Gå til innhold
Hundesonen.no

royal canin vs appetitt?


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Vurderer å teste ut tørrforet appetitt istede for royal canin. Vi forer mesteparten vom og hundemat men litt tørrfor i tillegg. Hørt RC har tapt seg i kvalitet men ikke pris. Lurer på hvordan apetitt er i forhold i kvalitet? Noen som kan si noe om dette mtp innhold? Snakker om vanlig tørrfor til stor hund☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Wildlife skrev:

Men grunn til spm mitt er at jeg gidder ikke skifte dersom innholdet er mye dårligere enn RC :)

Hunder er forskjellige. Det som funker veldig bra på en trenger ikke være bra for den andre. Men jeg har prøvd veldig mange forskjellige typer tørrfor opp gjennom årene, og RC er det jeg kommer tilbake til igjen og igjen på alle hundene (unntatt gamlefar. Han har jeg ikke turt å bytte på fordi han reagerte så dårlig på sist forbytte til eukanuba - så han går fortsatt på proplan). Nå bruker jeg høyenergifor da, men det eneste som kan få meg til å bytte igjen er pris. Jeg vet RC i teorien skal ha dårlig innhold, men det er så langt det foret mine har fungert aller best på. I kombinasjon med v&h. Men prisen er stiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

Har hørt at det var noe i labb foret som polarhunder ikke tåler. Kan det være soya eller noe tro... må muligens sjekke om dette er i apetitt.

Labb er generelt et omdiskutert for. Ikke hørt noe om at det er spesielt for polarhunder. Det er generelt et for endel hunder ikke går bra på, men det er også hunder som fungerer fint på det. 

Såvidt jeg har skjønt er ikke labb og apetitt det samme selv om begge kjøpet på felleskjøpet. 

Nok av polarhunder som går på labb. Tror ikke de har mer eller mindre problemer med foret enn andre hundetyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får appetitt på hytta og fungerer fint på det, de har før fått Orijen og TOTW men det fungerte ikke like bra. Til helga skal de prøve seg på litt Pro plan, så blir spennende å se om det går greit :) De fullföres til vanlig på v&h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok så fungerer min bedre på Labb enn Royal Canin.. Nå får han vom og hundemat og litt Labb. 

Jeg fikk Labb av noen kjenninger av pappa som plutselig mistet hunden sin. Ellers hadde jeg aldri prøvd det, ble skikkelig overasket. Så jeg sier også at du burde bare prøve apetitt hvis du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heidihj skrev:

Labb er generelt et omdiskutert for. Ikke hørt noe om at det er spesielt for polarhunder. Det er generelt et for endel hunder ikke går bra på, men det er også hunder som fungerer fint på det. 

Såvidt jeg har skjønt er ikke labb og apetitt det samme selv om begge kjøpet på felleskjøpet. 

Nok av polarhunder som går på labb. Tror ikke de har mer eller mindre problemer med foret enn andre hundetyper.

Hmmm... det er kanskje gjort endringer i foret siden den tid☺ prøve å finne ut hva det var☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har prøvd både labb og appetitt på alle hundene, men aldri blitt fornøyd. Løs i magen og røyking hver gang. Begge hundene jeg har nå fôres på RC, og det er jeg veldig fornøyd med. Hundene reagerer jo forskjellig som noen har nevnt, men jeg kommer ikke til å prøve på nytt igjen. 

(Den ene hunden tåler virkelig alt og har minimalt med avføring, men etter en periode på labb ble den veldig løs i magen. Skiftet fôr igjen og problemet ble borte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du bare blander litt oppi v&h, så spiller det jo ikke så stor rolle hvilket tørrfôr det er. RC synes jeg lukter grusomt, så det orker jeg ikke ha i hus. På den andre siden; sist vi hadde appetitt til å blande i maten, så luktet bikkjene fælt. Så da blir det jo det samme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, March 10, 2016 at 7:55 PM, Heidihj skrev:

Labb er generelt et omdiskutert for. Ikke hørt noe om at det er spesielt for polarhunder. Det er generelt et for endel hunder ikke går bra på, men det er også hunder som fungerer fint på det. 

Såvidt jeg har skjønt er ikke labb og apetitt det samme selv om begge kjøpet på felleskjøpet. 

Nok av polarhunder som går på labb. Tror ikke de har mer eller mindre problemer med foret enn andre hundetyper.

Labb Aktiv Pluss 20% fett/30% prot. = energi 3.940 kcal/kg.

(Inneholder næringsstoffer som mistenkes for å føre til tyroksinmangel.  Produsenten oppgir å benytte soyaprodukter i fôret.  En fôrstudie gjennomført i Alaska konkluderer at polarhunder ikke tåler soyaprodukter.)

 

finner ikke noe mer om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... hvordan lukter apetitt? Labb synes jeg lukter grusomt. Og gjør at hunden lukter grusomt. Royal canin sitt merker jeg ikke noe av lukt i grunn.

men lurer egentlig mest på innhold i apetitt i forhold til RC. Hva det består av osv. Bytter ikke uansett om innholdet er dårligere. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wildlife skrev:

Labb Aktiv Pluss 20% fett/30% prot. = energi 3.940 kcal/kg.

(Inneholder næringsstoffer som mistenkes for å føre til tyroksinmangel.  Produsenten oppgir å benytte soyaprodukter i fôret.  En fôrstudie gjennomført i Alaska konkluderer at polarhunder ikke tåler soyaprodukter.)

 

finner ikke noe mer om dette...

Legg gjerne ut om du finner igjen denne. Interessant :) ihvertfall med tanke på at det er endel hundekjørere som fôrer på Labb Aktiv. 

(jeg bruker det ikke, og har aldri brukt det på noen hunder, men kjenner flere hundekjørere som bruker det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Heidihj skrev:

Legg gjerne ut om du finner igjen denne. Interessant :) ihvertfall med tanke på at det er endel hundekjørere som fôrer på Labb Aktiv. 

(jeg bruker det ikke, og har aldri brukt det på noen hunder, men kjenner flere hundekjørere som bruker det)

Har googla alt jeg kan for å finne ut noe. Eller. Googla på norsk da... men var han fra kennel igaluk som har skrevet dette. Men tipper det er godt gammelt. Å fant ut at det er soyaolje i RC og dette bruker jo maaaange også med polarhunder. Vi har to sekker til med RC men etter det prøver vi nok appetitt da det car tilsvarende på fettinnhold og proteininnhold. Bittelitt billigere men også lettere å få tak i her. Pluss rc er så veldig omtalt nå for tiden mtp kvalitet. Siden vi i hovedsak forer på vom så ønsker jeg ikke å bruke de dyreste tørrfora som oriken og acana. Ved fullforing hadde jeg dog testa disse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver min første sekk med apetitt nå. Hadde aldri tenkt til å prøve egentlig, men siden vi uansett fullforer på vom så tenkte jeg at det kanskje ikke hadde så mye å si? Synes en sekk med apetitt lukter ganske kjipt, ikke vondt eller noe, men i forhold til orijen vi brukte før lukter det veldig lite. Foreløpig synes jeg det funker greit, men vi har bare prøvd det to uker og han får hvada 20% av det ellernoe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for mindre hund da,men erfaringen min var at jeg prøvde mange for på min sheltie, bl.a rc, hills,specific..men hun ble veldig ustabil i magen uansett, sensitiv i utgangspunktet hun da. Etter jeg prøvde apetitt ble hun stabil i maven selv om hun hadde fått noe godt av noen i tillegg. Merka at hun fikk mer avføring enn på de litt dyrere forene, men alt var fast og fint:) Vet jo aldri hvordan en annen hund vil reagere,men det beste er å prøve seg fram til man finner det som funker best for den hunden:) Syns forøvrig lukten også er grei av det fôret, lukter litt ostepop i grunn:p

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Celeritas skrev:

Dette er for mindre hund da,men erfaringen min var at jeg prøvde mange for på min sheltie, bl.a rc, hills,specific..men hun ble veldig ustabil i magen uansett, sensitiv i utgangspunktet hun da. Etter jeg prøvde apetitt ble hun stabil i maven selv om hun hadde fått noe godt av noen i tillegg. Merka at hun fikk mer avføring enn på de litt dyrere forene, men alt var fast og fint:) Vet jo aldri hvordan en annen hund vil reagere,men det beste er å prøve seg fram til man finner det som funker best for den hunden:) Syns forøvrig lukten også er grei av det fôret, lukter litt ostepop i grunn:p

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Å fysj! Ostepopp! Da kan vi ikke ha det i hus. Takler ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Celeritas skrev: Dette er for mindre hund da,men erfaringen min var at jeg prøvde mange for på min sheltie, bl.a rc, hills,specific..men hun ble veldig ustabil i magen uansett, sensitiv i utgangspunktet hun da. Etter jeg prøvde apetitt ble hun stabil i maven selv om hun hadde fått noe godt av noen i tillegg. Merka at hun fikk mer avføring enn på de litt dyrere forene, men alt var fast og fint:) Vet jo aldri hvordan en annen hund vil reagere,men det beste er å prøve seg fram til man finner det som funker best for den hunden:) Syns forøvrig lukten også er grei av det fôret, lukter litt ostepop i grunn:p

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Å fysj! Ostepopp! Da kan vi ikke ha det i hus. Takler ikke det?

Ikke?![emoji14] Sånn er sambo her også, mens jeg er så glad i ostepop at jeg syns det er greit, mye bedre enn at ostepopen lukter hundefor[emoji38]

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...