Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange hunder er "for mange" for deg?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veldig enig. Hundene må kunne leve fritt og trygt sammen. Å måtte stable hunder i bur for å kunne ha flere hunder hadde vært uaktuelt her og.

For meg er det mer snakk om at antallet ikke må overstige det som gjør det mulig å fortsatt ha harmoni i flokken, og at jeg kan få hundepass uten problemer. Jeg kunne fint hatt et par shibaer til mtp

Tror 1,5 hadde vært perfekt  . 

Kommer an på rase og individ, og ikke minst hva man skal med dem. Kunne lett hatt ti sheltier på en schäfer. Jeg har nå to som er pensjonerte helt eller delvis (trener, men konkurrerer ikke), en konkurranse- og avlshund og en bonushund. Så lenge jeg driver med bruks, trives jeg med å ha én voksen som trenes konkurranserettet, men en hund er for lite for meg. Jeg må ha minst to å trene med, tre går, fire er for mange. Og jeg klarer ikke ha hund uten å trene noe. Det har jeg prøvd, og de har endt opp med å ikke bo hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg syns også 3 er mye hvis den ene ikke er min. Det blir noe helt annet når det kommer en 3. hund inn i flokken som ikke hører til (uansett hvor grei den er og selv om den går fint over ens med mine). 3 egne er ikke det samme som 2 egne og en passehund :)

Det har du nok rett i :) Uansett tenker jeg at 1 passer meg bedre hvis jeg trives bedre med 1 enn 2 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 er et perfekt antall til turbruk syns jeg :) Nå får vi mer og mer sansen for å bruke de mer målrettet i trekk, og da har vi 2 for få nå. Planen er å øke på sikt, men sånn livssituasjonen vår er nå, holder det med to malamuter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Haha enig! Kan være noen andre sin hund, men at den bor i samme huset :D Det hadde funket supert! Enten at samboer eller den man bor med også har en hund, men det er ikke ditt ansvar.

Jeg må si det er veldig deilig å bo med en hund som gir min hund selskap, men som jeg ikke trenger å gjøre så mye annet enn å lufte han så han får tisset hvis jeg er den som kommer hjem først :P .... 

Edit: Tar dessverre slutt til sommeren da!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde hatt masse penger til å kjøpe slede, vogn og stor hundegård, så ville jeg hatt mellom 8-10 ;) Det er drømmen!

47 minutter siden, yurij skrev:

Om jeg må dele opp turene har jeg for mange. Så lenge alle kan mosjoneres ( ikke bare luftes) og få ok utbytte av det  samtidig de 5 dagene i uka vi må på jobb er det passe antall :D 

Kjempe enig i dette. Nå som jeg for det meste trimmer med sykkel/kickbike/mine egne bein så er nok to et komfortabelt nummer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror 2 som man tränar effektivt med är ganska perfekt, jag har en nu och känner att jag har nog med tid för en till.
En turkompis/maskot utöver de två arbetande tror jag inte gör varken till eller från.

Jag har 3 nu, en arbetande. En turkompis/trixhund och en som benämns som husses hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde vel kanskje helst hatt bare en siden jeg har litt begrenset fysisk kapasitet, men jeg har lyst til å ha to, så da har jeg to. :aww:

(Tror ikke de lider noen nød, man får gå mange kortere turer og aktivisere på forskjellige måter hvis man ikke har knær til å gå to mil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt tid og plass og ikke minst lausdriftmuligheter utendørs, hadde tre vært perfekt. Det er ikke noe tristere enn å sette opp tre skåler for å lage mat, for så å komme på at du bare har igjen to å lage mat til :sleep: 

Tre er en flokk, to er bare to bikkjer under samme tak. Jeg liker flokk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal ta utgangspunkt i den rasen jeg har nå - og har hatt i "alle år" og sikkert kommer til å ha så lenge jeg er fysisk oppegående, så er 1 akkurat passe, men 2 er greit. Som noen over skrev - så lenge jeg kan ha begge med på det vi driver med og jeg ikke trenger å dele opp turene, eller heimen for den del, så er det greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to nå, og det er egentlig helt pefekt. Hvordan det ville vært å ha tre vet jeg jo ikke, men jeg tror det kommer an på type hund. For eksempel er rottweileren fryktelig sterk. Ville tenkt meg om to ganger før jeg anskaffet to hunder på den størrelsen, selv om hun er veloppdragen og grei. Det jeg ser, er at jeg kunne ønske mine to hadde et litt likere aktivitetsnivå.

Dog synes jeg på generelt grunnlag at det å ha mer enn fire-fem, kanskje er for mange. Alle hundene skal tross alt ha egentid og oppmerksomhet fra eieren. Og spesielt om man har hunder som må bruke hodet skal man jo ha tid til å jobbe alle hundene hver for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har én og ser fordelene med det, men drømmer om en til - fordi jeg ser fordelene med det også. 3 stk er maksimum for min del, men det kommer ann på størrelse og hvor krevende hunden er. Har vel alltid vært innstilt på 2 hunder, men slik ståa er nå passer det ikke helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to i hus og trives veldig med det :) Nå kommer Taipa tilbake på fredag, så da drar Milla hjem igjen. Etter Taipa dro gikk det noen dager før Milla kom, og det både godt og litt trist med bare en hund i huset. 

Nå blir det jo forhåpentligvis valp til meg om et par måneder, så da kommer vi nok til å ha tre, iallefall i en periode. Taipa er jo ikke vår, så om vi ser det blir alt for mye så får hun ta turen hjem igjen. Kommer helt an på hvordan valpis blir. Forhåpentligvis går det med tre :) 

Tre drevere hadde jeg nok aldri orket, ikke slik vi bor nå iallefall. Alt for tungvint med hunder som aldri kan gå løs, har lett for å trekke og bråke når det er andre hunder/katter i nærheten eller det lukter vilt. Da er det nok med 36 kg drever som drar med alle krefter :P Aron går pent i bånd, helt til det skjer noe. Både Milla, Taipa og Mira (svigers sin) drar konstant på tur. Kanskje en dag i fremtiden når vi har stor eiendom og inngjerdet område hundene kan løpe på, kanskje vi da kan ha flere jakthunder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

1 blir for lite for meg mest sannsynlig. Men når det kommer til 2+ kommer det så ann åp rase og bruksområdet. 3 aktive hunder (som skal trenes konkurranserettet-type liksom) vil jeg tro blir form mye. Men 2 aktive konkurransehunder og 1 hel-/delpensjonsert eller en mindre aktiv hund (bonushund/"maskothund") kunne kanskje ha gått - men det kommer igjen helt ann på hvorj eg selv er i livet, med bosituasjon og alt sånt. 4 kan kanskje også gå for min del hvis det er tilrettelagt for det; men fortsatt ikke noe mer enn 2 konkurransehunder liksom.

Har bodd en periode med 4 hunder, så ble det 5 hunder i ett års tid. Det ble litt for mye med 5, men nå var 3 av dem IKKE mine hunder da, og den ene hunden gikk ikke helt overens med 4 andre (og de 4 andre dannet en veldig fin harmonisk flokk, det gikk veldig greit syns jeg!). Og da sier det seg selv at det ble mer slitsomt, i tillegg til at alle var store hunder (golden, bc-blanding, schäferhund (valp/ung!) og 2 langhåret collier) så det tok også mye plass sånn sett. Den ene hunden gikk ok overens med de andre altså, men vi hadde alltid en kompostgrind som skille mellom (stor) stue og kjøkken+soverommet til eier. Det ble liksom ikke så avslappet med alle i samme rom. Men de gikk greit overens på turer og sånt, og jeg var veldig glad i dem alle sammen. Selv om det var litt slitsomt til tider, var det veldig hyggelig også, og jeg savner litt å bo med både hunder og eiere!

Akkurat nå har jeg 3 hunder her, 2 bc-blandinger og Schäferhunden min. Litt pes i skrivende stund, men han jeg passer er ukastrert på 2 år, og min tispe har løpetid. I tillegg sliter han litt med stress, men jeg forventet at det skulle være mye verre. Så egentlig trives jeg litt; for jeg får bruke han litt som jeg vil og selv om jeg har 3 hunder å trene nå, er jo eldstemann delvis pensjonert, så treningen blir ikke det samme. Men han jeg låner/passer er jo egentlig tiltenkt konkurranse, så hurra for min del :D:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...