Gå til innhold
Hundesonen.no

Billig og ålreit reisemål.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Jeg og Rørlegger'n vurderer en tur i sommer. Tre-fire dager bare, driver og pusser opp og har mye annet å bruke penger på så ikke steder som er dyrt å fly eller bo.  Litt shopping, og litt å se på er ålreit samt at det ikke er så langt fra flyplass til by.  :)   Vi er unge, men fester ikke. 

Tips til en by som kan passe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, glemte det, Rørlegger'n er allergisk mot varme (tror han) så varme strøk er ikke aktuelt :lol:  Ellers så er vi med på det meste om det er verdt å se (museumer, festninger osv).  Jeg har vært "overalt" og sett mye av verden, det har ikke han.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ozzy skrev:

Åja, glemte det, Rørlegger'n er allergisk mot varme (tror han) så varme strøk er ikke aktuelt :lol:  Ellers så er vi med på det meste om det er verdt å se (museumer, festninger osv).  Jeg har vært "overalt" og sett mye av verden, det har ikke han.  

Da må jo nord/mellom-Europa funke. Eller Gotland? Usikker på hvor billig det er. Men Tallin skal jo være knallfint. Poznan i Polen er også bra, har vært der et par ganger selv. Nydelig gammel rådshusplass med museer, og stort kjøpesenter med billig shopping.

Akkurat nå, Tonje skrev:

Nord-Norge? Ikke fare for å bli så overoppheta der i hvert fall :P 

Tror billig var et kriterie? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Da må jo nord/mellom-Europa funke. Eller Gotland? Usikker på hvor billig det er. Men Tallin skal jo være knallfint. Poznan i Polen er også bra, har vært der et par ganger selv. Nydelig gammel rådshusplass med museer, og stort kjøpesenter med billig shopping.

Tror billig var et kriterie? ;)

Trenger ikke være så dyrt for noen dager det. Det finnes billige campinghytter, evt kan man ligge i telt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wroclaw :D Varmt, men ikke sydenvarmt. Masse å se og mye å finne på. Europas kulturhovedstad 2016 så virkelig verdt å få med seg i år! Byen er lett å finne frem i og er ingen typisk storby med alt for mye folk og kaos. Fly fra Rygge, Gardermoen (mellomlanding i kjøben) eller Torp.

Her finner du verdens lengste maleri, flere museer med forskjellig temaer (krigsmuseet er verdt å få mer seg), god mat, flere microbryggerier om dere en interessert i øl, japansk hage som virkelig er flott nå, dyrehage med stort afrikarium (kjent som en av de beste dyrehagene i verden med tanke på dyrevelferd), en haug med escape games, det kan leies båt og padle rundt en del av byen, flere slott og festninger, over hundre bruer, shoppingmuligheter er det nok av og generelt er det rimelig å både spise og bo her :) Så må en jo selvfølgelig se på fonteneshowet på hala stulecia og spise biff på Bernard.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kokospaniel skrev:

Reykjavik :-) Min ikke reiseglade mann, som ikke er glad i varme kan muligens overtales til å dra til Island. 

Men det er heller ikke billig. :P Hvis ikke hadde jeg vært der for lenge siden!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kokospaniel skrev: Reykjavik :-) Min ikke reiseglade mann, som ikke er glad i varme kan muligens overtales til å dra til Island. 

Men det er heller ikke billig. [emoji14] Hvis ikke hadde jeg vært der for lenge siden!

En kan ha litt flaks. Et vennepar av meg fikk tak i t/r billetter for ca 1500kr pers. De reiste i starten av juni i år. Overnatting trenger jo heller ikke å bli kjempedyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kokospaniel skrev: Reykjavik :-) Min ikke reiseglade mann, som ikke er glad i varme kan muligens overtales til å dra til Island. 

Men det er heller ikke billig. [emoji14] Hvis ikke hadde jeg vært der for lenge siden!

En kan ha litt flaks. Et vennepar av meg fikk tak i t/r billetter for ca 1500kr pers. De reiste i starten av juni i år. Overnatting trenger jo heller ikke å bli kjempedyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

En kan ha litt flaks. Et vennepar av meg fikk tak i t/r billetter for ca 1500kr pers. De reiste i starten av juni i år. Overnatting trenger jo heller ikke å bli kjempedyrt

Ja, det kommer vel litt an på hva man definerer som billig. Det blir jo fort 6-7k totalt med overnatting, mat osv. Drar man til en av de billige byene i nord-Europa så får man det fort under halvparten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste landet vi har feriert i er definitivt Polen.

Og det er i tillegg et flott ferieland med masse å se.

Krakow er en favoritt hos meg!

 

I tillegg er jo de Baltiske statene fine feriemål.

Har vært i alle hovedstedene, samt en hel del småbyer ingen har hørt om, men hvor det arrangeres utstillinger.

Også veldig fine land å feriere i, men pga at de har euro, så er det dyrere enn Polen, som fortsatt har Zloty.

Ferien for oss i år, blir de Baltiske statene, samt Polen.

Med egen bil for første gang på noen år.

Er bare noen uker siden vi var på firmatur i Tallin, det ble jo en liten forsmak på sommerferien.

 

Ungarn er også et alternativ

Budapest er en vakker by!

Det er rimelig å leve der, og en hel del å se.

Kjenner det er litt trist vi ikke skal dit i år, får se om vi kan snike oss dit en høsttur.

 

Det er sååååå mange fine steder man kan reise.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kokospaniel skrev:

En kan ha litt flaks. Et vennepar av meg fikk tak i t/r billetter for ca 1500kr pers. De reiste i starten av juni i år. Overnatting trenger jo heller ikke å bli kjempedyrt

 

7 timer siden, simira skrev:

Ja, det kommer vel litt an på hva man definerer som billig. Det blir jo fort 6-7k totalt med overnatting, mat osv. Drar man til en av de billige byene i nord-Europa så får man det fort under halvparten.

 

Alt handler ikke nödvendigvis om flybilletten nei. En enkel lakmustest for Island, er at den islandske krona fölger dollaren. Jo dyrere dollar, jo dyrere islandsk krone. Ikke helt 1:1 som f.eks Hong Kong Dollaren, men .... ish. I tillegg har turismen på island eksplodert. Når vi var på island for 3-4 år siden fikk vi en land rover til 2500kr for 3-4 dager. Nå koster samme bilen 5000kr for samme periode...Sist gang vi var på island (i 2014) hadde prisen på samme måltidet hos vår stamrestaurant ökt med 250kr per pers på 2 år...!! Overnatting, leiebil, mat - alt har blitt dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, da har jeg litt å sjekke opp :)  Ja må være billig å fly, bo (hotell) og spise. Er ikke sikkert vi drar, men finner vi et reisemål som ikke koster oss så mye så hiver vi oss på :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Maria skrev:

Århus, Danmark :) Min søster bor der. Det er "verdens minste storby" - en veldig trivelig by med alle muligheter. Går an å ta hurtigbåten fra Larvik til Hirtshals og buss til Århus, f.eks. 

Enig! Århus er kjempefint! Var der i fjor og vi begge likte oss godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.worldofwanderlust.com/is-this-the-prettiest-polish-town-why-you-should-visit-wroclaw/ Litt reklamen for min absolutte favorittby i Polen ??

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Var her for noen år siden! Dro usett da turen var en gave. Veldig fin by! Ble litt avstumped da det var 25 minus den helga vi var der, men var jo bare å kjøpe litt klær. Sjekker værmeldingen før jeg drar meste gang. :D

Likte veldig godt krigsmuseet med det store bildet!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wroclaw hadde ganske så dyre billetter i perioden vi tenkte å dra, så tror nok den utgår. Danmark også da foreldrene til Rørlegger'n har sommerhus der vi kan låne ellers  (tror det er i Århus faktisk).  Poznan har jeg vært i, fin by men ikke så voldsomt mye å se der som jeg føler er verdt å se (men digga kjøpesenteret!) 

Tallinn virker intressant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
2 minutter siden, Ozzy skrev:

Wroclaw hadde ganske så dyre billetter i perioden vi tenkte å dra, så tror nok den utgår. Danmark også da foreldrene til Rørlegger'n har sommerhus der vi kan låne ellers  (tror det er i Århus faktisk).  Poznan har jeg vært i, fin by men ikke så voldsomt mye å se der som jeg føler er verdt å se (men digga kjøpesenteret!) 

Tallinn virker intressant. 

Tallinn er kjempefint! Jeg og kjæresten dro dit en langhelg, og vi fikk veldig billige billetter på restplass, som var inkludert fly og flere netter på 5-stjerners hotell. Følte oss nesten utilpass på hotellet blandt alle russerne som drakk champagne til frokost :aww: Vi ble positivt overrasket over prisen på taxi, mat osv. I gamlebyen ligger en middelalder-restaurant med veldig god mat, med blandt annet bjørn på menyen. Vi var på museum, sjekket ut gamlebyen, var i dyrepark (den anbefales forøvrig ikke..), shoppet på store senter, og følte vi fikk sett og gjort mye ila langhelgen. 

Ellers kan dere sjekke ut Gdansk? 

Edit: blir det Tallinn er det bare å si i fra hvis du vil ha noen tips til hva man man gjøre, hva som er verdt å se osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...