Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseklubbens avlsgodkjenning


maysofie
 Share

Raseklubbens avlsgodkjenning  

75 stemmer

  1. 1. Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

    • Ja
      64
    • Nei
      10
    • Vet ikke
      4


Recommended Posts

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjøp deg SH og hygg deg i skiløypa  Det er sånn det begynte for de fleste med et hundespann også. "skal bare ha en SH for å gå på tur og snørekjøre litt med" Synes Heidihj sa det fint.   

Dette argumentet hører jeg hele tiden fra sh folk som ikke syns det er nødvendig med helsetester. Jeg er ikke helt enig. På malamute er heldigvis HD røntgen et krav før paring. Jeg kjenner til et par

Det der er jeg ikke helt enig i. Har ei venninne som holder på med agility på høyt nivå. Hennes første sheltie gikk ag hele livet og når han bikket ni år så begynte han å halte svakt etter at de hadde

Posted Images

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hunden må være kvalifisert til å få HP da for å få det :aww: 

Som jeg skrev etterpå - det var jo aldri noe tema med HP for han fikk jo alltid CK :P 

Men jeg sjekket resultater nå, og det ble i hvert fall delt ut HP i 2011, men finner ingen for 2011, men det kan jo være at ingen var gode nok for det :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Da må hun ha fått feil premiering, for Willy, som er født i 2008 har aldri sett snurten av en HP gjennom sin karriere :)

Ehhhh... på den annen side - han fikk jo alltid CK, så det var kanskje ikke et tema med HP uansett :aww:

Ikke feil nei ;) 

Denali_DW.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Siri skrev:

Som jeg skrev etterpå - det var jo aldri noe tema med HP for han fikk jo alltid CK :P 

Men jeg sjekket resultater nå, og det ble i hvert fall delt ut HP i 2011, men finner ingen for 2011, men det kan jo være at ingen var gode nok for det :D 

Du synes det siste avsnittet der gav mening? :lol: 

Og ei jeg snakker med trodde 2010 egentlig var et år for stor endring, men hun ante ikke.. Det var begrenset hvor mye hun visste også :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/6/2016 at 8:15 PM, maysofie skrev:

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Working kelpie. NSG krever vel egentlig ingenting annet enn at foreldrene er registrert i NKK, men ønsker følgende:

  • Begge foreldre skal ha godt lynne og være fri for eksteriørlyter
  • Begge foreldre skal ha godkjent gjeterhundprøve
  • Begge foreldre skal være friske

Det er de samme kravene for BC i Norge.

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Nei, et minimum burde være at foreldrene er fri for HD eller i det minste røntget. Krav om godkjent gjeterhundprøve er en fordel, men da burde den tilpasses WK, som skal jobbe mer selvstendig enn BC.

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Svaret er at jeg tror det, men siden hun er importert og raseklubben foreldrene er registrert i ikke krever noen verdens ting, så betyr det i praksis veldig lite om foreldrene er avlsgodkjente.

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Nei, hun mangler gjeterhundprøve.

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Nei

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Det blir både født uregistrerte kull og kull som ikke er etter hunder med godkjent gjeterhundprøve og kull etter godkjente foreldre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Cavalier King Charles Spaniel

Veldig forenklet:

- Avlshunder skal ha attest på hjerte uten anmerkning (u.a.) fra veterinær før parring.
- Avlshunder skal ha øyelysningsattest foretatt tidligst fra ett års alder. Hunder med arvelig utviklingskatarakt skal ikke brukes i avl.
- Avlshunder skal ha veterinærattest for kneledd u.a. foretatt tidligst fra ett års alder..
- Hunder som skal brukes i avl skal være stilt ut ved offisiell eksteriørutstilling. Både hannhund og tispe bør ha oppnådd excellent. 

Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Tja. Det kunne godt ha vært et krav å teste for EF/CCS, men det gjør nok alle seriøse oppdrettere uansett så det er vel omtrent et ikkeeksisterende problem. Synes det burde vært et krav med HD-røntgen hos avlshunder. Når forskningen på syringomyelia kommer litt lengre og man kan si noe sikkert om arvegangen der bør det helt klart bli et krav om testing.

Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Min er etter godkjente foreldre ja.

Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Nja... Hun har bare VG fra utstilling og cornea dystrofi på begge øyne, noe som ikke direkte utelukker henne fra avl etter retningslinjene, men hun egner seg jo slettes ikke.

Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Mitt inntrykk er at terskelen for å komme på oppdretterlista i klubben er såpass høy at mange velger å avle utenfor, uten at det nødvendigvis betyr at de ikke følger retningslinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Snøfrost skrev:

Fordi de heller ikke følger de få anbefalingene som er eller tar høyde for klubbens formålsparagraf. De er ei heller medlemmer av klubben. Dermed avler de utenfor klubben, fordi om klubben ikke har noen bestemte krav.

 

 :bye: er det man har å si til det. Farvel til den polare trekkhunden...? 

 

Blir det flere kull her, så holder vi oss til retningslinjene for avl som klubben har utarbeidet, og kull vil bli annonsert på klubbens nettide. Foreldre vil være testede trekkhunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

  :bye: er det man har å si til det. Farvel til den polare trekkhunden...? 

 

Håper ikke det, selv om noen sliter med polar biten og rasetypisk eksteriør og andre sliter med trekkbiten... 

Ja takk, begge deler (bare himla vanskelig å få til på en perfekt måte) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎02‎.‎2016 at 7:36 PM, Snøfrost skrev:

Fordi de heller ikke følger de få anbefalingene som er eller tar høyde for klubbens formålsparagraf. De er ei heller medlemmer av klubben. Dermed avler de utenfor klubben, fordi om klubben ikke har noen bestemte krav.

 

fra 1.1.2011 tror jeg. Jeg har en tispe født i 2009, hun har fått 1.JK med HP i 2010 ;) 

Så du mener seriøst at du m. fl. med deres avl på showhunder avler i henhold til formålsparagrafen ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, olga skrev:
3 minutter siden, olga skrev:

Så du mener seriøst at du m. fl. med deres avl på showhunder avler i henhold til formålsparagrafen ????

 

Siden formålsparagrafen sier dette: "Norsk Siberian Husky Klubb har til formål å ivareta hundens og hundeholdets interesser i Norge, samt å bidra til å fremme positive aktiviteter med hund og utviklingen av siberian husky. NSHK skal også arbeide for etisk og praktisk riktig behandling av hunder, og for at avl av hunder skjer i ønsket retning, både når det gjelder bruksområde, rasestandard og rasens sunnhet. NSHK ønsker å fremme interessen for registrerte siberian huskyer som trekkhund, og bidra til at rasens trekkhundegenskaper og gemytt ivaretas og forbedres ved avl, import, trekkhundprøver, hundekjørerkonkurranser og utstillingsvirksomhet."


Så ja, mesteparten av min aktivitet med rasen passer godt, dit jeg vil med hundene passer enda bedre. Jeg ønsker meg eksteriørt og trekkmessig hunder som ser ut som de ca anno 1920 - 1940, og ikke kom drassende med de mest ekstreme eksemplene du finner, som Tanta of Alyeska, for å rettferdiggjøre at mine har en type som faller langt utenfor. Jeg har foreløpig ikke kjørt noe offisielt med mine, og jeg er fullstendig klar over at mange av elitekjørerne fnyser av bikkjene mine. Men nå mener jeg at en god del løpsavlede Siberians har mistet mye av rasepreget (spesielt de som er avlet for sprint), og en del faller langt utenfor standard i størrelse (begge de jeg har hatt har vært klare 0ere på utstilling). Så begge sider har vel en jobb å gjøre. Men nå svarer jeg for megselv og ikke for noen andre som du mener ikke følger formålsparagrafen. 
Forøvrig har jeg ikke utelukkende "showhunder", i alle fall synes ikke det såkalte showfolket det da halvparten har "brukshunder" i stamtavla også. Jeg antar North Wapiti og Anadyr går under "bruks"? Og det blir mer i fremtiden.
For ikke å snakke om at enkelte lengre ned i Europa tror mine ER brukshunder pga beinlengde og kroppstype, men det er en digresjon.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Dansk/svensk gårdshund

For å få publisert kull på valpesiden til klubben skal foreldrene ha HD A eller B og utstilt med minimum VG. Tispa skal være over 2 år og maks antall valper per hannhund er nå nettopp økt fra 25 til 35. Dette kommer i tillegg til NKKs retningslinjer.

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Ja, for så vidt. Jeg har ikke avlserfaring, så det er litt vanskelig å si.

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Ja, begge mine er fra et oppdrett som fyller kravene til raseklubben og NKK.

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

Jeg er ikke oppdretter, men jeg hadde avlet iht. anbefalinger og retningslinjer og også annonsert gjennom raseklubben

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Ja. Eller, den ene er allerede i avl og oppfyller avlsgodkjenningen. Den andre er HD fri og har CERT og BIM som beste premiering på utstilling, men har haleknekk, så han skal det bare gås agility med :)

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Høyere premiering på utstilling enn kravet.

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Jeg vet det er en del som avler utenfor raseklubben, men har ingen begrep om hvor stor andel det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Annegru skrev:

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Dansk/svensk gårdshund

For å få publisert kull på valpesiden til klubben skal foreldrene ha HD A eller B og utstilt med minimum VG. Tispa skal være over 2 år og maks antall valper per hannhund er nå nettopp økt fra 25 til 35. Dette kommer i tillegg til NKKs retningslinjer.

 

 

 

Dette er IKKE ett krav, men en ANBEFALING.

 

Jeg avler langt over kriteriene til klubben, både mtp helse(HD) , og eksteriør.
Mine avlsdyr er HD røntget, PL sjekket og øyenlyst. 
Alle mine avlsdyr har til nå vært NUCH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, RTL skrev:

Dette er IKKE ett krav, men en ANBEFALING.

 

Jeg avler langt over kriteriene til klubben, både mtp helse(HD) , og eksteriør.
Mine avlsdyr er HD røntget, PL sjekket og øyenlyst. 
Alle mine avlsdyr har til nå vært NUCH.

JAVEL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, olga skrev:

Så du mener seriøst at du m. fl. med deres avl på showhunder avler i henhold til formålsparagrafen ????

Unnskyld, men hvem er du til å stille folk til veggs for å avle utenfor en meget vid formålsparagraf, som gir rom for tolkning og skjønnsutøvelse? Uten en eneste introduksjon av deg selv i tråden? Jeg aner ingen ting om Siberian og avl på disse, men du er en ny bruker hvis formål med å svare i et emne på dette forumet tydelig vis er å henge ut noen? Eller?

Jeg klarer bare ikke la være å kommentere, for jeg synes antydningen din er ordentlig dårlig stil. 

Til forskjell fra konkrete krav satt av en raseklubb en en formålsparagraf eller en anbefaling noe som alltid vil være gjenstand for subjektiv tolkning. Det største problemet med mange raseklubber, om du spør meg, er manglende konkretisering og omsetting til krav. Man må tørre å stille krav. Andre diffiuse målsetninger bør ikke være grunnlag for å kritisere andre så fremt de ikke avler på åpenbart sjuke eller gærne hunder. Er man konkret og stiller krav er det mye lettere å enes om hvor man vil hen. 

 

Og for å svare i tråden:

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Portugisisk vannhund.

Sakset fra klubbens hjemmesider:

Regler for å få kull på valpelisten:

Dokumentasjon på helse (kopi av helseattester for foreldredyrene) skal scannes inn og sendes på mail.

NKK's etiske grunnregler for avl og oppdrett skal følges. http://web2.nkk.no/om-hund/ansvarlig-hundehold/avl-og-oppdrett/

  • Minst en av foreldrene må enten være optigentestet/prcd_PRA med resultat Normal/Clear eller “free by parent”
  • Minst en av foreldrene må enten være testet for JDCM/Cardio med resultat Probable Normal/1-1 eller "free by parent"
  • Foreldredyrene må være fri for HD
  • Foreldredyrene skal ha øyelysingsresultat som ikke er eldre enn 1 år

I tillegg anbefaler RPVH også: 

  • Parring som med tilgjengelig informasjon øker risken for alvorlig sykdom eller funksjonshindringer hos avkommene skal unnvikes.

 

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Ja, jeg er enig. Jeg synes dog vi skulle innført minstekrav til resultat på utstilling i tillegg til gjeldende krav, samt krav til kjent mentalstatus (MH-beskrivelse), og på sikt kanskje deltakelse i vannarbeidskonkurranse. Systemet for sistnevnte på utvikles før det er hensiktsmesssig. Videre synes jeg avvik fra rasestandarden er en selvfølge at ikke går i avl, men det er kanskje dekket av NKKs retningslinjer? 

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Min hund er for gammel til at alt dette var etablert - herunder disse to gentestene man nå stiller krav til. Men i og med at ingen av hennes søsken har noen av disse sykdommene er kravene oppfylt uten at man visste det den gang gentestene ikke fantes. For øvrig er hun etter HD-frie foreldre med godkjent øyenlysning. 

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

Jeg blir trolig oppdretter med tid og stunder, og kommer til å avle innfor kubbens regelverk. Pluss litt til ;) 

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Hun er HD-fri, men bortsett fra det gidder jeg ikke genteste henne fordi hun ikke skal i avl. Hun er enten fri eller bærer. Det er lite interessant å vite hva hun er så lenge hun ikke skal avles på. Skulle avl vært aktuelt hadde jeg testet henne og/eller brukt en hannhund som var testet fri for begge sykdommer. 

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Ingen andre krav. Hadde det vært minstekrav til utstilling, f.eks. minimum excellent, hadde hun vært innenfor også dette kravet, ja. Det stiles strengere krav til kombinasjon enn til individ på min rase, egentlig. 

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

De fleste avler innenfor samme krav, men noen også utenfor klubben. Men det handler om andre ting enn avlskrav. Noen kjøkkenoppdrett gjør som de vil, og det er liksom noe man alltid vil "slite" med, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maria skrev:

Unnskyld, men hvem er du til å stille folk til veggs for å avle utenfor en meget vid formålsparagraf, som gir rom for tolkning og skjønnsutøvelse? Uten en eneste introduksjon av deg selv i tråden? Jeg aner ingen ting om Siberian og avl på disse, men du er en ny bruker hvis formål med å svare i et emne på dette forumet tydelig vis er å henge ut noen? Eller?

Jeg klarer bare ikke la være å kommentere, for jeg synes antydningen din er ordentlig dårlig stil. 

Til forskjell fra konkrete krav satt av en raseklubb en en formålsparagraf eller en anbefaling noe som alltid vil være gjenstand for subjektiv tolkning. Det største problemet med mange raseklubber, om du spør meg, er manglende konkretisering og omsetting til krav. Man må tørre å stille krav. Andre diffiuse målsetninger bør ikke være grunnlag for å kritisere andre så fremt de ikke avler på åpenbart sjuke eller gærne hunder. Er man konkret og stiller krav er det mye lettere å enes om hvor man vil hen. 

 

Og for å svare i tråden:

 -

Hadde "Olga" droppet "DU" der, så hadde dette innlegget vært ok. For - de som faktisk avler kun for utstillingsringen, de følger ikke formålsparagrafen.  Når de ikke bruker hundenes som trekkhunder, så kan de ikke vite om de avler på gode hunder. ( og 5-10 km foran sykkel/sparkesykkel, det klarer alle hunder.. også den 42 cm høye familehunden vi hadde på nittitallet, som da var langt fra noen polarhund , men hadde en eier som hadde veldig lyst på husky ;))

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Meg skrev:

Hadde "Olga" droppet "DU" der, så hadde dette innlegget vært ok. 

Helt enig. ;)

Det er bruken av "du" jeg reagerte på. Jeg er veldig tilhenger av strenge krav til avl - helse, gemytt og egenskaper. Som jeg nevnte ønsker jeg også at f.eks. min rase skal få krav om vannarbeidsprøve med tider og stunder. Systemet for å teste er dessverre for ungt i Norge ennå. Jeg er bare ikke så tilhenger av "den tonen"  der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

 - Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?
Belgisk fårehund Tervueren
Krav til avlsdyr - fri for HD/AA (AA status gjelder kun for nordiske hunder, for øvrige land kreves ikke AA status)
Hunder med fargefeil (black/tan) skal ikke brukes i avl
Og utover det så må hunden være sunn og frisk.
Det ANBEFALES også at hundene øyenlyses før hvert kull (tispe), eller senest 1 år før kull. Og hannhund årlig så lenge den går i avl. Mentaltest anbefales, samt excellent på utstilling.
Fransk bulldog
Finner ingen avlskrav
Mellompuddel
2 x excellent for to forskjellige dommere på utstilling, kjent HD-status, kjent patellastatus, øyenlyses, PRCD testes

- Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?
For belgeren - nei, jeg mener at HD/AA fri skal være krav uansett, jeg mener MH/FA bør være et krav, jeg mener vel også at det burde være krav om brukshundkåring som minimum. Samt minst 1 x excellent på utstilling.

For Fransk bulldog -vel, de referer til RAS, men de har ingen krav, og det burde finnes krav på rasen. Det jobbes vel med en kondisjonstest, og jeg håper det vil bli virkelig.

For puddelen - ja, jeg synes de er ganske flinke, det er tross alt puddel.

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?
Belgeren - ja og mer til.
Frallen - siden det tydeligvis ikke er noen krav, så ja - foreldrene er sjekket for patella og hjertefeil.
Puddelen - jupp og mer til

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?
Siden raseklubbene arbeider innenfor et minimum så vil jeg nok alltid overskride klubbenes anbefalinger og retningslinjer, du skal være passe ræva som oppdretter for å kunne ha kull UTENFOR de få krav som stiller. Gjelder alle tre raser, dog er ikke FB noe jeg kommer til å avle.

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?
Belgeren - ja, med god margin og klaring
Frallen - ja, med god margin og klaring
Puddelen - nei, hun mangler patellasjekk og skal også PRCD testes, det siste må hun ikke ha dersom hun pares med en som har kjent fri status.

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?
Se over

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?
Ehh...... på belger? Næææ - altså, du trenger HD status og så er det i grunnen opp til hver enkelt oppdretter å definere hva som er en frisk hund med godt temperament - og det er vel i stor grad det de fleste baserer sitt oppdrett på, sine egne kunnskaper om hva om er bra eller ikke. Kun FÅTALLET går MH og gjør ting utover det de må innen rasen. Så de oppdretterne som drar den lenger er så få at de kan telles lett.

Fransk Bulldog - aner ikke, det er ikke en rase jeg er interessert i å drive oppdrett av. H har hatt to kull hos sin oppdretter, hun er patellasjekket og hjertesjekket, og N UCH - så de ligger i alle fall høyt over minimumskravene som er ingenting (og hun kan også lett være med på 10 km sykkeltur uten å dø om det ikke er for varmt).

Puddel - aner ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som bare hadde hatt en klubb som hadde noen krav og/eller anbefalinger...sukkkk..
Håper jo at med RAS er det iaf noen anbefalinger der (annet enn at det anbefales å avle kun på friske dyr), men innad i egen rase var det fryktelig vanskelig å få de på papiret, tror faktisk noen av de ikke ble med, så noen krav tror jeg vi kan se langt etter...dobbel-sukkk......

Så foreløpig følger jeg mine egne krav med bla scann av hjertet og ikke bruke for unge avlsdyr. Jeg har også HD/AD-røntget tispen som skal brukes da det har vært et tilfelle av HD E på et avkom fra en hanne fra mitt oppdrett, kullbror til min tispes mor.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tøfflus skrev:

Og de som bare hadde hatt en klubb som hadde noen krav og/eller anbefalinger...sukkkk..
Håper jo at med RAS er det iaf noen anbefalinger der (annet enn at det anbefales å avle kun på friske dyr), men innad i egen rase var det fryktelig vanskelig å få de på papiret, tror faktisk noen av de ikke ble med, så noen krav tror jeg vi kan se langt etter...dobbel-sukkk......

Så foreløpig følger jeg mine egne krav med bla scann av hjertet og ikke bruke for unge avlsdyr. Jeg har også HD/AD-røntget tispen som skal brukes da det har vært et tilfelle av HD E på et avkom fra en hanne fra mitt oppdrett, kullbror til min tispes mor.

Nå er jo helseundersøkelsen straks klar, håper den kan bidra litt til at vi kan få på plass noen krav...

 

(mvh evig optimist :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kanskje svare jeg også :) 

Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?
Border collie. Raseklubben er Norsk sau og geit, deres krav til avlsdyr er:
- Begge foreldrene skal ha godt lynne og være fri for eksteriørlyter
- Begge foreldrene skal være registrert i NKK
- Begge foreldrene skal ha godkjent gjeterhundprøve
- Begge foreldrene skal være friske

Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?
Nja. Jeg er enige i kravene, men ønsker spesifisering, det slurves mye på lynne og helse etter fri tolkning. Mitt ønske hadde vært HD-fri, DNA-testet for minimum CEA eller fri gjennom foreldre (tilgjengelige tester er CL, IGS, TNS og MDR1) og øyelysing ikke eldre enn ett år. Hunder med epilepsi i nær familie utelukkes (helsøsken og foreldre), samt avlshunder som produserer to eller flere tilfeller av OCD med forskjellige partnere, dette ville blitt litt vanskelig å få igjennom da arvegang ikke er fastsatt. Ideelt hadde jo vært en mentaltest eller -beskrivelse, men det er litt far fetched for rasen og bruksområdet, tilgjengelighet-/vesentest på gjeterhundprøver i klasse 1 hadde ikke gjort noe. 

Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?
Lyn ja, Keo nei (manglende GP).

Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?
Ingen oppdretter, men eventuelle fremtidige kull vil være innen raseklubben.

Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?
Igjen - Lyn ja, Keo nei (manglende GP).

Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?
Lyn er i tillegg til godkjent gjeterhund HD/AD fri og CEA DNA normal, hun skal også øyelyses i løpet av året, om hun skal ha kull vil hun også videre DNA-testes og gå noen gjeterhundprøver. Keo er HD/AD fri, TNS, CL og CEA normal gjennom foreldre, utstilt med Sufficient og er aktiv i flere hundesporter, han skal ikke avles på per i dag.

Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?
Det er så mange kull i året med mye gårds- og kjøkkenoppdrett, og få av dem blir publisert noe sted som helst, da eventuelt bare FINN, så vanskelig å få et godt inntrykk av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvilken rase har du? Hva er, i korte trekk, din raseklubbs anbefalinger og retningslinjer for avl utenom NKKs standard?

Svar: Jeg har berner sennenhunder. Avlskravene for rasen i korte trekk:

- Oppdretter og hannhundeier skal følge NKK's etiske grunnregler for avl og oppdrett, NBSK's retningslinjer for avl og være oppdatert på NBSK's rasespesifikke avlsstrategi (RAS)

- Ønskelig at gjennomsnittlig levealder er syv år eller høyere hos de dyr i en fem generasjoners stamtavle en kjenner levealderen på.

- Tispa må være fylt 2 år ved fødselen. Hannhunden må automatisk være minst 18 måneder på grunn av utstillingskravene.

- Avlsdyret skal ha rasetypisk adferdsmønster, som beskrevet i rasestandaren. Hunder med utstillingsforbud på grunn av mentalitet skal ekskluderes fra avl.

- Innavlsgraden skal være maks 6,25% i 6 generasjoner. Anbefales under 2,5%.

- Avlsdyret skal ha oppnådd minst èn excellent eller to very good for to forskjellige dommere etter fylte 18 måneder.

- Være HD fri. Svak grad AA tillates mot fritt. I tillegg må et visst antall av avlsdyrets kullsøsken/helsøsken være fri for HD/AA. 

- Skal stoppes for avkomsgransking etter kullet hvor valp nr. 30 blir født. HD/AA resultatene på avkommene må være 75% fritt eller mere for å kunne frigjøres for flere kull. Ingen hund skal ha flere avkom enn 5% av samtlige registrerte hunder i rasen de siste 5 årene.

- En kullkombinasjon over 3 valper eller mer skal ikke gjentas før kullet er 2 år, når en generell avkomsgranskning er foretatt.

- Hunder som har hatt aseptisk meningitt eller renal dysplasi skal ikke brukes i avl. Hunder som har gitt aseptisk meningitt eller renal dysplasi må bare brukes på ikke-registrerte belastede slekter.

- Saksebitt og tangbitt er godkjente bitt. Det tolereres mengel av opp til 2 tenner.

 

 

 - Er du enig med klubbens avlsgodkjenning?

Svar: Ja, synes vi har helt greie krav. Men håper å få inn krav om SH pre-test etter hvert, og gjerne litt strengere utstillingsresultat.

 

 

- Er din hund etter avlsgodkjente foreldre? Om den er importert, oppfyller foreldredyrene de norske og/eller utenlandske anbefalinger og retningslinjer?

Svar: Ja, alle mine er/har vært etter avlsgodkjente foreldre.

 

 

- Som oppdretter, avler du innen raseklubbens anbefalinger og retningslinjer? Annonserer du dine kull gjennom raseklubben?

Svar: Er ikke oppdretter.

 

 

- Som hundeeier, uavhengig av avlsplaner, oppfyller hunden din raseklubbens avlsgodkjenning per i dag (voksne hunder som er av alder til å kunne være godkjent)?

Svar: Jäger er godkjent. Nora er ikke godkjent på grunn av HD og AA.

 

 

- Eventuelt, har hunden din videre resultater og egenskaper utenfor minstekravet fra raseklubben?

Svar: Jäger er i tillegg DM testet, SH pre-testet, bestått k-test og gjennomført MH. Og er rimelig langt over utstillingskravet.

 

 

- Har du noe inntrykk av andelen oppdrettere som avler innen kontra utenfor raseklubben?

Svar: Noen få utskudd er det, men de aller fleste følger heldigvis kravene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...