Gå til innhold
Hundesonen.no

Dømmer du folk ut i fra hvor de kjøper hund?


xxx12345
 Share

Dømmer du folk ut i fra hvor de kjøper hund?  

103 stemmer

  1. 1. Dømmer du folk ut i fra hvor de kjøper hund?

    • Ja
      52
    • Nei
      20
    • Det kommer an på om det er førstegangkjøper eller ikke
      31


Recommended Posts

Dere som svarer ja (og spesielt dere som sier dere dømmer på oppdrettere innen spesifikke raser), hvordan ser dere på deres eget hundekjøp? Kan det under ingen omstendigheter kritiseres? Jeg bare lurer, ingen sidespark til enkeltpersoner eller noe. 

Jeg legger meg veldig sjeldent borti hvordan folk går til anskaffelse av hund. Har med tiden innsett at ting ikke alltid er like svart-hvitt som det først fremstår både på hundeforum og i hundemiljøet generelt. Pulsen og fritiden min fikk det rett og slett bedre den dagen jeg tok steget ned fra den hesten  :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå vil jeg bare ha sagt at jeg kun har satt av 3 minutter dagelig til dømming av folk, og på søndager dømmer jeg ingen, med mindre det er et nødstilfelle. 

For min del handler det mest om dyrevelferd. Jeg synes det er fryktelig lite trivlig at hunder blir avliva over en lav sko p.g.a ymse mentalitet og sykdom, jeg synes det er helt forferdelig at valpefa

Jeg klikket på "Nei", men så kom jeg på blondiner som kjøper hund fra bagasjerommet på svenskegrensa ... De dømmer jeg veldig altså. Ellers har jeg ikke behov for å bry meg noe om hva andre mennesker

1 minutt siden, blomst skrev:

Dere som svarer ja (og spesielt dere som sier dere dømmer på oppdrettere innen spesifikke raser), hvordan ser dere på deres eget hundekjøp? Kan det under ingen omstendigheter kritiseres? Jeg bare lurer, ingen sidespark til enkeltpersoner eller noe. 

Jeg legger meg veldig sjeldent borti hvordan folk går til anskaffelse av hund. Har med tiden innsett at ting ikke alltid er like svart-hvitt som det først fremstår både på hundeforum og i hundemiljøet generelt. Pulsen og fritiden min har det rett og slett bedre når jeg ikke engasjerer meg og mener så hardt i disse debattene :D

Det er sikkert alltids noe som kan kritiseres (spørs jo hvem man spør), og folk kommer alltid til å ha meninger om ting samme om det stemmer eller ikke. Personlig bryr det meg over hodet ikke, med mindre folk kan legge frem konkrete ting på en allright måte som de evt finner bekymringsverdig med mitt hundehold, om det noen gang skulle skje så kommer ihvertfall jeg til å gå i meg selv og tenke grundig igjennom om det er noe i det og hva som evt bør gjøres med det. Og om det er noe galt så setter jeg pris på at det blir nevnt om jeg ikke evner å se det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det litt an på hva man legger i å dømme også, mener jeg. Jeg traff en nabo borti gata her for en stund siden, de hadde kjøpt cockerdoodle fra Drøbak og var såååå fornøyde med dem som oppdretter. "Jaja", tenkte jeg, men sa ingenting. Min "fordømmelse" går svært sjelden ut på å si noe til folk om valget deres, det har mer med hva jeg tenker å gjøre. Mer enn det blander jeg meg sjelden inn i andres hundekjøp, med mindre det er folk jeg kjenner godt, eller noen er spesielt langt ute på feil jorde.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, blomst skrev:

Dere som svarer ja (og spesielt dere som sier dere dømmer på oppdrettere innen spesifikke raser), hvordan ser dere på deres eget hundekjøp? Kan det under ingen omstendigheter kritiseres? Jeg bare lurer, ingen sidespark til enkeltpersoner eller noe. 

Jeg legger meg veldig sjeldent borti hvordan folk går til anskaffelse av hund. Har med tiden innsett at ting ikke alltid er like svart-hvitt som det først fremstår både på hundeforum og i hundemiljøet generelt. Pulsen og fritiden min har det rett og slett bedre når jeg ikke engasjerer meg og mener så hardt i disse debattene :D

Det er alltid noe som kan kritiseres, mange kan være uenige i valg av oppdretter, kombinasjon osv osv... Og man kan være uenige i valget. Jeg har oppdrettere jeg selv ikke ville valgt å kjøpe fra de velger andre komboer eller vektlegger andre ting enn jeg er interessert i, uten at det er feil. Men deg gjør litt vondt i meg når folk støtter oppdrettere som nekter å innse at enkelte sykdommer er arvelige og derfor totalt ignorerer de i avlen, eller tar kull på tisper med ustabilt temperament for at de skal roe seg ned osv osv...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn at det også er sakt. Det er forskjell på å dømme noen inne i hodet sitt, og å åpenlyst baksnakke dem og skape dårlig stemning osv.

Jeg tror det er svært få som aldri har dømmende tanker om andre uansett hva det gjelder. Men svært få gjør noe mer en nettopp å tenke tanken. Hos meg går det automatisk, også dømmer jeg gjerne meg selv etterpå for å ha dømt noen andre på bakgrunn av hvordan noen ser ut f.eks. (Hvem har ikke tenkt penisforlenger når de ser menn med porsche eller muskelhund f.eks)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, blomst skrev:

Dere som svarer ja (og spesielt dere som sier dere dømmer på oppdrettere innen spesifikke raser), hvordan ser dere på deres eget hundekjøp? Kan det under ingen omstendigheter kritiseres? Jeg bare lurer, ingen sidespark til enkeltpersoner eller noe. 

Jeg legger meg veldig sjeldent borti hvordan folk går til anskaffelse av hund. Har med tiden innsett at ting ikke alltid er like svart-hvitt som det først fremstår både på hundeforum og i hundemiljøet generelt. Pulsen og fritiden min fikk det rett og slett bedre den dagen jeg tok steget ned fra den hesten  :D

Sikkert, og folk må gjerne si det eller spørre meg også, om hvorfor jeg gjør de valgene jeg gjør. Jeg vet hvorfor, og kan svare på hvorfor. Motsatt så spør jeg også, om det passer seg sånn, hvorfor folk gjør de valgene de gjør.

Når det er sagt så betyr det jo ikke at man går rundt og kaller folk idioter selv om man dømmer inni sitt eget hode. Det kunne ikke falle meg inn. Men når folk velger å kjøpe valper etter ikke helsetestede foreldre, så dømmer jeg inni hodet mitt.

Jeg sitter også i avlsrådet, og jeg bruker en del tid på opplysning på rasefora. Der skriver jeg jevnlig innlegg om helsetesting og kjøp av valp fra uregistrerte foreldre, og håper jeg klarer å nå noen som er ute etter å kjøpe sin første dvergschnauzer.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Rocket skrev:

Og sånn at det også er sakt. Det er forskjell på å dømme noen inne i hodet sitt, og å åpenlyst baksnakke dem og skape dårlig stemning osv.

Jeg tror det er svært få som aldri har dømmende tanker om andre uansett hva det gjelder. Men svært få gjør noe mer en nettopp å tenke tanken. Hos meg går det automatisk, også dømmer jeg gjerne meg selv etterpå for å ha dømt noen andre på bakgrunn av hvordan noen ser ut f.eks. (Hvem har ikke tenkt penisforlenger når de ser menn med porsche eller muskelhund f.eks)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Når jeg skriver dømmer så mener jeg primært inni meg. Jeg kan stille kritiske spørsmål, til og med skifte mening om folk og deres valg, selv om jeg ikke skråler høyt. Det er sjeldent produktivt, om enn veldig fristende :P 

 

Og vedrørende spørsmålet som ble stilt over her om egne valg; selvsagt kan man kritisere egne valg når man ser seg tilbake. Så jeg prøvde å få frem at det nettopp er intensjonen bak et kjøp jeg gjerne reagerer på, mer enn kjipe ting som dukker opp. Jeg er for øvrig ekstremt fornøyd med valg av første oppdretter. Mest sannsynlig en kombo av flaks og god reesearch. Oppdretter nummer to er jeg også fornøyd med, men reesearchen min i forkant av kjøpet var ikke god nok (synes jeg i etterkant). Mange dømmer meg før de kjenner meg fordi jeg har miniatyrhund. Jeg vet dog at mange av fordommene kan motbevises, og er påfølgende åpen for å endre mening dersom jeg er dømmende overfor folk som har valgt annerledes enn meg. Skulle bare mangle. Så selv om man tør å innrømme at man dømmer andre trenger man ikke være slem eller mangle selvinnsikt. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at ja, jeg dømmer, så betyr det at jeg tenker mitt i mitt stille sinn. Det hadde ikke ramla meg inn å si til en person som står der med hunden sin at den har gjort et innmari dumt valg. Jeg kan si hva jeg synes hvis noen planlegger et kjøp og vurderer noe dumt, men jeg sier ikke til folk at jeg synes de gjør dumme valg. Det holder jeg inni meg. Men tenker jeg mitt? Ja. 

Jeg synes ikke det gjør at jeg bidrar til et fælt hundemiljø. Die gedanken sind frei, og alt det der. Jeg tenker mye rart i løpet av en dag som jeg har lange nok sosiale antenner til å ikke si :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som svarer ja (og spesielt dere som sier dere dømmer på oppdrettere innen spesifikke raser), hvordan ser dere på deres eget hundekjøp? Kan det under ingen omstendigheter kritiseres? Jeg bare lurer, ingen sidespark til enkeltpersoner eller noe. 

Jeg legger meg veldig sjeldent borti hvordan folk går til anskaffelse av hund. Har med tiden innsett at ting ikke alltid er like svart-hvitt som det først fremstår både på hundeforum og i hundemiljøet generelt. Pulsen og fritiden min fikk det rett og slett bedre den dagen jeg tok steget ned fra den hesten  [emoji3]

Jeg dømmer meg selv himla hardt faktisk, siden jeg tok teite valg.

Jeg tenker at man kan dømme noen (stille, inni seg) uten å se ned på personen alt for mye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "blomst" lengre bak i tråden skriver, lurer jeg også på om det virkelig ikke er noe dere som har svart "ja", har å utsette på deres eget hundekjøp?

Noe av grunnen til at jeg har svart nei, er at jeg som førstegangshundeeier hadde virkelig ingen anelse om for eksempel hva det var å ha en schæferhund. Jeg forstod rett og slett ikke det som ble sagt om at de var "aktive" hunder. Jeg tenkte at jeg hadde sikkert nok av aktiviteter i løpet av dagen som hunden kunne være med på, men det var nok ikke helt riktig, og jeg måtte tilpasse meg hennes aktivitetsnivå mer enn jeg trodde. Noe som gikk greit egentlig, men jeg har fått forståelse for at man ikke skjønner helt hva noe er før man erfarer det selv.

Neste gang tenkte jeg mere over rasevalg, og lette også etter en god schæferoppdretter uten at jeg følte at jeg fant det. Jeg valgte bort bruksshæfer da jeg visste det ville bli for krevende, og jeg ville heller ikke støtte avlen på de lave ryggene. Men det å sjekke sykdom i linjene er noe jeg aldri hadde kommet på å gjøre, fordi jeg gikk utifra at man bare avlet på friske dyr, og at dette var noe av poenget med å registrere hunder. Men akk så feil kan man altså ta.

Jeg ga opp å lete og gikk for omplassering igjen, og valgte en blanding som virket som den ville passe for meg, og dette var vellykket bortsett fra at jeg ikke visste noe om det å ha unghund, siden min forrige var voksen da jeg fikk henne, så min nåværende skaffet seg etpar uvaner i unghundfasen. Det er visst alltid noe man ikke tar høyde for.

Det er ikke så mange år siden jeg fikk vite hva en valpefabrikk er, det kunne ikke falle meg inn at noe slikt fantes før jeg fikk høre om det, og i skrivende stund, etter å ha hatt hund i over 10 år, aner jeg fortsatt ikke hva en "doodle" er eller hvorfor man skal unngå dem.

Jeg tror dere som dømmer glemmer at vi faktisk er mennesker og ikke datamaskiner som kan hente ut all kunnskap og erfaring etter behov. Man gjør erfaringer i livet, og for å gjøre disse erfaringene må man faktisk gjøre dem fysisk i den virkelige verden,  noe som dessverre kan gå ut over både andre mennesker og dyr. Slik er verden. Det er nok veldig få av de hundekjøperne som dere dømmer som virkelig ønsker å påføre andre lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Schæferblanding skrev:

Det er ikke så mange år siden jeg fikk vite hva en valpefabrikk er, det kunne ikke falle meg inn at noe slikt fantes før jeg fikk høre om det, og i skrivende stund, etter å ha hatt hund i over 10 år, aner jeg fortsatt ikke hva en "doodle" er eller hvorfor man skal unngå dem.

Men hvis du nå fant ut at du skulle ha en doodle, ville du ikke da googlet doodle?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden når handlet det om å dømme noen om å være fri selv?

Det er vel ganske mange som har ett og annet å utsette på sitt eget første hundekjøp. Og sikkert mange som mener noe om ens andre, sjuende og tiende kjøp også. Og man kan gjøre valg man selv ikke er helt sikker på, eller gjøre feil. Det betyr da ikke at man ikke kan mene noe om andres feil?

Om man må være feilfri for å mene at noen andre gjør feil så er det ikke mange som har noe de skulle sagt om noe som helst her i verden...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Line said:

Men hvis du nå fant ut at du skulle ha en doodle, ville du ikke da googlet doodle?

Hehe, veldig hypotetisk. Hvis jeg fant ut at jeg skulle ha en doodle måtte jeg jo først vite hva det var ;)

Men spøk til side kan jeg nok ikke si hva jeg hadde gjort første gang jeg skulle ha hund. Jeg hadde lest om schæfer før jeg fikk det (før jeg brukte internett noe særlig), og kan ikke si at det hjalp noe særlig egentlig. Jeg hadde også lest at det ikke var noen førstegangshund, men hun på omplasseringen valgte ut en shcæfer, og det gikk helt fint det.

Hvis jeg andre gang skulle ha en spesiell rase, hadde jeg nok sjekket godt ja, men hvem vet om man har fått sjekket alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg gjør faktisk det - en ærlig sak fra meg. Jeg dømmer de som avler useriøst (blanding eller renraset), jeg dømmer de som kjøper seg den fine brukshunden kun fordi de syns den er pen men akter ikke bruke den noe mer enn et par rusleturer i gata evt en tur i hundeparken i ny og ne. Eller de som vil ha en veskehund fordi det er poppis og et kult tilbehør man kaster fra seg når man er lei. Jeg dømmer de som liksom skal drive "profesjonelt" med hund, og avler på syke hunder/hunder med defekter, problemer, you name it - der utstillingsresulater som oftest er mer verdt enn helse og gemytt. Jeg dømmer rett og slett de som ikke gidder eller har noe interesse av å faktisk sette seg inn i hund på en eller annen måte, eller ta til seg kunnskap men som går med tunge skylapper og vil ha bare fordi de vil ha det og ferdig snakka. Nei alle behøver ikke å trene AG/Bruks/IPO/LP mot konkurransenivå, men jeg personlig mener at alle hunder bør brukes på en eller anen måte, utenom tisseturer i gata og hundepark-lufting. Men det er å min mening.

Derimot dømmer jeg ikke folk som kanskje er uheldige eller uerfarne og tryner litt. Alle har vært nybegynnere en gang, og alle har vært uheldige som oftest. For meg er det ikke snakk om å være feilfri, men om sun fornuft, logikk og skjønne at det er levende individer vi har med å gjøre, ikke ting man kan stue bort i et hjørne når man er lei det, eller "ikke får det til" fordi man ikke satte seg godt nok inn i hva rasen/blandingen krever.

Jeg tror alle dømmer litt jeg, bevist eller ubevist. Helt normalt, om man behøver ikke å være slem eller umenneskelig fordi man gjør det. Folk dømmer sikkert meg og mitt hundehold, men dte er greit det, for det er ikke perfekt det heller så. Forskjellen ligger vel å holde det for seg selv kontra det å slenge dritt, baksnakke og lage dårlig stemning. Jeg kunne aldri funnet meg i å være direkte ufin mot blondinen som ønsket seg chihuahua til å ha i veska (men kjøpte en importert/smuglervalp til en billigere penge fordi hun ikke hadde råd til en renraset en). Men ja jeg tenker mitt og ja jeg kan finne det vanskelig å holde samtalen i gang, fordi jeg liker ikke å stå  åsi masse ting jeg egentlig ikke mener.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer frem i mitt første innlegg i tråden at jeg dømmer meg selv og min familie ifht vårt hundevalg. :P Selve valget om å få hund var nøye gjennomtenkt, men rasevalget? Nope, not at all. Eller det vil si, min mor ville ha "skikkelig" hund, og siden hun var oppvokst med jakthund så var naturlig nok jaktrasene nærmest. At vi ikke jaktet ble ikke tenkt på en gang. Hund var jo hund, ikke sant? Etter masse kikking på bl.a Finn.no så ble beagle og dsg alternativene. Pga naboens høylytte dsg så ble det beagle. Oppdrettervalget var nesten værre enn rasevalget, for det ble nærmeste oppdretter som hadde valper NÅ. Henta vel valpen ca uka etter bestemmelsen ble tatt. NKK? (Kan nevnes at foreldrene var halvsøsken, oppdretter ikke "drev med sånt" ifm NKK registrering, vi fikk velge pris basert på hva vi skulle med bikkja osv, burde ringt noen varselbjeller. At vi i det hele tatt fikk kjøpe er vel suspekt nok i seg selv. :lol: En 14åring og mammsen som hadde hatt en far med setter for 25år siden liksom. ) 

Så joda, den jeg dømmer hardest er nok oss selv. Samtidig er det derfor jeg har forståelse for førstegangseiere som bommer. Det handler om kunnskap. 
Men jeg har i hvertfall lært enormt mye på disse 9åra. Det er det ingen tvil om. Og jeg kommer aldri til å gjøre den feilen igjen, rase vil undersøkes nøye, møte individer osv før et eventuelt kjøp. Og ikke minst, ikke bare kjøpe fra første og beste annonse på finn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så blir jeg litt satt ut av hvor mange av dere som faktisk bruker tiden deres på å døme folk. Har dere ikke annet å surre med i livet deres? Den dømmingen dere driver med er bare smålig, selv om det er inni hodene deres.

Om folk velger å bruke 20 000 på en designerhund er vel ikke noen andres enn deres problem? @Line spør @Schæferblanding om denne ikke ville googlet rasen først. Jo de aller fleste ville da det, men de har nå likevel lyst til å la seg blende av reklamen og kongefamilien. Doodlesakene har kommet for å bli, det vi kan gjøre er å opplyse.
De andre rasene som dere prater om, gatehunder, da spesielt fra sheltere (å bli glad i en valp fra gata er noe helt annet, den har ikke vært innom grusomme sheltere med rabies og gudene vet hvilke prarasitter) Er noe vi kan opplyse om. Det hjelper så veldig veldig lite å dømme i ettertid.

Det er nok mange av dere som dømmer meg, jeg har showschæfer. FYSJ!! Vel, en får feie for engen dør og passe sine egne saker tenker jeg. Det er mitt valg og slik er det nå en gang.

Denne tråden er årsaken til at jeg har mistet all lyst til å trene hund. Hundefolk gjør meg kvalm, dømming og baksnakking hele ***** veien. Svært få som unner noen noe uten å dømme og prate skit!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Margrete skrev:

For å være helt ærlig, så blir jeg litt satt ut av hvor mange av dere som faktisk bruker tiden deres på å døme folk. Har dere ikke annet å surre med i livet deres? Den dømmingen dere driver med er bare smålig, selv om det er inni hodene deres.

Jeg tror du undervurderer "oss" som har trykket ja litt også. Dette er en tråd som omhandler det å dømme andre. Da svarer man på spørsmål knyttet til det - i trådens ånd liksom. Men det betyr jo ikke automatisk at det er noe som opptar mye av tiden min/vår likevel. Det er jo en hel haug av tanker som surrer i mitt hode i løpet av en dag - dette er jo bare en av dem. Jeg tenker trolig mye mer på jobb, familie, venner og mine egne hunder. Men innimellom er jeg borti situasjoner der jeg kan ha en mening om andre, og da beskriver jeg i denne tråden i hvilke sammenhenger jeg kan komme til å være litt dømmende. Behøver ikke være mer hokus pokkus enn det, vel?

Personlig er jeg en av dem som jobber aktivt for et godt hundemiljø, spesielt innenfor eget rasemiljø. Jeg innrømmer at jeg tidvis dømmer andre, men det går jo ikke ut over det faktum at jeg primært vil at hund skal være gøy, koselig og hyggelig. At jeg er klubbnøytral, arrangerer rasetreff uavhengig av oppdretter osv.. 

La meg komme med et eksempel. Jeg lunsjet med en konsulent på jobb her en dag. Vi begynte å snakke om hund, og det kom opp at han hadde en blanding. Måten han forhelliget oppdretter av denne hunden og de kunnskapene han åpenbart ikke hadde om hund gjorde nok at jeg nok dømte ham litt, og at vi hadde en litt het diskusjon om hund. Likevel er han en feiende flink konsulent - helt rå i sitt arbeid. Men hundekunnskapene ble jeg ikke så imponert over.

 

Jeg mener - trenger man å ta sånn på vei for at folk snakker løst og fast om hva de tenker om ulike ting..?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria skrev:

Jeg mener - trenger man å ta sånn på vei for at folk snakker løst og fast om hva de tenker om ulike ting..?

Nei, så lenge man er åpen for at den andre har handlet i god tro ;) Det virker på meg som om de fleste (ikke alle) glemmer den biten og dømmer hist og pist.

Forøvrig var det satt litt på spissen, for av og til virker det som om hundefolk ikke har annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:

Forøvrig var det satt litt på spissen, for av og til virker det som om hundefolk ikke har annet å gjøre.

Det er jeg helt enig med deg i. Men min oppfatning er at det som primært lager dårlig stemning "der ute" grunner i sjalusi og personlige konflikter mer enn det å dømme folk for deres valg av rase, blanding mm. I mitt rasemiljø slenges det mye dritt, men jeg synes det går mye på person, og lite på valg knyttet til disse tingene som går igjen i tråden her. Ikke noe bedre det, snarere tvert i mot. 

Men igjen - jeg er helt enig med deg i at hundemiljøet tidvis fremstår som svært lite trivelig og veldig dømmende. Dessverre. Man lærer etter hvert hvem man trives med og hvem man bare holder seg unna.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Margrete skrev:



Det er nok mange av dere som dømmer meg, jeg har showschæfer. FYSJ!! Vel, en får feie for engen dør og passe sine egne saker tenker jeg. Det er mitt valg og slik er det nå en gang.

 

Seriøst, jeg har aldri hørt noen snakke om showschäferhund i negativt leie så ofte som du gjør jeg :lol: Og jeg har vært rundt min del av de både på trening og kurs. 

Ja jeg dømmer. Spesielt de gangene når folk har kontaktet meg og de finner ut at jeg må ha syke linjer siden jeg må helseteste så mye som jeg gjør, så da er det bedre å kjøpe fra noen som bare HD røntger eller ikke mentaltester. De har jo ingen negative anmerkninger på sine linjer/hunder når det kommer til helse eller mentalitet. At det er omtrent samme linjer, det klarer de ikke se på.

Så jeg stemte på: det kommer ann på om det er førstegangskjøper eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Seriøst, jeg har aldri hørt noen snakke om showschäferhund i negativt leie så ofte som du gjør jeg :lol: Og jeg har vært rundt min del av de både på trening og kurs.


*ler* Ja du sagt det mange ganger, men du glemmer at jeg også er ram til å forsvare rasen når jeg opplever at det er urettferdig all driten som blir servert til oss. Jeg prøver å ha ett nyansert syn på saken, det kommer kanskje ikke så godt frem og det er synd. Jeg elsker schæferen jeg. Si meg, når du hadde kurs for f.eks NBF og det kom en schæfer med knekk i knær og rygg så tenkte du ikke WOW den der kommer til å rase som ett ******* i skogen, og du dæven den kommer til å være dritbra på lydighetsbanen? Du ble heller veldig overrasket om det var det du så ikke sant? Det er det vi schæferfolk kjenner på hver gang. Overraskelsen hos instruktør og andre kursdeltagere når bikkja virker ;) For som mange sier i tråden, den dømmingen sitter stort sett i hodet, de aller fleste har folkeskikk nok til å holde det for seg selv.

Vel vel, det var nå ikke det jeg ville ha frem som poenget mitt. Poenget mitt var at jeg synes det er leit at det er slik og at jeg er overrasket i all min naivitet at det er slik. 45 og fortsatt naiv som en 4 åring som tror på godheita!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:


*ler* Ja du sagt det mange ganger, men du glemmer at jeg også er ram til å forsvare rasen når jeg opplever at det er urettferdig all driten som blir servert til oss. Jeg prøver å ha ett nyansert syn på saken, det kommer kanskje ikke så godt frem og det er synd. Jeg elsker schæferen jeg. Si meg, når du hadde kurs for f.eks NBF og det kom en schæfer med knekk i knær og rygg så tenkte du ikke WOW den der kommer til å rase som ett ******* i skogen, og du dæven den kommer til å være dritbra på lydighetsbanen? Du ble heller veldig overrasket om det var det du så ikke sant? Det er det vi schæferfolk kjenner på hver gang. Overraskelsen hos instruktør og andre kursdeltagere når bikkja virker ;) For som mange sier i tråden, den dømmingen sitter stort sett i hodet, de aller fleste har folkeskikk nok til å holde det for seg selv.

Vel vel, det var nå ikke det jeg ville ha frem som poenget mitt. Poenget mitt var at jeg synes det er leit at det er slik og at jeg er overrasket i all min naivitet at det er slik. 45 og fortsatt naiv som en 4 åring som tror på godheita!
 

Helt ærlig: nei. Bare at det blir mye bråk. Men det gjelder schäferhund generelt. og jeg har hørt deg snakke om BC før jeg, så såååå skinnheldig er du ikke :lol:  Og på mine kurs har jeg hatt alt fra små terriere og mye rart, sch har ikke vært min bekymring på sporkurs ;) Så jeg tror du ser litt spøkelser på høylysdag når du mener "alle" dømmer show scäferhund nord og ned.. og det mener jeg seriøst ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Helt ærlig: nei. Bare at det blir mye bråk. Men det gjelder schäferhund generelt. og jeg har hørt deg snakke om BC før jeg, så såååå skinnheldig er du ikke :lol:  Og på mine kurs har jeg hatt alt fra små terriere og mye rart, sch har ikke vært min bekymring på sporkurs ;) Så jeg tror du ser litt spøkelser på høylysdag når du mener "alle" dømmer show scäferhund nord og ned.. og det mener jeg seriøst ja. 

 

Tror ikke jeg har skrytt på meg å være skinnhellig, for det er å så fall superfeil! :lol: Jeg prøver å holde meg for god til å dømme mennesker utifra hvilken hund de har. Fordommer har jeg ett tonn av, men om noen forteller meg at de har en doodleting så dømmer jeg heller idioten som solgte dem denne "rasen" og ikke bikkjene eller eieren. Det har skikkelig ikke noe for seg. 

Jeg skal ta til meg det siste du skrev, virkelig. Det er bare litt hardt å være i ett miljø smekkfult av grått og maller og du har en hund som er litt veik i bittet. Blir liksom skyldt litt mye på at hun er show da :) De dømmer linjene og ikke meg som har kjøpt den heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...