Gå til innhold
Hundesonen.no

Chodsky Pes vs hollender


JulieJ
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Jeg og samboeren min leker med tanken på å skaffe en hund til. Vi har en tervueren tispe fra før, og jeg har lenge hatt veldig lyst på chodsky pes. 

Men- vi har i det siste fått øynene opp for langhårshollenderen, og lurte på om sonenorakelet kan dele litt erfaringer om de to rasene? Tervueren tispen vår har noen egenskaper jeg elsker; Hun er fantastisk på innkalling, hun lærer fort og liker å trene, hun har en super avknapp og er en drøm i hverdagen. Jeg håper at vår neste hund skal ha så mange som mulig av disse egenskapene, men samtidig gjerne være litt tryggere, mer sosial og selvstendig enn terven vår, da hun kan være i overkant var og sart til tider. Jeg ønsker å bruke hunden i lydighet og spor, og som sofagris <3 

Hva tror dere?  Chodsky Pes eller langhårshollender? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ganske forskjellige raser vil jeg påstå. Hollenderen er nok mye mer krevende og med en helt annen mentalitet enn chodskyen. Jeg har ingen personlig erfaring med noen av rasene, men ut fra det jeg har lest og hørt andre erfare, ville jeg ikke valgt hollenderen. Du sier jo ingenting om hva hunden skal brukes til eller hvor mye trening og mosjon du tenker å gi, men jeg tror sjansen for å få en real hund som fungerer både  i hverdagen og på trening er størst med en chodsky pes.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med kennel trontoppen :-) meget flink og seriøs oppdretter av langhårshollender! Jeg sikler på rasen selv,utrolig flotte. Men de kan ikke sammenlignes med korthårshollender ;-) Til hobbybruk er de nok egna, har du ambisjoner så kjøper du noe annet. Det er litt bingo om du får en dugende brukshund eller ikke. Har du ambisjoner så velger du ikke Chodsky pes heller forsåvidt :-) men tenker du hobbytrening og ikke må nå helt opp så hadde jeg valgt langhårshollender. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MarieR skrev:

To ganske forskjellige raser vil jeg påstå. Hollenderen er nok mye mer krevende og med en helt annen mentalitet enn chodskyen. Jeg har ingen personlig erfaring med noen av rasene, men ut fra det jeg har lest og hørt andre erfare, ville jeg ikke valgt hollenderen. Du sier jo ingenting om hva hunden skal brukes til eller hvor mye trening og mosjon du tenker å gi, men jeg tror sjansen for å få en real hund som fungerer både  i hverdagen og på trening er størst med en chodsky pes.

Takk for svar :) Jeg synes aktiveringsbehovet til terven passer meg veldig fint, men litt høyere aktivitetsbehov hadde heller ikke gjort noe. Jeg har iallefall ingen problem med å gi terven nok mosjon, da vi trener en god del og er mye på lange skog-og fjellturer. 

 Jeg har lest litt rundt, og ser at noen sammenlikner langhårshollenderen med langhårsbelgeren i aktivietsbehov, men usikker på om det stemmer? Jeg nevner at hunden skal brukes til lydighet og spor :)

1 time siden, Shlush skrev:

Ta kontakt med kennel trontoppen :-) meget flink og seriøs oppdretter av langhårshollender! Jeg sikler på rasen selv,utrolig flotte. Men de kan ikke sammenlignes med korthårshollender ;-) Til hobbybruk er de nok egna, har du ambisjoner så kjøper du noe annet. Det er litt bingo om du får en dugende brukshund eller ikke. Har du ambisjoner så velger du ikke Chodsky pes heller forsåvidt :-) men tenker du hobbytrening og ikke må nå helt opp så hadde jeg valgt langhårshollender. 

Takk for tipset :) Er langhårs-og korthårshollender lik belgerne da? Der hører jeg så mye forskjellig. Jeg har veldig lite erfaring med rasen, men synes kanskje korthårshollenderen fremstår som litt for skarp for min smak,- men da stemmer det kanskje at langhårshollenderen er noe mykere?

Litt usikker på ambisjonsnivået egentlig. Foreløbig er jeg i LP1 med min hund, men syns det er utrolig morro, og vil gjerne ha mulighet til å nå "høyt" med neste hund :)  

Edit: Jeg leker også litt med tanken på å bruke hunden i rundering, og potensielt NRH. Jeg gikk en stund i NRH med terven, men hun var litt for engstelig til å trives, mens jeg syntes det var kjempegøy :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, JulieJ skrev:

Takk for svar :) Jeg synes aktiveringsbehovet til terven passer meg veldig fint, men litt høyere aktivitetsbehov hadde heller ikke gjort noe. Jeg har iallefall ingen problem med å gi terven nok mosjon, da vi trener en god del og er mye på lange skog-og fjellturer. 

 Jeg har lest litt rundt, og ser at noen sammenlikner langhårshollenderen med langhårsbelgeren i aktivietsbehov, men usikker på om det stemmer? Jeg nevner at hunden skal brukes til lydighet og spor :)

Takk for tipset :) Er langhårs-og korthårshollender lik belgerne da? Der hører jeg så mye forskjellig. Jeg har veldig lite erfaring med rasen, men synes kanskje korthårshollenderen fremstår som litt for skarp for min smak,- men da stemmer det kanskje at langhårshollenderen er noe mykere?

Litt usikker på ambisjonsnivået egentlig. Foreløbig er jeg i LP1 med min hund, men syns det er utrolig morro, og vil gjerne ha mulighet til å nå "høyt" med neste hund :)  

Edit: Jeg leker også litt med tanken på å bruke hunden i rundering, og potensielt NRH. Jeg gikk en stund i NRH med terven, men hun var litt for engstelig til å trives, mens jeg syntes det var kjempegøy :P 

Nå har eg bare erfaring med en langhårshollender, men den er ikke i nærheten av mine to groenendaeler når det gjelder arbeidslyst. Men, har snakket en del med eieren om rasen, og det virker som om arbeidslyst henger sammen med linjer på hollenderen. Hun tenker i vert fall på å skaffe en til, men fra andre linjer enn det hun har i dag. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anette skrev:

Hvorfor er det så forskjell på kort og langhårshollenderen? de korte jeg kjenner er ferrarier, og en chodsky er ingen ferrari :P ei en terv. Så ganske usammenlignbart for meg, men jeg baserer meg på kort hollender. 

Det er litt dumt å komme med erfaring med KH hollender når det er LH hollender som etterspørres. Skal du sammenligne noe, så vil jeg si at forskjellen på KH og LH hollender minner mer om forskjellen mellom malle og LH belger om noe. Det er to veldig forskjellige raser, selv om begge heter hollender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Det er litt dumt å komme med erfaring med KH hollender når det er LH hollender som etterspørres. Skal du sammenligne noe, så vil jeg si at forskjellen på KH og LH hollender minner mer om forskjellen mellom malle og LH belger om noe. Det er to veldig forskjellige raser, selv om begge heter hollender.

Ja, og jeg spurte hvorfor det er så giga forskjell på LH og KH. Og skrev at jeg kjenner til KH.. er det virkelig så vanskelig? Jeg har selv valgt bort chodsky pes som rasevalg. 

Men takk for info at det er to så forskjellige raser da :) behøver ikke bli sur for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anette skrev:

Ja, og jeg spurte hvorfor det er så giga forskjell på LH og KH. Og skrev at jeg kjenner til KH.. er det virkelig så vanskelig? Jeg har selv valgt bort chodsky pes som rasevalg. 

Men takk for info at det er to så forskjellige raser da :) behøver ikke bli sur for det :)

Sur? Virkelig? I såfall er det du som er litt sur ;)  Jeg bare kommenterte at i og med at det er to forskjellige raser, så er det jo litt dumt å skrive om KH. Blir på samme måte som om noen spør om terv og man kommer med sine erfaringer med malle eller lakke. 

Grunnen til at det er så stor forskjell er vel fordi man har vektlagt forskjellige ting i avlen, som med alle andre raser.

RED: Ser jeg bomma. Gikk litt fort i svingene. Sånn i utgangspunktet var vel mitt første innlegg mynta på @MarieR og ikke deg. Jeg trodde bare det var samme person som hadde skrevet de innleggene :icon_redface: My bad!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt én LH, på samme lydighetskurs som meg. Den var veldig søt og grei, men det virka som den hadde mindre motor enn terven min. Kan godt hende det er en bedre brukshund, for jeg vil ikke påstå at jeg rakk å bli veldig godt kjent med den, men den var i allefall daffere enn terven min er på samme alder. Det kan jo hende at det er en fordel, at det gjør at den er mer samlet, for det virka som den trivdes med å trene og var typisk gruppe 1-hund når det kommer til å være lettlært osv. Eieren var også ganske lavmælt, så det kan også ha påvirket hundens oppførsel :)

Chodskyen har jeg dessverre ikke personlig erfaring med, men det kommer en valp til Trondheim nå snart, så jeg er veldig nysgjerrig! Har egentlig lyst på en sånn selv, hvis de er slik som lovnadene sier ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JulieJ skrev:

Hei :)

Jeg og samboeren min leker med tanken på å skaffe en hund til. Vi har en tervueren tispe fra før, og jeg har lenge hatt veldig lyst på chodsky pes. 

Men- vi har i det siste fått øynene opp for langhårshollenderen, og lurte på om sonenorakelet kan dele litt erfaringer om de to rasene? Tervueren tispen vår har noen egenskaper jeg elsker; Hun er fantastisk på innkalling, hun lærer fort og liker å trene, hun har en super avknapp og er en drøm i hverdagen. Jeg håper at vår neste hund skal ha så mange som mulig av disse egenskapene, men samtidig gjerne være litt tryggere, mer sosial og selvstendig enn terven vår, da hun kan være i overkant var og sart til tider. Jeg ønsker å bruke hunden i lydighet og spor, og som sofagris <3 

Hva tror dere?  Chodsky Pes eller langhårshollender? 

 

Hollender og belger kan veldig godt sammenlignes etter min mening. Langhår mot langhår og korthår mot korthår, MEN, som med belgeren så er det store forskjeller innenfor de samme variantene. Alt fra langhår etter korthårslinjer (som jo da er mer eller mindre som korthår å regne i mentalitet og egenskaper) og hele skalaen ned til "dvaske" og "ubrukelige" (i brukssammenheng) utstillings og familiehund linjer.  det som kan være en ekstra utfordring med hollender kontra belger er jo at rasen er mye mindre, ferre oppdrettere å velge i og man må antagelig reise lengre for å finne det man vil ha. Man har også de samme utfordringene med mentalitet som hos belger.. Mange er veldig gode hunder, men det finnes problemer som dukker opp innimellom. 

Om du liker belger så blir jo chodsky en helt annen type hund, selv om den for det meste virker å være en god arbeids og brukshund. Så rent bruksmessig så passer begge, men det er som sagt en helt annen hund, på godt og vondt, så spm er vell mer hva du vil ha. Med chodsky slipper du nok en del av de mentale utfordringene .

36 minutter siden, Anette skrev:

Hvorfor er det så forskjell på kort og langhårshollenderen? de korte jeg kjenner er ferrarier, og en chodsky er ingen ferrari :P ei en terv. Så ganske usammenlignbart for meg, men jeg baserer meg på kort hollender. 

Forskjellig fokus i avl. Det finnes jo noen langhårslinjer som er omtrent som korthår og regne, med korthår i slekta, men de fleste vanlige langhår er veldig annerledes. I korthår er det jo motsatt, der er det storparten som er de skarpe, raske, heftige på alle måter hundene man gjerne tenker på når man tenker korthår og en liten del som er av litt andre linjer som er mer som familiehunder og regne. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert med så mange innspill :) 

Det jeg syns er vanskelig med hollenderen er at folk sier å utrolig mye forskjellig. I en tidligere sonen-tråd var det hevdet at det ikke var noen forskjell på pelstypene, noen mener at LH er mye mer krevende enn terven, mens andre mener at den har mindre motor :P Jeg merker jo at jeg blir mindre å mindre sugen på CP når jeg leser responsen ovenfor. 

Kort oppsummert er det vel langhårsbelgermotor med litt modigere/selvstendig mentalitet jeg er på utkikk etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JulieJ skrev:

Kort oppsummert er det vel langhårsbelgermotor med litt modigere/selvstendig mentalitet jeg er på utkikk etter. 

Men det kan du jo få på langhårsbelgeren? Har du ikke ei tispe du overtok 2 år gammel da? Hun var vel ikke jobbet all verdens med i utgangspunktet, og er vel heller ikke fra linjer der man nødvendigvis har tatt særlig hensyn til arbeidsegenskaper. Du finner jo oppdrettere som har et større fokus på arbeidsegenskaper og som lager terver med mer motor :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, JulieJ skrev:

Supert med så mange innspill :) 

Det jeg syns er vanskelig med hollenderen er at folk sier å utrolig mye forskjellig. I en tidligere sonen-tråd var det hevdet at det ikke var noen forskjell på pelstypene, noen mener at LH er mye mer krevende enn terven, mens andre mener at den har mindre motor :P Jeg merker jo at jeg blir mindre å mindre sugen på CP når jeg leser responsen ovenfor. 

Kort oppsummert er det vel langhårsbelgermotor med litt modigere/selvstendig mentalitet jeg er på utkikk etter. 

Det vet jeg ikke om du finner, så da er må du vell velge, belgerens væremåte, kjappe, klengette osv eller mer som chodsky, schæfer osv, mye bra motor og evner, stødigere mentalt ofte men litt "tyngre" og "treigere" i sin fremtoning. Uten at det er ment som noe negativt, men kanskje ikke helt det man ønsker om man er vant til å jobbe med belger. 

Men nå må man jo huske på at terver (eller hollendere da for den del) ikke nødvendigvis er veike heller, faren er jo at man kan få en som er litt veik, men de skal jo ikke være det, og mange er ikke det. Så du kan jo absolutt få det meste av det du ønsker i en terv (eller langhårshollender). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Men det kan du jo få på langhårsbelgeren? Har du ikke ei tispe du overtok 2 år gammel da? Hun var vel ikke jobbet all verdens med i utgangspunktet, og er vel heller ikke fra linjer der man nødvendigvis har tatt særlig hensyn til arbeidsegenskaper. Du finner jo oppdrettere som har et større fokus på arbeidsegenskaper og som lager terver med mer motor :) 

hehe, du har helt rett. En terv eller en groendael hadde nok vært midt i blinken. Jeg syns nok bare tanken på å bli kjent med en ny rase er forlokkende og drømmer meg bort i vakre bilder av spraglende hollendere :wub:

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Det vet jeg ikke om du finner, så da er må du vell velge, belgerens væremåte, kjappe, klengette osv eller mer som chodsky, schæfer osv, mye bra motor og evner, stødigere mentalt ofte men litt "tyngre" og "treigere" i sin fremtoning. Uten at det er ment som noe negativt, men kanskje ikke helt det man ønsker om man er vant til å jobbe med belger. 

Men nå må man jo huske på at terver (eller hollendere da for den del) ikke nødvendigvis er veike heller, faren er jo at man kan få en som er litt veik, men de skal jo ikke være det, og mange er ikke det. Så du kan jo absolutt få det meste av det du ønsker i en terv (eller langhårshollender).

Ja, du sier noe der. Nå er jo ikke min belger alle belgere, men jeg synes kvikkheten hennes er magisk og skulle gjerne hatt mer av den- så tyngre og treigere appelerer ikke så veldig kjenner jeg. Jeg er nok mest fristst til å snakke litt med LH-oppdrettere, og høre om jeg finner noen som passer mitt ønske om motor og mot, og ha i bakhodet at en LB kan være vel så bra :)

Takk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JulieJ skrev:

Takk for svar :) Jeg synes aktiveringsbehovet til terven passer meg veldig fint, men litt høyere aktivitetsbehov hadde heller ikke gjort noe. Jeg har iallefall ingen problem med å gi terven nok mosjon, da vi trener en god del og er mye på lange skog-og fjellturer. 

 Jeg har lest litt rundt, og ser at noen sammenlikner langhårshollenderen med langhårsbelgeren i aktivietsbehov, men usikker på om det stemmer? Jeg nevner at hunden skal brukes til lydighet og spor :)

Takk for tipset :) Er langhårs-og korthårshollender lik belgerne da? Der hører jeg så mye forskjellig. Jeg har veldig lite erfaring med rasen, men synes kanskje korthårshollenderen fremstår som litt for skarp for min smak,- men da stemmer det kanskje at langhårshollenderen er noe mykere?

Litt usikker på ambisjonsnivået egentlig. Foreløbig er jeg i LP1 med min hund, men syns det er utrolig morro, og vil gjerne ha mulighet til å nå "høyt" med neste hund :)  

Edit: Jeg leker også litt med tanken på å bruke hunden i rundering, og potensielt NRH. Jeg gikk en stund i NRH med terven, men hun var litt for engstelig til å trives, mens jeg syntes det var kjempegøy :P 

Korthårshollender er nok mer i retning malle, mulig hakket skarpere. Det er mitt inntrykk :-) Nå er det jo ymse hos langhårsbelgerne også da, men vil tro det er vanskeligere å finne en bra arbeidshund i langhårshollenderen... Det er desverre mye utstillingsavl og lite brukslinjer. 

 

Jeg synes kanskje du skal se på andre raser enn hollender og Chodsky når du vil nå opp i lp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anette skrev:

Hvorfor er det så forskjell på kort og langhårshollenderen? de korte jeg kjenner er ferrarier, og en chodsky er ingen ferrari :P ei en terv. Så ganske usammenlignbart for meg, men jeg baserer meg på kort hollender. 

Det er veldig stor forskjell på hårvariantene :-) KH har vært bruksavlet hele veien mens bruksfokusen har slidd ut hos LH. Det finnes dugende individer innen LH, men det er ingen selvfølge. Vil si at LH hollender er mer lik LH belger, mulig litt "roligere" mens KH hollender er like heftig og kanskje litt mer heftig enn Malle :-)

Jeg selv liker LH hollender og kunne tenkt meg en i fremtiden, men da må man gjøre grundig research :-)

 

Anbefaler virkelig å kontakte kennel trontoppen :-) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen LHer rundt på stevner, og mitt første inntrykk er at de har litt mindre motor en langhåret belger. De virker dog perfekte for de som vil prøve ut, men ikke de med store ambisjoner :P

De eneste KHene jeg har møt er malamuten sine. :) Men Vims synes jeg mer kan draes i retning malle. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kristiin skrev:

Har sett noen LHer rundt på stevner, og mitt første inntrykk er at de har litt mindre motor en langhåret belger. De virker dog perfekte for de som vil prøve ut, men ikke de med store ambisjoner :P

De eneste KHene jeg har møt er malamuten sine. :) Men Vims synes jeg mer kan draes i retning malle. 

Hva, synes du ikke Tai kan sammenlignes med malle? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shlush skrev:

Korthårshollender er nok mer i retning malle, mulig hakket skarpere. Det er mitt inntrykk :-) Nå er det jo ymse hos langhårsbelgerne også da, men vil tro det er vanskeligere å finne en bra arbeidshund i langhårshollenderen... Det er desverre mye utstillingsavl og lite brukslinjer. 

 

Jeg synes kanskje du skal se på andre raser enn hollender og Chodsky når du vil nå opp i lp :-)

Er det noen spesifikke du kommer på som passer beskrivelsen min? Som skrevet nedenfor så kan det jo faktisk hende det jeg egentlig er ute etter er en ny belger :P, men syns det er spennende å se seg litt rundt på andre raser også :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener med en Chodsky. Hun er bare 9 måneder eller noe sånt nå da, men jeg synes hun har vært litt skvetten/pinglete, type når hun ser deg sitte i skogen så boffer hun på deg og blir skeptisk (har selvsagt lagt opp treningen så det ikke skulle skje flere ganger) Men er blitt bedre nå. Og så har hun imellom bjeffe-utfall på andre hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, JulieJ skrev:

Er det noen spesifikke du kommer på som passer beskrivelsen min? Som skrevet nedenfor så kan det jo faktisk hende det jeg egentlig er ute etter er en ny belger :P, men syns det er spennende å se seg litt rundt på andre raser også :).

Sånn egentlig så tenker jeg Retriever :-) Jaktgolden feks mer sosial, trygg og egnet til både lp og spor.

mulig en kelpie kan passe.

Kanskje du er på jakt etter en bedre belger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...