Gå til innhold
Hundesonen.no

Årets påskeegg er til ruging


SFX
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Calina skrev:

Gaawd...! Det blir slitasje på F5 i påsken, kjenner jeg? Jeg er ikke noe for svære, megapelsete dyr, men berneren har noe spesielt over seg. Masse lykke til med alt - herlig å se en fin gammel herre bli brukt. Krysser fingre for mange jenter! 

Tusen takk! Tryms høye alder, og at det er noe som går igjen i hans linjer, er veldig viktig for meg i denne kombinasjonen. At han er så lite stilt har nok påvirket at han er lite brukt, men etter min mening hadde han vært champion om han hadde vært stilt mer enn seks-syv ganger, kvalitetene er der. At han ikke har mange avkom er selvfølgelig også et pluss når jeg skulle velge hannhund, kombinert med at det er meget lav innavlsgrad for kombinasjonen. Men samtidig er det synd at en så god hannhund ikke er brukt mer - men det er jo ikke for sent, jeg vet flere har "oppdaget" ham nå som jeg har brukt ham, så hvem vet hva som skjer framover. Forhåpentligvis kan jeg gjøre ham til bestefar i 2019, eller noe - målet må jo være å føre kvalitetene hans videre lenger enn én generasjon.

1 time siden, Poter skrev:

Synes forresten hannen hadde et så godt blikk :wub:

Han er så snill og god, også så avbalansert og sindig. Helt herlig fyr, rett og slett. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Palmesøndag er termin for Foenix, og jeg gleder meg selvfølgelig veldig til å se hva hun gjemmer på. Foenix er ei fire og et halvt år gammel berner sennenhundtispe, røntget fri for HD og AD, cert

Tusen takk, folkens, dere er gode. Bare for å avslutte min beretning for denne kulltråden på en positiv tone, så legger jeg ved et bilde fra dagens LP-trening. Jeg blir så imponert når jeg ser hv

Seks uker drektig-ish, og her er et ferskt bilde av den vordende mor - puppy-tummy'en synes nå fra alle vinkler, ikke bare når hun ligger på rygg og snorker.

Tusen takk for alle fine ord og lykkeønskninger!

Det er måledag i dag, og hun har gått ut 2 cm på en uke. Det er jo lite, men hun gikk faktisk ikke ut noe som helst fra femte til sjette uke under forrige svangerskap. Måling er ingen fasit, men det hører jo med i forberedelsene :P

I tillegg kastet hun opp fire ganger på fem timer i går, og har fått en liten ris-frokost i dag. Jeg er hønemor nok til å være bekymret og ligge våken halve natta for å passe på - og jeg driter i de ufødte valpene da, det er mora jeg angster over. Men hun er opplagt og fin i formen i dag, så jeg håper hun bare hadde forspist seg, og at et stort tørrfôrmåltid fikk for liten plass i magen. Jeg fôrer vanligvis med vom, som ikke sveller, så jeg håper bare magen ble overrasket.

Det er på tide å sette i gang de praktiske forberedelsene - jeg vil ha mest mulig på plass om to uker, i god tid før termin. Valpekassa skal jeg ha på soverommet mitt den første tiden, så jeg må ommøblere litt for å få plass til den, og skru opp grind i døråpningen så Foenix kan få fred fra Glam uten at han blir helt stengt ute.
Jeg må ha vareopptelling på utstyr, men regner med at jeg har det meste jeg kan trenge fra sist kull, muligens minus aviser, jeg vet jeg brukte mange av de jeg hadde til å pakke inn ting før jeg flyttet :P Men det meste av hundeutstyr er fremdeles pakket ned i esker etter flyttingen. Førstehjelpsutstyr må oppdateres og sjekkes holdbarhet på - jeg finner ikke termometer, det er litt krise. Høyenergifôr må handles inn - lettfordøyelig mat for Foenix rundt fødselen. Siden jeg bor på et nytt sted, må jeg få ut fingeren og sjekke veterinærvakter og slikt i nærområdet. Og jeg må finne/kjøpe minnekort til speilrefleksen, siden kortet som sto i sluttet å fungere. Det er en mulighet for at hele kameraet er ødelagt også, og jeg kan ikke ha valpekull uten fotoapparat...

Valpekassenavn og stamtavlenavn er klare, flere gode valpekjøpere er parat, og siden jeg har supre fôrverter klare regner jeg med at jeg bare får hannhunder.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Enda en uke har gått, nå freser tiden unna litt for fort.

Tradisjonen tro ble hun målt igjen på mandag, og var da litt mindre enn på samme tidspunkt under forrige svangerskap. Så da kan jeg kanskje gi slipp på marerittet om at hun bærer på to dundrer på 800 gram som skal ut.

Jeg har funnet en hel flyttekasse med aviser, så da har jeg en stund - mye rart jeg klarte å ta med meg på flyttelasset, med andre ord :D Nå vasker jeg tepper, pledd, laken og håndklær for harde livet, så det skal være rent og klart.

På mandag er det røntgen og handlerunde, så jeg har begynt på ei liste over ting jeg ikke har funnet i kasser og trenger, men håper å kunne stryke av noen punkt i løpet av ukas rydding og utpakking.

Det synes at hun er drektig når du ser henne ovenfra eller underfra, men det er liksom ikke noen sånn fin bollemage å ta bilde av fra siden - både pels og kroppsbygning skjuler en del. Men hun har i hvert fall fått noen risige nipples, og er godt i gang med å få jur. Valpene kommer til å rulle til de er fem uker, ikke i stand til å gå fordi melkebaren er så sjenerøs. Seriøst, det var et "problem" på de to siste kullene at magene subbet i bakken og at det tok tid før de var på beina :P Når andre har valper som jogger rundt i treukersalderen, så åler mine rundt når de er fire uker.

10827879_10156498861355136_6483730597427

12768121_10156498861375136_5019222108779

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

945256_10156564918195136_488257775201952

11937436_10156564947580136_8900087162089Da er H-"kullet" vårt her! Jeg har aldri hatt en singleton, så det blir en ny utfordring, men jeg er glad for at vi fikk beholde ham, i det minste. Foenix hadde en lett fødsel etter en lang oppblokking, og to gutter kom ut med cirka tyve minutters mellomrom. Den siste viste ingen livstegn, og jeg jobbet alt jeg kunne med ham i over en time, men han responderte ikke på noe som helst, så da måtte jeg bare gi opp. 

Valpene ble født natt til i går, men jeg har ikke sovet mer enn to timer i strekk siden fredag, så jeg er utslitt, og utsetter mer utbroderende nettoppdateringer til jeg er mer i vater. Jeg har informert de nærmeste og de som fortjener å få oppdatering fra meg og ikke en generisk beskjed på Facebook. Nå skal jeg fortsette å se at mamma og sønnen har det bra, jeg skal forsøke å sysselsette Glam med andre ting enn å gnage på ene skoen min, og jeg skulle kanskje ha tatt litt vare på meg selv også. Jeg tror ikke jeg har spist siden frokost i går :P Jeg klarer ikke å slappe helt av før det har gått noen dager og jeg ser at alt fortsetter å gå som det skal. Valpen hadde vektnedgang det første døgnet, og jeg vet rasjonelt sett at det er helt normalt. Men alle mine valper har hittil bare økt i vekt, så det er jo nok til å sette meg i alarm-beredskap... 

Hva skal barnet hete?
Tradisjonen tro har jeg valpekassenavn, mens det blir noe annet på stamtavla til slutt. Så mens han er her, vil han bli kalt Mustrum Ridcully. Det er en lang og fin (?) historie bak det navnevalget, men det skal jeg ta en dag jeg ikke holder på å implodere av sult.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.2.2016 at 6:01 PM, SFX skrev:

Valpekassenavn og stamtavlenavn er klare, flere gode valpekjøpere er parat, og siden jeg har supre fôrverter klare regner jeg med at jeg bare får hannhunder.

Og her er beviset for at jeg er klarsynt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...