakte et år +  med før hun døde,  og nåværende hund. 

Puliene har vært mer reserverte og voktet mer enn belgerne ( bortsett fra lakenoisen,  men den er ikke relevant som sammenligningsgrunnlag for de fleste ) Nåværende puli elsker mennesker , men du får allikevel ikke lov til å komme inn døra ( eller på tomta ) sånn helt uten om og men. 

De er mer førerorinterte og mindre førermyke enn belgerne.  De tar mer enn gjerne egne ( dårlige ) avgjørelser med mindre du er i forkant. Jeg opplever at belgeren lener seg lettere på fører, i mens pulien gjerne ordner sjæl.  

Tilsynelatende kan det se ut som pulien tåler mindre aktivitet enn belgeren siden de ikke maser , men lite aktivitet = mer vokt.  Etter noen rolige dager er alle som beveger seg i området en potensiell øksemorder. De gir seg selv arbeidsoppgaver og den foretrukne oppgaven er å passe på familie, hjem og nabolag.  

Jeg anbefaler heller langhårsbelger til uerfarne hundeiere enn puli.  Belgeren er mer happy go Lucky.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
13 timer siden, Evelina skrev:

Har lest flere steder at det virker som at Pumi er mere krevende og energiske enn Puli? Stemmer dette?

Jeg har pumi og kjenner ingen pulier så jeg vet desverre ikke ? Men hvis ingen her inne kan svare deg vil jeg anbefale å spørre på gruppa "ungarske hunder" på Facebook - husker jeg ikke helt feil er det folk der inne som har hatt begge rasene og sikkert kan gi deg et godt svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Evelina skrev:

Har lest flere steder at det virker som at Pumi er mere krevende og energiske enn Puli? Stemmer dette?

Jeg har pumi og kjenner ingen pulier så jeg vet desverre ikke ? Men hvis ingen her inne kan svare deg vil jeg anbefale å spørre på gruppa "ungarske hunder" på Facebook - husker jeg ikke helt feil er det folk der inne som har hatt begge rasene og sikkert kan gi deg et godt svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...