Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan/kunne din hund på 4,5-5 mnd?


Sixett
 Share

Recommended Posts

Etter å ha listet opp det lillegutt kan og nesten kan, ble jeg litt nysgjerrig på hva andres hunder og raser kan når de er omentrent like gamle?

Noe av det vi har lært han er dagligdagse ting som feks sitt, mens noe er triks som feks rull rundt. Vi har brukt det som mentaltrening og "teambuilding". Mulig vi har startet litt hardt ut, men han syns det er gøy så da tar vi noen økter av og til. 

Sitt, ligg, gi labb, rull rundt, gi begge labber, sitte bamse, vent, værsågod, gå på plass (men ikke bli der:P), (hoppe) opp, gå ned, gå dit/ut, spin (gå i ring), på plass ved fot (komme til meg og sette seg ved fot), stå (trener til utstilling/valpeshow), hopp (over noe), gå fot, søk (lete etter godbit), kom hit/innkalling, se på meg (kontakt) og slipp.

 

Andre ting som er kjekt eller gøy å lære ham? Han tar ting så fort så blir jo fri for ideer snart :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigere å generalisere det han kan eller nesten kan, enn å pøse på med masse nytt :) Det han kan, kan han det hjemme, eller kan han det overalt? Sitter han alltid rett når han sitter fot, eller kan det bli bedre? Når han går fot, går han med kontakt, uten godbit eller detter han ut hvis det ikke er en godbit der? Hva hvis en annen hund passerer/bjeffer/et menneske prøver å ta kontakt mens du trener? 

Mine valper kan i den alderen kontakt, lek (sosial kamp, vinne og komme tilbake med leka), innkalling (ihvertfall en start), stå og sitt, begynnelsen på utgangsstilling, kanskje begynt å shape dekk, og ikke så mye mer enn det. Jo, de har begynt å gå spor.

Prøver heller å generalisere kontakt og lek i forskjellige miljøer (bygge opp forstyrrelser f.eks.), for å få en trygg og miljøsterk valp som kan jobbe overalt, enn å lære den masse halvveis som aldri blir fulgt opp. Men det er min mening. Jeg trener for framtidige konkurranser, så kontakten og miljøtrening er det viktigste av alt (for meg).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kan så og si ingenting :P
De blir mye mijøtrent og sosialisert. De blir trent på kontakt og stå fint (type utstilling) samt løpe pent i utstillingslina. Ellers er det ting som håndtering (vise tenner, klippe klør, bading, bli vant til blåseren osv) som fortsatt er hovedfokuset. De kan løpe løs på den alderen, i motsetning til når de er litt eldre og jaktinstinktet er større.  De får trekke i seler når vi går tur, og de lærer av de andre hundene at tur og sele er superkult, noe som er en fin ting å ha med seg når de skal settes inn i spannet og faktisk trekke når de blir eldre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun min kan kontakt, sitt, navnet sitt, kom (så og si), tisse på kommando, søk, ligg. Vi holder på å lære inn fot, og bli. Skal snart begynne på stå. Så det er ikke så mye triks her i gården heller :D Synes det er best å terpe på de viktigste øvelsene så de sitter skikkelig. Og da kan man etter hvert bruke de i litt mer vanskelige situasjoner. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt, ligg, vent, værsågod, tisse på kommando ute (eller, gå på do generelt på kommando), på plass (gå på puta si), finne grisen og finne ballen (to leker han har som han er veldig glad i, og som vi bruker mye til belønning), sitte å vente i buret før vi tar han ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/19/2016 at 3:42 PM, Caroline said:

Viktigere å generalisere det han kan eller nesten kan, enn å pøse på med masse nytt :) Det han kan, kan han det hjemme, eller kan han det overalt? Sitter han alltid rett når han sitter fot, eller kan det bli bedre? Når han går fot, går han med kontakt, uten godbit eller detter han ut hvis det ikke er en godbit der? Hva hvis en annen hund passerer/bjeffer/et menneske prøver å ta kontakt mens du trener? 

Mine valper kan i den alderen kontakt, lek (sosial kamp, vinne og komme tilbake med leka), innkalling (ihvertfall en start), stå og sitt, begynnelsen på utgangsstilling, kanskje begynt å shape dekk, og ikke så mye mer enn det. Jo, de har begynt å gå spor.

Prøver heller å generalisere kontakt og lek i forskjellige miljøer (bygge opp forstyrrelser f.eks.), for å få en trygg og miljøsterk valp som kan jobbe overalt, enn å lære den masse halvveis som aldri blir fulgt opp. Men det er min mening. Jeg trener for framtidige konkurranser, så kontakten og miljøtrening er det viktigste av alt (for meg).

Ja tror du har rett i det :) er bare redd han skal bli lei av å alltid gjøre samme triksene. Han gjør alt overalt for å si det sånn, men han er ikke så flink når det kommer til forstyrrelser og som sagt sitter ikke alt som støpt. Han har jo enda god tid på seg til å lære, ser jo at det er mange som "ikke kan noen ting". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffen kan og kunne alt mulig, han var første hunden vår. Og trengte litt mental trening. Han gjør alle triksa på rekke og rad om du bare står der med en godbit..

Dogoen kan sitt, bli, nesten omtrent kanskje innkalling og ligg. Mer kan han ikke. Jeg erter han innimellom med å be han om å gi labb.

Men det er vårt hundehold, vi har egentlig ikke noe behov for triks, selv om det har vært en fin bonding, i alle fall for staffen. Tror vi har skjønt mer hva vi tenker er viktig med tiden, sikkert som mange andre ;) Generalisering er viktig - dogoen KAN "sitt" mye bedre enn staffen kan sitt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint lite vi faktisk har trent på :P

Egentlig stort sett bare sitt, ikke stupe ut døren uten lov og innkalling. Og litt ligg og gå pent i bånd. 

Hun kunne også noenlunde å gå å legge seg og å la være, men det er mest sånt som hun har plukket opp selv:P

Men vi har ikke bruk for at hun kan så mye.. Har "bare" familiehund.. Kan jeg ha henne med meg og hun roer seg der vi er så er det nok for meg. Og at hun kan gå løs på øde steder utenom båndtvangen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Errrrrrm. Være mynde? :D

Kan sitt, stå, dekk og innkalling sitter ganske bra nå. Trener aktivt agility (i den grad man kan gjøre det med en valp) og litt bruks (felt og spor) men ikke noe triks og sånt enda. Liker å få inn samarbeid og kontakt og heller begynne med mer avanserte øvelser når den verste valpetia er over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke så veldig spesifikt, men vi begynte med å shape inn danse for at hun skulle lære jeg klikker trening og shaping rett og slett :) Veldig glad for det den dagen i dag, hun tilbyr masse og har virkelig forstått prinsippet med shaping. Syns det er en fin øvelse å begynne med. 

Ellers jobbet vi med kassemetoden, innkalling, gå fint i bånd, sosialisering og miljøtrening, sitt, bli, dekk, kanskje såvidt prøvd oss på litt agilitytrening, gått baby spor. Ja, litt smakebit av alt kanskje :) Det var veldig lite hun KUNNE. Men mye hun hadde blitt introdusert til. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjele sko og ta ut sålene slik at disse kan makuleres. 
Stjele klær som ligger lett tilgjengelig. 
Bite i tærne. 
Stjele mat om det er lett tilgjengelig. 
Kan tigge veldig pent.
Vekke meg om morgenen eller natten når hun må ut. 
Vekke guttungen når det er på tide at han skal stå opp. 
Ellers kan hun sitt, stå, gå sånn halveis pent i båndet om det er godbit i sikte. Vente før maten.
Hun kan også være verdens søteste, og en real pain in the ass.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Gå pent i bånd, komme på innkalling  - husrein, ellers var det bare fanteri. Når jeg tenker etter så har alle mine valper lært dette først.  Pent i bånd og innkalling.  Sistnevnte har vel vært ca 97% fra 4 til 5 måneder. 

Ellers har det variert hva de har kunnet. Men sitt har de lært rimelig tidlig, og vent. Bruker første tiden til å lære hunden livreddende ting. (Som innkalling og vent) - heller enn fancy tricks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...