Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke raser har din hund blitt tatt for å være?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 197
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Forresten - nå kom jeg på en av de morsomste kommentarene jeg har hørt på lenge...  Vi gikk tur på Hamar, jeg hadde med Yasmine, også gikk vi sammen med en jack russel og en azawak. Da var det en un

Jeg får ofte spørsmål om hun er schæfervalp eller en schæfer-collie blanding. Det er ganske få som kjenner til rasen.  Barn tror hun er rev, ulv eller "politihund"  

Det er ikke så ofte folk forsøker seg på å gjette hvilken rase mine er, men jeg hører ofte kommentarer om "labbetuss" (mer før enn nå, egentlig). Det går mest i "hvilken rase er det der?) - for alle e

Posted Images

2 minutter siden, Sanne skrev:

Hva er greia med at folk tror så mye forskjellig er husky?! :lol: Når Banzai var valp ble han og Shensi tatt for å være huskyvalper liksom:blink:

1907869_10152752058821293_19171880443590
Fine huskyvalper de to til høyre der :P 

mens jeg har en husky som ble tatt for å være lundehund :D 

(samme farger som Shensi) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Meg skrev:

mens jeg har en husky som ble tatt for å være lundehund :D 

(samme farger som Shensi) 

 

Haha herlighet :lol: Den er verre egentlig :lol: 

Men folk har faktisk den oppfatning at lundehunder er mye større enn de er. Når jeg sa til folk at Shensi var lundehund, så ble folk storøyde og bare "ja dverg da, eller??". Hun var litt liten og lett for rasen (5 kg er ikke sprekt for en lundehundtispe), men ikke for liten :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sanne skrev:

Haha herlighet :lol: Den er verre egentlig :lol: 

Men folk har faktisk den oppfatning at lundehunder er mye større enn de er. Når jeg sa til folk at Shensi var lundehund, så ble folk storøyde og bare "ja dverg da, eller??". Hun var litt liten og lett for rasen (5 kg er ikke sprekt for en lundehundtispe), men ikke for liten :lol: 

hun er bare 17 kg og 52 cm høy, så ingen stor hund, men dog :D hun er ikke veldig rasetypisk , men lundehund ligner hun heller ikke på annet enn fargene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og si alle ser at hun er en blanding, men de fleste spør hvilken "type" hun er. Når jeg svarer at jeg ikke vet, kan de ikke skjønne at det går ann. [emoji13] Menn over førti kommenterer alltid halen og spør om hun er kupert. Får også spørsmål om hun er fra utlandet pga det.

b3ed2940d103ca23d4065a32299e198b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
På 1.10.2016 at 3:09 PM, Tuvane skrev:

Siste nytt er et bikkja er en terv. :P

Det er jo faktisk imponerende! 
At noen faktisk kjenner til navnene på de belgiske rasene mener jeg. 
Jeg har alltid sett for meg at de som ikke kjenner så veldig godt forskjellene mellom de rasene og Schäfer helst tror at det meste av det er Schäfer :P 

På 2.10.2016 at 4:01 PM, Justisia skrev:

Gjennom tiden min med Lancashire Heeler har mine vært:
Rottweilervalp
Dobermannvalp
Valpen til den der store svarte og brune som du har, den som sikkert er en blanding av rottweiler og dobermann og schäfer (Beauceron)
Blandingshund
Buhund
Schäfervalp
Dansk Svensk Gårdshund
Sånn der som Dronningen i England har
Kelpie som er alt for liten ihht rasestandarden, hvem oppdretter er den fra?
Kelpievalp
Chuhuahua
Dverg Pinscher

 

Selvfølgelig er Beauceron en blanding. Det er bare et av mange teite designernavn. For det vet nemlig alle andre best, for de har verken sett dem eller hørt om dem før :aww:
Ja, det merkes at det ikke er mer enn 3 av dem her i distriktet :P 

Men at LH blir tatt for å være annet er vel kanskje ikke så rart siden det er en nylig godkjent rase. Jeg hadde knapt hørt om dem før jeg leste om dine :P 

For et par uker siden var jeg ute og gikk tur i det de yngste sluttet på skolen. Jeg hørte plutselig en liten jente som ropte ut "SE MAMMA! Se på hun dama som går tur med en ulv!" :lol: 
Joda, størrelsen er vel kanskje tilnærmet en ulv, men jeg har enda til gode å se en B&T ulv! Men barn er jo bare søte å møte på :) Jeg synes det er morsomt å høre alt de tenker på og lurer på. Og ikke minst hva de tror! :) 


Har glemt ut å skrive her om han jeg møtte med en Doberman-tispe! Hadde ikke Sjef med meg da, men han stoppet meg og spurte om det var jeg som har "en sånn der som de laget disse med?". Ja, det stemmer! :D 
Han syntes de var så fantastisk flotte, og hadde alltid lurt på hvordan de var. Han liker veldig godt Dobermannen sin også altså, men det var noe ekstra flott med Beauceron visstnok :) Selv om han ikke husket navnet. De færreste gjør det. Det er bare "ja den der ja! Ja det er en sånn derre... eeeh... jeg har sett bilder av dem og lest om dem!". 

Ellers har Aragon i det siste bare blitt beskrevet som en "liten og sur en" siden han er blitt veldig redusert i humør den siste tiden :hmm: Men det er ikke så mange som ikke kjenner igjen en Papillon når de ser dem. Noen unntak er det, men det går helst i Chihuahua eller Pomeranien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn så får jeg ikke så mange spørsmål om rase som jeg ville trodd...  Overraskende mange ser at hun er golden, kan jo ha noe med hvem man omgås med å gjøre da :P 
Samtalen går heller slik:

-Det er en valp, sant?
-Nei, hun er 2 år
-Jammen hun er så liten.
-Ja, hun er en jaktgolden, en jaktavlet golden. 
-Hæ, er det en golden (med et helt snodig ansiktsuttrykk) 

De som ikke spør om hun er valp spør om hun er en sånn derre tollersak, sier jeg nei så mener de at jeg tar feil :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Selvfølgelig er Beauceron en blanding. Det er bare et av mange teite designernavn. For det vet nemlig alle andre best, for de har verken sett dem eller hørt om dem før :aww:
Ja, det merkes at det ikke er mer enn 3 av dem her i distriktet :P 

Men at LH blir tatt for å være annet er vel kanskje ikke så rart siden det er en nylig godkjent rase. Jeg hadde knapt hørt om dem før jeg leste om dine :P 

For et par uker siden var jeg ute og gikk tur i det de yngste sluttet på skolen. Jeg hørte plutselig en liten jente som ropte ut "SE MAMMA! Se på hun dama som går tur med en ulv!" :lol: 
Joda, størrelsen er vel kanskje tilnærmet en ulv, men jeg har enda til gode å se en B&T ulv! Men barn er jo bare søte å møte på :) Jeg synes det er morsomt å høre alt de tenker på og lurer på. Og ikke minst hva de tror! :) 


Har glemt ut å skrive her om han jeg møtte med en Doberman-tispe! Hadde ikke Sjef med meg da, men han stoppet meg og spurte om det var jeg som har "en sånn der som de laget disse med?". Ja, det stemmer! :D 
Han syntes de var så fantastisk flotte, og hadde alltid lurt på hvordan de var. Han liker veldig godt Dobermannen sin også altså, men det var noe ekstra flott med Beauceron visstnok :) Selv om han ikke husket navnet. De færreste gjør det. Det er bare "ja den der ja! Ja det er en sånn derre... eeeh... jeg har sett bilder av dem og lest om dem!". 

Ellers har Aragon i det siste bare blitt beskrevet som en "liten og sur en" siden han er blitt veldig redusert i humør den siste tiden :hmm: Men det er ikke så mange som ikke kjenner igjen en Papillon når de ser dem. Noen unntak er det, men det går helst i Chihuahua eller Pomeranien. 

Ja, for selvsagt hadde man valgt det navnet Beauceron på en designerblanding. Spesielt siden omtrentlig alle sier Boucheron. Hadde jo vært bedre med noe doodle, selger mer  gjør det og :P

Nei, at folk ikke vet hva en LH er, den skjønner jeg. Men, når folk som driver oppdrett av DP klarer lire av seg hor like LH og DP er, da får jeg litt sånn hakeslepp.

Barn er jo artige da. Men, bosse og ulv? Jaja :D

Hadde for en god år tilbake en Shiberian Husky. Denne fant ene gutten på nabohytta at han vilel ha med seg for å sjekke damene på campingen. Så joda, jeg lit han ta med bikkja jeg, og gutten imponerte damene på campingen med ulven sin. Importert fra Sibir var den. 

Da jeg og ei venninne et par år senere satt på Rasta i Sverige rett over grensen for å finne haik hjem til Norge, kom en svensk familiefar bort og spurte om det var en varg jeg hadde. Jeg klarte ikke dy meg, så jeg svarte bekreftende på dette at joda, dette var en varg fra Sibir. Han ropte på kona og ungene og fikk dem til å filme seg for, han var jo så heldig at han fikk hilse på vargen også. Spesielt stolt tror jeg han var da Ruff glefsa i seg pølsa som han hadde. Tenk, han hadde matat en ekta varg!

Papillon og Pomme ja. Joda, riktig så like de to :)

Sånn siden du nevnte bosse i dobermann: http://www.blitzkrieger.com/breedhistory.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en blandingshund som er ganske uidentifiserbar, får høre mye rart, mange eksperter som omtrent forteller meg hva hun er blanding av :P Eneste gangen jeg ble fornærmet var når en kalte henne for en "skabbete tibetanerblanding", jeg ga henne et såpass stygt blikk så hun forsvant ganske fort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
47 minutter siden, Justisia skrev:

Ja, for selvsagt hadde man valgt det navnet Beauceron på en designerblanding. Spesielt siden omtrentlig alle sier Boucheron. Hadde jo vært bedre med noe doodle, selger mer  gjør det og :P
 

Ja, enten sier de det, eller så er det sånn der bævvserrånn, bookkerånn, bjuseran, eller andre rare varianter :P 

Den dagen man kan tjene seg rik på å være Beauceronoppdretter og det faktisk er lange ventelister på valper bytter jeg rase. For noen populær og ihjelavla rase skal ikke jeg ha. Da er de på vei i veldig feil retning :P 

48 minutter siden, Justisia skrev:

Nei, at folk ikke vet hva en LH er, den skjønner jeg. Men, når folk som driver oppdrett av DP klarer lire av seg hor like LH og DP er, da får jeg litt sånn hakeslepp.

Ja, at oppdrettere kan påstå noe slikt er jo veldig rart. Tror jeg hadde blitt veldig sjokkert selv :P 
Skjønt, oppdrettere av Leonberger, Storpuddel, og Tibetansk Spaniel mente jo at Beauceron var "litt av et arbeid", og der ville jeg få en hel del å stri med. Nuvel... Kan ikke si meg enig i det akkurat. Jeg har hatt mye vanskeligere valper og unghunder, og det av mer "aksepterte" raser :P 
Aragon er jo fortsatt mer komplisert og uforståelig, og han er 5 år liksom :lol: 

56 minutter siden, Justisia skrev:


Barn er jo artige da. Men, bosse og ulv? Jaja :D

Hadde for en god år tilbake en Shiberian Husky. Denne fant ene gutten på nabohytta at han vilel ha med seg for å sjekke damene på campingen. Så joda, jeg lit han ta med bikkja jeg, og gutten imponerte damene på campingen med ulven sin. Importert fra Sibir var den. 

Da jeg og ei venninne et par år senere satt på Rasta i Sverige rett over grensen for å finne haik hjem til Norge, kom en svensk familiefar bort og spurte om det var en varg jeg hadde. Jeg klarte ikke dy meg, så jeg svarte bekreftende på dette at joda, dette var en varg fra Sibir. Han ropte på kona og ungene og fikk dem til å filme seg for, han var jo så heldig at han fikk hilse på vargen også. Spesielt stolt tror jeg han var da Ruff glefsa i seg pølsa som han hadde. Tenk, han hadde matat en ekta varg!
 

Haha, jeg ser ikke helt likhetene selv, men det forklarer kanskje hvorfor jeg som alltid har syntes ulver er fantastisk vakre faktisk kranglet med mannen i noen år for å få viljen min? :whistle:  Jeg hadde egentlig tenkt å krangle for å få en Sarloos, nettop fordi de ser ut som ulver. Men fornuften seiret :aww: 

Haha, heldig du som har hatt en sånn importert Sibirsk ulv :D Den må jo ha vært litt av en håndfull å trene? :teehe: 
Man må jo ha lov til å ha det litt moro med slike ting. Svensken og ungdommen fikk jo sine gode historier og opplevelser, og du fikk deg en god latter. Bikkja mye oppmerksomhet. Vinn-vinn situasjon :D  

 

1 time siden, Justisia skrev:


Papillon og Pomme ja. Joda, riktig så like de to :)
 

Ja, klart det. De har mye pels, og er små. Så det må jo være samme rase :aww: Til de som påstår det sitt forsvar så må jeg bare si at Aragon har for mye pels i tillegg til at han har dobbelt sålang pels på hele kroppen som han i følge rasestandarden skulle hatt. Så han ser ikke ut som en helt vanlig og gjennomsnittlig Papillon. Men det er sånn jeg liker dem. Så egentlig liker jeg tydeligvis ikke helt Papilloner utseendemessig siden de ikke er lik ham :whistle: 

1 time siden, Justisia skrev:


Sånn siden du nevnte bosse i dobermann: http://www.blitzkrieger.com/breedhistory.html

Takk for link :)
Veldig interessant å lese. Når jeg har googlet tidligere så har det stort sett dukket opp hvorfor han lagde Doberman, og at det er Beauceron i dem for farge og størrelse. 
Denne var mye mer informativ :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, *Kat84* skrev:

Den dagen man kan tjene seg rik på å være Beauceronoppdretter og det faktisk er lange ventelister på valper bytter jeg rase. For noen populær og ihjelavla rase skal ikke jeg ha. Da er de på vei i veldig feil retning :P  

Jeg ser flere hevde dette, og jeg lurer stadig på hvorfor. Hvorfor er det en uting at en hunderase passer til mange? At de er poteter? At de ikke er så vanskelige eller krevende å ha at "hvem som helst" kan ha dem? 

--

Siste jeg hørte var forøvrig noen som lurte på når småpudlene mine ble voksne. Det er visst bare to størrelser puddel, dverg og stor, og siden mine er for store til å være dverger, så må de jo være storpuddel-valper :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg ser flere hevde dette, og jeg lurer stadig på hvorfor. Hvorfor er det en uting at en hunderase passer til mange? At de er poteter? At de ikke er så vanskelige eller krevende å ha at "hvem som helst" kan ha dem? 

Jeg leser det vel mer som at det fort blir dårlig avl på raser som blir populære... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Siri skrev:

Jeg leser det vel mer som at det fort blir dårlig avl på raser som blir populære... :) 

Det kan være. Men for meg så virker det merkelig å velge en rase nesten ingen vil ha, bare fordi at nesten ingen vil ha den. Jeg har valgt mine raser fordi jeg tror de passer meg. At de tilfeldigvis har appelert til mange andre, har vært noe jeg har registrert med et skuldertrekk - det betyr ingenting. Om mellompuddelen skulle bli enda mer populær enn den er, vil ikke det ha noen betydning for hvorvidt jeg har mellompuddel eller ikke senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
2 timer siden, 2ne skrev:

Det kan være. Men for meg så virker det merkelig å velge en rase nesten ingen vil ha, bare fordi at nesten ingen vil ha den. Jeg har valgt mine raser fordi jeg tror de passer meg. At de tilfeldigvis har appelert til mange andre, har vært noe jeg har registrert med et skuldertrekk - det betyr ingenting. Om mellompuddelen skulle bli enda mer populær enn den er, vil ikke det ha noen betydning for hvorvidt jeg har mellompuddel eller ikke senere. 

Du må gjerne vise meg hvor jeg har sagt at det var derfor jeg valgte Beauceron. For det var definitivt ikke grunnen ;)

Det startet med at noen nevnte rasen. Jeg begynte å lese om dem. Fant ut at de har god helse i form av lite forekomst av HD, AD, de blir relativt gamle gjennomsnittlig i forhold til størrelse, og ikke minst har de et veldig godt gemytt. Og jo, som rase er de poteter. 

At de er sjeldne var ikke noe jeg tenkte over der og da. Faktisk sammenlignet jeg med flere andre raser, men for meg var det ingen som kunne måle seg :) 
Det at de er sjeldne kommer vel av mange ting. Både at de er lite kjent utenfor Frankrike generelt, og også fordi du ender opp med å ha en 50 kg kosegris som trives best tett inntil eller i fanget. De modnes sent, noe som gjør at du har en valp/unghund lengre. Det er i hvert fall det som sies, men det jeg ser er at hvis de først har lært noe så gjør de det uten noen diskusjon. 

Det at jeg bytter rase hvis de blir populære er som @Siri sier, på grunn av all den dårlige avlen som følger med. 
Jeg kan vel nevne både Rin Tin Tin, Paris Hilton, Lassie, Men in Black som underholdning som har gjort at både rasepopularitet har skutt fart, og det samme med forverringen av både den fysiske og psykiske helsa til samtlige av dem. Greit nok at det finnes individer som ikke er så ute å kjøre i de rasene også, men sammenlignet med den totale populasjonen er det ikke mange som er noe særlig å skryte av etter min mening. 

Så ja, hvis Beauceron blir en poppis-hund som ender opp med dårlig helse, skrapgemytt, og ellers alle problemer som følger med disse to så er ikke det en avl jeg vil støtte opp om. Da skal jeg heller være hundeløs ettersom Beauceron virkelig er rasen som står mitt hjerte aller nærmest. 
Mulig jeg er sær og vrang når det kommer til akkurat helse og gemytt, men helt ærlig synes jeg at flere burde vært det. 

Hvis dette skal diskuteres videre så tenker jeg vi flytter det over til en annen tråd. Akkurat nå følte jeg bare for en oppklaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2016 at 3:51 PM, Justisia skrev:

Nei, at folk ikke vet hva en LH er, den skjønner jeg. Men, når folk som driver oppdrett av DP klarer lire av seg hor like LH og DP er, da får jeg litt sånn hakeslepp.
 

Men det er faktisk et problem.. Vi har etterhvert fått noen DP som ligner faretruende på LH. Det er mye "merkelig" oppdrett på rasen og en del tenderer til kortbeinthet og noen med alt for kraftig pels. 

Men at en DP oppdretter mener de er veldig like sier vel at den oppdretteren er en av de på "ville veier". 

Når jeg sier at en DP ligner på en LH er det IKKE et kompliment for å si det sånn. Samme gjelder om den ligner en ETT.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anilex skrev:

Men det er faktisk et problem.. Vi har etterhvert fått noen DP som ligner faretruende på LH. Det er mye "merkelig" oppdrett på rasen og en del tenderer til kortbeinthet og noen med alt for kraftig pels. 

Men at en DP oppdretter mener de er veldig like sier vel at den oppdretteren er en av de på "ville veier". 

Når jeg sier at en DP ligner på en LH er det IKKE et kompliment for å si det sånn. Samme gjelder om den ligner en ETT.. ;)

Seriøst?
Har du bilder?
En DP skal i grunnen ligne på en DP og ikke noe annet. En DP som ligner en LH, noe gikk galt. Og om en DP ligner på en ETT, da gikk noe galt der og gitt. 
Vi opplever et par LH'er som ligner Corgier i kroppen. Veldig lange rygger, ikke noe høyde pluss 2,5 der, også sleper de nesten brystet i bakken.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyrren blir tatt for å være terrier, doodle, ymse blanding, portugisisk vannhund, irsk ulvehund eller - trommesolo - terv valp. :lol: Yepp! Jeg fikk det klassiske spørsmålet om gutta mine var mor og barn. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...