Gå til innhold
Hundesonen.no

kombinere Bravecto med repellerende middel?


Recommended Posts

Jeg har nettopp flyttet til et sted med ekstremt mye flått. Har vært hos veterinær og har gitt hunden Bravecto. Fant 1 flått på ham i går som hadde sugd seg fast og 1 i dag som kravlet ovr panna hans. For en som hater flått og er redd både for at hunden skal bli syk av flått og at flåtten skal komme kravlende til meg når jeg ligger inntil hunden min er dette en veldig nedtur. Har derfor vurdert å behandle med noe repellerende i tillegg. Er det noen som gjør det her?

Har fått resept på bayvantic, men har hørt at det hjelper lite når hunden er en badenymfe? Har hørt lavendelolje kan sprayes på, men virker det?

Eller er det noen med andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du gav ham Bravecto? Hvis det var samme dag for eks, så kan det være det tar litt tid før den virker. 
Jeg bruker det på mine, her er det mye flått, og de har aldri noen som har satt seg fast. Ingen! Selv kooikeren som vanligvis fikk 20 på en dag uten noe. Jeg har sett det kravle i pelsen en gang, men da har den nok nettopp kommet seg dit tenker jeg. Vært ute for eks. Jeg finner dog døde, inntørkede flått i sengene dems innimellom. Og de har ikke rukket å suge noe som helst. 
Så det fungerer supert på alle mine tre. 

Men det kan jo være middelet fungerer ulikt på ulike hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nymeria skrev:

Er det lenge siden du gav ham Bravecto? Hvis det var samme dag for eks, så kan det være det tar litt tid før den virker. 
Jeg bruker det på mine, her er det mye flått, og de har aldri noen som har satt seg fast. Ingen! Selv kooikeren som vanligvis fikk 20 på en dag uten noe. Jeg har sett det kravle i pelsen en gang, men da har den nok nettopp kommet seg dit tenker jeg. Vært ute for eks. Jeg finner dog døde, inntørkede flått i sengene dems innimellom. Og de har ikke rukket å suge noe som helst. 
Så det fungerer supert på alle mine tre. 

Men det kan jo være middelet fungerer ulikt på ulike hunder..

Han fikk Bravecto for 2 uker siden. Om dine ikke har noen som setter seg fast, hvordan dør flåtten du finner i sengen ders da? Må de ikke bite seg fast for å dø, og så dør de innen 12 timer?

Den flåtten jeg fant på hunden min hadde nok ikke rukket å dø enda, så Bravecto fungerer sikker slik den skal. Jeg bare merker at det ikke er nok for meg når det kravler flått i pelsen hans etter tur og jeg liker å ligge inntil ham med hodet og flåtten kan lett kravle i håret mitt. uff jeg hater virkelig flått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børste raskt etter tur.  

Vi kan ikke gjøre det med pulien, men jeg får henne til å riste seg. 

Hundebørste er undervurdert som flåttmiddel,  jeg brukte bare det når jeg hadde langhårede hunder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips en gang; børst over hunden med en sånn klesbørste med lim på, du vet sånne ruller man får kjøpt hvor man river av papiret etterhvert, da limer man fast løse flåtter og vekk med dem :) Ikke at det er noe flått-middel i seg selv altså, men kanskje man iaf får med seg noen av de ekle, kravlende beistene som ikke har festet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Siljesen skrev:

Han fikk Bravecto for 2 uker siden. Om dine ikke har noen som setter seg fast, hvordan dør flåtten du finner i sengen ders da? Må de ikke bite seg fast for å dø, og så dør de innen 12 timer?

Den flåtten jeg fant på hunden min hadde nok ikke rukket å dø enda, så Bravecto fungerer sikker slik den skal. Jeg bare merker at det ikke er nok for meg når det kravler flått i pelsen hans etter tur og jeg liker å ligge inntil ham med hodet og flåtten kan lett kravle i håret mitt. uff jeg hater virkelig flått!

De hadde kanskje satt seg fast, men de var så mikroskopiske at de hadde ihvertfall ikke sittet der lenge før de har falt av. Det kan ihvertfall virke som om de dør rimelig fort. 
Nei den du fant hadde nok ikke rukket å dø enda. Flått er helt ufyselig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mud skrev:

Børste raskt etter tur.  

Vi kan ikke gjøre det med pulien, men jeg får henne til å riste seg. 

Hundebørste er undervurdert som flåttmiddel,  jeg brukte bare det når jeg hadde langhårede hunder. 

God ide! Takk for tips! :)

5 timer siden, Tøfflus skrev:

Fikk et tips en gang; børst over hunden med en sånn klesbørste med lim på, du vet sånne ruller man får kjøpt hvor man river av papiret etterhvert, da limer man fast løse flåtter og vekk med dem :) Ikke at det er noe flått-middel i seg selv altså, men kanskje man iaf får med seg noen av de ekle, kravlende beistene som ikke har festet seg.

Takk for tips!

2 timer siden, Nymeria skrev:

De hadde kanskje satt seg fast, men de var så mikroskopiske at de hadde ihvertfall ikke sittet der lenge før de har falt av. Det kan ihvertfall virke som om de dør rimelig fort. 
Nei den du fant hadde nok ikke rukket å dø enda. Flått er helt ufyselig! 

ja, håper bravectoen fungerer og dreper flåtten like raskt på min. Fant nettopp en ny flått som kravlet rundt i pelsen hans. :no: Etter 13 år uten flått er det utrolig kjips å plutselig måtte forholde seg til det igjen. Sukk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at flåtten må bite før den dør ved bruk av bravecto. Men effekten skal virke på flåtten innen 12 timer fra den kommer i kontakt med virkestoffet/blodet. Så da er man trygg for borrelia siden flåtten som regel trenger å sitte på i 24 timer før den kan overføre den smitten. Om du kan kombinere med et repellerende middel ville jeg forhørt med en veterinær. Alltid viktig å sjekke med de før man bruker noe som helst av slike midler. Min hund får spot-on om sommeren. Jeg synes det fungerer greit selv om hun bader. Men middelet må ha tid til å trekke skikkelig inn i huden før første badet, så jeg må holde hunden tørr et par dager før hun får svømme etter å ha satt på nye dråper. Da pleierdet å holde tre uker i alle all før flåttene sniker seg tilbake. Som sørlending med hund med mye pels kan jeg forøvrig påstå at man slipper aldri helt unna å se flått om sommeren dessverre. Men kombinerer man flåttmiddel, det være bravecto, dråper eler halsbånd, med børsting og en rask sjekk av to- og firbeint etter tur så går det helst fint ;) Men ja, de er gufne småkryp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Du kan selvsagt bruke giftfritt flåttmiddel i tillegg. Spray (kan godt gi deg en oppskrift på te jeg har god erfaring med), ravhalsbånd, batteridreven flåttjagere etc. 

Bravecto beskytter ikke mot smitte, flåtten må ikke sitte lenge for at det skal overføres, selv om jo lenger jo større sannsynlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, man har ingen garanti, så personlig foretrekker jeg repellerende produkter på eget dyr. Selv om der har man jo heller ikke garanti, det kan alltids snike seg på en flått når effekten dabber før ny dose. Har pelt flått både på meg selv og bikkja tross forhåndsregler tatt. Men blir feil å si at bravecto ikke beskytter, det gir ikke perfekt beskyttelse, men det reduserer risikoen for smitte. Tror du skal ha grådig uflaks for å få borrelia på bikkja med bravecto. Hvordan det er med andre flåttbårne sykdommer har jeg ikke i hodet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 8.4.2016 at 10:05 PM, Yellow skrev:

Du kan selvsagt bruke giftfritt flåttmiddel i tillegg. Spray (kan godt gi deg en oppskrift på te jeg har god erfaring med), ravhalsbånd, batteridreven flåttjagere etc. 

Bravecto beskytter ikke mot smitte, flåtten må ikke sitte lenge for at det skal overføres, selv om jo lenger jo større sannsynlighet. 

Tar gjerne i mot oppskrift på spray :)

 

 

 

Et liten oppdatering etter noen uker i flåttland er at jeg ikke har sett en eneste flått siden jeg skrev mitt siste innlegg. Aner ikke hvorfor, men det er veldig kjekt :) Jeg bruker bravecto og har kjøpt en hestebørste som jeg børster hunden med etter tur i skogen. Krysser fingrene for at det holderes seg videre i sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet shoo!tag på hesten for noen år siden. Det funket overraskende bra for å holde mygg unna. Og ganske sikker på at den er grunnen til at han ikke hadde flått den sommeren. Fikk switch i tillegg, men det gjorde de andre hestene med samme intervaller også. Allikevel fikk de noen flått på slutten av hver intervall mens min var heilt fri.

Litt vanskelig å få tak i, men det er ett alternativ. Og andre insektet holdes seg også unna :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

@Siljesen

Deler en sitron og enten en hel plante rosmarin, eller sist lagde jeg av litt over et halvt glass med tørket rosmarin, på halvliter vann. Lar det koke 5 min, avkjøler helt for så å sile av og helle på sprayflaske.
 
Spray lett over hele hunden på litt avstand, viktig at ingen områder ikke blir sprayet på (bare pass på at det ikke kommer i øynene) hver 2.-3. dag om du skal ha full effekt, anbefaler hver 2. om du bor i et område med veldig mye flått, og etter bad.
 
Spray litt ekstra hver gang om hunden har mye eller tykk pels. 
 
Holder seg i kjøleskapet minst 2-3 ukers tid.
 
?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Hei! Det er alltid lurt å bruke repellerende midler i tillegg til Bravecto da det preparatet ikke er repellerende.

Av repellerende midler får du enkelte via resept fra dyrlegen, men det finnes et utall i dyrebutikkene også. Et par eksempler er Beaphar halsbånd og biodråper. Noe nytt som har kommet i år er potevoks med repellerende effekt mot flått og flyvende insekter. Den inneholder citronella-olje, lavendel-olje og nellikolje. Hilsen en dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...