Gå til innhold
Hundesonen.no

Har han blitt for tynn? (delvis Orijenrelatert spm.)


hepp
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har ein cocker spaniel på 2 1/2 år, som inntil i sommar gikk på Royal Canin. Då begynte han plutselig å endre atferd. Blei sur og irritabel, sløv og daff - og apetitten forsvann gradivs, noko som er ganske spesielt når det gjeld denne karen.

Ettersom vi hadde prøvepakke på Orijen Regional Red liggande, prøvde vi det (ja, altfor brå overgang). Samson stupte i matskåla, og vi suste ut og kjøpte Orijen - problem løyst!

Når eg kom heim, og samanligna fòrtypane innholdsmessig, fikk eg litt dårlig samvittighet for å ha latt bikkja gå på korn med kjøttsmak, det må innrømmast!

Først ein 13 kg med regional red, ein med adult, og no akkurat ferdig med 6Fish - og tilbake på Regional red...

Men no den siste månaden, syns eg han har blitt veldig tynn.

Kan det vere det at han har gått på 6fish, og at fettet i fisk er anleis? Eller er det det at han har vore hos hundefrisør, og bruker meir energi på å holde varmen, og derfor mister kroppsfettet? Eller kan det vere Orijen som er problemet?

Tar i mot tips med stor takk!

Samson140216.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger han på seg om du gir ham mer mat (altså økt fôrmengde)? Det er mulig at han har økt forbrenningen, eller at han har fått økt aktivitetsnivå, og derfor rett og slett trenger mer kalorier.

Evt så kan det hende han trenger en ormekur.

Jeg synes dog ikke han ser så veldig tynn ut, så med mindre han går ytterligere ned i vekt hadde jeg ikke bekymret meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å se på det bildet, har du mulighet til å ta rett ovenfra? Da ser man midjen og overgang mellom brystkasse. Ikke at det er lett å bedømme ut ifra bilder uansett, men. Kjenner du ribbeina lett hvis du stryker over siden hans?

a9ec7f5e-d028-4c67-9ef7-9ebc1791a5c7.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha min hund så tynn som mulig, altså at jeg kjenner ribbeina når jeg stryker hånden over.
Har aldri gått etter vekt, eller hvor mye andre forer sin hund. Bruker alltid å følge dette med ribbein. 
Får meg ser han ikke får tynn ut, men det er også vanskelig å si fra et bilde fra siden. 
Om beina stikker ut, slik at de vises godt, er han får tynn. Om du må kjenne etter, og kjenner beina ved å ta lett på den, er den passe. (Må du trykke/lete etter beina er den får tykk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt generelt ikke så lett å se sånt nøyaktig ut fra bilder, og spesielt ikke med den fargen han har eller fra den vinkelen. Bedre med et bilde rett ovenfra. Men utifra det jeg ser så ser han slank ut, men ikke for tynn. Men, om han har tyntes en del i det siste så må man jo passe på at den utviklingen ikke fortsetter til han blir for tynn. Det kan jo være mange årsaker til at han har blitt tynnere, først ville jeg prøvd å gi øke matmengden litt om hunden fortsatt blir tynnere og ikke stabiliserer vekten så ville jeg evt begynt å se på hvorfor. Om det kan være orm eller noe annet galt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...