Gå til innhold
Hundesonen.no

Kombinere tørrfôr og V&H?


Samojed_Aiko ?
 Share

Recommended Posts

Har en samojed-valp på 17 uker. Har til nå brukt ProPlan-tørrfôr, men er under vurdering å bytte fôr etterhvert. Tenkte litt på råfôring, men tenker dette krever sin plass og blir dyrt i lengden? Ellers lurte jeg på om det er noen som kombinerer disse; tørrfôr og V&H? 

Setter stor pris på tips og erfaringer :-) Er helt ny på råfôring og kan ingenting om dette!

Tusen takk på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aiko skrev:

Har en samojed-valp på 17 uker. Har til nå brukt ProPlan-tørrfôr, men er under vurdering å bytte fôr etterhvert. Tenkte litt på råfôring, men tenker dette krever sin plass og blir dyrt i lengden? Ellers lurte jeg på om det er noen som kombinerer disse; tørrfôr og V&H? 

Setter stor pris på tips og erfaringer :-) Er helt ny på råfôring og kan ingenting om dette!

Tusen takk på forhånd :-)

Alt man trenger er en 100liters fryser, klart man må handle litt oftere enn om man har større fryser, men man får plass til en 20 kgs blokk og får dermed også god kg'spris og vom og hundemat blir vell da stort sett rimeligere enn tørrfor. Litt jobb med oppdeling av blokk da om man ikke er heldig og har en forhandler som deler for seg. 

Her fores det ca 50/50 de får både tørrfor og vom sammen til begge måltider. Fungerer bra her ihvertfall. Blir litt jevnere avføring når jeg blander og det er mye av grunnen til at jeg ikke forer 100% på v&h, de blir så harde i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreløpig kun råforet da jeg synes det er enklere, men nå som det blir mye turer så er jeg usikker på om jeg skal gå for frysetørket eller tørrfor, men om jeg går for tørrfor blir det 50/50 i vår/sommer/høst perioden :) Er i hvertfall null problem.. Jeg bare er glad i lite bæsj og fis og liker bedre vom av den grunn :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det også foret 50/50 V&H og tørrfor, blandet sammen i hvert måltid. Fungerer veldig fint! Startet med kun V&H, men endte opp at veslefrøkna ble så hard i magen og ynka seg når hu gjorde fra seg. Med litt tørrfor suser det fint gjennom! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forer 50/50, synes det er best, for når vi er på hyttetur og ikke kan medbringe VOM, er det greit at de kan spise tørrfòr uten å bli gærne i magen å prompe oss ut av hytta :P

I lengden er ikke VOM dyrt. Spander på dere en stor fryser, og kjøp mye av gangen. Det gjorde vi, vi betaler 900 kr for 120 kg som holder i mange mnd på to mellomstore hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wildlife skrev:

Vi forer også 50/50. Halvparten VogH og halvparten royal canin. Funker ypperlig☺ vom og hundemat blir som andre sier, billigere enn tørrfor om du handler 20 kg blokker og deler opp☺

 

56 minutter siden, Maria skrev:

Begge mine har fri tilgang til Royal Canin og får Vom&Hundemat til kveldsmat. Funker strålende synes jeg :) 

Hvilken type RC gir dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poter skrev:

 

Hvilken type RC gir dere?

RC Medium senior adult til krøllerten på 11 år og RC mini adult til minien på 4 år. De spiser stadig av hverandres fôr da, men :P Har ikke merket forskjell på magen til noen av dem hvis de bytter. De liker best hverandres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Tøfflus skrev:

Hvor kjøper du fra siden du får sånn god pris?

 

Jeg fôrer også begge deler. Bruker da RC 4300/4800 i tørt. Både blander og gir hver for seg sånn ettersom og ingen fast fordeling på hvor mye av hva.

Kjøper stort sammen med 2 andre, rett fra Trøgstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Red Merle skrev:

Vi forer 50/50, synes det er best, for når vi er på hyttetur og ikke kan medbringe VOM, er det greit at de kan spise tørrfòr uten å bli gærne i magen å prompe oss ut av hytta :P

I lengden er ikke VOM dyrt. Spander på dere en stor fryser, og kjøp mye av gangen. Det gjorde vi, vi betaler 900 kr for 120 kg som holder i mange mnd på to mellomstore hunder.

I følge prislista til v&h koster 200 kg i 20kg blokker 2000,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2016 at 6:39 PM, Tøfflus skrev:

Hmmm...får ta en prat med dem jeg da, for jeg kjøper også rett derfra og bestiller alltid over 200 kg hver gang. Liker ikke at de opererer med forskjellige pris til storforbrukere..

Vet jeg ikke noe om, men vi deler på beløpet, sist betalte jeg 900 kr. Det går vel litt på hvor mye hver enkelt av oss kjøper osv. Har ikke tenkt på det egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Red Merle skrev:

Vet jeg ikke noe om, men vi deler på beløpet, sist betalte jeg 900 kr. Det går vel litt på hvor mye hver enkelt av oss kjøper osv. Har ikke tenkt på det egentlig..

900,- for 120 kg er 7,5 kr/kg og det er 2,5 kr/kg mindre enn prislisten deres sier. Uansett hvor mye hver enkelt kjøper er det jo sånn at kjøp over 200 kg får man storforbruker-prisen :) 

20 minutter siden, maysofie skrev:

Er det ikke 190kr for 20kg ved kjøp av over 200kg?

Nope, som Pringlen skriver: " I følge prislista til v&h koster 200 kg i 20kg blokker 2000,-". Dette iflg den nye prislisten for 2016, men 2015 var det nok som du sier. Men Red Merle sin pris er det noen år siden de hadde, var derfor jeg reagerte serru, liker ikke helt om vi storforbrukere betaler forskjellig pris :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...