Gå til innhold
Hundesonen.no

Kuperte hunder og mentaltest


Justisia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lidelsen på en hund som blir lemlestet i halen er ikke noe pent syn, så man lemlester hunden i halen når den er liten og mest forsvarsløs slik at de skal slippe lemlestelse i halen? Say what now?

Så det er helt greit å legge en 3 mnd gammel valp i full narkose - bare for UTSEENDE? Og å etterpå fôre dem med antibiotika for at det ikke skal bli infeksjoner? Når antibiotikabruken allerede er alt

En seriøs kennel opererer ikke hunder av kosmetiske årsaker..

Dette er det som står i reglementet:
Landbruks-departementets forskrift for ”Øre-og/eller halekupert hund - §4. – Forbud mot å stille ut kupert hund.” ”Det er forbudt å Norsk Kennel Klubs regler for mentalbeskrivelse hund (MH) 5 stille ut hund som har fått øre og /eller hale kupert. Forbudet gjelder alle arrangementer som er en del av avlsarbeid, og alle arrangementer hvor hunder konkurrerer og/eller rangeres for eksteriør og/eller prestasjon”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Justisia skrev:

Er det slik at kuperte hunder ikke får delta på mentaltester?
I så fall, er det noen som kan si noe om årsaken til dette?

Fordi det er ulovlig å kupere hunder i Norge? Velger man å importere en kupert hund, så vet man jo at man ikke får deltatt på noe som helst av offisielle aktiviteter.

Hvis man kunne delta på ting med kuperte hunder, så ville sannsynligvis folk ha importert kuperte hunder i større grad, og det er overhodet ikke dyrevelferdsmessig ønskelig med en økt kuperingsforekomst.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tuvane skrev:

Fordi det er ulovlig å kupere hunder i Norge? Velger man å importere en kupert hund, så vet man jo at man ikke får deltatt på noe som helst av offisielle aktiviteter.

Hvis man kunne delta på ting med kuperte hunder, så ville sannsynligvis folk ha importert kuperte hunder i større grad, og det er overhodet ikke dyrevelferdsmessig ønskelig med en økt kuperingsforekomst.

Takk, da husket jeg riktig vedrørende begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av temaet, men jeg har lyst å snu litt på problemstillingen til Tuvane. Jeg er forsåvidt enig i tankegangen, men saken er ikke helt sort/hvit. For meg som har en rase som er tallmessig liten i Norge, er det veldig nyttig å kunne hente inn BRA materiale fra utlandet. Men det å be oppdretter om å la være å kupere valpen er ikke så lett. De som sier ja er stort sett de som er ganske internasjonale av seg, dermed finnes ofte linjene i landet allerede. Og det er heller ikke nødvendigvis fra disse man får de mest interessante hundene.

 

De norske jaktprøvene for wachtelhund er for meg totalt uinteressante, men det hadde vært fint å kunne mentalbeskrive hunden, eller til og med kanskje gått en sporprøve eller to med henne, selv om hun er kupert. Hadde det ikke vært for svenske og tyske prøver, hadde jeg ikke kunnet fremskaffe noen form for offisielle beviser for at denne bikkja er bra greier. Og det synes jeg er unødvendig firkantet selv om jeg naturligvis hadde foretrukket at hunden aldri ble kupert i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, RDJ skrev:

Litt på siden av temaet, men jeg har lyst å snu litt på problemstillingen til Tuvane. Jeg er forsåvidt enig i tankegangen, men saken er ikke helt sort/hvit. For meg som har en rase som er tallmessig liten i Norge, er det veldig nyttig å kunne hente inn BRA materiale fra utlandet. Men det å be oppdretter om å la være å kupere valpen er ikke så lett. De som sier ja er stort sett de som er ganske internasjonale av seg, dermed finnes ofte linjene i landet allerede. Og det er heller ikke nødvendigvis fra disse man får de mest interessante hundene.

 

Det synes jeg høres rart ut? Hvis man forklarer at det er ulovlig i Norge og at hunden derfor ikke kan delta på diverse eller få meritter, så skulle man ikke tro det var et problem. Jeg har lite tro på at dette er et såpass utbredt problem at man kan forsvare å tillate deltagelse av kuperte hunder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Eloise skrev:

Det synes jeg høres rart ut? Hvis man forklarer at det er ulovlig i Norge og at hunden derfor ikke kan delta på diverse eller få meritter, så skulle man ikke tro det var et problem. Jeg har lite tro på at dette er et såpass utbredt problem at man kan forsvare å tillate deltagelse av kuperte hunder.

Argumentet er vel at de kuperes (hale) før valpene tildeles til sine respektive eiere. Når de er veldig små. 

Jeg er fullstendig tilhenger av aktivitetsforbud for øvrig. Kupering er brudd på norsk lov og bør ikke premieres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, RDJ skrev:

Litt på siden av temaet, men jeg har lyst å snu litt på problemstillingen til Tuvane. Jeg er forsåvidt enig i tankegangen, men saken er ikke helt sort/hvit. For meg som har en rase som er tallmessig liten i Norge, er det veldig nyttig å kunne hente inn BRA materiale fra utlandet. Men det å be oppdretter om å la være å kupere valpen er ikke så lett. De som sier ja er stort sett de som er ganske internasjonale av seg, dermed finnes ofte linjene i landet allerede. Og det er heller ikke nødvendigvis fra disse man får de mest interessante hundene.

 

De norske jaktprøvene for wachtelhund er for meg totalt uinteressante, men det hadde vært fint å kunne mentalbeskrive hunden, eller til og med kanskje gått en sporprøve eller to med henne, selv om hun er kupert. Hadde det ikke vært for svenske og tyske prøver, hadde jeg ikke kunnet fremskaffe noen form for offisielle beviser for at denne bikkja er bra greier. Og det synes jeg er unødvendig firkantet selv om jeg naturligvis hadde foretrukket at hunden aldri ble kupert i utgangspunktet.

Ulempe kan det selvsagt være, men det finnes jo andre måter å få nytt blod inn også da. Om man avler selv via utenlandske hannhunder, og evt ofre å ta inn ei ny avls tispe som man ikke får merittert. Det er jo ikke verdens undergang å avle på en umerittert hund fra godt meriterte linjer, evt kjøpe voksen tispe som er merittert der den kommer fra og bruke den i avl så man får sin egen ukuperte hund man kan bruke i avl videre og merittere som man vil her i landet. Eller som du sier så drar man jo til utlandet og tester/konkurrerer, litt mer pes, men man får jo gjennomført det man trenger og det er jo snakk om en hund før man kan lage egne som kan være med på alt.

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Malamuten skrev:

Ulempe kan det selvsagt være, men det finnes jo andre måter å få nytt blod inn også da. Om man avler selv via utenlandske hannhunder, og evt ofre å ta inn ei ny avls tispe som man ikke får merittert. Det er jo ikke verdens undergang å avle på en umerittert hund fra godt meriterte linjer, evt kjøpe voksen tispe som er merittert der den kommer fra og bruke den i avl så man får sin egen ukuperte hund man kan bruke i avl videre og merittere som man vil her i landet. Eller som du sier så drar man jo til utlandet og tester/konkurrerer, litt mer pes, men man får jo gjennomført det man trenger og det er jo snakk om en hund før man kan lage egne som kan være med på alt.

 

Jeg skulle skrive noe sånt i sta, men du fikk frem poenget bedre. Enig! Jeg synes ikke manglende avlsmateriale er grunn nok til å ta inn kuperte hunder og klage over aktivitetsforbud etterpå, vel vitende om at kupering er ulovlig her til lands. Det er mange måter å omgå den problematikken på. Et alternativ er jo å velge en valp fra den er født (før den kuperes) og gamble på at den blir det man ville ha. Hva ørekupering gjelder gjøres dette ofte senere enn haler, og grunnene til å ta inn en ørekupert hund synes jeg er ennå dårligere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 7. april 2016 at 9:04 PM, Tuvane skrev:

Fordi det er ulovlig å kupere hunder i Norge? Velger man å importere en kupert hund, så vet man jo at man ikke får deltatt på noe som helst av offisielle aktiviteter.

Hvis man kunne delta på ting med kuperte hunder, så ville sannsynligvis folk ha importert kuperte hunder i større grad, og det er overhodet ikke dyrevelferdsmessig ønskelig med en økt kuperingsforekomst.

Kupering av hale på enkelte hunder burde fremdeles være lov, men vi må respektere lovverket i de land som har innført dette. Det er veldig tvetydig om det er noe som helst lidelser av hale kupering tilnærmet null, av øre kupering litt sår i ørene etter å ha våknet etter full narkose. Om det er noe som helst problem vil jeg si at det ikke er noe. Halen på en Dobermann kuperes etter 3 dager etter fødsel brusk er bløt og fin, kupering av ører gjør vi 3 mnd gammel før brusken i ørene blir hard. Øre kupering gjøres med full narkose så hunden føler ingen verdens ting og selvfølgelig er litt sår i ørene den første uken. At det sluntres mye unna når det gjelder å gjøre ting humant er garantert, men en seriøs kennel gør ting korrekt og vi gir også en 10 dagers kur antibiotika for å garantere at det ikke blir infeksjoner, her sluntres useriøse folk med dette også da alt dreier seg om penger for dem. Personlig skal en Dobermann ha øre og hale kupert. Bruker man en Dobermann som er velltrent til security så vil garantert denne hunden angripe inntrengere eller andre hunder, og i slik situasjon er en hale et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Red Socks Kennel skrev:

Bruker man en Dobermann som er velltrent til security så vil garantert denne hunden angripe inntrengere eller andre hunder, og i slik situasjon er en hale et problem. 

Okay, hvorfor er halen et problem i slike situasjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Red Socks Kennel skrev:

Kupering av hale på enkelte hunder burde fremdeles være lov, men vi må respektere lovverket i de land som har innført dette. Det er veldig tvetydig om det er noe som helst lidelser av hale kupering tilnærmet null, av øre kupering litt sår i ørene etter å ha våknet etter full narkose. Om det er noe som helst problem vil jeg si at det ikke er noe. Halen på en Dobermann kuperes etter 3 dager etter fødsel brusk er bløt og fin, kupering av ører gjør vi 3 mnd gammel før brusken i ørene blir hard. Øre kupering gjøres med full narkose så hunden føler ingen verdens ting og selvfølgelig er litt sår i ørene den første uken. At det sluntres mye unna når det gjelder å gjøre ting humant er garantert, men en seriøs kennel gør ting korrekt og vi gir også en 10 dagers kur antibiotika for å garantere at det ikke blir infeksjoner, her sluntres useriøse folk med dette også da alt dreier seg om penger for dem. Personlig skal en Dobermann ha øre og hale kupert. Bruker man en Dobermann som er velltrent til security så vil garantert denne hunden angripe inntrengere eller andre hunder, og i slik situasjon er en hale et problem. 

Så det er helt greit å legge en 3 mnd gammel valp i full narkose - bare for UTSEENDE? Og å etterpå fôre dem med antibiotika for at det ikke skal bli infeksjoner? Når antibiotikabruken allerede er alt for høy i dagens samfunn... men selvsagt er det seriøst.... *himle*

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt kuperingsrase da halekupering var tillatt. Ingen må komme og fortelle at halekupering er smertefritt, fordi "så små valper kjenner ikke smerte". For noe bullshit, jeg er glad denne praksisen tok slutt. I dag er ikke kuperingsforbudet noe hinder for å ta inn nytt blod.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Red Socks Kennel skrev:

Kupering av hale på enkelte hunder burde fremdeles være lov, men vi må respektere lovverket i de land som har innført dette. Det er veldig tvetydig om det er noe som helst lidelser av hale kupering tilnærmet null, av øre kupering litt sår i ørene etter å ha våknet etter full narkose. Om det er noe som helst problem vil jeg si at det ikke er noe. Halen på en Dobermann kuperes etter 3 dager etter fødsel brusk er bløt og fin, kupering av ører gjør vi 3 mnd gammel før brusken i ørene blir hard. Øre kupering gjøres med full narkose så hunden føler ingen verdens ting og selvfølgelig er litt sår i ørene den første uken. At det sluntres mye unna når det gjelder å gjøre ting humant er garantert, men en seriøs kennel gør ting korrekt og vi gir også en 10 dagers kur antibiotika for å garantere at det ikke blir infeksjoner, her sluntres useriøse folk med dette også da alt dreier seg om penger for dem. Personlig skal en Dobermann ha øre og hale kupert. Bruker man en Dobermann som er velltrent til security så vil garantert denne hunden angripe inntrengere eller andre hunder, og i slik situasjon er en hale et problem. 

En seriøs kennel opererer ikke hunder av kosmetiske årsaker..

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, 2ne skrev:

Okay, hvorfor er halen et problem i slike situasjoner? 

Ofte en Dobermann er ikke bare familie hund mange bruker disse til vakthold, jeg har sett mange hunder som trenger seg inn på privat eiendom blir svert hardt skaden

 

1 minutt siden, Wilhelmina skrev:

Hvorfor det?

Jeg kan ikke svare dg hvorfor for eksempel min han hund har tatt flere haler, personlig er jeg glad han ikke har hale. Lidelsen på en hund som blir lemlestet i haler er ikke noe pent syn. Man kan si at siden hunden trengte seg inn på privat område er selvskylt. Men selvfølgelig i Norge er hale kupering ikke lov så det må man respektere der. Men å tro at man er så human med å skrike over seg for kosmetisk er rett og slett mye uviten het også. Men hyle koret i Norge har jo blitt likt i USA men der kuperer de fremdeles. Mange skriker over seg for en hale kupering men tilater omskjering av gutter og jenter av annen tradisjon. Man kan ikke fjerne alt mulig om man liker dette eller ikke. Meste parten av verden er det lov å øre og hale kupere og stille ut så man må følge de regler i gjeldende land. Og dømme folk som Kuperer å si de ikke er seriøse blir rett og slett uvitenhet og dumskap. Dobermann rasen døde ut med hale kuperings forbudet. Så enkelt er det, er man så uviten må man lære litt om rasen og hva den egentlig ble skapt for av Hr. Dobermann, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når opprinnelseslandet til rasen ikke driver med kupering, så burde vel strengt tatt man respektere hvordan rasen ser ut og ikke kupere.. 

At man skal godta det fordi man skal respektere andres land lovverk er bullshit.. Ingen her synes vel det er greit med steining eller pisking selv om noen land gjør slikt? 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hjemme...??

Kopiert fra "Red socks kennels" FB-side:
 

Sitat

"Red Socks Kennel skriver:
We look for a Red Tan High Breed Dobermann male for stud our Red Ta Dobermann bitch coming from Kintenar. If you have, please send us a private message so we can contact you. We are located in Pampanga (Central Luzon) area."

 

Seriøst jepp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ørene og halen hadde spilt så stor rolle for arbeidet til dobermannen hvorfor ble det da ikke framavlet hunder med ståører og uten hale i første omgang? 

De eneste jeg vet om som har en tanke bak det med halekupering er jakthunder med tynn pels der hundene ofte kommer hjem med blodige haler etter jakt siden de slår den mot alt mellom himmel og jord. Der er det jo mange som får halen kupert pga skade... 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Red Socks Kennel skrev:

Ofte en Dobermann er ikke bare familie hund mange bruker disse til vakthold, jeg har sett mange hunder som trenger seg inn på privat eiendom blir svert hardt skaden

Du svarer strengt tatt ikke på det jeg spør om. Hvorfor må man kupere halen på en doberman som brukes til vakthold? Halen er strengt tatt ikke førstevalget å ta tak i på en angripende hund, hverken for hunder eller mennesker. At halen skal være spesielt utsatt for skader, har jeg vanskelig for å tro. Ørene kan jeg forstå, de er utsatt for skader, men da burde ørene til doberman vært kupert helt ned, ikke teipet opp til stående ører i stedet for liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Noen hjemme...??

Kopiert fra "Red socks kennels" FB-side:
 

 

Seriøst jepp...

Jeg informerer at det du driver og siterer er straffbart, hva har vår annonse med deg å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Turb skrev:

Hvis ørene og halen hadde spilt så stor rolle for arbeidet til dobermannen hvorfor ble det da ikke framavlet hunder med ståører og uten hale i første omgang? 

De eneste jeg vet om som har en tanke bak det med halekupering er jakthunder med tynn pels der hundene ofte kommer hjem med blodige haler etter jakt siden de slår den mot alt mellom himmel og jord. Der er det jo mange som får halen kupert pga skade... 

Ja det er tragisk når de skader seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Red Socks Kennel skrev:

Dobermann rasen døde ut med hale kuperings forbudet. Så enkelt er det, er man så uviten må man lære litt om rasen og hva den egentlig ble skapt for av Hr. Dobermann, 

Vel, hr Doberman skulle vel bare lage en rase som kunne skremme folk som ikke betalte for seg - så her stod jo utseende i fokus allerede ved skapelsen... Og du har fortsatt ikke besvart mitt svar til deg - men det var vel litt ubehagelig kanskje. 

Akkurat nå, Red Socks Kennel skrev:

Jeg informerer at det du driver og siterer er straffbart, hva har vår annonse med deg å gjøre?

Hva er straffbart ved å sitere en offentlig side på nett? Men det er vel ubehagelig å få sannheten om sin useriøsitet slengt midt i ansiktet kanskje? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Red Socks Kennel skrev:

Ja det er tragisk når de skader seg.

Men fremdeles er sjansene for det så pass små at det ikke er verdt å kutte av en hel rases friske haler...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...