Gå til innhold
Hundesonen.no

erfaring med furminator?


Recommended Posts

Ja, har brukt Furminator i kombinasjon med puddelkarde i alle år. Jeg har en shiba med lange dekkhår og enormt mye underull og en med korte dekkhår og litt mindre underull, og bruker den på begge. Veit at noen mener den skjærer av dekkhåra, men det har jeg aldri opplevd på mine. Jeg bruker den bare når den er helt grusomt med røyting, før det tar jeg pelsen ved å gre motsatt retning med puddelkarda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også furminator og karde på min border. Tynn i pelsen og lite underull. Ikke merket noen skader på pels, men så er jeg ikke så veldig opptatt av det heller. Syntes den virker litt voldsom mot huden, men det er vel antakelig mest fordi det som sagt er veldig tynt med pels på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Heidihj skrev:

Furminatoren ødelegger malamutepelsen.. Ikke god å bruke på de i det hele tatt. Her går det i karde og kammer for å få ut all underulla i røytinga.

Aldri opplevd på mine to mutter, kunne ikke hatt bedre børste. 

@IdaC Furminator er beste børsten jeg har hatt, til røyting vell og merke. Hører også noen sier at pelsen(dekkhårene) blir ødelagt, men det har jeg aldri opplevd.. Ikke på malamutene(tykk pels med dekkhår og mye underull) og ikke på belgeren eller hollenderen(mindre pels, dekkhår og litt underull). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Malamuten skrev:

Aldri opplevd på mine to mutter, kunne ikke hatt bedre børste. 

@IdaC Furminator er beste børsten jeg har hatt, til røyting vell og merke. Hører også noen sier at pelsen(dekkhårene) blir ødelagt, men det har jeg aldri opplevd.. Ikke på malamutene(tykk pels med dekkhår og mye underull) og ikke på belgeren eller hollenderen(mindre pels, dekkhår og litt underull). 

Mens jeg har opplevd det på begge malamutene. De færreste jeg kjenner i malamutemiljøet bruker furminatoren pga skader på dekkhår. Men man har forskjellig erfaringer :) På retrieveren min var det derimot ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heidihj skrev:

Mens jeg har opplevd det på begge malamutene. De færreste jeg kjenner i malamutemiljøet bruker furminatoren pga skader på dekkhår. Men man har forskjellig erfaringer :) På retrieveren min var det derimot ikke noe problem.

Definitivt, bare ikke enig i din generelle påstand om at furminator ødelegger muttepels. For min erfaring er motsatt av din, ikke bare med egne hunder, men det var i muttemiljøet jeg ble introdusert for børsten og anbefalt å bruke den så jeg tror nok det er like delte meninger der som ellers :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Definitivt, bare ikke enig i din generelle påstand om at furminator ødelegger muttepels. For min erfaring er motsatt av din, ikke bare med egne hunder, men det var i muttemiljøet jeg ble introdusert for børsten og anbefalt å bruke den så jeg tror nok det er like delte meninger der som ellers :) 

Jeg ble anbefalt den av en mutteier i dyrebutikken,  så det er definitivt delte meninger ja :)

 

For min del spiller det liten rolle om den hadde ødelagt dekkhårene på Toddy ( noe den ikke gjør), han kan jo ikke stilles.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker bra på mine, aldri hatt problemer med ødelagt dekkhår på noen av dem. Men så brukes den kun når hundene røyter sikkelig, altså på våren og høsten, aldri ellers. Viktig å huske at Furminator er en røytekam, og ikke en vedlikeholdsbørste.

Anbefaler den så lenge den brukes riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den fungerte bra på dalmisen, bare du brukte den forsiktig.

På retrieveren min synes jeg den tar mye dekkhår, og pelsen blir styggere av det, men den tar jo utrolig mye underull da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Turb skrev:

Fungerer veldig fint på kelpien, men på tolleren kuttet den dekkhår. Han synes også at den var ekstremt ubehagelig, så sluttet å bruke den på ham. 

er kelpie jeg skal bruke den på, har du den til kort eller lang pels? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, IdaC skrev:

er kelpie jeg skal bruke den på, har du den til kort eller lang pels? :)

Pigg har kort pels. Litt manke, men ellers er dekkhårene rundt 3 cm lange. Han er ung enda så jeg har bare brukt den i verste røyteperioden, ellers har jeg brukt en vanlig hårbørste. Har tenkt å kjøpe en fake tangle teezer å teste, bare pga bedre grep :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turb skrev:

Fungerer veldig fint på kelpien, men på tolleren kuttet den dekkhår. Han synes også at den var ekstremt ubehagelig, så sluttet å bruke den på ham. 

Min erfaring er at den ødelegger kelpiepels ved overdreven bruk :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Den er genial på huskypels i røyting. Tar bittelitt dekkhår også, men det er minimalt. Pelsen ser helt fin ut etterpå. Og selv om han ikke skal stilles (AH), så er det viktig for meg med gode dekkhår fordi de beskytter mot vann og vind. Men som sagt, den tar minimalt med dekkhår. På terven bruker jeg ikke furminatoren. Der syns jeg den ødelegger pelsen. Den tar selvfølgelig mye underull, men den ødelegger omtrent like mye dekkhår. Kan bruke den litt bak i buksene på bakbeina og sånt, men generelt styrer jeg unna furminatoren på han. Bruker heller vanlig karde som jeg børster lag for lag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hvordan Furminatoren brukes på hunden har mye å si ifht ødelagte dekkhår :) 

Jeg elsker den, har ikke funnet noe som tar røytepels bedre! Keo har en miks av grove og fine dekkhår med overraskende mye underull til så kort pels, prøvd med både karde, kammer og børster uten resultat i nærheten av disse. Keo slutter aldri å røyte, så vi går over annenhver uke til en gang i måneden, sparer mye støvsuging. Under Lyns røyteperiode så fikk hennes bløte, kraftige pels smake Furminatoren etter gjennomgang med karde og kam, ingen skadede dekkhår men en bærepose pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...