Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyrsliste valp - noe jeg har glemt?


Sixett
 Share

Recommended Posts

Da er det endelig bestemt, vi skal få oss hund! I april/mai skal vi hente en liten labradorgutt:blissysmile:

Før den tid skal vi kjøpe litt utstyr, både må ha og kjekt og ha. Vil gjerne ha tips og inspill til lista vi allerede har laget og evt flere punkter.

 

- Halsbånd som kan stilles og et lett leietau (hvor stort halsbånd trenger en 8-10 ukers labrador valp?)

- Mat og vannskål

- Klosaks

- Teppe/seng

- Leke(r)

- Godbiter

- Bilbur (størrelse? Stort nok til voksen labrador? -> http://www.petworld.no/no/artiklar/herkules-g-line-eagle-medium-nr-7.html )

- Valpefor og forboks (finner ikke samme som oppdretter bruker... Kan jeg begynne å blande ut med en gang valpen kommer?)

- Langline (trenger kanskje ikke det med en gang?)

- Hundebøker ("Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm, "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Aarrestad og Siri Linnerud og "På talefot med hunden" av Turid Rugaas er bestilt - andre kjekke bøker?)

 

Og så kom jeg på en ting til. Hustrening? Vi bor i 2. etg og må ut i fellesgang/trapp og ned. Hvordan ville dere gjort det for å trene på å bli renslig inne? Tissematter/aviser foran døra, eller bare la uhell skje hvis vi ikke har vært flinke nok til å ta valpen ut? Ser for meg at det blir noen ekstra runder med trappevask uansett :P 

 

Ellers tips og triks til førstegangseiere blir tatt imot med takk! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en regulerbar sele - gjerne en som ikke er så dyr. De vokser fort, men lett for at de også kaster seg rundt og ojjer litt i bånd i starten og da er en sele mer skånsom for kroppen.

Langline er fint ja og noe å tygge på, forskjellige tyggeting som valpen kan fint ha når den begynner å klø i tennene :) 

Spør oppdretter om du kan få med deg litt av samme foret som valpen har fått der også kan du begynne å blande ut etterhvert. 

Når det gjelder renslighetstrening tror jeg jeg hadde unngått tissematter og bare båret ut valpen etter mat lek søvn osv... veldig ofte i starten også strekke på det. Uhell er uhell og må bare vaskes opp. Lykke til med valp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Tuvane said:
  • tyggeting
  • regulerbar sele
  • kloklipper (lurt å starte treningen tidlig)
  • børste (lurt å tilvenne tidlig)
  • bæsjeposer (små valper bæsjer mange ganger om dagen)
  • hundetepper/seng

Åh poser så klart! Enn å glemme det, haha :whistle: men trenger jeg å børste labradoren? Den har jo så kort pels...

36 minutes ago, Pixie said:

Tyggeting!!

Tyggeting? Som griseører og bein og sånn? Er det noe valpen IKKE bør få av sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sixett skrev:

Åh poser så klart! Enn å glemme det, haha :whistle: men trenger jeg å børste labradoren? Den har jo så kort pels...

Labradorpelsen får ikke floker akkurat, men selv korthårete hunder har godt av litt stell i blant! De kvitter seg med ganske mye hår i røyteperiodene, og da er det kjekt å ha en god karde eller Furminator for å få av pels (gjerne i kombinasjon med et bad). Jeg brukte gjerne slik type karde på labradoren min:

1555.jpg

Som valp vil det ikke være nødvendig å børste for pelsstellets skyld, men det er greit å venne små valper til alt mulig rart av håndtering - inkludert børsting og bading. :) 

Når det gjelder halsbåndstørrelse ville jeg kjøpt et som starter på ca 30 cm og kan justeres til rundt 40 cm. Etter det blir labradorene såpass store at det er greit med et kraftigere halsbånd enn helt enkle valpehalsbånd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tannbørste og tannkrem
  • Noe å tygge på. (oksemuskler, grisehaler, tyggepinner ol. biteleke.)

Jeg har også kjøpt ting som kan være praktisk:

  • Dressur/langline
  • Leker av ymse slag
  • ID-tag
  • Klikker
  • Saueskinn/myk matte for å ha i bilburet. 
  • Kam og karde

Jeg har hatt god tid på meg da, vet ikke om jeg hadde kjøpt alt på forhånd om jeg ikke hadde det. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Ingvild said:

Labradorpelsen får ikke floker akkurat, men selv korthårete hunder har godt av litt stell i blant! De kvitter seg med ganske mye hår i røyteperiodene, og da er det kjekt å ha en god karde eller Furminator for å få av pels (gjerne i kombinasjon med et bad). Jeg brukte gjerne slik type karde på labradoren min:

BILDE

Som valp vil det ikke være nødvendig å børste for pelsstellets skyld, men det er greit å venne små valper til alt mulig rart av håndtering - inkludert børsting og bading. :) 

Når det gjelder halsbåndstørrelse ville jeg kjøpt et som starter på ca 30 cm og kan justeres til rundt 40 cm. Etter det blir labradorene såpass store at det er greit med et kraftigere halsbånd enn helt enkle valpehalsbånd. 

Okei, skjønner at det kan være lurt! :yes: Er det en dyr børste og finnes det evt billige alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sixett skrev:

Åh poser så klart! Enn å glemme det, haha :whistle: men trenger jeg å børste labradoren? Den har jo så kort pels...

Tyggeting? Som griseører og bein og sånn? Er det noe valpen IKKE bør få av sånt?

De fleste hunder trenger litt pelsstell innimellom, og det er veldig greit å kunne børste av løse hår i røyteperioden. :) Du har jo ikke akkurat en pelsstellhund, men litt børsting trenger de aller fleste hunder innimellom, og da er det greit at de er vant til det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sixett skrev:

Okei, skjønner at det kan være lurt! :yes: Er det en dyr børste og finnes det evt billige alternativer?

Alle dyrebutikker har karder av ulike slag, og de koster vel stort sett rundt 100-150 kr uansett. Pass på at du kjøper en som er stor nok, dvs ikke av de aller minste størrelsene.

Furminator er mye dyrere (6-700 kroner). Den tar mye pels på kort tid, men en vanlig karde fungerer i grunnen godt nok. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Sixett said:

- Bilbur (størrelse? Stort nok til voksen labrador? -> http://www.petworld.no/no/artiklar/herkules-g-line-eagle-medium-nr-7.html )

Noen som kan si noe om bur og størelse? Blir ikke klok på dette altså. Finnes så mange forskjellige og noen skal være flygodkjent og kræsjgodkjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sixett skrev:

Noen som kan si noe om bur og størelse? Blir ikke klok på dette altså. Finnes så mange forskjellige og noen skal være flygodkjent og kræsjgodkjent...

Til bilbruk bør du ha et bur som ikke er sammenleggbart. Det finnes gode kræsjtesta bur som herkules og variocage eks og så har du helsveisede bur laget på forespørsel som feks kela bur.

til en labrador ville jeg nok hatt noe i størrelsen ca 90 i lengde, 60 i bredde og 65 i høyde. Det skal ikke være forstort og ikke for lite. Kjøp et som er passe når han er voksen. Han skal da kunne snu seg og ligge komfortabelt. 

sammenleggbare bur kan klappe igjen ved kræsj og spidde hunden. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...