Gå til innhold
Hundesonen.no

"Teacup"-hunder?


Rosin
 Share

Recommended Posts

Noen jeg kjenner har en "teacup" shih tzu og den er så vanvittig liten (typ marsvin - det er helt sprøtt :|) at jeg har blitt litt småfascinert. Andre, normale, shih tzu'er er så mye større enn henne at de ikke ligner samme rase overhodet... Har fått med meg at det er mye shady greier i forbindelse med salg av slike små, og at prisene ofte er helt sinnsyke, men hva er egentlig slike teacup-hunder, genetisk/biologisk sett? Dverger? Er de avlet frem bevisst, eller er de tilfeldige "defekte" individer i kull med normale valper? Er det mer sykdom på de enn på normalt store hunder av samme rase?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg kjenner ikke til shih tzu, men teacup-chihuahua er i allefall de aller minste som kan passe i en tekopp, og kan veie så lite som 500 gram. Såvidt jeg vet avler noen bevisst på det, og jeg har sett at en del reklamerer for teacup i diverse annonser, ja. Ut i fra hva jeg har lest er betegnelsen på teacup under 1,5 kg.

Størrelsene kan jo også variere uten at man bevisst planlegger teacup-kull. For å ta et eksempel så er faren til min chihuahua 3,3 kg, mora er 1,8 kg. Det gav valper på 1,5 kg og 2,8 kg. 

Jeg synes det er triste greier må jeg si. De er så små og har nok helseproblemer fra før om de ikke skal passe i en tekopp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rimfrosthuldra skrev:

Noen jeg kjenner har en "teacup" shih tzu og den er så vanvittig liten (typ marsvin - det er helt sprøtt :|) at jeg har blitt litt småfascinert. Andre, normale, shih tzu'er er så mye større enn henne at de ikke ligner samme rase overhodet... Har fått med meg at det er mye shady greier i forbindelse med salg av slike små, og at prisene ofte er helt sinnsyke, men hva er egentlig slike teacup-hunder, genetisk/biologisk sett? Dverger? Er de avlet frem bevisst, eller er de tilfeldige "defekte" individer i kull med normale valper? Er det mer sykdom på de enn på normalt store hunder av samme rase?

 

 

Eneste jeg har funnet av shih tzu teacup valper kostet hvertfall 40 000 kr. Men det var ikke her til lands og jeg fant bare ett oppdrett på google :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kullet til vår schäfer som vi hadde for 15 år siden så var en av kullsøstrene dverg. Hun var kjempeliten til schäfer å være. Jeg på 7 år den gang hadde ingen problemer med å holde henne igjen på tur. Vår schäfer derimot kunne jeg ikke drømme om å holde igjen på tur. Hun døde etter første eller andre leveår. Jeg vet ikke hva som feilte henne, men hun ble hvert fall avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat teacup, men i USA og Japan (har i alle fall ikke hørt om andre steder) avles det på "mameshiba", som betyr bønne-shiba. Det jeg tenker er at når det kun er størrelsen som betyr noe er gemyttet det første som ryker.. og shiba som er såpass "sær" allerede er det overhodet ikke en god ting! 

To voksne shibatisper. Normal og mame

umefuku2_edited-3-300x261.jpg.b605ed7b68

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kristin_nord skrev:

Eneste jeg har funnet av shih tzu teacup valper kostet hvertfall 40 000 kr. Men det var ikke her til lands og jeg fant bare ett oppdrett på google :P 

Denne jeg kjenner til ble kjøpt for 500 £ (hunden er kjøpt og bor i england) for 11 år siden, men dette var visst en vanlig utstillingsoppdretter, ikke en som "spesialiserte" seg på tekopphunder. 40 000 er jo helt sykt, da burde det ringe noen varselbjeller... :|

 

2 timer siden, simira skrev:

Det er gjør er vel å avle på dvergvekst hos hundene, noe som absolutt ikke er særlig sunt.

Så de er genetiske dverger? Huff da har de vel mye helseproblemer kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Huff :)  Den jeg kjenner er 12 år og frisk som en fisk, men hun er vel kanskje unntaket. Hun kom jo heller ikke fra en som aktivt forsøkte å avle frem ekstra små hunder heller, så helse var sikkert prioritert mer i avlen der

Synd, jeg fikk nesten lyst på en teacup-puddel. De er utrolig søte, og ser veldig annerledes ut enn vanlige pudler (nesten så man lurer på om de er renrasede)! Men å støtte uetisk avl er jo ikke aktuelt, selvsagt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rimfrosthuldra skrev:

Synd, jeg fikk nesten lyst på en teacup-puddel. De er utrolig søte, og ser veldig annerledes ut enn vanlige pudler (nesten så man lurer på om de er renrasede)! Men å støtte uetisk avl er jo ikke aktuelt, selvsagt :) 

Det skjønner jeg godt. Jeg mener, 3 kg puddel er jo drøyt stort, liksom. Selvsagt burde de vært mindre enn det :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2016 at 9:39 AM, Sprettballen skrev:

I kullet til vår schäfer som vi hadde for 15 år siden så var en av kullsøstrene dverg. Hun var kjempeliten til schäfer å være. Jeg på 7 år den gang hadde ingen problemer med å holde henne igjen på tur. Vår schäfer derimot kunne jeg ikke drømme om å holde igjen på tur. Hun døde etter første eller andre leveår. Jeg vet ikke hva som feilte henne, men hun ble hvert fall avlivet.

Hypofysær dvergvekst, sannsynligvis. En genetisk sykdom (autosomal recessiv) som primært finnes hos schäfer (kan også forekomme hos berner), som medfører at det er en svulst i hypofysen, som gjør at produksjon av veksthormon forstyrres (har ofte også andre hormonforstyrrelser). De blir født små og ullete i pelsen, og utvikler senere håravfall og hyperpigmentering. De er veldig utsatt for hypothyreose og andre lidelser, og bør avlives som valper for å unngå videre lidelse. Normalt sett dør de i ung alder, men det finnes noen få tilfeller hvor de har blitt relativt gamle.

Sykdommen stammer forøvrig fra en hund ved navn Vello zu den Sieben-Faulen, en hund som i utgangspunktet ikke burde ha gått i avl, da han var for stor.
191.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, 2ne skrev:

Det skjønner jeg godt. Jeg mener, 3 kg puddel er jo drøyt stort, liksom. Selvsagt burde de vært mindre enn det :aww: 

Mjau mjau ;)  Det jeg mente var at vanlige pudler ikke er spesielt søte, sånn generelt, mens mange av teacup-pudlene faktisk er det. Størrelsesmessig er det ikke så nøye for min del hvorvidt bikkja er 2 eller 3 kg, jeg synes tekoppene er finere med tanke på eksteriøret. :)  Rundere i hodet, ikke så spisse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rimfrosthuldra skrev:

Mjau mjau ;)  Det jeg mente var at vanlige pudler ikke er spesielt søte, sånn generelt, mens mange av teacup-pudlene faktisk er det. Størrelsesmessig er det ikke så nøye for min del hvorvidt bikkja er 2 eller 3 kg, jeg synes tekoppene er finere med tanke på eksteriøret. :)  Rundere i hodet, ikke så spisse!

Pudler er ikke runde i hodet fordi de ikke skal være runde i hodet ;) De skal nemlig ikke være små fordi de har dvergvekst, de skal bare være forskjellige størrelser av puddel. Med tanke på at chihuahua f.eks sliter med åpen fontanell bl.a. pga det runde hodet, så syns jeg jo bare at det er et sunnhetstegn at de ikke er - for å sitere deg - "spesielt søte, sånn generelt" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Pudler er ikke runde i hodet fordi de ikke skal være runde i hodet ;) De skal nemlig ikke være små fordi de har dvergvekst, de skal bare være forskjellige størrelser av puddel. Med tanke på at chihuahua f.eks sliter med åpen fontanell bl.a. pga det runde hodet, så syns jeg jo bare at det er et sunnhetstegn at de ikke er - for å sitere deg - "spesielt søte, sånn generelt" :) 

Ja det er sikkert gode grunner bak den lange snuten, den er jo mer naturlig, og naturlig er jo bra (svære tunge ører er kanskje en annen sak, de ser både teite ut og er usunne), men jeg snakker altså om den estetiske siden av saken  :) 

 

Jeg dør litt hver gang jeg ser en ny post fra denne, forøvrig  https://www.instagram.com/littlerosie_xx/

:wub: Tenk om de kunne avlet frem en sunn sånn en??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rimfrosthuldra skrev:

Ja det er sikkert gode grunner bak den lange snuten, den er jo mer naturlig, og naturlig er jo bra (svære tunge ører er kanskje en annen sak, de ser både teite ut og er usunne), men jeg snakker altså om den estetiske siden av saken  :)

Jada, jeg fikk det med meg, du syns pudler er stygge :) 

2 minutter siden, Rimfrosthuldra skrev:

Jeg dør litt hver gang jeg ser en ny post fra denne, forøvrig  https://www.instagram.com/littlerosie_xx/

:wub: Tenk om de kunne avlet frem en sunn sånn en??

Sånn apropos sunnhet og estetikk og sånt, du har ikke lurt på hvorfor tunga stikker ut på nesten alle bilder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Rimfrosthuldra skrev:

Ja det er sikkert gode grunner bak den lange snuten, den er jo mer naturlig, og naturlig er jo bra (svære tunge ører er kanskje en annen sak, de ser både teite ut og er usunne), men jeg snakker altså om den estetiske siden av saken  :) 

 

Jeg dør litt hver gang jeg ser en ny post fra denne, forøvrig  https://www.instagram.com/littlerosie_xx/

:wub: Tenk om de kunne avlet frem en sunn sånn en??

Men det der har da ingenting med puddel å gjøre? Ærlig talt noe av det ekleste jeg har sett, den ser jo helt tilbakestående ut, stakkar :blink:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rimfrosthuldra skrev:

 

Jeg dør litt hver gang jeg ser en ny post fra denne, forøvrig  https://www.instagram.com/littlerosie_xx/

:wub: Tenk om de kunne avlet frem en sunn sånn en??

Vi ser tydeligvis to forskjellige ting her :P

For meg lyser denne hunden syk. Slår meg at grunnen til det runde hodet kan være vannhode.

Nei, her blinker varsellampene altså. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Vi ser tydeligvis to forskjellige ting her :P

For meg lyser denne hunden syk. Slår meg at grunnen til det runde hodet kan være vannhode.

Nei, her blinker varsellampene altså. 

Det er vel akkurat derfor noen synes det er artig å avle fram slike misfostere - fordi noen synes det er søtt :no:

Forøvrig er det vel ikke snakk om reell dvergvekst. Den ene formen for dvergvekst er chondodystrofisk, som gir nomal kropp og korte bein. Den andre formen er som nevnt et syndrom som finnes bla hos schäfer, og gir bittesmå, puslete og sykelige individer. Denne tekopp avlen er vel kun avl og innavl på bittesmå individer. Med alt det måtte føre med seg. 

For meg er slike hunder ca like søtt som en bilulykke...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillekrapyl skrev:

Vi ser tydeligvis to forskjellige ting her :P

For meg lyser denne hunden syk. Slår meg at grunnen til det runde hodet kan være vannhode.

Nei, her blinker varsellampene altså. 

Huff ja kanskje det, den virker aktiv og frisk nå, men det kan jo hende den får problemer etterhvert. Sammenlignet med bulldog, dachs, mastiffer og andre "raringer" ser disse pudlene relativt "naturlige" ut i mine øyne, men som alle andre raser har de sikkert sin andel ulumskheter dessverre. :/  Tviler ikke på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teacuppuddelen så virkelig syk ut, helt horribelt å kalle det "en type puddel". Hundefolk som sier de er opptatt av sunnhet og allikevel syns åpenbar dyremishandling er søtt er bare trist, så da får jeg heller bare hive meg med i surtryne-mjau mjau-gjengen som det så voksent blir kalt. Med glede!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rimfrosthuldra skrev:

Folk kommer til å fortsette å avle slike hunder samme hva som sies her inne, og det er derfor det ikke bare er frekt å behandle ærlige spørsmål med sarkasme, det er også helt meningsløs. Meningsløs negativitet. Ja, det er usunt, det. :)

 

Tja, sannheten er vel at folk kommer til å avle tea-cup hunder så lenge folk syns det er søtt, og vil ha slike hunder fordi de er så "søte". Så det har faktisk ganske mye for seg å prøve å få folk til å forstå hvorfor det ikke er søtt, sunt eller ønskelig med slike hunder, slik veldig mange har gjort i denne tråden :)

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis hunden klør ville jeg sjekket for allergi hos dyrlege. Og om hunden er konstant sulten kan du tilføre feks litt kokt ris, kokt brokkoli eller gulrøtter i foret for å gi mer metthetsfølelse uten mye kalorier.  Ang bæsjespising ville jeg vært nøyere på å ha kortere kobbel og mer kontroll på tur . Trene på å avlede med en kommando og godbiter. 
    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...