Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket valpefôr anbefaler dere?


stinen
 Share

Recommended Posts

Hvilket valpefôr anbefaler dere? Vi har akkurat hentet vår nye labradorvalp, og må til innkjøp av nytt fôr. Det vi fikk med fra oppdretter var Labb sitt, men hun sa at jeg kunne bruke hva-som-helst. Bare passe på å blande fôrene i overgangsfasen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er viktig for deg å prioritere? Pris? Innhold? Eller er du fornøyd så lenge hunden fungerer på det den får? 

Det finnes jo liksom ingen fasit på hva som fungerer best. Jeg personlig er jo overbevist om at det er litt relevant hva foret er laget av på samme måte som det er relevant for oss mennesker også hva vi har i oss ifht hvordan vi fungerer, hvordan vi føler oss, kondisjonen vår, helse osv. selv om de fleste av oss fungerer helt fint nesten uansett hva vi stapper i oss. På samme måte som man kan spise noe som i teorien er bra, men som kanskje jeg eller du reagerer på av en eller annen grunn og da er selvsagt ikke den matvaren bra for oss. 

Du har jo Royal canin, pro plan, eukanuba m.fl. som er ganske godt kjente og populære for. Ikke av de aller dyreste og ikke av de billigste, ikke supert på innhold, men de fleste hunder fungerer jo helt topp på disse. 

Så har du jo labb som er ganske forhatt, om det er grunnløst eller ei vet jeg ikke, min personlige erfaring tilsier at det er noe i ryktene, men min erfaring kan selvsagt ha vært en tilfeldighet. Billigere og heller ikke noe å skryte av innholdsmessig. Samme produsent har jo også apetitt, dyrere og bedre, kanskje på nivå med Royal canin, pro plan, eukanuba og de (litt usikker, lenge siden jeg har lest innhold på de forskjellige). Hørt mindre negativt om apetitt enn om labb. 

Også har man jo for som orijen, acana osv som er en god del dyrerer og også en god del bedre på innhold (mer kjøtt, mindre korn osv), har hørt om en del hunder som ikke tåler orijen da så det kan jo være greit å være obs på. 

Personlig hadde jeg nok prøvd en av de dyrerer forene med bedre innhold i om jeg hadde hatt bare en hund, men med flere så synes jeg det blir litt i dyreste laget så jeg har heller valgt å fore halvt med royal canin (valpefor på valper og høyenergiforet på voksne, sistnevnte er et par hakk bedre mtp kjøtt i foret enn vanlig voksenversjonen til rc og det samme gjelder for eukanuba) og halvt med vom og hundemat. Vom og hundemat er billigere enn å skulle kjøpe noe som helst type tørrfor og det er jo rent kjøtt/slakteavfall så den komboen der slår vell de fleste rene tørrfor på innhold selv om tørrforet jeg bruker ved siden av ikke nødvendigvis er av det beste heller. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forer min schæfervalp halvt med vom og hundemat for valper og halvt med eukanuba med lam og ris for hunder opptil 24 mnd. Eukanuba inneholder jo en del korn/ris som Malamuten skriver, men eg tenker at når valpen får så mye rein vom så gjør det ikke noe om det er mindre kjøttandel i tørrforet :)

Grunnen til at eg ikke bare forer på vom er mest av praktiske årsaker, eg reiser mye og det er enklere å ta med tørrfor på tur enn ferskmat, i tillegg til at hundene mine får veldig treg og hard mage av kun vom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Vom og Hundemat i kombinasjon med enten ProPlan eller Royal Canin. Har fungert flott her (de har fått mest Vom og Hundemat, så jeg har ikke bekymret meg ekstremt for innholdet i tørrfôret så lenge det er nogenlunde "anerkjent"....)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt vom og hundemat sammen med tørrfor, da vet jeg at kjøttinnholdet blir bra uansett. Vi har brukt litt forskjellige tørrfor, han hadde med seg Eukanuba lam og ris fra oppdretter men hadde lite matlyst. Vanlig Eukanuba var heller ikke fristende. Så vi har endt opp med fish4dogs og Orijen, men da ca 70% v&H og 30% tørrfor siden han plukker ut tørrforet om det blir for mye. Jeg liker fish4dogs fordi han da får i seg godt med omega3 gjennom maten, det er greit å slippe å fiskeolje i skjegget :P Han fungerer iallfall veldig fint på det, har vokst godt og har veldig fin pels og sterke klør. Avføring er fast og kompakt og lett å plukke opp ca 3 ganger om dagen, han fiser nesten ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Vom og Hundemat i kombinasjon med Dr. Clauders Junior. Det oppdretter bruker og anbefaler. Vom har jeg jo brukt fra før og har god erfaring med det, men det kommer helt an på hunden. De har individuelle behov. Pedigrees er nok ikke det beste valget for noen kanskje, men. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen :) Da ble jeg ganske mye klokere! 

Tror jeg skal prøve å bytte over fra Labb til Royal Canin, og så prøve meg med en kombinasjon med Vom og Hundemat sånn litt etterhvert. Som dere sier så kan det jo være individuelt hvordan hunden reagerer på de ulike fôrene, så jeg får vel være flink til å følge med (eventuelt spørre andre med lenger erfaring enn meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare prøv deg fram :) finn et valpen fungerer på, det er det viktigste :)

hannen min på 2 år har prøvd ganske mange forskjellige typer, og som valp fikk han royal canin fra oppdretter, før vi gikk over på Brit puppy. Fungerte fint på det. Etter vi gikk over på voksenfôr har vi også prøvd forskjellige typer. Hos han sliter jeg med å holde vekta oppe. 

Tispa har alltid gått på royal canin.

Valpis som kommer om en måneds tid får Dr.Clauders hos oppdretter, og det kommer vi nok til å fortsette på.

Så her blir det tre hunder med tre forskjellige typer fôr :P  Man må liksom finne det hver enkelt hund fungerer på :)  Tilleggsfôrer også på kjøtt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...