Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ser du etter i tørrfôr?


Samojed_Aiko ?
 Share

Recommended Posts

Hmmm, det har jeg egentlig slutta å se på. Jeg ser på hundene, hvordan de reagerer på maten. Hvis pelsen er blank uten flass og lukt, tennene fine (Alder osv tatt i betraktning), moderat mengde avføring og normalt enegrgi nivå, så tenker jeg at maten dekker de behovene som mine individer har. Tilsetter alltid fiskeolje da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det spørs jo da, jeg har jo valgt å bruke et for som jeg ikke nødvendigvis mener er veldig bra (innholdsmessig), men bra nok ifht pris og at hundene fungerer fint på det. Jeg ville derimot ikke valgt et hvilket som helst for bare fordi hundene fungerer på det, fordi jeg tror mange hunder kan fungere på mye uten at det nødvendigvis er bra for dem. For en liten periode spiller det selvsagt ingen rolle, men over lengre tid så tror jeg det er greit at de får et best mulig for, selv om det ikke er livsnødvendig. Det betyr selvsagt ikke at man kan fore på et for som er bra om hunden ikke fungerer på det heller, det må jo være en balanse her. Og om hundene mine ikke hadde tålt noe annet enn pedigree så hadde de selvsagt fått det, men jeg hadde nok prøvd det meste annet først i håp om å finne et for som kan gi både godt innhold og et innhold hunden tåler. 

Før foret jeg bare på RC 4800, evt eukanuba sporting and agility og følte ikke at det var noe problem, men skulle gjerne ha foret bedre også. Med en gang jeg fikk mulighet(fryser) så begynte jeg å fore halvt om halvt med vom og hundemat og da blir jo kostholdet totalt sett mye bedre med en gang. Så lenge de får halvt om halvt med vom så er tørrfor mindre viktig føler jeg, da 50% vom tilsatt vil øke kjøttinnholdet i det totale inntaket langt over hva som er normalt kjøttinnhold i vanligste tørrforene uansett. 

Hadde jeg hatt råd til det så hadde jeg helst brukt et av de skikkelig gode tørrforene som orijen og acana ved fullforing på tørrfor.

Edit;Det jeg synes er relevant mtp kvaliteten er kjøttinnhold,  hvilke råvarer som er brukt(tenker at det feks er bedre med fiskeolje som fettkilde enn kyllingfett eller planteolje), kvaliteten på råvarer som er brukt(forskjell på beinmel og faktisk kjøtt feks), ikke overdrevent med fyllstoffer bla.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt som @Malamuten. Det viktigste er jo så klart at hundene fungerer på fôret. Med Aron har vi prøvd mye forskjellig, men han går fort lei, og har egentlig alltid vært litt tynn. Derfor tenkte jeg veldig mye fettprosent og kalorier tidligere. Når han ikke klarte å holde vekta på fri tilgang på RC 4800, så begynte jeg å tenke litt annerledes. Hørte at RC skin care har veldig god smakelighet, så da ble det med en sekk hjem. Dette har han nå gått på siden november/desember, og han har lagt på seg 2,5kg. Endelig et fôr han liker så godt at han spiser mye, og ikke går lei av. Taipa får RC medium adult, og hun fungerer fint på det :) 

Jeg tilleggsfôrer med kjøtt noen dager i uka, så selv om det ikke er mye kjøtt i fôret får de i seg nok av det utenom. Hva de får kommer an på hva jeg har. Byttes på mellom v&h active med laks, mush barf kjøttboller, Provit storfekjøtt/vom og norwegian polar. NP er kjempefin å ha som lunsj på jakta pga konsistensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...