Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere er ok pris til hannhundeier for paring?


Maria
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna
21 minutter siden, Sprettballen skrev:

Det blir litt spørsmål på siden, men kanskje litt relevant likevel. Betaler man skatt for disse pengene man får? Enten som hannhundeier eller tispeeier? Hvordan er reglene rundt dette? 

Jeg pratet direkte med skatteetaten om mitt eget oppdrett, og med min "virksomhet med 1 muuuuuligens 2 kull i året, og brått pauser på 1-3 år mellom kullene så var jeg ikke skattepliktig. 

(jeg har også litt mer utgifter enn gjennomsnittet for jeg har ingen hannhund "rett rundt hjørnet". Så det går ganske mye utgifter for selve parringen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En hobby driver man gjerne med i et begrenset tidsrom i løpet av en dag, uke, mnd - man driver med hobbyen sin når det passer en selv stort sett. Et valpekull har man rundt seg hele tida i minst 8 uke

Det er jo faktisk det sykeste i dette markedet.. De dyreste valpene er de rasene som krever minst til å få avlsgodkjent.. 

Man kan jo ofte gå i pluss på SELVE valpekullet, men et valpekull er bare en liten del av å drive oppdrett. Ser man på "timelønna", så er det nok heller ikke så veldig innbringende. En seriøs opp

Litt utenfor tema; Valpeprisen er vanvittig høy på mange raser altså.. 15.000 kr for en valp, det BLIR faktisk en del penger i lommeboka, om tispa får, ja 7 valper.. Det blir 105.000 skattefrie kroner det... Man må jo selvsagt trekke fra vetrinærkostnader, registrering etc, men allikavel. 10.000 som er gjennomsnittlig valpepris på min rase x7 blir det 70.000 kr av. Det er 35.000 kr i forskjell, det, og jeg vet ikke med dere, men for meg er det ganske mye penger..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Papillon skrev:

Litt utenfor tema; Valpeprisen er vanvittig høy på mange raser altså.. 15.000 kr for en valp, det BLIR faktisk en del penger i lommeboka, om tispa får, ja 7 valper.. Det blir 105.000 skattefrie kroner det... Man må jo selvsagt trekke fra vetrinærkostnader, registrering etc, men allikavel. 10.000 som er gjennomsnittlig valpepris på min rase x7 blir det 70.000 kr av. Det er 35.000 kr i forskjell, det, og jeg vet ikke med dere, men for meg er det ganske mye penger..

Jeg er enig. Jeg synes valpeprisen har blitt sinnsykt høy. Grunnen? Tilbud og etterspørsel. 

Det er jo et paradoks at valper blir dyrere og dyrere samtidig som at oppdrettere tviholder på retten til å tilhøre kategorien "hobbyvirksomhet". Jeg er veldig klar over hvilke utgifter en tispeeier og oppdretter har, men når man tar 16.000 per valp, og rasen gjerne får 10 valper, sitter man med 160.000kr. Det skal godt gjøres å måtte bruke så mye penger for å få i stand kullet. Så jeg er enig med deg i at det har blitt for dyrt mange steder. Det må gjerne være dyrt, det er hundene verdt synes jeg, men da må også oppdrettere begynne å se seg selv som næringsdrivende, for da finnes det mulighet for å sitte igjen med bra mye penger etter ett kull. 

Jeg har en målsetting om eget oppdrett med tid og stunder. Antakelig tar man det som er vanlig i miljøet, følger strømmen. Skal det skje noe må man i så fall tørre å ta den diskusjonen i miljøet og stå i stormen mot de som eventuelt er uenige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Maria skrev:

Jeg er enig. Jeg synes valpeprisen har blitt sinnsykt høy. Grunnen? Tilbud og etterspørsel. 

Det er jo et paradoks at valper blir dyrere og dyrere samtidig som at oppdrettere tviholder på retten til å tilhøre kategorien "hobbyvirksomhet". Jeg er veldig klar over hvilke utgifter en tispeeier og oppdretter har, men når man tar 16.000 per valp, og rasen gjerne får 10 valper, sitter man med 160.000kr. Det skal godt gjøres å måtte bruke så mye penger for å få i stand kullet. Så jeg er enig med deg i at det har blitt for dyrt mange steder. Det må gjerne være dyrt, det er hundene verdt synes jeg, men da må også oppdrettere begynne å se seg selv som næringsdrivende, for da finnes det mulighet for å sitte igjen med bra mye penger etter ett kull. 

Jeg har en målsetting om eget oppdrett med tid og stunder. Antakelig tar man det som er vanlig i miljøet, følger strømmen. Skal det skje noe må man i så fall tørre å ta den diskusjonen i miljøet og stå i stormen mot de som eventuelt er uenige. 

Ja! Hundene våre er jo tross alt en hobby (med unntaket av de som bruker hundene innen næring som politihunder, gjeterhunder på gård, førerhunder etc), og etter mitt syn så er det ikke slik at man skal betale "husleia" med en hobby man har, uten å faktisk betale skatt. Helt ok å sitte igjen med litt lønn for strevet i hobbyvirksomhet, men om man sitter igjen med 100.000 kr i lommeboka, da skurrer det i mine øyne.. Om man har, tja. 2-3 slike kull i året så er det jo snakk om ganske store summer til slutt, millionbeløp om det går over flere år..  Utrolig nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Papillon skrev:

Ja! Hundene våre er jo tross alt en hobby (med unntaket av de som bruker hundene innen næring som politihunder, gjeterhunder på gård, førerhunder etc), og etter mitt syn så er det ikke slik at man skal betale "husleia" med en hobby man har, uten å faktisk betale skatt. Helt ok å sitte igjen med litt lønn for strevet i hobbyvirksomhet, men om man sitter igjen med 100.000 kr i lommeboka, da skurrer det i mine øyne.. Om man har, tja. 2-3 slike kull i året så er det jo snakk om ganske store summer til slutt, millionbeløp om det går over flere år..  Utrolig nok!

Du glemmer åpenbart å regne med den tida man faktisk bruker på disse valpene... Det er jo ikke bare de løpende utgiftene som skal regnes med - man har et tidsforbruk også. Jeg brukte 6 uker av min ferie på det valpekullet mitt, samtidig som jeg hadde mine foreldre til hjelp 14 dager hver... om jeg skulle betalt ut lønn for alle de timene vi brukte på valpekullet, ville det ikke blitt så mange kronene til overs.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2016 at 8:41 PM, Pringlen skrev:

Ca 10% av valpepris for paring, og tilsvarende pr. valp. Synes jeg er veldig greit, og også det vanligste på mine raser.

Sånn er det på mine 3 raser også.

Føler det er ok både når jeg er eier av hannhunden, men også når jeg har hatt valpekull.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at det kan være kostbart å ha kull. Men fakta er at så lenge man skal drive hobbyvirksomhet så kan ikke oppdrett være noe man gjør for å tjene til ekstra smør på skiva. Det er selvsagt litt synd, og jeg synes at det flinke oppdrettere sitter igjen med er vel fortjent.  Men jeg synes ikke at det er OK at pris for paring og for valper stiger himmelhøyt. Det blir jo det glade vanvidd etterhvert. Det må vel være lov å si at, nei, vet du hva - det er for dyrt. Uten at det betyr at man ikke unner oppdrettere og hannhundeiere en slant ekstra for "bryet". 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Siri skrev:

Du glemmer åpenbart å regne med den tida man faktisk bruker på disse valpene... Det er jo ikke bare de løpende utgiftene som skal regnes med - man har et tidsforbruk også. Jeg brukte 6 uker av min ferie på det valpekullet mitt, samtidig som jeg hadde mine foreldre til hjelp 14 dager hver... om jeg skulle betalt ut lønn for alle de timene vi brukte på valpekullet, ville det ikke blitt så mange kronene til overs.

Det er jo valgfritt å ha valpekull?

....

Folk som gjør veldedig, humanitært arbeid sitter jo ikke igjen med så mye som en krone de heller - om de velger å ta 6 ukers fri fra jobben sin for å hjelpe flyktninger på Lesvos, for å ta et eksempel (rett meg om jeg tar feil!). Om du hadde tatt 10.000 pr. valp, hadde du da gått i minus? Om så er det jo ikke helt uvanlig at man går i minus på hobbyene man har. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Maria skrev:

Det må vel være lov å si at, nei, vet du hva - det er for dyrt. Uten at det betyr at man ikke unner oppdrettere og hannhundeiere en slant ekstra for "bryet". 

Jepp, det synes jeg må være helt greit. Jeg vet om en oppdretter som har priset sin hannhund så høyt - helt uten at den har spesielle meritter å vise til - at folk har sagt nei takk til å bruke ham. Da skyter man kanskje seg selv i foten dersom man har tenkt at man skal tjene penger på hunden (hvilket er grunnen til høy pris). 

Akkurat nå, Papillon skrev:

Det er jo valgfritt å ha valpekull?

Selvsagt... men uten valpekull blir det brått veldig vanskelig å få kjøpt hunder da, etter hvert... 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Papillon skrev:

Det er jo valgfritt å ha valpekull?

Ja, men det er ikke veldedig arbeid å sørge for hunder til folket altså...

 

Her har jeg da valpepris på 16 000, og av dette refunderer jeg ca 1500 etter gjennomført øyelysing og MH. I tillegg skal hannhundeier ha 2000, så går det en tusenlapp til veterinær, og 500 til NKK - dette er rene utgifter pr valp. Da er vi nede i 10 000 i "inntekter" pr valp. Så kommer utgiftene som knyttes til kullet - reise til hannhund (fly, leiebil osv), sprangavgift, helseutgifter på tispa, fôr og utstyr, evt UL og røntgen, tapt arbeidsinntekt ++. Lukrativt? Neppe, om man ikke har flere tisper, noen hannhunder selv, har mange kull. Og hvor mange oppdrettere gjelder egentlig det?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Papillon skrev:

Litt utenfor tema; Valpeprisen er vanvittig høy på mange raser altså.. 15.000 kr for en valp, det BLIR faktisk en del penger i lommeboka, om tispa får, ja 7 valper.. Det blir 105.000 skattefrie kroner det... Man må jo selvsagt trekke fra vetrinærkostnader, registrering etc, men allikavel. 10.000 som er gjennomsnittlig valpepris på min rase x7 blir det 70.000 kr av. Det er 35.000 kr i forskjell, det, og jeg vet ikke med dere, men for meg er det ganske mye penger..

For ikke å snakke om støverrasene, som har valpepris på 8-10.000,. Og samtidig er noe av det dyreste og mest tidkrevende som er å kjøre fram til "avlsklart" ift jaktprøver..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

For ikke å snakke om støverrasene, som har valpepris på 8-10.000,. Og samtidig er noe av det dyreste og mest tidkrevende som er å kjøre fram til "avlsklart" ift jaktprøver..

Det er jo faktisk det sykeste i dette markedet.. De dyreste valpene er de rasene som krever minst til å få avlsgodkjent.. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Ironisk nok er det billigere å kjøpe bruksavla hunder etter meritterte foreldre, enn selskapshunder hvis foreldres eneste meritter er å være pene og forholdsvis friske. Puddelvalper f.eks, koster dobbelt så mye som støvere - og der må man kjøpe pelsstellutstyr for flere tusen i tillegg :lol: 

Man må ikke dra langt bort i vekkistan for å lage valper, så om man avler for å holde folk med bikkjer, så er det billigere måter å gjøre det på - bare spør Drøbak hundehotell. Jeg avler for å lage hunder jeg vil ha, så da drar jeg så langt som jeg må for å bruke den hannen jeg vil bruke, og jeg betaler det de forlanger (innen rimelighetens grenser), for å få den hunden jeg vil ha. Og jeg kan dra ganske langt før jeg går i minus, om kullstørrelsen er på 5-6 valper. 

Oppdrettere må slutte å fremstille dette som et evig tapsprosjekt, særlig på raser som har 8-10-12 valper (eller mer) som normalen. Det er ikke en bør vi tar på oss fordi vi er så godhjerta heller, det er noe vi velger helt frivillig, av egen interesse. Vi meritterer - særlig ubrukelige selskapshunder - fordi vi vil, ikke fordi vi må, og vi ville gjort det uansett om bikkja skulle avles på eller ikke, så det er ikke en direkte utgift på et kull altså - utstilling er hobby utover de 2 røde eller hva det måtte være for avlsklarering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svensk finskstøveroppdretter har vært så grådig å heve valpeprisen til 12 lapper, da innkluderer det hd røntgen og en eller annen dna test. I tillegg til at bikkjene dems er noe av det høyest premierte som er både på prøver og utstilling. Ble litt diskusjoner av såååå høye priser, ja :P (men de, som mange andre, selger en valp til halv pris til jeger som er under 25 år)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

hehe.. Ironisk nok er det billigere å kjøpe bruksavla hunder etter meritterte foreldre, enn selskapshunder hvis foreldres eneste meritter er å være pene og forholdsvis friske. Puddelvalper f.eks, koster dobbelt så mye som støvere - og der må man kjøpe pelsstellutstyr for flere tusen i tillegg :lol: 

Man må ikke dra langt bort i vekkistan for å lage valper, så om man avler for å holde folk med bikkjer, så er det billigere måter å gjøre det på - bare spør Drøbak hundehotell. Jeg avler for å lage hunder jeg vil ha, så da drar jeg så langt som jeg må for å bruke den hannen jeg vil bruke, og jeg betaler det de forlanger (innen rimelighetens grenser), for å få den hunden jeg vil ha. Og jeg kan dra ganske langt før jeg går i minus, om kullstørrelsen er på 5-6 valper. 

Oppdrettere må slutte å fremstille dette som et evig tapsprosjekt, særlig på raser som har 8-10-12 valper (eller mer) som normalen. Det er ikke en bør vi tar på oss fordi vi er så godhjerta heller, det er noe vi velger helt frivillig, av egen interesse. Vi meritterer - særlig ubrukelige selskapshunder - fordi vi vil, ikke fordi vi må, og vi ville gjort det uansett om bikkja skulle avles på eller ikke, så det er ikke en direkte utgift på et kull altså - utstilling er hobby utover de 2 røde eller hva det måtte være for avlsklarering. 

Enig i alt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg inn, jeg, med et spørsmål eller to: Hvor mange oppdrettere hadde fortsatt med sitt oppdrett dersom man konsekvent hadde gått i null, eller i minus? Hadde flertallet fortsatt med sin hobby da, hvis denne hobbyen hadde fungert som de fleste andre hobbyer, hvor man betaler ut for utstyr og trening, og ikke får noe annet enn glede igjen for det? Hadde vært spennende å prøvd en alternativ løsning i noen år, hvor alt overskudd f.eks. ble satt i på en felles konto for forskning eller noe sånt, og sett hvor dedikerte folk faktisk var.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, 2ne skrev:

hehe.. Ironisk nok er det billigere å kjøpe bruksavla hunder etter meritterte foreldre, enn selskapshunder hvis foreldres eneste meritter er å være pene og forholdsvis friske. Puddelvalper f.eks, koster dobbelt så mye som støvere - og der må man kjøpe pelsstellutstyr for flere tusen i tillegg :lol: 

Man må ikke dra langt bort i vekkistan for å lage valper, så om man avler for å holde folk med bikkjer, så er det billigere måter å gjøre det på - bare spør Drøbak hundehotell. Jeg avler for å lage hunder jeg vil ha, så da drar jeg så langt som jeg må for å bruke den hannen jeg vil bruke, og jeg betaler det de forlanger (innen rimelighetens grenser), for å få den hunden jeg vil ha. Og jeg kan dra ganske langt før jeg går i minus, om kullstørrelsen er på 5-6 valper. 

Oppdrettere må slutte å fremstille dette som et evig tapsprosjekt, særlig på raser som har 8-10-12 valper (eller mer) som normalen. Det er ikke en bør vi tar på oss fordi vi er så godhjerta heller, det er noe vi velger helt frivillig, av egen interesse. Vi meritterer - særlig ubrukelige selskapshunder - fordi vi vil, ikke fordi vi må, og vi ville gjort det uansett om bikkja skulle avles på eller ikke, så det er ikke en direkte utgift på et kull altså - utstilling er hobby utover de 2 røde eller hva det måtte være for avlsklarering. 

Takk for at du sa akkurat de tingene jeg ville si, men ikke visste helt hvordan jeg skulle formulere på en fornuftig måte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lene_S skrev:

Blander meg inn, jeg, med et spørsmål eller to: Hvor mange oppdrettere hadde fortsatt med sitt oppdrett dersom man konsekvent hadde gått i null, eller i minus? Hadde flertallet fortsatt med sin hobby da, hvis denne hobbyen hadde fungert som de fleste andre hobbyer, hvor man betaler ut for utstyr og trening, og ikke får noe annet enn glede igjen for det? Hadde vært spennende å prøvd en alternativ løsning i noen år, hvor alt overskudd f.eks. ble satt i på en felles konto for forskning eller noe sånt, og sett hvor dedikerte folk faktisk var.

Er det da kun selve oppdrettet som er en hobby, eller er det en del av det å ha hund som hobby? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lene_S skrev:

Blander meg inn, jeg, med et spørsmål eller to: Hvor mange oppdrettere hadde fortsatt med sitt oppdrett dersom man konsekvent hadde gått i null, eller i minus? Hadde flertallet fortsatt med sin hobby da, hvis denne hobbyen hadde fungert som de fleste andre hobbyer, hvor man betaler ut for utstyr og trening, og ikke får noe annet enn glede igjen for det? Hadde vært spennende å prøvd en alternativ løsning i noen år, hvor alt overskudd f.eks. ble satt i på en felles konto for forskning eller noe sånt, og sett hvor dedikerte folk faktisk var.

Har tenkt på akkurat det samme selv. Jeg tror man med ganske stor sikkerhet kan påstå at antallet oppdrettere og antallet fødte hvalper hadde falt drastisk.. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lene_S skrev:

Blander meg inn, jeg, med et spørsmål eller to: Hvor mange oppdrettere hadde fortsatt med sitt oppdrett dersom man konsekvent hadde gått i null, eller i minus? Hadde flertallet fortsatt med sin hobby da, hvis denne hobbyen hadde fungert som de fleste andre hobbyer, hvor man betaler ut for utstyr og trening, og ikke får noe annet enn glede igjen for det? Hadde vært spennende å prøvd en alternativ løsning i noen år, hvor alt overskudd f.eks. ble satt i på en felles konto for forskning eller noe sånt, og sett hvor dedikerte folk faktisk var.

En hobby driver man gjerne med i et begrenset tidsrom i løpet av en dag, uke, mnd - man driver med hobbyen sin når det passer en selv stort sett. Et valpekull har man rundt seg hele tida i minst 8 uker enten man vil eller ikke (og kullene må tilpasses når tispa løper, ikke til når man får lov til å ta ut ferie f eks). Man må være parat til å stå opp om natta dersom noe skjer, man må regne med å være i "beredskap" hele tida, man kan ikke bare reise bort og ta fri uten å ha ordnet med valpepass i heimen. Man må regne med å dra fremmede folk inn i heimen, man må regne med å ha et forhold til mer eller mindre fremmede mennesker i mange år framover i tid, man kan ikke velge dem bort (vel - om man er seriøs vel og merke), man må regne med å få tilbake "produkter" fordi det enten er feil på dem - eller eierne har ødelagt dem ved mishandling eller dårlig stell... Oppdrett er en hobby, men det er en hobby med en del bivirkninger som man sjelden har ifm andre hobbyer. 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2016 at 9:00 AM, Line skrev:

Er det da kun selve oppdrettet som er en hobby, eller er det en del av det å ha hund som hobby? 

Skjønte ikke ikke helt forskjellen, om jeg skal være ærlig. Det er jo begge deler for de fleste. De som ikke har hund som hobby fra før driver jo puppy mills.

På 26.5.2016 at 10:14 AM, Siri skrev:

En hobby driver man gjerne med i et begrenset tidsrom i løpet av en dag, uke, mnd - man driver med hobbyen sin når det passer en selv stort sett. Et valpekull har man rundt seg hele tida i minst 8 uker enten man vil eller ikke (og kullene må tilpasses når tispa løper, ikke til når man får lov til å ta ut ferie f eks). Man må være parat til å stå opp om natta dersom noe skjer, man må regne med å være i "beredskap" hele tida, man kan ikke bare reise bort og ta fri uten å ha ordnet med valpepass i heimen. Man må regne med å dra fremmede folk inn i heimen, man må regne med å ha et forhold til mer eller mindre fremmede mennesker i mange år framover i tid, man kan ikke velge dem bort (vel - om man er seriøs vel og merke), man må regne med å få tilbake "produkter" fordi det enten er feil på dem - eller eierne har ødelagt dem ved mishandling eller dårlig stell... Oppdrett er en hobby, men det er en hobby med en del bivirkninger som man sjelden har ifm andre hobbyer. 

Men det er fortsatt en hobby man velger helt frivillig, uten at noen holder en pistol mot tinningen til folk. Det hadde fortsatt vært interessant å høre hvor mange oppdrettere som hadde fortsatt hvis de gikk i minus hver gang. For oppdrettere insisterer jo på at det de driver med er hobby, og de fleste hobbyer taper man penger på. 

Er jo forøvrig en del idrettsutøvere, uten sammenligning forøvrig, som driver på et høyt nivå uten å være profesjonelle. De må også ta fri fra jobben for å drive på, og de holder på i timevis hver eneste dag, ikke bare 8 uker om gangen. De heldige får noen prispenger hist og pist, de fleste får pene diplomer og gavekort på bilvask. Så oppdrett er ikke i noen særstilling når det gjelder innsats, men det er i en særstilling når det kommer til avkastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lene_S skrev:

 

Men det er fortsatt en hobby man velger helt frivillig, uten at noen holder en pistol mot tinningen til folk. Det hadde fortsatt vært interessant å høre hvor mange oppdrettere som hadde fortsatt hvis de gikk i minus hver gang. For oppdrettere insisterer jo på at det de driver med er hobby, og de fleste hobbyer taper man penger på. 

Hund for meg er en livsstil, men kan jo også si det er hobby. For mitt vedkommende er jo hundeholdet et tapsprosjekt økonomisk. Selv om man velger å avle på sine hunder, så vil ikke inntekten man får fra valpekullet i seg selv føre til at hundeholdet generelt gir økonomisk gevinst. Man kan ikke bare ha oppdrett som hobby uten å ha hund som hobby, og på lang sikt, med mindre man driver kommersielt med hund som f.eks. DHH, så vil man gå i økonomisk tap selv om man går i pluss på et valpekull.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...