Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie, temperament og bruksegenskaper


RDJ
 Share

Recommended Posts

Dette er en tanke som bare er på idéstadiet foreløpig, men jeg vil gjerne bruke litt tid på å finne ut av om jeg er totalt på villspor.

Selv har jeg gått med en liten drøm om å ha en brukshund i tillegg til jakthundene. Wachtelene fungerer i og for seg utmerket, men det hadde ofte vært veldig greit med en hund uten dette "utoverfokuset" når det kommer til bruks og lydighet. Jeg har også en svigerfar som er sauebonde, og som har ymtet frempå fra tid til annen om at en sauehund hadde vært fine greier. Jeg vil i så fall være eier og trener, selv har han ikke tid til en slik hund

Jeg har vært en del borti BC og det er flotte hunder det, men jeg vil ha en hund som er litt annerledes skrudd sammen. Ideelt sett skulle jeg hatt en malinois, men det virker ikke som om det er særlig trygt å skaffe seg en slik med håp om å få et gjeterhundemne.

Så jeg ser på australian shepherd som et alternativ, og jeg har forstått at det er en del her inne som har god kjennskap til rasen? Jeg ser at mange rundtforbi nevner gjeting som bruksområde og avlsmål, men hvor seriøst blir dette tatt her i Norge/Sverige? Jeg setter gjeteregenskaper som førsteprioritet, da hele poenget med å skaffe en slik hund hadde falt bort om den ikke har de riktige anleggene. Som andre prioritet setter jeg mentalitet i vid forstand. Egentlig skulle jeg hatt en wachtel med gjeterinstinkter. En hund som kort sagt tåler ALT av miljø, lyder, underlag osv. Jeg går ut ifra at en gjeter mye mulig vil være mer "reaktiv" enn en wachtel, og det er naturlig nok. Jeg har også sett at mentaliteten blir omtalt som et problem i rasen, men spørsmålet er om de gode er gode NOK, eller om jeg må forvente en litt "veikere" hund enn jeg er vant til?

Og til sist så vil jeg ha bruksegenskaper utover "aktiv familiehund"-kategorien. Jeg vil ha en hund som, også utenom gjetingen, fungerer så bra at man faktisk kan ha seriøse ambisjoner innen bruksarbeidet.

Jeg ser også at en del aussies ser mer ut som border collier enn noe annet. Er det for optimistisk å håpe på en skikkelig bruksutgave som fortsatt ser ut som en aussie? Litt forfengelig må man få være.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi jeg sitter med oppfatningen, korrekt eller ikke, at jeg har sjans til å få en betydelig "tøffere" hund i aussien enn en border collie. Jeg har ikke særlig med erfaring med border collie selv om det finnes en god del av dem på gårdene heromkring. Men det jeg ser er stort sett ganske myke hunder ovenfor alt annet enn sauene. Gode sauehunder altså, men fremstår veldig forsiktige ellers. Jeg er svak for mer in-your-face-bikkjer, om det gir noen mening. På kurs har jeg også sett endel, men da høyst sannsynlig ikke fra gjeterlinjer. Disse har ofte fremstått over kanten forsiktige, og har trengt tid til ekstra tilvenning til figuranter osv. 

Når alt kommer til alt er det nok en smakssak. Fornuften tilsiter at border collie muligens burde blitt vurdert mer enn den blir, men jeg klarer bare ikke å se for meg en slik hund her i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, RDJ skrev:

Det er nok fordi jeg sitter med oppfatningen, korrekt eller ikke, at jeg har sjans til å få en betydelig "tøffere" hund i aussien enn en border collie. Jeg har ikke særlig med erfaring med border collie selv om det finnes en god del av dem på gårdene heromkring. Men det jeg ser er stort sett ganske myke hunder ovenfor alt annet enn sauene. Gode sauehunder altså, men fremstår veldig forsiktige ellers. Jeg er svak for mer in-your-face-bikkjer, om det gir noen mening. På kurs har jeg også sett endel, men da høyst sannsynlig ikke fra gjeterlinjer. Disse har ofte fremstått over kanten forsiktige, og har trengt tid til ekstra tilvenning til figuranter osv. 

Når alt kommer til alt er det nok en smakssak. Fornuften tilsiter at border collie muligens burde blitt vurdert mer enn den blir, men jeg klarer bare ikke å se for meg en slik hund her i hus.

Jeg er oppvokst med BC og har nå rottis.. Bc ekke rottisfrekk, for det er en gjeterhund som mer enn gjerne vil please eieren sin. Men våre har alltids vært frekk nok.. De er greie imot de førerne de respekterer, men våre har aldri vært superlydige imot hvem som helst.. 

Min erfaring er at BC er tøffere enn aussie.. Men nå har ikke jeg møtt noen "bruks" aussie, så kan være det..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, RDJ skrev:

Working kelpie har jeg alltid sett for meg at blir som border collie? Tar jeg feil her?

Takker for tips Poter, skal se videre i den retningen :)

Jeg kan ikke så vittig mye om de. Men de er jo kelpier med gjeterinstinkt :P. Men når jeg møter WK og BC så er det ikke slik at jeg tenker at disse er et fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Monica Tegler/Tunevannets. Skal du ha en border collie som brukshund så er det jo en idé å gå til noen som er nordisk mester og norgesmester flere ganger i bruks samt er en av de aller beste i Norge i gjeting - og har vært det med flere hunder.. Ei jeg kjenner har bc og malle, og den ene bc'n skulle vist ikke være så fryktelig ulik faktisk :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med Monica Tegler/Tunevannets. Skal du ha en border collie som brukshund så er det jo en idé å gå til noen som er nordisk mester og norgesmester flere ganger i bruks samt er en av de aller beste i Norge i gjeting - og har vært det med flere hunder.. 

Tror ikke det blir noen valper der med det første? Izi fikk jo valper i høst/vinter, og Yes skal visst ikke avles på pga min Koda.

Men ho har jo evt Mayra da, halvsøster til min, vet ikke om hun har noen planer for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:

Tror ikke det blir noen valper der med det første? Izi fikk jo valper i høst/vinter, og Yes skal visst ikke avles på pga min Koda.

Men ho har jo evt Mayra da, halvsøster til min, vet ikke om hun har noen planer for henne.

Går jo ann å høre om hun evt vet om noen kull. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev: Tror ikke det blir noen valper der med det første? Izi fikk jo valper i høst/vinter, og Yes skal visst ikke avles på pga min Koda.

Men ho har jo evt Mayra da, halvsøster til min, vet ikke om hun har noen planer for henne.

Går jo ann å høre om hun evt vet om noen kull. [emoji4] 

Ja, det er jo sant. [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjengse aussie dere har sett her til lands, er nok ikke representativ for de gjeter (-og bruksavlede) aussiene som er i Sverige, Finnland og nedover Europa. Nå er det mange år siden jeg var i miljøet, men jeg tviler på det har forandret seg så veldig til det motsatte. Mer heller har gjetermiljøet tatt seg opp. Så TS, du må bare holde på drømmen om en aussie :) Jeg vet ikke helt hva du mener med "in your face", men jeg tror jeg skjønner tanken din om bc vs aussie. Om du vil kan jeg forhøre meg med de jeg kjenner i miljøet og se om de kan tipse om noen å kontakte? Kan evt ta det på PM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Poter skrev:

Den gjengse aussie dere har sett her til lands, er nok ikke representativ for de gjeter (-og bruksavlede) aussiene som er i Sverige, Finnland og nedover Europa. Nå er det mange år siden jeg var i miljøet, men jeg tviler på det har forandret seg så veldig til det motsatte. Mer heller har gjetermiljøet tatt seg opp. Så TS, du må bare holde på drømmen om en aussie :) Jeg vet ikke helt hva du mener med "in your face", men jeg tror jeg skjønner tanken din om bc vs aussie. Om du vil kan jeg forhøre meg med de jeg kjenner i miljøet og se om de kan tipse om noen å kontakte? Kan evt ta det på PM. 


Eneste forskjellen er at nå er det brukskrav for å bli utstillings champion. Ellers er det veldig likt, om enn, er show typen økende i populæritet.

-----------------------------------------
Gjeterinstinkt er ikke en første prioritet  på aussie i Norge. Folk liker vel å tro det, men det stemmer nok ikke. Da hadde det nok vært gjeterhund prøve på aussie. Helsa på den gjense aussie er ok, men mange sykdommer som epilepsi, øyesykdom og atopi blir ikke tatt like særiøst av alle. Ville holdt øynene opp om jeg skulle kjøpt aussie igjen, det er mye dårlig avl på rasen, og mange som leker oppdretter. Til gjeting, hadde jeg ikke satset på aussie fra Norge. Da er det bedre å ta en titt i Sverige. Det kan i stor grad lønne seg å ta kontakt med Svenske Aussie Klubben da dem nok har oversikt over hvem kenneler som gjeter og ikke.   Om du har mulighet til å satse på import, vet jeg at JJ ranch  i Nederland har gode gjeterhunder. Er ei i Norge som har en tispe derfra som hun gjeter med, og som gjør det bra så vidt jeg vet.

Om aussien er noe tøffere enn Border Collie... Nei. Det er to forskjellige raser som gjeter på ganske forskjellige måter. Å sammenlikne rasene er ikke helt fair. Border Collie er en mer spesiallisert saue gjeter, men aussien skal i prinsippet kunne gjete det den får beskjed om å gjete. Det som kanskje kan få den til å virke tøffere er vokt og skarphet, selvom det garantert er Bordere med både skaprhet og vokt i seg der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner hva TS mener, for jeg har aldri likt bc spesielt godt. De er pene, de er absolutt noen av de beste hundene man kan få til mye forskjellig og relativt enkle sammenlignet med en del andre raser, men gud så kjedelige de virker sånn ellers og det litt spesielle ganglaget mange av dem har.  Gjetete måte å bevege seg på selv om de ikke gjeter. Alle hunder kan jo være frekke, har personlighet og særtrekk osv og mange raser kan være myke, men det kan likevell være stor forskjell på hvordan man opplever dem som type, hvordan fremtoning de har. 

Det spørs nok hva du vil vektlegge høyest @RDJ BC eller kelpie (to ganske forskjellige hunder forøvrig, etter min oppfatning ihvertfall) er nok uten tvil de tryggeste valgene om man vil ha en god gjeter. Eller er det viktigste hundetypen også kanskje få en god gjeter? Jeg skal ikke si noe om hvordan det står til med aussie som gjeterhund for det vet jeg ikke så mye om, men jeg regner med at det er litt som med flere av de andre gjeterne som brukes litt sporadisk hvor største delen av avlen og rasen har fokus på helt andre ting. Det finnes de som kan, men det er nok mye mer bingo å skulle finne rett valp, selv fra en oppdretter som har fokus på det og man må garantert regne med å jobbe hardere for resultatet enn med en bc eller kelpie fra gjeterlinjer. En annen ting er jo tilgang på instruktører om man har behov for det, det er vell betydelig mindre tilbud for kroppsgjetere og utradisjonelle raser om jeg har forstått det rett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett disse videoene - vil man ha noe annet enn en border collie når man har sau og kveg? :innocent:

https://youtu.be/QKpIlm7nJW8

https://youtu.be/jfWsgEdYMp4

https://youtu.be/A8AIv6tWByc

https://youtu.be/-9MNT8UILhQ

 

Klarer mod å gjøre om lenkene til "bilder"? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye gode svar! Selv om folk er litt uenige, så tolker jeg det dithen at det i alle fall ikke er helt håpløst å få en grei gjeterhund av en aussie om man bare får riktig emne å starte med. Jeg har faktisk aldri tenkt tanken på at oppdrettere fra andre europeiske land enn Sverige var noe å sjekke ut, men her var det jo plutselig et godt utvalg av oppdrettere som avler for gjeting, og med meriterte hunder.

Jeg har sendt litt forespørsler, så får vi se hva som skjer. Det er mulig jeg holder meg til jakthundene, og at vi bare får fortsette å flytte sauene "manuelt" slik vi har gjort til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RDJ skrev:

Takker for mye gode svar! Selv om folk er litt uenige, så tolker jeg det dithen at det i alle fall ikke er helt håpløst å få en grei gjeterhund av en aussie om man bare får riktig emne å starte med. Jeg har faktisk aldri tenkt tanken på at oppdrettere fra andre europeiske land enn Sverige var noe å sjekke ut, men her var det jo plutselig et godt utvalg av oppdrettere som avler for gjeting, og med meriterte hunder.

Jeg har sendt litt forespørsler, så får vi se hva som skjer. Det er mulig jeg holder meg til jakthundene, og at vi bare får fortsette å flytte sauene "manuelt" slik vi har gjort til nå.

Kjenner et par i Sverige som har hund fra Black Zones de bruksavler og gjeter med sine hunder. De jeg har truffet er fra samme kull. Fantastiske brukshunder og ikke vettige i hue for fem flate øre... Men jeg vet at hun har hatt kull som er mer vettige enn det altså. 
Min opplevelse er at det er mye skarphet og ressursforsvar på de rent bruksavlede aussiene. Og at det er mye varierende temperament og arbeidsvilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, RDJ skrev:

@Turb, med "ikke vettuge i hue", sikter du da til vokten og ressursforsvaret, eller noe annet?

Ja + det pluss stor skepsis til alle mennesker og hunder de ikke bor med og en motor av en annen verden. Men kjenner du dem og jobber med dem er de herlige ;) 

Men jeg tror jeg hadde gått for mer moderate linjer hvis jeg var deg, og hvis du primært skal gjete med den så tror jeg også at bc eller wk er bedre valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...