Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesport 1 2016 - SKREMMENDE


Kristin_nord
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, tonjek skrev:

Nå misforstod du meg helt. Jeg siktet til de som feks spontankjøper valp for å slenge dem på finn et halvår senere fordi de ikke gidder mer, ikke de som gir omplasseringshunder nye hjem.

Aha, ok, jeg fikk kaffen litt i halsen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev: Nå misforstod du meg helt. Jeg siktet til de som feks spontankjøper valp for å slenge dem på finn et halvår senere fordi de ikke gidder mer, ikke de som gir omplasseringshunder nye hjem.

Aha, ok, jeg fikk kaffen litt i halsen her [emoji4]

Det er veldig forståelig. [emoji28]

Men jeg siktet altså til kommentaren om hvorfor skaffe seg valp når det var omplasseringshunder som trengte hjem. Hvor jeg heller tenker at det er useriøse oppdrettere og useriøse valpekjøpere som burde ta ansvar (eller få dårlig samvittighet, alt ettersom) for dette, da det gjerne er de som sørger for så mange omplasseringshunder (og for å ikke bli misforstått igjen, er jeg helt klar over at man kan havne i en knipe/ende opp med helt feil hund selv om man har gjort alt "riktig", slik at omplassering er det rette. Men jeg tror ikke flesteparten av Finn- og FOD-hundene er et resultat av det) [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tonjek skrev:

Nå misforstod du meg helt. Jeg siktet til de som feks spontankjøper valp for å slenge dem på finn et halvår senere fordi de ikke gidder mer, ikke de som gir omplasseringshunder nye hjem.

jeg missforstod akkurat på samme måte :lol: men altså, jeg synes det er trist. men det er min mening.. Jeg kommer nok til å ha omplasseringshund neste gang jeg skal ha hund.. Det sitter mange stakkarer der ute i Norges land som venter på ett hjem :( 

 

Og ja, det er eier eller oppdretter sin feil, men det kommer jo av at alle skal ha hunder, alle får kjøpt hunder ergo alle som vil produserer hunder, rase eller blanding. Det burde vært mer restriksjoner for alle parter.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:

Det er veldig forståelig. emoji28.png

Men jeg siktet altså til kommentaren om hvorfor skaffe seg valp når det var omplasseringshunder som trengte hjem. Hvor jeg heller tenker at det er useriøse oppdrettere og useriøse valpekjøpere som burde ta ansvar (eller få dårlig samvittighet, alt ettersom) for dette, da det gjerne er de som sørger for så mange omplasseringshunder (og for å ikke bli misforstått igjen, er jeg helt klar over at man kan havne i en knipe/ende opp med helt feil hund selv om man har gjort alt "riktig", slik at omplassering er det rette. Men jeg tror ikke flesteparten av Finn- og FOD-hundene er et resultat av det) emoji4.png

FOD Gården oversvømmes av store hanner i den rette ungdomsalderen, det er vistnok mange "rare" unskyldningerunskyldninger for hvorfor eierene ikke kan ha de lenger.

Jeg skjønner at ting kan skje, men er enig med deg om at man må tenke seg om. Feks den siste (jeg var hennes fjerde eier) eieren til Chicka burde skjønt at det ikke kom til å gå. Hun var alenemor (ikke noe galt om dem) til fire små barn, full jobb, en hel haug med katter og Chicka.... Chicka var kjempe aktiv da hun var ung og ble veldig fort stresset, heldigvis fant eieren ut at det ikke gikk og Chicka kom til FOD, også kom vi og hentet hun, mye som hadde skjedd i hennes 13mnd lange/korte liv. Med riktig trening ble hun veldig fin :) *savn*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Renate A skrev:

FOD Gården oversvømmes av store hanner i den rette ungdomsalderen, det er vistnok mange "rare" unskyldningerunskyldninger for hvorfor eierene ikke kan ha de lenger.

Jeg skjønner at ting kan skje, men er enig med deg om at man må tenke seg om. Feks den siste (jeg var hennes fjerde eier) eieren til Chicka burde skjønt at det ikke kom til å gå. Hun var alenemor (ikke noe galt om dem) til fire små barn, full jobb, en hel haug med katter og Chicka.... Chicka var kjempe aktiv da hun var ung og ble veldig fort stresset, heldigvis fant eieren ut at det ikke gikk og Chicka kom til FOD, også kom vi og hentet hun, mye som hadde skjedd i hennes 13mnd lange/korte liv. Med riktig trening ble hun veldig fin :) *savn*

Særlig hannhunder kommer nok av at de ikke blir informert om hva pubertet inneholder i utgangspunktet, og har du da i tillegg en STOR hund du ikke klarer å lede og som mister øra sine så blir det håpløst - og for mange er dette flaut. Men det er jo igrunn opp til selger å avgjøre det beste.. En alenemor med 4 små barn og vanlig hverdag ville ikke fått noe aktivitetshund av meg uansett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tonjek skrev: Nå misforstod du meg helt. Jeg siktet til de som feks spontankjøper valp for å slenge dem på finn et halvår senere fordi de ikke gidder mer, ikke de som gir omplasseringshunder nye hjem.

jeg missforstod akkurat på samme måte :lol: men altså, jeg synes det er trist. men det er min mening.. Jeg kommer nok til å ha omplasseringshund neste gang jeg skal ha hund.. Det sitter mange stakkarer der ute i Norges land som venter på ett hjem [emoji20] 

 

Og ja, det er eier eller oppdretter sin feil, men det kommer jo av at alle skal ha hunder, alle får kjøpt hunder ergo alle som vil produserer hunder, rase eller blanding. Det burde vært mer restriksjoner for alle parter.. 

Da har jeg nok formulert meg litt feil. Var altså ikke det jeg prøvde å si. [emoji4]

Jeg syntes også det burde vært litt restriksjoner på avl. Hundekjøpere må tenke gjennom kjøpet sitt nøye før de kjøper (både hvilken rase som faktisk passer deres behov, og til og med om de burde skaffe hund i det hele tatt), men også alle disse som avler fordi tispa er søt eller de tror på myter om at det er godt for tisper å få kull/innbilt svangerskap forsvinner etter kull. I tillegg til alle disse som avler useriøst, masseproduserer og/eller ikke bryr seg om hvor valpene havner.

Kan selvfølgelig ikke skrive noe for alle, men ihvertfall hos de seriøse oppdretterne jeg vet om, blir kull nøye planlagt og valpekjøpere nøye vurdert. Valpene blir ikke solgt til noen som ikke har erfaring/interesse for rasen, som ikke skal drive med noen form for sport, eller som ikke vet hva de går til. Og da minker risikoen for omplasseringshunder drastisk. [emoji4]

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Renate A skrev: FOD Gården oversvømmes av store hanner i den rette ungdomsalderen, det er vistnok mange "rare" unskyldningerunskyldninger for hvorfor eierene ikke kan ha de lenger.

Jeg skjønner at ting kan skje, men er enig med deg om at man må tenke seg om. Feks den siste (jeg var hennes fjerde eier) eieren til Chicka burde skjønt at det ikke kom til å gå. Hun var alenemor (ikke noe galt om dem) til fire små barn, full jobb, en hel haug med katter og Chicka.... Chicka var kjempe aktiv da hun var ung og ble veldig fort stresset, heldigvis fant eieren ut at det ikke gikk og Chicka kom til FOD, også kom vi og hentet hun, mye som hadde skjedd i hennes 13mnd lange/korte liv. Med riktig trening ble hun veldig fin [emoji4] *savn*

Særlig hannhunder kommer nok av at de ikke blir informert om hva pubertet inneholder i utgangspunktet, og har du da i tillegg en STOR hund du ikke klarer å lede og som mister øra sine så blir det håpløst - og for mange er dette flaut. Men det er jo igrunn opp til selger å avgjøre det beste.. En alenemor med 4 små barn og vanlig hverdag ville ikke fått noe aktivitetshund av meg uansett :lol:

Husker da jeg selv skulle velge kjønn på valpen. Ble presentert en "sannhet" om at det ikke var rase forskjellen på tisper og hannhunder. Fra omtrent alle jeg spurte. Jeg vet i dag at dette virkelig ikke er tilfelle. [emoji28]

Ikke at jeg ville byttet ut hannhunden min for noe, men neste hund blir en tispe. Jeg er absolutt ikke noe hannhundmenneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:

Husker da jeg selv skulle velge kjønn på valpen. Ble presentert en "sannhet" om at det ikke var rase forskjellen på tisper og hannhunder. Fra omtrent alle jeg spurte. Jeg vet i dag at dette virkelig ikke er tilfelle. emoji28.png

Ikke at jeg ville byttet ut hannhunden min for noe, men neste hund blir en tispe. Jeg er absolutt ikke noe hannhundmenneske.

hehe, jeg er til dels ett hannhund menneske, men ikke når de blir for store. Man skal tross alt kunne styre skuta også.. Og jeg gidder ikke å stå med en bjørn borti vegen her å krangle om draing og annet tullball.. så min neste hund blir tispe. Det blir det jo uansett siden jeg allerede har en hannhund.. Men size matters i valg av kjønn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tonjek skrev:

Da har jeg nok formulert meg litt feil. Var altså ikke det jeg prøvde å si. emoji4.png

Jeg syntes også det burde vært litt restriksjoner på avl. Hundekjøpere må tenke gjennom kjøpet sitt nøye før de kjøper (både hvilken rase som faktisk passer deres behov, og til og med om de burde skaffe hund i det hele tatt), men også alle disse som avler fordi tispa er søt eller de tror på myter om at det er godt for tisper å få kull/innbilt svangerskap forsvinner etter kull. I tillegg til alle disse som avler useriøst, masseproduserer og/eller ikke bryr seg om hvor valpene havner.

Kan selvfølgelig ikke skrive noe for alle, men ihvertfall hos de seriøse oppdretterne jeg vet om, blir kull nøye planlagt og valpekjøpere nøye vurdert. Valpene blir ikke solgt til noen som ikke har erfaring/interesse for rasen, som ikke skal drive med noen form for sport, eller som ikke vet hva de går til. Og da minker risikoen for omplasseringshunder drastisk. emoji4.png

Det jeg synes er litt trist i mange hundemiljøer er at (selv om dem sier det ikke er sånn selv) er at hvis du sier en sannhet, som f eks jeg da er syk og ønsker meg jo derfor en familiehund, slappe av, kose meg ute når det passer meg.. Men alt for mange krever en aktivitet, innerst inne. minst utstilling. og det er litt trist. en hund kan ha det ****** fint allikevel.. Som f eks er jeg en sta jævel som går tur selv om jeg må nedom grøfta :lol: men jeg er jo også hjemmeværende, og har massevis av tid.. og om det ikke blir lang tur osv så koser vi jo oss alltid med hjernetrim inne :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg vokste opp "på bøgda" på 70-tallet, var vi 4 familier (dvs ca 18 mennesker i disse familiene totalt)  som hadde hund. Av totalt 800 mennesker som bodde på dette stedet.
I dag, er vi mange bare i den gata jeg bor i. Så antall hunde-eier har økt betraktelig. Fra å være en bruks-"sak", forbeholdt jegere og bønder og noen få til med spesielle interesser, er hund i dag nesten allemannseie. Derfor blir det også større omsetning, også av de utfordrende 2-år gamle hannhundene. Tilnærmingen til hund er også annerledes. Da jeg vokste opp ble vanskelige hunder skutt bak låven, og ingen heva øyebrynet. I dag samler man på alt til det absolutt ikke går lenger og hunden har vørt inom 5 eiere og 8 adferdskonsulenter før man kaster inn håndkleet. Satt på spissen selvfølgelig.
Ting var ikke bedre før. Heller tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tonjek skrev: Da har jeg nok formulert meg litt feil. Var altså ikke det jeg prøvde å si. [emoji4]

Jeg syntes også det burde vært litt restriksjoner på avl. Hundekjøpere må tenke gjennom kjøpet sitt nøye før de kjøper (både hvilken rase som faktisk passer deres behov, og til og med om de burde skaffe hund i det hele tatt), men også alle disse som avler fordi tispa er søt eller de tror på myter om at det er godt for tisper å få kull/innbilt svangerskap forsvinner etter kull. I tillegg til alle disse som avler useriøst, masseproduserer og/eller ikke bryr seg om hvor valpene havner.

Kan selvfølgelig ikke skrive noe for alle, men ihvertfall hos de seriøse oppdretterne jeg vet om, blir kull nøye planlagt og valpekjøpere nøye vurdert. Valpene blir ikke solgt til noen som ikke har erfaring/interesse for rasen, som ikke skal drive med noen form for sport, eller som ikke vet hva de går til. Og da minker risikoen for omplasseringshunder drastisk. [emoji4]

Det jeg synes er litt trist i mange hundemiljøer er at (selv om dem sier det ikke er sånn selv) er at hvis du sier en sannhet, som f eks jeg da er syk og ønsker meg jo derfor en familiehund, slappe av, kose meg ute når det passer meg.. Men alt for mange krever en aktivitet, innerst inne. minst utstilling. og det er litt trist. en hund kan ha det ****** fint allikevel.. Som f eks er jeg en sta jævel som går tur selv om jeg må nedom grøfta :lol: men jeg er jo også hjemmeværende, og har massevis av tid.. og om det ikke blir lang tur osv så koser vi jo oss alltid med hjernetrim inne [emoji14] 

Jeg er selv syk og hjemmeværende. Men det er jo en forskjell på hva raser trenger, selv om alle skal få tur og stell uansett. En bc krever mer enn en chihuahua, selv om begge må få tur hver dag. Jeg syntes ikke en bc burde havne et sted hvor den kun får turer, og ingen spesifikk jobb, feks. Er vel mange raser som selges utelukkende som familiehunder? Men bc'er flest gjør ikke det. Jeg måtte legge ut mye om meg selv da jeg ble vurdert som eier til Koda. Og det er jeg glad for. Skulle jeg kun hatt en turkamerat, hadde jeg nok valgt meg en annen rase. [emoji4]

Men krav om utstilling handler vel mer om at oppdrettere vil se litt mer resultat av oppdrettet sitt? For utstilling er vel ikke til for aktivisering av hunden. Så føler det blir to litt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tonjek skrev:

Jeg er selv syk og hjemmeværende. Men det er jo en forskjell på hva raser trenger, selv om alle skal få tur og stell uansett. En bc krever mer enn en chihuahua, selv om begge må få tur hver dag. Jeg syntes ikke en bc burde havne et sted hvor den kun får turer, og ingen spesifikk jobb, feks. Er vel mange raser som selges utelukkende som familiehunder? Men bc'er flest gjør ikke det. Jeg måtte legge ut mye om meg selv da jeg ble vurdert som eier til Koda. Og det er jeg glad for. Skulle jeg kun hatt en turkamerat, hadde jeg nok valgt meg en annen rase. emoji4.png

Men krav om utstilling handler vel mer om at oppdrettere vil se litt mer resultat av oppdrettet sitt? For utstilling er vel ikke til for aktivisering av hunden. Så føler det blir to litt forskjellige ting.

joda, selvfølgelig tenker jeg jo på det som utgangspunkt. at jeg er syk. men jeg mener at man kan pålegge folk å drive med elgjakt for å ha en elghund liksom :P ditt liv med en bc kan jo være knall om det ikke er a4.. 

Utstilling - ja, det handler om å se ett resultat av eget oppdrett. men det er jo ikke noe jeg føler man kan gi beskjed om at er ønskelig. alle som driver med utstilling vet at det ikke hadde vært gøy uten interessen. og hvis du egentlig kunne tenkt deg å sitte langt til fjells på en topp med kvikk lunsjen din så blir ikke utstilling gøy :P utstilling er jo en aktivitet en hundeeier må være med på.. jeg er ikke i form til å på noe hundeutstilling med hund selv om jeg kunne vært ute hele dagen hjemme :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Så lenge jeg har kjøpere til det dobbelte av antall valper jeg faktisk får, så kommer jeg til å produsere flere valper, samme hvor skremmende det måtte være for noen. Det er ingen overproduksjon på min rase, snarere tvert i mot, folk leiter lenge for å finne mellompuddelkull, det er bare unntaksvis at noen er til omplassering, og det er vel heller ikke noen utbredt "allergi" mot kjønnsfrosk-hannene. 

Jeg kan heller ikke huske at alt var så mye bedre før i tiden, men før i tiden kan jo være før jeg ble født en gang i forrige årtusen og det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, March 21, 2016 at 9:08 PM, Kristin_nord skrev:

joda, selvfølgelig tenker jeg jo på det som utgangspunkt. at jeg er syk. men jeg mener at man kan pålegge folk å drive med elgjakt for å ha en elghund liksom :P ditt liv med en bc kan jo være knall om det ikke er a4.. 

Utstilling - ja, det handler om å se ett resultat av eget oppdrett. men det er jo ikke noe jeg føler man kan gi beskjed om at er ønskelig. alle som driver med utstilling vet at det ikke hadde vært gøy uten interessen. og hvis du egentlig kunne tenkt deg å sitte langt til fjells på en topp med kvikk lunsjen din så blir ikke utstilling gøy :P utstilling er jo en aktivitet en hundeeier må være med på.. jeg er ikke i form til å på noe hundeutstilling med hund selv om jeg kunne vært ute hele dagen hjemme :P 

Jeg har kjøpt hund fra en slik oppdetter. Det sto i kontrakten at hunden skulle stilles minst to ganger i åpen klasse eter fylte to år, eller noe slikt. Jeg var ikke interessert i utstilling over hodet, jeg ville bare ha en tur og selskapshund, men sånn ble det nå uansett. Det er jo snakk om 2 dager ila hele hundens liv, timer man det bra så får man unnagjort begge to på en og samme helg også er man ferdig. Ikke trenger man å trene spesielt mye eller legge ned spesielt mye innsats heller og om man absolutt ikke vil gå selv så kan man jo høre med oppdretter om de vil stille hunden selv eller få noen andre til å være handler. Det er ikke akkurat uoverkommelig samme hva man egentlig vil gjøre med hunden. Helt ok å synes at det er ugreit forsåvidt,men da bør man vell finne seg en annen oppdretter. Det er ikke urimelig av en oppdretter å stille krav til sine kjøpere som er med på å bedre deres avl. Det er jo bare positivt og helt frivillig å velge å bli med på eller la være.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, March 21, 2016 at 9:08 PM, Kristin_nord skrev: joda, selvfølgelig tenker jeg jo på det som utgangspunkt. at jeg er syk. men jeg mener at man kan pålegge folk å drive med elgjakt for å ha en elghund liksom [emoji14] ditt liv med en bc kan jo være knall om det ikke er a4.. 

Utstilling - ja, det handler om å se ett resultat av eget oppdrett. men det er jo ikke noe jeg føler man kan gi beskjed om at er ønskelig. alle som driver med utstilling vet at det ikke hadde vært gøy uten interessen. og hvis du egentlig kunne tenkt deg å sitte langt til fjells på en topp med kvikk lunsjen din så blir ikke utstilling gøy [emoji14] utstilling er jo en aktivitet en hundeeier må være med på.. jeg er ikke i form til å på noe hundeutstilling med hund selv om jeg kunne vært ute hele dagen hjemme [emoji14] 

Jeg har kjøpt hund fra en slik oppdetter. Det sto i kontrakten at hunden skulle stilles minst to ganger i åpen klasse eter fylte to år, eller noe slikt. Jeg var ikke interessert i utstilling over hodet, jeg ville bare ha en tur og selskapshund, men sånn ble det nå uansett. Det er jo snakk om 2 dager ila hele hundens liv, timer man det bra så får man unnagjort begge to på en og samme helg også er man ferdig. Ikke trenger man å trene spesielt mye eller legge ned spesielt mye innsats heller og om man absolutt ikke vil gå selv så kan man jo høre med oppdretter om de vil stille hunden selv eller få noen andre til å være handler. Det er ikke akkurat uoverkommelig samme hva man egentlig vil gjøre med hunden. Helt ok å synes at det er ugreit forsåvidt,men da bør man vell finne seg en annen oppdretter. Det er ikke urimelig av en oppdretter å stille krav til sine kjøpere som er med på å bedre deres avl. Det er jo bare positivt og helt frivillig å velge å bli med på eller la være.

Det stod i min siste kontrakt også, men heldigvis har han underbitt [emoji12] og nå krymper ballene også..[emoji14]

Sent fra min LG-H340n via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎03‎.‎2016 at 7:04 AM, 2ne skrev:

Vel. Så lenge jeg har kjøpere til det dobbelte av antall valper jeg faktisk får, så kommer jeg til å produsere flere valper, samme hvor skremmende det måtte være for noen. Det er ingen overproduksjon på min rase, snarere tvert i mot, folk leiter lenge for å finne mellompuddelkull, det er bare unntaksvis at noen er til omplassering, og det er vel heller ikke noen utbredt "allergi" mot kjønnsfrosk-hannene. 

Jeg tenkte på det. Jeg går ut i fra at oppdrettere roer seg ned ganske kjapt i produksjonen hvis de når det punktet at de ikke har nok kjøpere til kullene. Det kan ikke være gøy dersom man får et kull på 8 valper og finner gode kjøpere til 6. Det blir vel mye ekstraarbeid og bekymringer mens man leter etter gode valpekjøpere, og ikke noe man har lyst til å utsette seg selv for gang på gang.

Jeg mener uansett at det viktigste arbeidet for å minske mengden omplasseringshunder er å informere. Jo sterkere kultur det blir for å gjøre nøye undersøkelser av raser, hunders behov, og utviklingsfaser (valpetid/unghund) før man skaffer seg hund, jo større sannsynlighet er det for at folk skaffer rasen som passer dem.

Når det gjelder omplasseringshunder, så kunne jeg veldig gjerne tenkt meg å få det neste gang, men de 3 ufravikelige kriteriene mine gjør det nesten helt umulig å finne en omplasseringshund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...