Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutte å hoppe på gjester?


Feline
 Share

Recommended Posts

Dalmatiner 2.5 år, blir utrooolig glad for besøk og hopper på alle som kommer inn døra. Hun merker at det er folk utenfor allerede før de ringer på, og står inne i gangen og logrer med hele kroppen og venter på at døren skal bli åpnet så hun kan overfalle dem.

Vi prøver såklart å unngå overfall ved å si sitt, lokke henne vekk med godbiter, holde henne fast når hun er på det villeste osv... besøkende har siden hun var valp fått beskjed om å være rolig, overse, snu ryggen til, men det er visst veldig vanskelig og de blir stående og hyle med armene veivende i lufta og rope gå ned, slutt å hopp, slutt!! Blir oppgitt både over besøkende og hund :P Har sagt SÅ mange ganger at hunden bare blir mer stresset av dette, men det går jo ikke inn :(

Når jeg eller min mann kommer inn døren er hunden like giret på å hilse, hun logrer med hele kroppen, men holder en meter avstand til hun får klarsignal på at hun kan komme og få kos. Det har hun bare lært ved at vi har ignorert og sagt at hun må vente. Jeg tar av meg sko, jakke, legger fra meg ting osv og hun er ikke i nærheten før jeg setter meg på huk for å hilse. Hun hopper aldri på oss. 

Så hvorfor hopper hun da på gjestene som kommer? Noen få er såklart flinke å ignorere, men hun hopper på dem likevel :( Noen som vet hvordan vi kan få trent vekk hoppingen på gjester? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er forskjell på dere og på gjester. Og selv om gjestene også er forskjellige mennesker så har mest sannsynlig hunden bare en generell forventning til at det kommer noen andre folk enn de som er med i flokken og det er gøy. Kjenner man folk som er flinke til å høre etter å gjøre som de får beskjed om så er det jo fint å be de gjøre det samme som dere, med ignorering osv, da hadde det sikkert fungert, men så lenge noen/mange ikke greier det så vil det ikke virke heller, mest sannsynlig. Ikke på en såpass oppspilt hund ihvertfall. 

Tenker at dere enten må finne på en annen tilnærming ifht at gjestene får ta del i treningen, men på en måte som de greier å følge og som stopper hunden fra å hoppe på dem eller gjøre ting de ikke liker for å unngå at de blir "hysteriske" og gøyale. Eller at dere tar treningen på lydighet uten å involvere gjestene annet enn at de får beskjed om å ikke oppsøke hunden. Dvs at dere lærer henne å ligge på plassen sin, sitte ved siden av dere (evt i bånd i starten) e.l. Eller bare holde henne unna til hun har roet seg (men antagelig ikke så mye læring i den siste da, bare unngår problemet).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal gjestene oppdra hunden deres? Hvis hunden er slik, hvorfor får den da stå i gangen og gjøre seg klar til et overfall? 

Be den om å ligge på plassen sin til den er rolig eller bind den på stua, og så får den hilse når den er rolig.. Og inntil den er rolig, DA kan dere be gjestene om å overse hunden.. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær han dette:

Etter han har lært av seg selv at dette virker i flere situasjoner (når han vil ut, når han skal ha mat, når han skal ut av bilen etc.), vil han også lettere gjøre det med besøkende. Så når besøkende kommer så passer du på å ha godbiter og stikke de til ham idet han setter seg. Jeg har gjort det selv, det funker med veivende og hylende mennesker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...