Gå til innhold
Hundesonen.no

Test av bjeffehalsbånd


simira
 Share

Recommended Posts

Siden den forrige tråden om testen ble spolert så plukker jeg det opp igjen. TV2 har hatt en test sammen med adferdsekspert Nina Haaland på bjeffehalsbånd. Hundene tilhører @AnnChristinher på forumet.

Artikkelen:

http://www.tv2.no/underholdning/8093369/

I dag har Nina blogget og presentert sin side av saken, som inkluderer både tilvenning og forklaring av bruk og reaksjoner.

http://hundetreningifokus.blogspot.com/2016/03/bjeffehalsband-testet-og-forkastet.html

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke hvorfor jeg ikke var blitt tagga når navnet mitt sto der, så så jeg at det er skrevet feil!

 

Jeg gleder meg stort til det kommer på tv! Og håper de har fått med seg en del av det Nina og jeg pratet om! De fleste har reagerte sterkt på videoen med avsky, og håper flest mulig ser det på tv!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi..dette var jammen tankevekkende å lese. Jeg hadde aldri vurdert bjeffehalsbånd selv, men mange tenker nok ikke over hva de gjør, så det er utrolig bra at dette blir satt fokus på. Takk til hundene dine som stilte opp, AnnChristin, håper den med sitronhalsbåndet klarte å glemme det fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på, og synes det var litt rart at de ikke prøvde alle tre variantene på samme hund. De kjørte jo lyd og vibrering på den, mens de brukte sitron på den som alltid hang seg på bråket. Selv gubben reagerte på det og lurte på hvorfor.

Det var forøvrig grusomt å se hvordan hunden din reagerte @AnnChristin :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Schæferblanding skrev:

Oi oi oi..dette var jammen tankevekkende å lese. Jeg hadde aldri vurdert bjeffehalsbånd selv, men mange tenker nok ikke over hva de gjør, så det er utrolig bra at dette blir satt fokus på. Takk til hundene dine som stilte opp, AnnChristin, håper den med sitronhalsbåndet klarte å glemme det fort!

Så fort båndet var av løp han for å leke og herje, men det tok de ikke med gitt. Mye som ikke ble med av det vi filma, men så var de trossalt her i åtte timer.

 

3 timer siden, Margrete skrev:

Jeg så på, og synes det var litt rart at de ikke prøvde alle tre variantene på samme hund. De kjørte jo lyd og vibrering på den, mens de brukte sitron på den som alltid hang seg på bråket. Selv gubben reagerte på det og lurte på hvorfor.

Det var forøvrig grusomt å se hvordan hunden din reagerte @AnnChristin :'(

De ville prøve et bånd på hver hund og siden eldstemann enten gnir seg bortover bakken eller bjeffer for å sleike i seg sitronen så ble ikke det testet på han. :P Og derfor ikke det med lyd på Lupin, for hvis Terho bjeffa (selv når han sto i hundegården, på oppsiden av huset) så gikk pipe/vibreringsbåndet av. Samme om vi pratet litt høyt!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det ikke ble nevnt at feil hund ville blitt straffet fordi halsbåndet registrerer feil. DET er det nok mange som ikke tenker over.

Jeg er veldig glad butikken vår ikke selger sånt mer. Jeg hadde en kunde her om dagen, som spurte etter et sitronhalsbånd fordi naboen klaget på bråk. Hunden hans bjeffet når ham dro fra den..... Han straffer altså antagelig seperasjonsangst med en dusj eller ti... Ja... Rart at hunden hans ikke har blitt bedre. :no:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På Saturday, March 05, 2016 at 10:03 AM, Grim skrev:

Synd at det ikke ble nevnt at feil hund ville blitt straffet fordi halsbåndet registrerer feil. DET er det nok mange som ikke tenker over.

Jeg er veldig glad butikken vår ikke selger sånt mer. Jeg hadde en kunde her om dagen, som spurte etter et sitronhalsbånd fordi naboen klaget på bråk. Hunden hans bjeffet når ham dro fra den..... Han straffer altså antagelig seperasjonsangst med en dusj eller ti... Ja... Rart at hunden hans ikke har blitt bedre. :no:

I sånne tilfeller er man desperat, jeg sliter helt EKSTREMT med bjeffing både ute og inne og jeg har vært helt fra meg mang en gang, vi har måtte snu på utallige turer, når det banker på må jeg sette hunden min på badet og jeg må passe på at jeg ikke dunker i vegg, gulv osv hjemme for da er hylinga i gang, ja så lite skal til og vi bor i andre etasje i et hus, har naboer både ved siden av og under, heldigvis bryr ikke de seg så mye, men om det plutselig flytter inn noen andre som ikke tåler det kan vi få et stort problem :hmm: Man vil jo ikke omplassere hunden sin heller pga bjeffing, jeg har prøvd og trene og trene og trene, men ingenting fungerer.. Jeg har blitt trekt ut til en time hos adferdsterapaut nå om litt så får høre hva som blir sagt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for at hun Nina faktisk sa at hun ville kalt det sitronbåndet for dyreplageri. 

Det syns forresten jeg også at det er. Husker noen jeg kjente da jeg var liten hadde en liten hund som de hadde slikt sitronbånd på. Om båndet var på så bjeffet han jo ikke, men var det av, ja da gikk smella helt som normalt så han lærte jo bare at han fikk seg en sprut hvis det halsbåndet var på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, March 19, 2016 at 7:36 PM, Kristine55 skrev:

I sånne tilfeller er man desperat, jeg sliter helt EKSTREMT med bjeffing både ute og inne og jeg har vært helt fra meg mang en gang, vi har måtte snu på utallige turer, når det banker på må jeg sette hunden min på badet og jeg må passe på at jeg ikke dunker i vegg, gulv osv hjemme for da er hylinga i gang, ja så lite skal til og vi bor i andre etasje i et hus, har naboer både ved siden av og under, heldigvis bryr ikke de seg så mye, men om det plutselig flytter inn noen andre som ikke tåler det kan vi få et stort problem :hmm: Man vil jo ikke omplassere hunden sin heller pga bjeffing, jeg har prøvd og trene og trene og trene, men ingenting fungerer.. Jeg har blitt trekt ut til en time hos adferdsterapaut nå om litt så får høre hva som blir sagt da.

Nå høres det ikke ut som det er samme situasjon, så jeg skjønner ikke hvorfor du føler deg truffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Grim skrev:

Nå høres det ikke ut som det er samme situasjon, så jeg skjønner ikke hvorfor du føler deg truffet.

Jeg føler meg ikke truffet?? Bare fortalte at i enkelte tilfeller er man desperat for og ikke miste hunden sin så er ikke alle som prøver dette bare for og prøve, men som en siste utvei om man har prøvd alt annet og har naboer/huseier på nakken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristine55 skrev:

Jeg føler meg ikke truffet?? Bare fortalte at i enkelte tilfeller er man desperat for og ikke miste hunden sin så er ikke alle som prøver dette bare for og prøve, men som en siste utvei om man har prøvd alt annet og har naboer/huseier på nakken.

Det virket som du gjorde det, siden du følte behov for å forklare. :) Jeg snakket om et konkret tilfelle der eier ikke har prøvd alt, men bruker halsbåndet hele tiden. Og jeg har ikke trua på den gjengse hundeeier. Sorry. De fleste vil ha en quick fix og har manglende kunnskap om trening og adferd.

Om alternativet er omplassering/død hund eller et kort treningsopplegg med sånt halsbånd, har jeg selvsagt forståelse for at noen vil prøve det - under forutsetning at de vet hva de driver med(eller får hjelp), og at det fungerer rimelig kjapt. Å spraye sitron i fjeset til hunden x antall ganger iløpet av en dag ut resten av hundens liv er liksom ikke greit... Jeg synes heller ikke noe om at hunden skal gå med det, og det alene gjør at hunden tier, fordi den er redd for å bli sprayet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...